• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur håller ditt automat/manuella ur tiden?

Vilket urverk föredrar du?


  • Totala väljare
    78

TimeDealer

Cartier
Hej alla Ks:are

Jag har under en tid utvärderat min Omega Seamaster - MASTER CO-AXIAL CHRONOMETER 2015
Klockan har använts sedan jag ställde den och har som mest legat oanvänd ca 55h men aldrig slutat ticka.
Följande noteringar har gjorts.
Den 22:e september ställde jag klockan 17:21
Den 12:e oktober 16sek för fort ca +0,8sek/dag
Den 15:e oktober 15sek för fort ca +0,68sek/dag

Jag antar att det hoppar lite mellan sekunderna för att det är en helt ny klocka. Den behöver köras in ett tag. Jag kommer fortsätta att testa den och kommer uppdatera med fler tider för att se var det bär iväg :)

Men till frågan! Om du själv gjort några sådana observationer över en månad eller längre får ni gärna dela med er.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Min GMT-Master från 1991 (servad 2012) håller +2/månad. Används varje dag.
Min AP RO 15300 (nyservad) håller tiden mycket sämre än så. Tror jag fick typ +5s/vecka.
 

TimeDealer

Cartier
Min GMT-Master från 1991 (servad 2012) håller +2/månad. Används varje dag.
Min AP RO 15300 (nyservad) håller tiden mycket sämre än så. Tror jag fick typ +5s/vecka.
Intressant att då AP skulle hålla tiden så mycket sämre. Men antar att det finns Måndags exemplar av allt. Det är ju trots allt ett hantverk och ibland kan det säkert vara att jämföra äpplen med päron fast det är samma urverk.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Intressant att då AP skulle hålla tiden så mycket sämre. Men antar att det finns Måndags exemplar av allt. Det är ju trots allt ett hantverk och ibland kan det säkert vara att jämföra äpplen med päron fast det är samma urverk.
Urverkets kvalle x urmakarens justering/ruckning.

Ett bra verk kan hålla tiden dåligt samtidigt som ett inte allt för avancerat verk kan hålla tiden relativt bra.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Rolex 116200 - 2015 + 1,5 s/dygn (mätt över 3 veckor)
Rolex 114060 - 2013 - 1s totalt under senaste 6 dygnen, dvs mindre än -0,2 s/dygn.
Omega 2221.80 - 2012 -2 sekunder sedan jag ställde den senast i Juni ;-)
 

Bkapten

Omega
-5s/dag. Drygt ett år gammal B17-kaliber.

Är en aning irriterande men har ej samlat nog med energi än för att skicka in den på garanti. Dessutom kan jag lika gärna bli nekad garanti-rep och få ett KF i retur då den har använts friskt genom fyllehelger och har ett och annat stötmärke, hehe.
 

Ryttaren

Rolex
Min gamla 16660 med okänd servicehistorik, ca -0.5s / dag
Speedy från 71 också okänd servicehistorik efter egen regulering +2s / dag
 
  • Like
Reactions: JLW

TimeDealer

Cartier
Hur viktigt är det om klockan går några sekunder hit eller dit....
Tycker nog att det inte spelar så stor roll för mig i vart fall så länge det är inom rimliga gränser. Säg upp till ca 15 sek upp eller ner per dag.
Alla ur går ju mer eller mindre fel. Det är också charmen med detta klocknörderi, att man får putsa, serva och ta hand om sitt ur! Men jag tycker det är intressant att höra vad verkligheten återspeglar tillverkarens löften om tidshållning.
 

Psykel

Patek
Certina DS Action, +10-15 sek/dag. Ställer den efter mobilen en gång i veckan eller så. Har inget emot att skruva lite, men så blir det med billigare klockor.
Har inte burit min Seiko SNZG13 på ett tag, men den går ungefär lika.
+5 sek/vecka skulle jag knappast kalla måndagsex dock, @TimeDealer. Är inte COSC -3 till +5 sek/dag?
 

JesperO

Rolex
jag var lite obsessed med det i början och framför allt med nya dinkor som kommer in...
men numera så kollar jag aldrig, byter klocka, packar in den gamla, snurrar igång den nya, ställer mot ajfånen och sedan kör. Sedan byter (glömmer kolla hur den går)... samma sekvens upprepas...
reagerar bara ifall någon ev skulle dra sig några minuter... annars noll koll.
 

TimeDealer

Cartier
Certina DS Action, +10-15 sek/dag. Ställer den efter mobilen en gång i veckan eller så. Har inget emot att skruva lite, men så blir det med billigare klockor.
Har inte burit min Seiko SNZG13 på ett tag, men den går ungefär lika.
+5 sek/vecka skulle jag knappast kalla måndagsex dock, @TimeDealer. Är inte COSC -3 till +5 sek/dag?
Japp, det har du rätt i!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Så här såg det ut när jag la en av mina favvoklockor i timegraphern:
image.jpg

Som ni förstår är jag mycket nöjd och stolt över denna klocka.
 

MånsT

Rolex
Aqua Terra med 8500: +1-2 sekunder per dag. Kan ruckning bättra något som redan är så bra?

DS Action Diver: +5-10sek. Ligger den oanvänd i ca 10-12 timmar så fortar den med minst 30sek :bored:. Inge' mer ETA för mig.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Luminox Navy seals 1998 ca.+4s/månad:D
16570 2005 ca.+2s/d
16710 1990 ca.+10s/d servad 2012
Seiko 5 70-tal ca.+15s/d
Legend diver no date 2012 ca.+1s/d
Tudor OP Date-Day 94500 1990 ca+10s/d

Klart man gillar när dinkan håller tiden, men så länge de är inom vettiga gränser och uret mår bra är jag nöjd.

@BadkarsPiraten din GMT är ju sjuk!
 
Är det bara jag som kontrollerar mina klockors gång i olika positioner när de är nya? Använder klockan på dagen, noterar tid mot atomur när jag lägger mig och samma sak när jag tar på mig klockan igen på morgonen. Beräknar därefter avvikelse per dygn och upprepar varje position vid minst tre tillfällen. Stor skillnad på mina klockor beroende på position, men liten inom varje position.

På min Sinn 556 med ett top trade ETA 2824-2-verk går klockan 10-13 sek/dygn snabbt med glas upp men -1-1 sek/dygn med krona upp. I blandat bärande går klockan 1 sek/dygn snabbt. Sammantaget håller sig den 0,5 sek/dygn snabbt om den ligger med krona upp nattetid. Med exempelvis glas upp skulle det ligga kring 5-6 sekunder för snabbt.

Min Tissot går istället lite långsamt i alla positioner men snabbast med krona ner så den ligger krona ned nattetid och tappar då 3 sek/dygn. Krona upp tappar den kanske 10 sek.
 

TimeDealer

Cartier
Är det bara jag som kontrollerar mina klockors gång i olika positioner när de är nya? Använder klockan på dagen, noterar tid mot atomur när jag lägger mig och samma sak när jag tar på mig klockan igen på morgonen. Beräknar därefter avvikelse per dygn och upprepar varje position vid minst tre tillfällen. Stor skillnad på mina klockor beroende på position, men liten inom varje position.

På min Sinn 556 med ett top trade ETA 2824-2-verk går klockan 10-13 sek/dygn snabbt med glas upp men -1-1 sek/dygn med krona upp. I blandat bärande går klockan 1 sek/dygn snabbt. Sammantaget håller sig den 0,5 sek/dygn snabbt om den ligger med krona upp nattetid. Med exempelvis glas upp skulle det ligga kring 5-6 sekunder för snabbt.

Min Tissot går istället lite långsamt i alla positioner men snabbast med krona ner så den ligger krona ned nattetid och tappar då 3 sek/dygn. Krona upp tappar den kanske 10 sek.

Jag kollar aldrig olika positioner men det är en helt klart intressant observation. Antagligen spökar tyngdlagen??
 
  • Like
Reactions: JLW
Topp