Ledsen men jag måste svara att de här inläggen var de tröttaste på länge...
Förstår inte riktigt varför nya medlemmar varje gång måste bemötas med en dryg och hård fasad som skriker "fattar du inget!?"
Helt seriöst så tror jag inte alla nya medlemmar hittar hit, söker igenom varje tråd och sen känner, "nu kan jag allt om parfymklockor vs kvalitetsur"
Klocksnack är väl ändå ett klockforum och då ska man väl som ny få möjlighet att diskutera det man önskar utan att det kommer folk som ska spela alfahane som man gjorde när man var 20 år...
Tror forumet riskerar att tappa många av de nya dom kommer in som är ibörjan på sin kunskapsutveckling inom klockor (läs Lex: hon som skulle köpa ett digitaltryck till sin man)
Är klocksnack bara för proffs eller är det för alla? Måste man dyrka Rolex, sukta efter en Nautilus och tycka Hubblot är pesten?
Kan bara ta för mig själv när jag säger att om KS funnits för 10 år sedan när jag blev intresserad men bara hade råd med 2000kr hade jag frågat om Gant.
Hur som helst, inga problem utan lösningar så här erbjuder jag ett standardsvar som förhoppningsvis kan användas och behåller nya medlemmar:
Hej NYMEDLEM/NAMN
Vad kul att du har hittat till Klocksnack och välkommen hit!
Det du frågar om är ett väldigt vanligt diskussionsämne och brukar ofta diskuteras tidigt i Klockintressets bana.
Gällande de märkena du precis nämnde så har de gemensamt att det ofta sitter billiga quartzverk i dem, de har ett mindre reptåligt mineralglas, de kostar 1000-5000 kr och är designade av känt modevaruhus.
I mångas mening är de överprisatta klockor eftersom urverket i oftast kostar en hundralapp att köpa löst vilket gör att man betalar för designen och att få bära varumärket, det är en accessoar.
Dock finns det en hel del andra roliga alternativ till dessa klockor från traditionella klockhus, så som Seiko, Casio, Longines, Tissot och Certina.
Ta gärna en titt på de märkena så ser du snart att du får kvalitet för samma pengar (safirglas/kvalitetsquartz/automat osv)
Hoppas det hjälper och kika gärna runt i trådarna!
Välkommen till KS!
________
Så hade jag iaf uppskattat att bli bemött. Men vi alla är olika och jag talar inte för forumet utan bara mig själv... peace!
Hälsningar,
Figaro