• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur köper man en Rolex?

Strindberg

Patek
2-Faktor
Lite konstigt att det existerar gråhandlare för Rolexar, bygger inte de normalt sett sin existens på att hjälpa ADs att få högre omsättning och försäljning genom köp. Ungefär som när släkt och vänner köper några kak-kartonger från skolbarnet som säljer åt klassen... Om Rolex säljer sig själva borde inte ADs behöva sina gråhandlare för att hissa försäljningen och ligga bra till hos grossist? På samma sätt som släkt och vänner inte behöver stötta kakförsäljningen när ryktet om kakornas förträfflighet spridits på stan, och kunderna köar..😊
Tänk i exemplet på att skolbarnen säljer flera sortera kakor, varav det bara är en sort som anses god.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Lite konstigt att det existerar gråhandlare för Rolexar, bygger inte de normalt sett sin existens på att hjälpa ADs att få högre omsättning och försäljning genom köp. Ungefär som när släkt och vänner köper några kak-kartonger från skolbarnet som säljer åt klassen... Om Rolex säljer sig själva borde inte ADs behöva sina gråhandlare för att hissa försäljningen och ligga bra till hos grossist? På samma sätt som släkt och vänner inte behöver stötta kakförsäljningen när ryktet om kakornas förträfflighet spridits på stan, och kunderna köar..😊
AD's säljer ju hyllvärmare samtidigt till gråhandlarna för att de ska få köpa några hypade objekt. Försäljningssiffrorna ser bra ut för Rolex och de säljer även de mindre populära modellerna vilket också ser bra ut för att få bra tilldelning av populära modeller.
 

FlipSwede

Rolex
Man får nog ändå skylla på Rolex. Om Rolex hade satt ett marknadsmässigt listpris, eller låtit AD sälja till marknadspris, så hade inte situationen uppstått.
Men det kan bli ett problem langre fram.

Vill man att AF ska ha olika priser? Ja idag fick vi 8 Pearlmaster..da far vi sanka priset....Du Rob....Nymans kor en Julrea....da far vi vara lite billigare..
Och hoja till dagens marknadspris.....det kanske inte ar sa bra ifall hypen avtar. Ser mycket illa ut for ett lyxmarke att ha en prissankning eller rea.

Nej Rolex gor alldeles ratt med dagens strategi. Varenda klocka de bonkar ihop saljs.
Las pa om Vebelen Good sa far du lite mer insyn i hur i stort sett alla lyxmarken vill att det ska fungera idag for att sakra framtiden
 
Senast ändrad:

FlipSwede

Rolex
Det är ju uppenbarligen som det är, men då kan man ju i stort sett inte bli förstagångsköpare utan orimliga väntetider? Köper man grått eller begagnat så är man ju inte med i nästa rejs ändå.
Vilket rejs??

Koper du till marknadspris sa far du ju din klocka ( ja precis vilken klocka som helst ) inom nagon dag.
Da kan du ju skita i bajsnodiga AF och listor.....
 

Muyfa666

Omega
a-strange-game-the-only-winning-move-is-not-to-6657317.png
Detta får sammanfatta för min del.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Lite konstigt att det existerar gråhandlare för Rolexar, bygger inte de normalt sett sin existens på att hjälpa ADs att få högre omsättning och försäljning genom köp. Ungefär som när släkt och vänner köper några kak-kartonger från skolbarnet som säljer åt klassen... Om Rolex säljer sig själva borde inte ADs behöva sina gråhandlare för att hissa försäljningen och ligga bra till hos grossist? På samma sätt som släkt och vänner inte behöver stötta kakförsäljningen när ryktet om kakornas förträfflighet spridits på stan, och kunderna köar..😊
Vem tror du köper alla ADs kalla klockor bundlat med några heta?
 

G.Clooney

Cartier
Hade jag varit en Rolex AD, så hade jag sålt alla mina populära Subs mm till "MR X" - för listpriset. Alltså en nära vän. Denna "vän" hade sedan sålt dem vidare på andrahandsmarkanden med en påtaglig procentuell vinst, där jag som AD hade avtalat att 80% av den vinsten kommer tillbaka till mig som kickback under bordet, efter försäljningen.

Ingen som ämnat det scenariot en tanke? Givet situationen?
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Hade jag varit en Rolex AD, så hade jag sålt alla mina populära Subs mm till "MR X" - för listpriset. Alltså en nära vän. Denna "vän" hade sedan sålt dem vidare på andrahandsmarkanden med en påtaglig procentuell vinst, där jag som AD hade avtalat att 80% av den vinsten kommer tillbaka till mig som kickback under bordet, efter försäljningen.

Ingen som ämnat det scenariot en tanke? Givet situationen?
Det är ju bland de vanligaste teorierna.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Hade jag varit en Rolex AD, så hade jag sålt alla mina populära Subs mm till "MR X" - för listpriset. Alltså en nära vän. Denna "vän" hade sedan sålt dem vidare på andrahandsmarkanden med en påtaglig procentuell vinst, där jag som AD hade avtalat att 80% av den vinsten kommer tillbaka till mig som kickback under bordet, efter försäljningen.

Ingen som ämnat det scenariot en tanke? Givet situationen?
Om man redan satt i system att vara en pengatvätt åt kriminella så är det ju inte en otrolig teori..
 

G.Clooney

Cartier
Om man redan satt i system att vara en pengatvätt åt kriminella så är det ju inte en otrolig teori..
Det känns som det allra mest lukrativa sättet rent ekonomiskt, både för mig som AD och "min vän". (Givet situationen).
Det spottas ut väldigt väldigt många klockor om året från Rolex fabriker. Ändå är de värda mer än listpris omgående.
 

Snålisen

Omega
Paneristi
Tror det ofta inte är nåt annat än timing som gör om man får beställa en med tillhörande väntan eller inte. Ibland har vissa tur och råkar fråga när kölistan inte är alldeles för lång.
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Hade jag varit en Rolex AD, så hade jag sålt alla mina populära Subs mm till "MR X" - för listpriset. Alltså en nära vän. Denna "vän" hade sedan sålt dem vidare på andrahandsmarkanden med en påtaglig procentuell vinst, där jag som AD hade avtalat att 80% av den vinsten kommer tillbaka till mig som kickback under bordet, efter försäljningen.

Ingen som ämnat det scenariot en tanke? Givet situationen?

Varit med om det i Grekland. Hon hade Subs, Hulk, ståldaytonas men allt ägdes av en annan person som inte hämtat ut dem men betalt för dem och nu kunde säljas vidare för marknadspris. Det här var på en AD och visst fick jag köpa men var inte sugen då.
 

FlipSwede

Rolex
Varit med om det i Grekland. Hon hade Subs, Hulk, ståldaytonas men allt ägdes av en annan person som inte hämtat ut dem men betalt för dem och nu kunde säljas vidare för marknadspris. Det här var på en AD och visst fick jag köpa men var inte sugen då.
Maste vara svart ibland att halla en professionell linje om man som AF aven saljer begagnat.
Kan vara en av anledningarna till att fler och fler Mom'N'Pop's blir av med auktorisationen och att Rolex gar mer mot Boutiques eller Shop in Shop med allt vad det innebar.
Daremot ar det underforstatt att ju mer du handlar desto fler dorrar oppnas for dig och det som igar var omojligt ar idag inga problem
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Maste vara svart ibland att halla en professionell linje om man som AF aven saljer begagnat.
Kan vara en av anledningarna till att fler och fler Mom'N'Pop's blir av med auktorisationen och att Rolex gar mer mot Boutiques eller Shop in Shop med allt vad det innebar.
Daremot ar det underforstatt att ju mer du handlar desto fler dorrar oppnas for dig och det som igar var omojligt ar idag inga problem

Jo precis dem AD som säljer beg måste ha det svårt.
Men denna jag var i sålde bara nytt. Var när jag frågade om daytona som hon tog fram den och hade lite fler. Hon skulle bara hjälpa den ”personen” med att sälja. Men det var ett par år sen och hade jag köpt då hade det varit billigt idag 😂🤦‍♂️
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Men det kan bli ett problem langre fram.

Vill man att AF ska ha olika priser? Ja idag fick vi 8 Pearlmaster..da far vi sanka priset....Du Rob....Nymans kor en Julrea....da far vi vara lite billigare..
Och hoja till dagens marknadspris.....det kanske inte ar sa bra ifall hypen avtar. Ser mycket illa ut for ett lyxmarke att ha en prissankning eller rea.

Nej Rolex gor alldeles ratt med dagens strategi. Varenda klocka de bonkar ihop saljs.
Las pa om Vebelen Good sa far du lite mer insyn i hur i stort sett alla lyxmarken vill att det ska fungera idag for att sakra framtiden
Ja, som jag skrev, det är Rolex som styr marknaden och inte AD.
 

FlipSwede

Rolex
Jo precis dem AD som säljer beg måste ha det svårt.
Men denna jag var i sålde bara nytt. Var när jag frågade om daytona som hon tog fram den och hade lite fler. Hon skulle bara hjälpa den ”personen” med att sälja. Men det var ett par år sen och hade jag köpt då hade det varit billigt idag 😂🤦‍♂️
Nja..har garantikortet aktiverats och klockan betalats av kund ar den [klockan alltsa] tekniskt sett begagnad och momsen dod [i de lander som har en engangsmoms pa varorTex EU]

Som det ser ut idag gar nastan varenda Rolexmodell enbart at ett hall vad galler varde.
Uppat.

Personligen tror jag en prishojning kommer inom de narmaste manaderna. Senast 1/9
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Nja..har garantikortet aktiverats och klockan betalats av kund ar den [klockan alltsa] tekniskt sett begagnad och momsen dod [i de lander som har en engangsmoms pa varorTex EU]

Som det ser ut idag gar nastan varenda Rolexmodell enbart at ett hall vad galler varde.
Uppat.

Personligen tror jag en prishojning kommer inom de narmaste manaderna. Senast 1/9
Ja det förstår jag. Det jag mena var att dem sålde inga beg klockor i affären annars. Det var inte som tex nymans där du har en display med massa begklockor. Var mer uppenbart att populära modeller såldes till en vän/skäkting. Som inte hämtat ut klockan som sen dem hjälpte till att sälja. Klockorna var helt nya oanvända
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag har förstått att man ska undvika både begagnadmarknaden och Chono24.
Har aldrig köpt själv från C24 men har bara hört gott. Men man får ju göra lite research också. Finns gott om trådar här med tips.
Om du vill göra en snabb affär och kan tänka dig betala för det skulle jag rekommendera gråhandel, typ luxurywatches.
Om du verkligen vill ha en nu sä är LE ett alternativ. Men som många här nämner du lär ju gå långt över list. För en icke Rolex jämförelse så tar de 44kSEK för en BB58 på länk från ca 2020. List är 37 och på KS kan du hitta för 33. Borde ge en fingervisning över hur de blåser upp priserna.

Utan tidigare köphistorik hos AD kan du glömma ”listpriserna” som står på Rolex hemsida.
Tyvärr är det nog så. Varför inte kolla KS egen köp/sälj? Tror att en av de säkrare valen är att köpa här från en hyfsat erfaren och välberyktad medlem. Ijmf med list kommer det kanske ligga över men betydligt billigare än gråhandlare.

Och som nämns Krons och Nyman har även sina pre-owned.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Har aldrig köpt själv från C24 men har bara hört gott. Men man får ju göra lite research också. Finns gott om trådar här med tips.

Om du verkligen vill ha en nu sä är LE ett alternativ. Men som många här nämner du lär ju gå långt över list. För en icke Rolex jämförelse så tar de 44kSEK för en BB58 på länk från ca 2020. List är 37 och på KS kan du hitta för 33. Borde ge en fingervisning över hur de blåser upp priserna.


Tyvärr är det nog så. Varför inte kolla KS egen köp/sälj? Tror att en av de säkrare valen är att köpa här från en hyfsat erfaren och välberyktad medlem. Ijmf med list kommer det kanske ligga över men betydligt billigare än gråhandlare.

Och som nämns Krons och Nyman har även sina pre-owned.
Många förstagångsköpare har konstigt nog ofta något emot att köpa en begagnad klocka. Jag har även upplevt det två gånger på plats hos AD när köpare velat hamna på lista och diskussion kommit upp när de velat köpa nytt.
Många icke klockintresserade bekanta till mig tycker också det är konstigt när jag köper begagnat.
 
Skrivit det förut i tradar pa forumet, och skriver det igen för att förnya kunskapen och sa att folk vet hur det gar till.
Om en klocka , säg t ex. en Daytona i stal 116500, har listpris X, men ett marknadsvärde som är högre än X. Hur ska ADn da hantera denna produkt?
Den har nu överstigit statusen som endast en produkt att sälja. Den har nu blivit ett redskap som används för att öka intäckter och därmed vinst.

Detta kommer göra en hel del rätt griniga, men sahär funkar det:

Det finns ingen väntetid pa de mest populära modellerna. De används pa ett sätt som prutverktyg. Polera att en kund kommer in och vill köpa nagot för avsevärt mer, nagot i guld för 400-500k+. (Sannolikheten att en kund som denna kan lägga 100-200k till pa ett sadant köp är rätt hög.)
Istället för att ge kunden ett bättre pris sa kan en av dessa ovannämnda pjäser magiskt plockas fram och det framförs att antingen kan rabatt fas, eller sa kan man fa köpa en t ex. 116500 eller en Patek 5711.
Eftersom marknadspriset pa den är sa mycket högre far kunden i slutet en bättre deal om de säljer denna klockan, och AD:n har samtidigt salt inte bara en, utan tva klockor för listpris och genom att använda den mycket eftertraktade klockan som ett verktyg har de genomfört detta.
AD:n far ju trots allt inte sälja denna klockan för det som den egentligen är värd pa marknaden, utan endast listpriset. De säljer den alltsa för mindre än den egentligen är värd, sa de använder detta extra värde pa annat sätt.

Detta är självklart inte fallet för varje tillfälle, men detta är väldigt vanligt. Personliga kontakter, lang köphistorik etc är alla ocksa variabler som kan spela in.

Generellt sett sa kan dessa inte köpas genom att nara knalla in pa en AD utan nagon slags relation alls till dem, eller nagon avsikt att köpa annat dyrare.

Men med det sagt gar det att hitta för vettigt pris. Andrahandsmarknaden är som du säger inte nagot man ska ge sig in pa hur som helst utan att göra sin research. Men är man lite försiktig, fragar nagra här pa forumet om rad, tips och vad man ska se upp för och har lite talamod sa kan man hitta saker som är full set och i fint skick.
Kaplans kan man ropa hem saker som ibland gar under radarn ibland, hos grahandlare som Luxury Watches kan man fa tag pa det mesta rätt omgaende om man är beredd pa att betala för det.

Just my two cents fran nagon som jobbar i branschen och jobbat med samtliga ovannämnda märken! :)
 
Kan säga sahar, knallar du in pa en AD som har bade Rolex och annat märke med HH potential (Lange, PP, AP, VC etc.) och är seriös med att köpa en evighetkalender eller nagot annat som är 500k+ sa kan jag säga att de ganska lätt kommer kunna trolla fram en sportrolex om det kommer ner till en prisdiskussion.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Många förstagångsköpare har konstigt nog ofta något emot att köpa en begagnad klocka. Jag har även upplevt det två gånger på plats hos AD när köpare velat hamna på lista och diskussion kommit upp när de velat köpa nytt.
Många icke klockintresserade bekanta till mig tycker också det är konstigt när jag köper begagnat.
Instämmer och den bekannta jag har som fick in mig på klockor inte är ett dug intresserad av klockor (på samma sätt) men det var han som tipsade om att köpa pre-owned. Men visst, om man ska lägga 90kSEK på en klocka och ser det som once in a life time köp så kan jag förstå att man vill köpa nytt. Men Det finns ju en gräns för hur mkt man vill lägga bara för att det skall vara nytt. :)
 

FlipSwede

Rolex
Kan säga sahar, knallar du in pa en AD som har bade Rolex och annat märke med HH potential (Lange, PP, AP, VC etc.) och är seriös med att köpa en evighetkalender eller nagot annat som är 500k+ sa kan jag säga att de ganska lätt kommer kunna trolla fram en sportrolex om det kommer ner till en prisdiskussion.
Men da ska ju en av klockorna vara av sadant slag att du tappar minst 20% plus momsen (om du nu inte kan handla tax-free) for att det omojliga skall bli mojligt.

Att saga " Jag tar en YG ROC Blue om du samtidigt tar fram en SS Daytona White" kommer motas med ett "Tyvarr". Likasa om du vill ha nagon annan helguldsklocka som ligger over list begagnad.
Koper du daremot nagon hyllvarmare av toppmodell fran ALS IWC Panerai etc sa ar ditt scenario mycket troligt.
Att tro det som syns i skyltfonstret ar allt butiken har ska man definitvt inte gora.
 
Men da ska ju en av klockorna vara av sadant slag att du tappar minst 20% plus momsen (om du nu inte kan handla tax-free) for att det omojliga skall bli mojligt.

Att saga " Jag tar en YG ROC Blue om du samtidigt tar fram en SS Daytona White" kommer motas med ett "Tyvarr". Likasa om du vill ha nagon annan helguldsklocka som ligger over list begagnad.
Koper du daremot nagon hyllvarmare av toppmodell fran ALS IWC Panerai etc sa ar ditt scenario mycket troligt.
Att tro det som syns i skyltfonstret ar allt butiken har ska man definitvt inte gora.

Jag kanske missar lite vad du menar, men vad har momsen med det att göra?

Nu är en ROC i guld en jämförelse som jag inte menade riktigt. Tänk istället en Grand Complication eller annat av liknande komplikation. En ROC är inte nagot som sitter pa hyllan särskilt länge, guld eller ej. (Kanske i Sverige sitter den i guld en stund, men inte särskilt länge.)

Sedan sa tror jag du missar lite vad denna kunden i fraga är ute efter. De är inte ute efter en 116500. De köper inte en dyrare klocka för att fa den. De kan köpa en för marknadspris för lägre. Läs om mitt inlägg sa ser du varför ADs väljer att presenter en sadan som alternativ.
 
Topp