• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur många har ni lurat in i klockträsket?

Oniel

Silver
Det började med att en god vän kom och frågade om en Triwa klocka för några veckor sedan och nu idag berättade han att han har bestämt sig för en Omega speedmaster istället efter att jag visade honom den modellen och sa att det var en betydligt bättre klocka på lång sikt ;) så nu ska vi in till Engströms och köpa klockan i veckan som kommer :)

Så min fråga är hur många ni har fått att trilla dit? :)

Nog inte så många... En barndomsvän uppmärksammade att jag börjat gilla klockor och efter lite hets fick jag honom att köpa en Tudor Black Bay som förstaklocka.
Min flickvän har börjat intressera sig, och kan nämna modellnamn/referenser på mycket mellan Seiko och Rolex.
En kollega vill byta upp sig från sin GANT och har börjat kika på Seiko och Orients efter tips från mig. (Men inte slagit till än...)

Sen misslyckades jag totalt med två gamla kollegor som bad om råd. Lärde och tipsade dom om hur mycket som helst under längre period. Slutar med att den ena köper en ful Armani och den andre en Karlex. :facepalm:
"Nähä men skit i det då :mad:"

Min moster, innan så sket hon fullständigt i klockor, hon kunde knappt se skillnad på en kvartsare och en automat.
Men nu efter att jag pratat mycket om klockor så är hon fast, hon har två stycken nu men letar ständigt efter en ny, välkommen till träsket, ett underbart träsk

Fått en kollega att köpa en 116660, innan det bar han en Seiko som han köpte av mig.

Ytterligare kollega som jag fick från att tänka köpa en Seiko till en Sinn som till slut vart en en SMP-C.

Min bästa vän tog det 5 års tjat från min sida innan han genom mig köpte en Tag Heuer Carrera. Nu vill han ha en IWC Ingy men tar väl ytterligare fem år innan han slår till.

Och jag är påväg till övertalning hos 3-4 andra vänner som visar lite intresse. Folk har bara så osannorlikt jävla svårt att slå till ;D

Tror inte att jag har dragit ner någon annan i klockträsket direkt. Däremot så är jag en jävel på att övertala mig själv och det slutar nästan alltid med att jag plumsar i själv allt för ofta.:)

Fått en kollega att köpa en 116660, innan det bar han en Seiko som han köpte av mig.

Ytterligare kollega som jag fick från att tänka köpa en Seiko till en Sinn som till slut vart en en SMP-C.

Min bästa vän tog det 5 års tjat från min sida innan han genom mig köpte en Tag Heuer Carrera. Nu vill han ha en IWC Ingy men tar väl ytterligare fem år innan han slår till.

Och jag är påväg till övertalning hos 3-4 andra vänner som visar lite intresse. Folk har bara så osannorlikt jävla svårt att slå till ;D

Är ändå förståligt att folk har svårt att köpa när det handlar om större belopp! Alla kan inte ha en skruv lös som oss andra som sitter i klockträsket ;)

har "lurat" med ett halvdussin kompisar som köpt omega/rolexklockor så får erkänna att jag har lyckats få med dem i klockornas underbara värld väl :p

En kompis som aldrig ägt en "riktig" klocka (var nog många år sedan jag såg honom bära någon typ av klocka), spekulerar nu helt plötsligt kring en seamaster professional som första klocka efter att jag visat bild på en sådan - förhoppningsvis slår han till så jag kan säga att jag påverkat branschen i någon typ av positiv riktning :angel:

Endast en vän, men mestadels mig själv. Men lika lycklig är jag för det.

Klocksnack är faktiskt en väldigt bidragande faktor till att intresset ökat såpass markant den senaste tiden, förr var det mest mekaniken i urverket, medans det är mer finish, urtavlor och skillnader mellan referenser som tar upp tiden numera.

vet inte hur ni har det men jag har väldigt få vänner som gillar klockor så desto fler men kan dela intresset med desto bättre :)

Nu ,när jag tänker efter så är det några stycken.
Har ägnad lite tid och räknad hur många klockor de köpte och hur mycket de spenderade.
I alla fall,blev jag tillfrågad att hjälpa till vid klockköp.
Saldot= 36 klockor köpta för ca: 2.200.000 Skr.
Så,visst har påverkad folk i min omgivning.

Jobbar på att få flickvännen intresserad - av någon märklig anledning går det dock trögt. Men - i sinom tid så (höhö)!

Tillbaka
Topp