• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur lite vatten tål en icke vattentålig klocka?

Sond

Patek
Flera intressanta delar här. Min uppfattning är att en orörd klocka(vilket jag tycker är lätt att begripa vad det är utifrån vad TS skriver) är relativt känslig för fukt. Patina på urtavlor och visare kommer ofta från lite, lite fukt. Mycket fukt = mycket patina. Mer fukt = förstörd. Sedan är ju frågan vad en klocka i den konditionen tål av kortvarigt men intensivt nedblötande..? Det är nog allt från nästan inget till ganska mycket. Går inte besvara generellt.

Sedan håller jag helt med om att det är lite dåligt att nya ur behöver trycktestas. Självklart tycker jag att det är enbillig försäkring. Men ska det verkligen behövas..? Ett ur för 500000 och godkänd för 10-30ATM borde klara flera år med samma packningar.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag hävdar inte att de inte håller tätt i flera år. Det gör de med största sannolikhet. Innan jag var klockintresserad bar jag en Certina Quartz. Den trycktestades aldrig under flera år och höll tätt.
DOCK så är ett trycktest en billig försäkran om att allt är som det ska. Att trycktesta sitt dyra/billiga ur en gång om året behöver INTE betyda att man är orolig, utan kan lika väl betyda att man är SMART, som inte riskerar något.
Varför besiktigas bilar en gång om året?
 

Sond

Patek
[quote="easy rider, post: 195939, member: 151".
Varför besiktigas bilar en gång om året?[/quote]
De nya gör ju inte det... Men i grunden är jag med dig i resonemanget. Men som kund tycker jag att en vattentäthet borde gälla i typ 5 år.
 

SSL

Audemars
Min Clas Ohlson-klocka, en Prologue, såg jag för någon dag sen hade texten 5ATM på baksidan. Den har jag haft i 6 år nu och jag har duschat, simmat, badat isvak i lumpen, och lite annat med den. Den tickar på fint fortfarande (även fast jag råkade slita av gummit och badstiften och funderar lite på om det ändå är dags för nåt nytt i dens ställe). Så att 5ATM bara är regn bör tas med en nypa salt, men kanske inte är värt att "testa" den om det är en dyrare klocka. Men dyrare klockor har väl oftast minst 100ATM numer, eller?
 

David

Bödeln
Jag har sett en bild här på forumet som förklarar detta väldigt bra. Kanske vet någon vilken jag menar?

Casios?

water_resistance_map.jpg
 
Topp