• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur går det till att förtulla och betala moms?

Har två erfarenheter från punkt 2, båda importer från UK (beställningar online)

I båda fallen skötte fraktbolaget all deklaration + alla avgifter, de frågade bara efter underlag (faktura) som man fick maila in ganska omgående efter att leveransen bokats av avsändaren. Skillnaden i hanteringen låg sedan i fakturavärdet; när importavgifterna var på dryga 3500 sek så fick jag fakturan i samband med leverans, men den andra gången den var på strax över 10,000 sek så behövde jag betala in i förskott. Ingen gång ifrågasattes klockornas värde (som var korrekt angiven från försäljaren).

Beställde från Japan för en tid sen, förväntade mig en faktura från speditören på 7-8k, döm min förvåning när den kom och var på 500kr. Undrar vem som gjort fel, säljaren eller tullverket? Men jag klagar inte :)
Inte för att vara en glädjedödare...
Men om det var nyligen kan det ju vara en separat faktura på hanteringsavgift och momsfakturan kommer senare.

Du vet ju vad du betalade för prylen och vad som stod på kvittot.
25% är ju minimum vad du ska betala.
Har du slunkit igenom Bara att gratulera

Beställt från Australien för några år sen.
Varan fastnar på Arlanda - man får hem ett brev med hur mycket som ska betalas in på ett specifikt konto + OCR-nummer - när det är mottagit så släpper dom paketet och skickar det med postnord.

Inte för att vara en glädjedödare...
Men om det var nyligen kan det ju vara en separat faktura på hanteringsavgift och momsfakturan kommer senare.

Du vet ju vad du betalade för prylen och vad som stod på kvittot.
25% är ju minimum vad du ska betala.
Har du slunkit igenom Bara att gratulera
Tänkte också så först men på fakturan är moms och hanteringsavgift specificerade var för sig (moms ca 375 kr och hantering 125 kr).

Här är min erfarenhet från punkt 2.

Jag beställde en begagnad klocka från Japan. Redan när fraktsedeln fylldes i så gick det en signal till DHL express i Sverige som skickade faktura via Mail och sms. Så i mitt fall så hann paketet aldrig bli liggandes. Värdet bestämdes från säljaren som deklarerade det på kvittot/följesedeln.

Så gick det till för mig. 😊

Påträffade dock en väldigt bra säljare som visste om de höga tullavgifterna i Europa och sänkte priset med ungefär motsvarande summa. 😂
Det är inte tullavgiften som är dyr det är momsen på 25 procent på värdet. Tull kostar typ ett par hundralappar.

För övrigt kan jag också intyga att svaret på nummer två är att fraktfirman hanterar momsredovisning och tar ut avgiften av dig som beställare. HUR detta görs ha varierar från gång till gång tom mellan tillfällen då samma fraktfirma varit inblandade. DHL express har vid två tillfällen hållit kvar godset och aviserat mig för omgående betalning av tull o moms. DHL har även precis som FedEX o UPS skickat räkning i efterskott. FedEX har som enda bolag missat/glömt avgiften. Men FedEX är också det enda bolag där jag själv till slut tvingats åka ut till flyget och tillsammans med ett iofs trevligt gäng leta efter paket på deras sorteringslager.
Om man kan välja fraktfirma för utomlands väljer jag DHL som första andra och tredje alternativ. UPS näst sist för dom är sjukt kass på att avisera begripligt var godset är eller vart det har levererats. Ofta kommer det också fel. Slagna endast av FedEX som verkar förlita sig på ren tur när dom skickar. PostNord är ju i sammanhanget riktigt bra så länge det gäller inrikes paket iaf. Brev har dom ju slutat med.

Bra tråd för praktisk info om hur man gör rätt :)

Jag ska byta klocka med en kille i Colorado. Det handlar om samma modell men vi byter för att att han vill ha min tavelfärg och jag hans.

Vad skriver vi i våra tulldeklarationer?

(Jag är inte sugen på att betala tull och moms två gånger för klockan i fråga, men det kanske är så det blir. Så får jag ansöka om att få tillbaka en av inbrtalningarna..
Eller?)

Bra tråd för praktisk info om hur man gör rätt :)

Jag ska byta klocka med en kille i Colorado. Det handlar om samma modell men vi byter för att att han vill ha min tavelfärg och jag hans.

Vad skriver vi i våra tulldeklarationer?

(Jag är inte sugen på att betala tull och moms två gånger för klockan i fråga, men det kanske är så det blir. Så får jag ansöka om att få tillbaka en av inbrtalningarna..
Eller?)
Betala moms två gånger? Du ska väl importera en ny med annan färg? Då ska du betala moms för den.

Betala moms två gånger? Du ska väl importera en ny med annan färg? Då ska du betala moms för den.
Möjligt, men vad skriver jag för export av min. Han betalar ingenting och inte jag heller, båda privatpersoner. Ska jag se det som att vi ger varandra gåvor?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp