• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många klockor använder ni egentligen?

Om man räknar bort arvegods och gamla vintagebitar så har jag normalt sett mellan 2-4 'dyrare' klockor som jag roterar friskt med, om jag märker att någon av dessa bara ligger så blir det flipp, har inte råd eller lust att ha en klocka för över 40k som bara ligger då köper jag hellre något som man använder...
 
Roterar två dykare, en mer seriös än den andra. Handledstidsfördelningen är väl inte exakt 50/50 men sånär som. Skulle vilja se mig med en samling om tre stycken ur, två automat och en manuell, och en schyst klockrulle, vore mumma.:hungry:
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
I stort sett har jag haft en breitling kronograf på armen konstant i ett halvår nu
Resten ligger mest.
Klockan har exakt den tyngd jag vill ha på en klocka för att den skall kännas
Ett med kroppen och dessutom enormt slitstark.
Höll dock på att bli av med den i fredags när jag fraktade skräp till soptippen
Kom inte i håg att klockan satt på armen lyfte av en spis och ca en halvtimme senare
Märkte jag att något hängde inuti jackärmen
Stiftet hade gått av.ändlänk mot boett var puts Väck och klockan låg i ärmen som sagt
Nu tills jag får tag på ny ändlänk 20 mm till professional ( någon som har över)
Har den skinnband med säkerhet spänne. Inte alls lika bra känsla så
Tog fram en gammal manuell 60 tals GP istället
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Antalet varierar kraftigt under året. Brukar sälja av mig de flesta klockor när det är dags för en stor förändring i livet (typ när jag skulle börja plugga i Italien, eller inför varje sommar), för att sedan köpa in andra klockor efter förändringen. Sitter på ett 20-tal just nu. 15 lär väl lämna innan nästa sommar. Men 15 nya kommer nog komma in (en kom in under förra veckan). Jag tänker inte på antalet klockor jag har eller på hur mycket jag använder dem. Det bryr jag mig inte om, även om jag använder 95 % av mina klockor inom loppet av en månad (det är sällan som jag bär samma klocka i två dagar). Det jag tänker på är pengarna jag har investerat i klockor. Försöker kontrollera mig och ha lite måtta. Det finns ju andra saker än klockor att lägga pengar på liksom. Men säg att jag har investerat 40-50k i klockor nu. Då kanske jag har en Speedy och en rolig dykare för de pengarna, eller så sitter jag, som nu är fallet, med ett 20-tal billigare vintageklockor.

När det var dags att betala avgifter till plugg i Italien så var jag tvungen att sälja av de flesta klockor. Blev typ klockor för 15-20k kvar. En Speedy och en billig Seiko. Men detta visade sig vara tråkigt så jag sålde Speedyn och höll mig inom en prisnivå på max 5k per klocka. Då blev det kul igen. Då kunde jag rotera 4-5 klockor istället för två. Det är detta som gäller fortfarande fast med en gräns på 40-50k (med ett par undantag), tills jag börjar jobba igen. Har jag nått min gräns och är sugen på en ny klocka så ser jag till att sälja av några först helt enkelt. När jag börjar jobba igen så höjer jag nog beloppet till 100-150k. Då kanske det blir 100 billiga vintagedressare eller tre rollar. Time will tell. Försöker inte tänka på det alltför mycket utan ser till att njuta av klockor utan att bli besatt av dem.

Med 10 klockor ligger man inne på servicekostnader var femte år på typ 50 lakan, värt att tänka på.


Ja du, den tanken är inte rolig. Men sedan sitter man ju på en och annan klocka som man aldrig kommer lämna in. Lönar sig kanske inte riktigt att serva en Seiko SKX007 var femte år för 5k. Men å andra sidan har jag lagt in min Seiko 7002 (förlaga till SKX007) på service under sommaren. Så rationell är man kanske inte. Dock låg servicen på nätta 1500 (cirkus), vilket får ses som överkomligt.
 
Topp