• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur hanterar ni stress?

Bygga plastmodeller med låg ambitionsnivå !

251C4FB0-348B-44B8-980E-C955236E3039.jpeg

Finns det nåt mer stresslindrande än att pilla på klockor?
Det är rena medicinen.
Det där med att ta till alkohol är inte bra, då hade man skitit ut levern innan man fyllt 25.

Olika typer och nivå av stress finns. Både bra och dålig.

Jag är ”medanhörig” till tung stress som gått för långt. Flera gånger. Jag kan inte säga vilket som bidragit till vilket men det är panikångest och depression inblandat också.

Idrott och högpresterande har varit en grundorsak.

Så vad ni än gör ersätt inte stress med höga krav på prestation i något annat. Ironman, mounteverest el liknande. Självförnekelse är väl standard. Är du glad innan/under/efter är det super. Är du besviken på resultaten.. pass auf.

Nu är jag ingen bildad man på området bara observant vad som kan hända enskilda fall.

Ta hand om er och chilla ner i tid. Att gå över kanten är en dålig idé. Vi lever i ca 80år. Gör nåt som ni vill se tillbaka på när ni rattar rullator..

Det gäller att ha självinsikt, och att inte försöka påverka saker som ligger utanför det påverkbara. Lättare sagt än gjort (fråga den som väl gått in i väggen). Att lokalisera vad som får en att bli stressad och sedan hitta sätt att minimera orsaken. Att "hantera" stressen i sig brukar inte vara en långsiktig lösning. Träna, meditera, kröka, röka, det är alla olika saker man gör för att dämpa symptomen, utan att ta tag i orsaken. Vissa presterar bättre under en positiv stress/press. Andra blir genast blockerade och gör fel, underpresterar, blir på dåligt humör osv. Är du en av de senare ska du varken spela innebandy eller dricka wiskey på klipphällar. Du ska bryta med det som stressar dig innan stressen bryter ned dig.

Olika typer och nivå av stress finns. Både bra och dålig.

Jag är ”medanhörig” till tung stress som gått för långt. Flera gånger. Jag kan inte säga vilket som bidragit till vilket men det är panikångest och depression inblandat också.

Idrott och högpresterande har varit en grundorsak.

Så vad ni än gör ersätt inte stress med höga krav på prestation i något annat. Ironman, mounteverest el liknande. Självförnekelse är väl standard. Är du glad innan/under/efter är det super. Är du besviken på resultaten.. pass auf.

Nu är jag ingen bildad man på området bara observant vad som kan hända enskilda fall.

Ta hand om er och chilla ner i tid. Att gå över kanten är en dålig idé. Vi lever i ca 80år. Gör nåt som ni vill se tillbaka på när ni rattar rullator..
Precis det här. Jag är själv långsamt på väg tillbaka till jobb och kan instämma i rekommendationen att ta hand om er och ta det lite lugnt.
Panikångest när man normalt sett inte är en ångestfylld person är väldigt läskigt. Innan jag fick reda på vad det är var jag övertygad om att det var hjärtproblem för bröstet krampade och hela kroppen segade ihop.

Iaf Panther. Kommer inte på något annat med samma sluttning på bakpansaret. Drivhjulen är också en tell.
Sorry Kungstiger, skala 1/16, dvs typ en halvmeter. av och till under flera år.

Så här fin blir inte min men kul är det.

413CCFC0-F673-4401-9A11-86B3E6A15CA6.jpeg

Mitt andra 1/16 bygge
87D3CA5F-20A5-488C-A2AD-9C7B9AD89BD0.jpeg

Jobbas på i sommarstugan.
Det fina med plastmodeller är att det inte kan bli allvar, det är aldrig annat än hobby/lek/tidsfördriv/avkoppling.
263DF78C-9479-4704-AC03-ECE14BD9403B.jpeg

Nio minuter i nio på förmiddagen sista semesterdagen 2017.

Senast ändrad:
Flyga, helst ensam med fönsterplats och mycke moln. 1 månads stress som bortblåst :breitling:
Älskar long hauls. De är som en parentes i livet. Bra musik, böcker och filmer och ingen kan kräva något av en.

Edit: Viktigt att sitta själv, inte med någon man känner. Reser en del i jobbet och de flesta vill flyga solo som tur är.

Senast ändrad:
Sorry Kungstiger, skala 1/16, dvs typ en halvmeter. av och till under flera år.

Så här fin blir inte min men kul är det.

413CCFC0-F673-4401-9A11-86B3E6A15CA6.jpeg

Mitt andra 1/16 bygge
87D3CA5F-20A5-488C-A2AD-9C7B9AD89BD0.jpeg

Jobbas på i sommarstugan.
Det fina med plastmodeller är att det inte kan bli allvar, det är aldrig annat än hobby/lek/tidsfördriv/avkoppling.
263DF78C-9479-4704-AC03-ECE14BD9403B.jpeg

Nio minuter i nio på förmiddagen sista semesterdagen 2017.

Damn. Jag har tappat det.

Finns inget bättre botemedel mot stress!
B8A92954-32D7-4FE7-93C6-F4CA47FB2181.jpeg

Bästa stressboten.

Tills man får prestationsångest att man blivit så dålig på att köra. :)

Bästa stressboten.

Tills man får prestationsångest att man blivit så dålig på att köra. :)[/QUOTE]
Hahahaha lite så är det men fortfarande sjukt bra tänker man på annat under tiden så blir man varse :p

Läste en rätt så vettig bok på flyget.
E78467DB-CB0D-4E14-82E6-266DEF75B8C1.jpeg

Vissa klockheter i den hjälper nog mot stress.
Prestationsångest är vad man måste se upp för.

+1 på skytte, att koncentrera sig så fullständigt på just en sak stänger ute resten. Det enda är väl att skjutbanor inte växer på träd och är svårare att få in i vardagen än t ex löpning. Planerar att börja igen när ungarna blir lite större.

Vad gäller prestationsstress/ångest så hjälper det att bli äldre har jag märkt :) Man skiter liksom i vad andra tycker mycket bättre.

Klocksnack, gym och löpning. Nyligen upptäckt att skytte får mig att koppla av och släppa allt annat. Fristad på skjutbanan

Tillbaka
Topp