• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur håller ditt automat/manuella ur tiden?

Vilket urverk föredrar du?


  • Totala väljare
    78
Jag kollar aldrig olika positioner men det är en helt klart intressant observation. Antagligen spökar tyngdlagen??

Ja, gravitationen påverkar urverket olika beroende på position. Så här ser tabellen ut för min Sinn:

Position: Avvikelse, antal mätningar.
CH: 10-13 sek/dygn, 3
3H: -1-1 sek/dygn, 5
9H: 3-4 sek/dygn, 3
6H: -1,5-(-0,5) sek/dygn, 3
12H: 3-6 sek/dygn, 3
 
Hur tänker man kring avvikelsen på vintageur? Jag har en gammal Omega Seamaster 600 son är min farfars, den ska servas vad det lider. Men efter att inte ha använts på 20 år så började den gå igång vid uppdragande. Först gick den några sek innan den stannade. Efter någon vecka går den av sig själv bara man håller efter uppdragandet.

I dagsläget tappar den, drygt en minut per dygn. Frågan är vad man kan förvänta sig av dessa gamla klockor efter service. Vad bör klockan kunna hamna på efter genomgång och total service?
 

Psykel

Patek
Hur tänker man kring avvikelsen på vintageur? Jag har en gammal Omega Seamaster 600 son är min farfars, den ska servas vad det lider. Men efter att inte ha använts på 20 år så började den gå igång vid uppdragande. Först gick den några sek innan den stannade. Efter någon vecka går den av sig själv bara man håller efter uppdragandet.

I dagsläget tappar den, drygt en minut per dygn. Frågan är vad man kan förvänta sig av dessa gamla klockor efter service. Vad bör klockan kunna hamna på efter genomgång och total service?
Omöjligt att säga hur den kan gå eller vad du borde förvänta dig efter service. Personligen ser jag "vintage-bra" gång som inom halvminuten per dygn. Det är dock med oservade klockor/okänd servicehistorik. Inom 10-15 sekunder per dygn kanske kan vara bra för en vintage Omega?
 
Omöjligt att säga hur den kan gå eller vad du borde förvänta dig efter service. Personligen ser jag "vintage-bra" gång som inom halvminuten per dygn. Det är dock med oservade klockor/okänd servicehistorik. Inom 10-15 sekunder per dygn kanske kan vara bra för en vintage Omega?
Tack för svaret, får helt enkelt vänta och se vad som kan förväntas efter service. Inget större problem egentligen då den används så sällan och under kort tid när den väl sitter på.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Hur tänker man kring avvikelsen på vintageur? Jag har en gammal Omega Seamaster 600 son är min farfars, den ska servas vad det lider. Men efter att inte ha använts på 20 år så började den gå igång vid uppdragande. Först gick den några sek innan den stannade. Efter någon vecka går den av sig själv bara man håller efter uppdragandet.

I dagsläget tappar den, drygt en minut per dygn. Frågan är vad man kan förvänta sig av dessa gamla klockor efter service. Vad bör klockan kunna hamna på efter genomgång och total service?

Jag servade faktiskt min Seamaster (Cal. 285) i somras. Gick skräp före service, inte blivit servad på minst 40 år, om ens någonsin. Gångavvikelsen låg på ca. -120 s/dygn. Kommer ibte ihåg vad gångreserven var, men vill minnas att det var typ 30h.

Mätte upp den efter service och den går nu ca. 8-10 s/dygn, och gångreserven ligger på ca. 42 h.

Bild på plutten:
20211231_144819~2.jpg
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för svaret, får helt enkelt vänta och se vad som kan förväntas efter service. Inget större problem egentligen då den används så sällan och under kort tid när den väl sitter på.
Jag har servat två vintageklockor, en Certina DS och en Seamaster 30, och båda går nu minst lika bra som moderna ur. Visst kan det kännas kostsamt att serva men gör man det inte så stannar de till slut.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Fan, stendöd tråd när jag med mina relativt få inlägg kliver in och mer eller mindre svarar mig själv..

Har nu mätt upp min 124060 (9 dygn) och landar på -0,4s/dygn. Klart bäst av mina klockor hittills, vilket fick mig att rota i arkivet bland tidigare (och nuvarande) dinkor. Här är Topp 10 av de jag mätt upp och snittat över fler tillfällen:

1. Rolex Sub (-0,4)
2. Rolex OP 114300 (+1,7)
3. Tudor Black Bay Steel (+2,1)
4. Sinn 103 Klassik 12 (+3,3)
5. Stowa Flieger Classic (-4,2)
6. Longines Spirit (+4,5)
7. Heuer Autavia (+4,6)
8. Tudor Black Bay Blue ETA (+4,7)
9. TH Carrera (+4,9)
10. Sinn EZM13 (+5,1)

För egen del är det inte superviktigt med superprecision, bär sällan samma klocka mer än tre dagar i streck. Men kul ändå att gotta ned sig,och kommer nog jobba mig längre ned på interna listan vad det lider. Har totalt 24 st som jag har loggat.

Hur ser det ut hos er andra?

PXL_20230323_170445399-01.jpeg Screenshot_20230323-211237.png Screenshot_20230323-211317.png
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Vi får se imorgon hur min BB 58:a skött sig efter 26 dagars konstant användande (bortsett från nattetid, sover inte med klockan)
Jag och @JohnHarrison kalibrerade våra den 1:a mars när vi klev på owg-mars. Blir riktigt spännande då jag inte stämt av gången öht under mars.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Det hade varit kul att veta om någon medlem har en tourbillon som faktiskt har testat hur bra den håller i olika positioner? Men så finns det säkert redan info om det på webben... Men känns som man litar mer på KS på något sätt.....
I en ”vanlig” tourbillon roterar balansen bara unt sin egen axel och kompenserar mao enbart för avvikelser som orsakas av gångskillnader i ett plan. Dvs egentligen värdelöst för armbandsur men till viss del motiverat för fickur. Det finns visserligen tourbillon-verk som roterar runt två axlar och ska på så sätt kompensera för avvikelser i samtliga positioner.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Vi får se imorgon hur min BB 58:a skött sig efter 26 dagars konstant användande (bortsett från nattetid, sover inte med klockan)
Jag och @JohnHarrison kalibrerade våra den 1:a mars när vi klev på owg-mars. Blir riktigt spännande då jag inte stämt av gången öht under mars.
Svarar mig själv har! De 26 senaste dygnet har 58:an fortat sig knappt 2sek. Dvs +0,07 spd. Har inte mätt gången någonting under mars så kan inte redogöra för krona upp, ned osv. Utan det är vid daglig användning och vilande på natten
92C365B4-6CAF-46DB-9F26-DAF68213851F.jpeg
 

SörenWarg

Omega
2-Faktor
Har det här gått och blivit en liten skryttråd ;) Kul med mekaniska/automatiska klockor som går inom sekunden, rätt imponerande oavsett verk tycker jag! Då tänker jag bryta av med inte lika imponerande gångavvikelser. Har en Certina (ETA powermatic 80) som toppar min lista på +3s/dygn tätt följt av en Traska (Miyota 9k) +4s/dygn.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Har det här gått och blivit en liten skryttråd ;) Kul med mekaniska/automatiska klockor som går inom sekunden, rätt imponerande oavsett verk tycker jag! Då tänker jag bryta av med inte lika imponerande gångavvikelser. Har en Certina (ETA powermatic 80) som toppar min lista på +3s/dygn tätt följt av en Traska (Miyota 9k) +4s/dygn.
Kan väl bara tala för mig själv. Men klart det blir lite ”skrytsamt” när man har automatiska/mekaniska urverk som är väldigt precisionssäkra. De allra flesta köper nog inte en mekanisk klocka för tidshållningen utan då lär man se på kvarts eller liknande. Men det är ju en riktigt fin bonus när man får något med en riktigt skarp precision och gång. Som min BB 58:a. Körde den hela owg och tror den tappade -sek under hela mars. Det gör ju, åtminstone i mitt fall, att kärleken till klockan växer än mer
 

SörenWarg

Omega
2-Faktor
Kan väl bara tala för mig själv. Men klart det blir lite ”skrytsamt” när man har automatiska/mekaniska urverk som är väldigt precisionssäkra. De allra flesta köper nog inte en mekanisk klocka för tidshållningen utan då lär man se på kvarts eller liknande. Men det är ju en riktigt fin bonus när man får något med en riktigt skarp precision och gång. Som min BB 58:a. Körde den hela owg och tror den tappade -sek under hela mars. Det gör ju, åtminstone i mitt fall, att kärleken till klockan växer än mer
Håller med, det blir mer en bonus även om man å andra sidan gärna inte vill att klockan går alldeles för off varje dag. Då får man dra sig i kragen och få den ruckad helt enkelt.
 

Kilo

Omega
2-Faktor
Har det här gått och blivit en liten skryttråd ;) Kul med mekaniska/automatiska klockor som går inom sekunden, rätt imponerande oavsett verk tycker jag! Då tänker jag bryta av med inte lika imponerande gångavvikelser. Har en Certina (ETA powermatic 80) som toppar min lista på +3s/dygn tätt följt av en Traska (Miyota 9k) +4s/dygn.
Det är väl bara tur antar jag ,min dubbelt så dyra longines hydro är inte i närheten i tidshållning.
 

Kanagawa

Omega
Manuellt Cal 1861 (modern speedy) runt +15sek/dag sedan ny. Utanför specs.

Automatiskt Selitta SW 330 (Sinn) +-0 sek/dag med nattreglering (krona upp/krona ner)

HAQ 9F86 (GS kvarts) ägt för kort tid, är spänd på att se avvikelse om ett år, hoppas på stordåd!

Utöver detta ett gäng Seikos med 6R och 4R som är all over the place i avvikelser. Dock har jag märkt att en av mina 4R går väl inom COSC förutsatt aktivt bärande över typ 12 timmar/dag.
 

ludde28

Omega
De flesta av mina håller sig -1 - +10sek/dag.
Testade ställa in ETA 2836 efter min dagliga "användning" o den lyckades jag ställa in på +3sek/5 dagar (arbetsdagar).
När den ligger i uppdragaren så är tidhållningen sämre.
Andra verk vågar jag inte peta på.
 

JohanLa

Omega
Byter klocka för ofta för att göra en korrekt bedömning men har inte upplevt någon felgång på varken seamastern, subben eller min datejust. 😂
 
Topp