• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur hantera vän som köpt aftermarket i god tro?

Jag är Seiko-entusiast, och har samlat på mig en liten mängd kunskap på området. En polare funderade på att köpa en Seiko, och jag gav honom några tips. Nu har han ignorerat det jag sa, och gått och stolt köpt en klocka för 500 spänn där allt synligt är aftermarket.

Sitter här och facepalmar och funderar på vad jag ska säga till honom. Han är ju glad över att ha köpt sin första Seiko. Känns som att jag bara borde låta det vara och säga grattis, nice klocka. Men en del av mig vill också utbilda honom...

Åsikter?
 
Vintage skulle jag nog kalla det, ja. Åtminstone dial, insert, händer. För mig handlar det fundamentalt om att vintage-klockor ska ha NOS-delar eller professionella reproduktioner där original inte längre finns (t.ex. glas).
 

tissoter

Audemars
Tycker TS ska säga det men på ett fint sätt, för att inte sänka honom helt. Man kan ju inleda typ, nice klocka, vad är det för modell?(Även om man vet) Sen kan man ju leda vidare att det är ganska vanligt att man lägger till och ändrar vissa delar i klockan, det ser ut som man även gjort det på din. Men det är bara charmigt..... något sånt...
 
Tycker du borde säga grattis om han är nöjd med sitt köp. Skulle också berätta för honom om aftermarketdelarna på ett schysst sätt om han var min kompis. Du kan ju göra det på ett sätt som inte fråntar honom glädjen med sin klocka...
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Som sagts, låt han vara och glädjas över sitt inköp. Insikt kommer han till för egen maskin framöver. Det är väl så ett klockintresse startar.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Bara för att sätta det i sammanhang, för 500kr får man nästan inte ens en rolex värderad.

500kr är väl bra pris för en fungerande mekanisk klocka oavsett om den har modifierats. Att den har modiferats är väl nästan bara bra i den prisklassen, tyder på att någon som är intresserad haft den innan.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Jag hade garvat läppen av mig, hånat honom och givit han en lavett.

Å andra sidan har jag inga vänner....




Nä men som flera andra sagt så anser jag att du absolut ska berätta det för honom men på ett informativt och utbildande sätt, inte på ett sådant som jag beskrev först :wtf:
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
aftermarket vad är det?
I det här fallet: eftermonterade delar som inte är Seiko originaldelar. Lite bättre, imho, än ren fejk, som är icke-Seikodelar märkta Seiko (en tavla t ex), men sämre än originaldelar tillverkade av Seiko. Se även TS' andra post, där han ger sin syn på saken.
 
Jag köpte en Seiko och jag blev snabbt informerad här på forumet om att det var utbytta vridningsinlägg och visare :) jättebra att jag fick veta, men inget jag tänker göra nått åt faktiskt,delarna kostar nästan lika mycket som klockan kostade och jag kan inte ens se att visarna är eftermarknad fast jag fått veta hur originalet ser ut :)

IMG_20150213_141233.JPG
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
hans val, inte ditt. så det är inget du behöver haka upp dig på. finns väl värre saker att irritera sig på, här i världen.

sådant som man inte vet tar man ingen skada av. och du verkar vara en bra kompis som vill informera. låt tiden gå, om han blir en klockjunkie som vi andra så ska du se, han kommer på knäna tillbaks, teach me more! Och så blir han din padawan.
 
För de som är intresserade så kommer här en follow-up.

Jag var enbart uppmuntrande, och han är pepp och ser sig själv bli mer intresserad. Jag körde då vinkeln att detta bara är början, och att det blir riktigt intressant när man börjar leta efter vintage klockor som är hundra procent original.

Blev bra tycker jag. Tack för tipsen, allihop!
 
En till uppföljning!

Min vän talade för några dagar sedan förvånat om för mig att hans klocka tagits i tullen som en falsk kopia och skickats tillbaka!! Snacka om otippat. Borde kanske kört straight talk ändå ;) Oh well. Jag sa till honom att det är vanligt med aftermarket parts, mods, osv., inget konstigt med det, men att jag kan hjälpa till om han vill köpa en äkta. Får se vart det leder :)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
En till uppföljning!

Min vän talade för några dagar sedan förvånat om för mig att hans klocka tagits i tullen som en falsk kopia och skickats tillbaka!! Snacka om otippat. Borde kanske kört straight talk ändå ;) Oh well. Jag sa till honom att det är vanligt med aftermarket parts, mods, osv., inget konstigt med det, men att jag kan hjälpa till om han vill köpa en äkta. Får se vart det leder :)


Va? När den skickades, eller blev han stoppad med den runt armen?
 
Topp