• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Apple 🍏 trĂ„den , för den som Ă€r fast i 🍎 trĂ€sket

MaziK

Rolex
2-Faktor
Bixby etc gÄr att stÀnga av om man nu stör sig pÄ det till den grad.

Resten av sakerna med telefonen som du inte nÀmner Àr minst lika bra om inte bÀttre Àn iPhone.
NÄgot sÄ enkelt som ett vanligt hörlursuttag....

Bara funktionerna med pennan Àr anledning nog för mig med Note. AnvÀnder den varje dag till olika syften, riktigt anvÀndbar.

Bixby, Knox, telefonen full av annan skit, allmÀnt kÀnt i branschen att Samsungs telefoner sölar ned mÀrkbart med tiden, helt meningslöst edgeglas, sÀkerhetsbrister, lÄngsamma uppdateringar. Om man vill ha Android finns det ju Pixel mm. som kan leverera en produkt nÀrmare iPhone. Hade pixel 2 XL exempelvis som utöver kass skÀrm var en fantastisk telefon. Bytte dock tillbaka till iPhone för att jag tyckte att avsaknaden av iMessage var för stor :/
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Bixby etc gÄr att stÀnga av om man nu största sig pÄ det till den grad.

Resten av sakerna med telefonen som du inte nÀmner Àr minst lika bra om inte bÀttre Àn iPhone.
NÄgot sÄ enkelt som ett vanligt hörlursuttag....
Fler som följer Apples utveckling nu, vem behöver ens 3.5mm med dagens batteritider pÄ BT-lurar? ;)

https://www.techradar.com/news/swe-oneplus-6t-far-inget-horlursuttag-men-batteritiden-forbattras
 

donpasta

Panerai
har en macbook air, time capsule, apple tv 4k, iPhone SE (backup mobil) och en iPhone 7... sÄ jag gillar apple saker men seriöst nu Àr priserna sjuka och jag kommer inte lÀgga 15.000kr pÄ en iPhone!

Provade en iPhone 8 plus men vem fan pallar ha en sÄ stor mobil? Har alla vÀskor pÄ sig varje dag? Sen nÀr man ser alla med iPhone X som mÄste lyfta sin mobil för att öppna den eller böja sitt huvud över telefon... hur kul som helst nÀr man sitter pÄ möten och de försöker kolla notiser sÄ mÄste lyfta den... nej börjar förstÄ varför folk sÀger apple kult för hur kan man ens tycke att det Àr okej med mobil för 15-18k?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
3,5 mm plugg Àr ju en teknik frÄn 1800-talet, helt sjukt att folk hÄller sÄ hÄrt i den nÀr det finns sÄ bra trÄdlösa alternativt idag.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
har en macbook air, time capsule, apple tv 4k, iPhone SE (backup mobil) och en iPhone 7... sÄ jag gillar apple saker men seriöst nu Àr priserna sjuka och jag kommer inte lÀgga 15.000kr pÄ en iPhone!

Provade en iPhone 8 plus men vem fan pallar ha en sÄ stor mobil? Har alla vÀskor pÄ sig varje dag? Sen nÀr man ser alla med iPhone X som mÄste lyfta sin mobil för att öppna den eller böja sitt huvud över telefon... hur kul som helst nÀr man sitter pÄ möten och de försöker kolla notiser sÄ mÄste lyfta den... nej börjar förstÄ varför folk sÀger apple kult för hur kan man ens tycke att det Àr okej med mobil för 15-18k?
Sjukt bra sÀkerhetsgrej ju, notiserna syns bara om faceid ser att rÀtt person hÄller i telefonen, annars stÄr det bara tex att man fÄtt sms men inte frÄn vem eller innehÄllet.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Smartphones har ju fram till X varit ett segment dÀr vanliga anvÀndare och entusiaster varit hÀnvisade till ungefÀr samma produkter. UngefÀr som om klockmarknaden bara hade bestÄtt av tissot-kvartsare för 5k. Tror absolut att ökad differentiering Àr vettigt!
 

NickG

Cartier
Jag har inte köpt telefon pÄ flera Är utan har iPhone 7 frÄn jobbet men visst Àr det sÄ att dom flesta bÀddar in telefonen i ett abonnemang, blir kanske att mÄnga blundar för den sammanlagda kostnaden sÄ alla ungdomar lÀr fortsÀtta köpa den ÀndÄ.
Men prissÀttningen Àr minst sagt skev.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Smartphones har ju fram till X varit ett segment dÀr vanliga anvÀndare och entusiaster varit hÀnvisade till ungefÀr samma produkter. UngefÀr som om klockmarknaden bara hade bestÄtt av tissot-kvartsare för 5k. Tror absolut att ökad differentiering Àr vettigt!
Yes. Nu fÄr vi ytterligare ett attribut som hjÀlper oss kÀnna igen osÀkra individer (alternativt Björn Ranelid-wannabes).
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Alldeles för liten skillnad mot min X för att uppgradera. Sitter nog lugnt i bÄten ett Är till.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag har en X 64gb som jag köpte ny i obruten förpackning med butikskvitto pÄ Blocket för 8.500:-. DÀr gÄr min smÀrtgrÀns.
Har aldrig behövt mer Àn 30-40 gig i utrymme och skulle aldrig betala nÀrmare 20 papp för en mobil. Visst Àr det inte "bara en mobil" dÄ det Àr en grym dator i miniformat idag men det Àr fortfarande en ömtÄlig pryl man har med sig överallt med allt vad det innebÀr.
Kommer eventuellt uppgradera till Xs (inte Max, jag vill inte ha en mini-iPad som mobil..) men bara nÀr det gÄtt ett par mÄnader och de gÄr att fÄ tag i flera tusen billigare pÄ Blocket nya/oöppnade som det alltid brukar krylla av ett tag efter initial release-hysteri.

Har en iPhone 7 genom jobbet ocksÄ som jag fÄr anvÀnda privat om jag vill men jag föredrar att ha separerat.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Yes. Nu fÄr vi ytterligare ett attribut som hjÀlper oss kÀnna igen osÀkra individer (alternativt Björn Ranelid-wannabes).
Jag förstĂ„r att detta kan lĂ„ta jĂ€ttemĂ€rkligt för nĂ„gon som tillbringar dagarna pĂ„ ett klockforum utan att vara sĂ€rskilt intresserad av klockor, men det finns gott om folk som gillar att nörda ner sig i prylar och gĂ€rna betalar lite extra för den lĂ€ttaste racercykeln, den finaste gammelspeedyn, den fĂ€rskaste tryffeln, den ovanligaste legogubben eller den vassaste telefonen. Hittills har iPhone-entusiasterna (ja de finns, vissa Ă€r av allt att döma t o m â€Ă€kta”) fĂ„tt nöja sig med samma prylar som du och jag, mĂ„ste ju vars kul för dem att nu kunna fĂ„ nĂ„got roligare? Att det finns gott om folk med Ă€ngslig smak och gott om pengar möjliggör att produkten kommer ut pĂ„ marknaden och det Ă€r sĂ„nt man fĂ„r stĂ„ ut med. (Jfr submariner.)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Det Àr ju efter att priserna ökar eller produkten inte lÀngre motsvarar förvÀntningarna som man gÄr över till andra alternativ. Jag bytte helt till android nÄgot Är sedan. Min senaste iOS pryl var en SE. Köpte den enbart pga storleken och var redan dÄ missnöjd med begrÀnsningarna i iOS .
 
Senast Àndrad:

TrÀff

Rolex
Friends Of KS
Har personligen alltid kört med android telefoner men nÀr jag behövde en surfplatta för nÄgra Är sen sÄ vart det IOS och efter det sÄ förstÄr jag vad apple nördar ser med apple.
Sen försvarbart? AlltsÄ i det har forumet tycker vi att köpa en klocka för x antal tusen Àr helt försvarbart till och med normalt sÄ handlar ju om vad man sjÀlv vill prioritera!
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag förstĂ„r att detta kan lĂ„ta jĂ€ttemĂ€rkligt för nĂ„gon som tillbringar dagarna pĂ„ ett klockforum utan att vara sĂ€rskilt intresserad av klockor, men det finns gott om folk som gillar att nörda ner sig i prylar och gĂ€rna betalar lite extra för den lĂ€ttaste racercykeln, den finaste gammelspeedyn, den fĂ€rskaste tryffeln, den ovanligaste legogubben eller den vassaste telefonen. Hittills har iPhone-entusiasterna (ja de finns, vissa Ă€r av allt att döma t o m â€Ă€kta”) fĂ„tt nöja sig med samma prylar som du och jag, mĂ„ste ju vars kul för dem att nu kunna fĂ„ nĂ„got roligare? Att det finns gott om folk med Ă€ngslig smak och gott om pengar möjliggör att produkten kommer ut pĂ„ marknaden och det Ă€r sĂ„nt man fĂ„r stĂ„ ut med. (Jfr submariner.)
Ja, visst finns det fanboys till allt, till och med klockor.... Men. Anekdot frÄn verkligheten: i min sons klass (han Àr 8 Är) gÄr det drygt 20 barn. Drygt hÀlften kommer frÄn rimligt vÀlbestÀllda villaomrÄden dÀr förÀldrarna typiskt sett har jobb, tjÀnstemannayrken och bilar av nyare ÄrgÄng. Andra knappa hÀlften kommer frÄn stadsdelens hyresrÀttsomrÄde, dÀr typfamiljen bestÄr av ensamstÄende mamma med lÄglöneyrke.
Min son uppfattar givetvis och som tur Àr inte dessa skillnader - dÀremot har vi haft lÄnga diskussioner om varför Justin, Paradise och Noel har fÄtt (nya) iPhones, medan Erik, Oskar och Olivia inte fÄtt detta av sina förÀldrar. Gissa vilka ungar som bor i vilka omrÄde.
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blir till att bestÀlla en ny lur... Àr man lyckligt lottad (eller jobbar jÀkligt hÄrt) och man tex spontan köper en gammal DJ sÄ i min vÀrld köpa en lur för liknande pengar (om man nu har intresset och viljan, DJ Àr kanske pÄ armen nÄgon gÄng i mÄnaden, luren lÀmnar man sÀllan mer Àn 5m frÄn sig) ;)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Blir till att bestÀlla en ny lur... Àr man lyckligt lottad (eller jobbar jÀkligt hÄrt) och man tex spontan köper en gammal DJ sÄ i min vÀrld köpa en lur för liknande pengar (om man nu har intresset och viljan, DJ Àr kanske pÄ armen nÄgon gÄng i mÄnaden, luren lÀmnar man sÀllan mer Àn 5m frÄn sig) ;)
Liknelsen med DJ faller ju lite om man tÀnker att restvÀrdet pÄ den efter 3 Är Àr minst 100% av inköpspris, medan telefonen Àr nÀra nog skrot?
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Liknelsen med DJ faller ju lite om man tÀnker att restvÀrdet pÄ den efter 3 Är Àr minst 100% av inköpspris, medan telefonen Àr nÀra nog skrot?

Absolut... kanske inte den bĂ€sta liknelsen, men kanske annat ”skit” man lĂ€gger pengar pĂ„ (lĂ€s bĂ„t/bil tillbehör eller liknande)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Att köpa ny telefon varje Är Àr ju ett rent lyxnöje men Àr man prylnörd sÄ Àr man :)
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Av ren princip skulle jag aldrig köpa en telefon för sÄ mycket, lovade mig sjÀlv nÀr jag köpte min iPhone 8 att jag aldrig skulle köpa en dyrare telefon Àn den. Kalla mig tjurig och bakÄtstrÀvig men sÄ Àr det bara :happyhappy:
 

Molgan

Cartier
Jag tycker att hela Apples ekorrhjul Àr magnifikt, allt bara funkar sÄ fiffigt ihop. Xs MAX bestÀlld, den skall dock hustrun fÄ dÄ min X kÀnns riktigt frÀsh och 256GB rÀcker fortfarande med god marginal.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Xs Max 256 bestÀlld !
De e bara att köpa för fan , har ju ÀndÄ levt halva livet redan
Nu fÄr man krÀnga av sin iPhone x 256gb innan den droppar för mycket i pris helt enkelt :eek:
 
Topp