• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mycket hade ni betalat?

Handen

Breitling
DW, corniche, marc by jacobs, hugo boss, armani m.m you name it. Alla dessa klockor är (rätta mig om jag har fel) quartz klockor, vilket innebär att klockorna är batteridrivna samt att nästan alla dessa klockor har mineral glas, vilket innebär att den kan bli "lätt" repig. Dessa klockor ligger oftast mellan 1-4000 kr.

Eller hade ni köpt en lite mer okänt märke där det är japansk automatisk urverk med safir glas för 2000kr?

Jag personligen är lite mer mekanisk och safirglas människa (kvalité) istället för batteridriven klocka med mineralglas, känns lite som dessa märken säljer endast varumärket och inte riktig bra klocka.
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Detta kan vara KS tröttaste diskussionsämne. Dyraste kvartsklockorna jag köpt har listpris på 40 papp men jag hade aldrig köpt något av de märken du nämner ovan oavsett pris.

Jag anser att det svaret är ganska slutgiltigt för hela tråden.
Bra svar!

Ledsen men jag måste svara att de här inläggen var de tröttaste på länge...

Förstår inte riktigt varför nya medlemmar varje gång måste bemötas med en dryg och hård fasad som skriker "fattar du inget!?"

Helt seriöst så tror jag inte alla nya medlemmar hittar hit, söker igenom varje tråd och sen känner, "nu kan jag allt om parfymklockor vs kvalitetsur"

Klocksnack är väl ändå ett klockforum och då ska man väl som ny få möjlighet att diskutera det man önskar utan att det kommer folk som ska spela alfahane som man gjorde när man var 20 år...

Tror forumet riskerar att tappa många av de nya dom kommer in som är ibörjan på sin kunskapsutveckling inom klockor (läs Lex: hon som skulle köpa ett digitaltryck till sin man)

Är klocksnack bara för proffs eller är det för alla? Måste man dyrka Rolex, sukta efter en Nautilus och tycka Hubblot är pesten?

Kan bara ta för mig själv när jag säger att om KS funnits för 10 år sedan när jag blev intresserad men bara hade råd med 2000kr hade jag frågat om Gant.

Hur som helst, inga problem utan lösningar så här erbjuder jag ett standardsvar som förhoppningsvis kan användas och behåller nya medlemmar:

Hej NYMEDLEM/NAMN

Vad kul att du har hittat till Klocksnack och välkommen hit!

Det du frågar om är ett väldigt vanligt diskussionsämne och brukar ofta diskuteras tidigt i Klockintressets bana.

Gällande de märkena du precis nämnde så har de gemensamt att det ofta sitter billiga quartzverk i dem, de har ett mindre reptåligt mineralglas, de kostar 1000-5000 kr och är designade av känt modevaruhus.

I mångas mening är de överprisatta klockor eftersom urverket i oftast kostar en hundralapp att köpa löst vilket gör att man betalar för designen och att få bära varumärket, det är en accessoar.

Dock finns det en hel del andra roliga alternativ till dessa klockor från traditionella klockhus, så som Seiko, Casio, Longines, Tissot och Certina.

Ta gärna en titt på de märkena så ser du snart att du får kvalitet för samma pengar (safirglas/kvalitetsquartz/automat osv)

Hoppas det hjälper och kika gärna runt i trådarna!

Välkommen till KS!


________

Så hade jag iaf uppskattat att bli bemött. Men vi alla är olika och jag talar inte för forumet utan bara mig själv... peace!

Hälsningar,
Figaro
Screenshot_2015-11-11-09-40-11-1.png
 

Handen

Breitling
Ledsen men jag måste svara att de här inläggen var de tröttaste på länge...

Förstår inte riktigt varför nya medlemmar varje gång måste bemötas med en dryg och hård fasad som skriker "fattar du inget!?"

Helt seriöst så tror jag inte alla nya medlemmar hittar hit, söker igenom varje tråd och sen känner, "nu kan jag allt om parfymklockor vs kvalitetsur"

Klocksnack är väl ändå ett klockforum och då ska man väl som ny få möjlighet att diskutera det man önskar utan att det kommer folk som ska spela alfahane som man gjorde när man var 20 år...

Tror forumet riskerar att tappa många av de nya dom kommer in som är ibörjan på sin kunskapsutveckling inom klockor (läs Lex: hon som skulle köpa ett digitaltryck till sin man)

Är klocksnack bara för proffs eller är det för alla? Måste man dyrka Rolex, sukta efter en Nautilus och tycka Hubblot är pesten?

Kan bara ta för mig själv när jag säger att om KS funnits för 10 år sedan när jag blev intresserad men bara hade råd med 2000kr hade jag frågat om Gant.

Hur som helst, inga problem utan lösningar så här erbjuder jag ett standardsvar som förhoppningsvis kan användas och behåller nya medlemmar:

Hej NYMEDLEM/NAMN

Vad kul att du har hittat till Klocksnack och välkommen hit!

Det du frågar om är ett väldigt vanligt diskussionsämne och brukar ofta diskuteras tidigt i Klockintressets bana.

Gällande de märkena du precis nämnde så har de gemensamt att det ofta sitter billiga quartzverk i dem, de har ett mindre reptåligt mineralglas, de kostar 1000-5000 kr och är designade av känt modevaruhus.

I mångas mening är de överprisatta klockor eftersom urverket i oftast kostar en hundralapp att köpa löst vilket gör att man betalar för designen och att få bära varumärket, det är en accessoar.

Dock finns det en hel del andra roliga alternativ till dessa klockor från traditionella klockhus, så som Seiko, Casio, Longines, Tissot och Certina.

Ta gärna en titt på de märkena så ser du snart att du får kvalitet för samma pengar (safirglas/kvalitetsquartz/automat osv)

Hoppas det hjälper och kika gärna runt i trådarna!

Välkommen till KS!


________

Så hade jag iaf uppskattat att bli bemött. Men vi alla är olika och jag talar inte för forumet utan bara mig själv... peace!

Hälsningar,
Figaro
Screenshot_2015-11-11-09-40-11-1.png

Mycket, mycket bra skrivet.. Som du ser så är jag ny här på KS och blev klock intresserad nyligen.

Uppskattar ditt svar, jag ska ta mig en titt på dessa klockor som du nämnde.
 

JJ85

Breitling
Armani, Hugo Boss m.fl. är inte klocktillverkare, de är modehus. Det går i princip till så att modehuset lånar ut sitt varumärke till någon annan som tillverkar klockor åt dem. Klockorna har oftast ett utseende som tilltalar allmänheten, men generellt sett är det ingen kvalité att tala om. När någon säger till mig att den funderar på att köpa t.ex. en Armani-klocka och ber om mitt råd, påtalar jag alltid att det är ett modehus och inte en klocktillverkare. Mitt råd är alltid att köpa en klocka med ett "klockmärke", t.ex. Certina.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Armani, Hugo Boss m.fl. är inte klocktillverkare, de är modehus. Det går i princip till så att modehuset lånar ut sitt varumärke till någon annan som tillverkar klockor åt dem. Klockorna har oftast ett utseende som tilltalar allmänheten, men generellt sett är det ingen kvalité att tala om. När någon säger till mig att den funderar på att köpa t.ex. en Armani-klocka och ber om mitt råd, påtalar jag alltid att det är ett modehus och inte en klocktillverkare. Mitt råd är alltid att köpa en klocka med ett "klockmärke", t.ex. Certina.

Men är inte alltid så enkelt, modehusen har också ok verk osv.
även om man betalar för märket så är det oftast inga dåliga klockor.

Har varit uppe för diskussion många gånger tidigare, jag rekommenderar dig att söka lite.
 

DrDre

Patek
Mycket, mycket bra skrivet.. Som du ser så är jag ny här på KS och blev klock intresserad nyligen.

Uppskattar ditt svar, jag ska ta mig en titt på dessa klockor som du nämnde.
Som jag skrev ovan så skulle jag föreslå att du tat en titt på Seikos lite billigare varianter. Här är två förslag beroende på vilken stil du gillar:

b8d8b9425457c4c03045a8c9fccc354c


02832e27fb1912f3815e5e31eda92bce


Här har du ytterligare info om dessa två:
https://www.hodinkee.com/articles/the-seiko-skx007-divers-watch
https://www.hodinkee.com/articles/a-seventy-five-dollar-watch-that-looks-like-a-million-bucks

Lycka till!
 

David

Bödeln
Armani, Hugo Boss m.fl. är inte klocktillverkare, de är modehus. Det går i princip till så att modehuset lånar ut sitt varumärke till någon annan som tillverkar klockor åt dem. Klockorna har oftast ett utseende som tilltalar allmänheten, men generellt sett är det ingen kvalité att tala om.

Parfymklockor från modehus:

http://www.cartier.co.uk/collections/fragrances
http://www.cartier.co.uk/collections/watches

http://www.bulgari.com/en-de/products.html?root_level=316&sign=57
http://www.bulgari.com/en-de/men-high-end-watches

http://www.chanel.com/en_US/fragrance-beauty/Fragrance-88106
http://www.chanel.com/en_US/Watches/j12

Jag hade betalat ett gäng tiotals tusen för några av de där i alla fall. (Klockorna alltså, inte parfymerna.)

DW, corniche, marc by jacobs, hugo boss, armani m.m you name it. Alla dessa klockor är (rätta mig om jag har fel) quartz klockor, vilket innebär att klockorna är batteridrivna samt att nästan alla dessa klockor har mineral glas, vilket innebär att den kan bli "lätt" repig. Dessa klockor ligger oftast mellan 1-4000 kr.

Du hittar säkert en och annan här som kan tänka sig att betala samma antal tiotals tusen för en sån här batteridriven sak.

IMGP4050_1024.JPG


Med det sagt så kan du köpa exempelvis en sån här, från ett välkänt och respekterat varumärke, som har både har ett beprövat mekaniskt (och automatiskt) verk som dessutom är helt in-house och en byggkvalitet som är väsentligt högre än de billiga modeklockorna, för runt 3000 kr.

150711-Rubber-1.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Som många andra säger. Titta på Citizen, seiko och orient. Mkt prisvärda allternativ till de du refererar till.
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Ledsen men jag måste svara att de här inläggen var de tröttaste på länge...

Förstår inte riktigt varför nya medlemmar varje gång måste bemötas med en dryg och hård fasad som skriker "fattar du inget!?"

Helt seriöst så tror jag inte alla nya medlemmar hittar hit, söker igenom varje tråd och sen känner, "nu kan jag allt om parfymklockor vs kvalitetsur"

Klocksnack är väl ändå ett klockforum och då ska man väl som ny få möjlighet att diskutera det man önskar utan att det kommer folk som ska spela alfahane som man gjorde när man var 20 år...

Tror forumet riskerar att tappa många av de nya dom kommer in som är ibörjan på sin kunskapsutveckling inom klockor (läs Lex: hon som skulle köpa ett digitaltryck till sin man)

Är klocksnack bara för proffs eller är det för alla? Måste man dyrka Rolex, sukta efter en Nautilus och tycka Hubblot är pesten?

Kan bara ta för mig själv när jag säger att om KS funnits för 10 år sedan när jag blev intresserad men bara hade råd med 2000kr hade jag frågat om Gant.

Hur som helst, inga problem utan lösningar så här erbjuder jag ett standardsvar som förhoppningsvis kan användas och behåller nya medlemmar:

Hej NYMEDLEM/NAMN

Vad kul att du har hittat till Klocksnack och välkommen hit!

Det du frågar om är ett väldigt vanligt diskussionsämne och brukar ofta diskuteras tidigt i Klockintressets bana.

Gällande de märkena du precis nämnde så har de gemensamt att det ofta sitter billiga quartzverk i dem, de har ett mindre reptåligt mineralglas, de kostar 1000-5000 kr och är designade av känt modevaruhus.

I mångas mening är de överprisatta klockor eftersom urverket i oftast kostar en hundralapp att köpa löst vilket gör att man betalar för designen och att få bära varumärket, det är en accessoar.

Dock finns det en hel del andra roliga alternativ till dessa klockor från traditionella klockhus, så som Seiko, Casio, Longines, Tissot och Certina.

Ta gärna en titt på de märkena så ser du snart att du får kvalitet för samma pengar (safirglas/kvalitetsquartz/automat osv)

Hoppas det hjälper och kika gärna runt i trådarna!

Välkommen till KS!


________

Så hade jag iaf uppskattat att bli bemött. Men vi alla är olika och jag talar inte för forumet utan bara mig själv... peace!

Hälsningar,
Figaro
Screenshot_2015-11-11-09-40-11-1.png

Väl skrivet!
 

mmx

Cartier
De flesta klockor är väl överprisade om man nu ska vara sån? Ler den där Gantklockan mot en är det väl ok att slå till? Jag kan komma på många sämre grejer att göra för 2000 spänn. Är man nöjd är det väl skitsamma vad någon diffus klockmaffia tycker. Armen kommer inte att ramla av heller...
 
  • Like
Reactions: PCB

soderlund

Cartier
Välkommen. Du har kommit rätt, här är vi alla i olika grader intresserade av klockor.

Har du 2000kr att lägga på en klocka, titta då på Bulova. Rik historia, vettiga ur och lösningar, för en förhållandevis rimlig kostnad.

Mycket roligare än en Armani, Hugo Boss eller DW
 
  • Like
Reactions: PCB

Josef B

Bestraffaren
Som andra skrivit så är Seiko ett bra alternativ. Om du kan avvara nån tusenlapp till, titta då på Certina, när det gäller Tissot så finns det modeller för strax under 2000kr.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Välkommen! Börja titta i dagens enda klocktråd här på forumet så får du massor med härlig inspiration. Det finns massor med trevliga klockor i spannet du efterfrågar. Jag började med samma sak som du för ett år sedan och tänkte. "Jag kommer aldrig att lägga mer än 10k på en klocka". Nu ett år senare har jag köpt och sålt ett antal och har spräckt 10k gränsen många gånger om.
 
  • Like
Reactions: PCB

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Runt 2k skulle jag satsa på en skx007/009 om du gillar dykare. Jag är mycket nöjd med min 009a. Annars skulle jag fundera på en vintage omega om du gillar mer dressat :)
image.jpg

image.jpg


Välkommen hit!
 

PCB

Audemars
har gått ifrån automatiska klockor då jag uppskattar "grab and go" klockor ,som man inte behöver fibbla med varje gång man ska ha dom,uppskattar dock inte kvalitetsur mindre för det.
det finns billiga quartsverk och det finns riktigt fina quartsverk ,precis som med dom mekaniska.

dock gillar jag den allmänna inställningen till "batteriklockor" då jag kan köpa, riktigt fina ur till bra priser:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
är man då en av dom 6000 ,så behöver man ju inte bry sej om tråden heller
eller finns det svarsplikt i alla ämnen?
Vilken skitstorm det blev! Jag har fattat poängen och ber om ursäkt!

Självklart är det inte så enkelt att kvarts är skit vilket jag på ett osmidigt sätt försökte få fram. När jag blev medlem på KS var det dock den allmänna uppfattningen och vissa lever fortfarande efter den missuppfattningen (imho). Det finns massvis av grymma kvartsklockor och jag köper mycket hellre en kvartsklocka än en mekanisk klocka om möjligheten finns av några enkla anledningar:
1: Hållbarhet
2: Tidhållning
3: De somnar inte
4: Priset är oftast lägre
5: Billig service

Detta betyder däremot inte att jag tycker att en klocka är bra bara för att det är en kvartsklocka. Personligen köper jag hellre en Citizen för 1500kr än en Gant-whatever med ett billigt Miyota-urverk från just Citizen.

Det är även vida kännt att drt finns märken som exempelvis Cartier, BVLGARI, Rado mfl som av gemene man inte är kända för klockor som har en lång historik av att tillverka bra klockor.

För att komplicera det hela ytterligare är inte in-house (egen tillverkning) en garanti för kvalitet. Länge har Schweizarna tillverkat delar och utvecklat utverk åt varandra för att spara kostnader. Exempel: Omega, IWC, Breitling, Tag Heuer, Hublot.

Är man intresserad av vem som tillverkar och äger respektive klockor från exempelvis GANT, Armani, Boss så är det bara en googling bort.
 
Senast ändrad:

PCB

Audemars
Vilken skitstorm det blev! Jag har fattar poängen och ner om ursäkt!

Självklart är det inte så enkelt att kvarts är skit vilket jag på ett osmidigt sätt försökte få fram. När jag blev medlem på KS var det dock den allmänna uppfattningen och vissa lever fortfarande efter den missuppfattningen (imho). Det finns massvis av grymma kvartsklockor och jag köper mycket hellre en kvartsklocka än en mekanisk klocka om möjligheten finns av några enkla anledningar:
1: Hållbarhet
2: Tidhållning
3: De somnar inte
4: Priset är oftast lägre
5: Billig service

Detta betyder däremot inte att jag tycker att en klocka är bra bara för att det är en kvartsklocka. Personligen köper jag hellre en Citizen för 1500kr än en Gant-whatever med ett billigt Miyota-urverk från just Citizen.

Det är även vida kännt att drt finns märken som exempelvis Cartier, BVLGARI, Rado mfl som av gemene man inte är kända för klockor som har en lång historik av att tillverka bra klockor.

För att komplicera det hela ytterligare är inte in-house en garanti för kvalitet. Länge har Schweizarna tillverkat delar och utvecklat utverk åt varandra för att spara kostnader. Exempel: Omega, IWC, Breitling, Tag Heuer, Hublot.

Är man intresserad av vem som tillverkar och äger respektive klockor från exempelvis GANT, Armani, Boss så är det bara en googling bort.

Håller med fullständigt.
 

DrDre

Patek
Parfymklockor från modehus:

http://www.cartier.co.uk/collections/fragrances
http://www.cartier.co.uk/collections/watches

http://www.bulgari.com/en-de/products.html?root_level=316&sign=57
http://www.bulgari.com/en-de/men-high-end-watches

http://www.chanel.com/en_US/fragrance-beauty/Fragrance-88106
http://www.chanel.com/en_US/Watches/j12

Jag hade betalat ett gäng tiotals tusen för några av de där i alla fall. (Klockorna alltså, inte parfymerna.)



Du hittar säkert en och annan här som kan tänka sig att betala samma antal tiotals tusen för en sån här batteridriven sak.

Det finns ju en del företag som är kända för annat än sina klockor, som gör riktigt fina ur. Jag vet inte vem som tillverkar klockorna, men om jag minns rätt så kör(de?) tex Ralph Lauren med urverk från JLC.

hp_slide_04_EN.jpg


Å fulare klockorn än dessa från Zegna (tillverkade av GP) har man väl sett
watches.jpg


Hermes är ju också rätt fina

hermes.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror att en del av de raka, ibland lite hårda, kommentarerna kring sk parfymklockor kommer sig av tidigare egna erfarenheter. De som blivit bitna av klockdjävulen vill helt enkelt styra in nya KSare på vad de upplever vara "rätt" spår och istället ge förslag på billiga klockor med kvalitet och lite historia som man ändå kommer att uppskatta när/om intresset växer. Men ibland blir vi kanske lite hemmablinda. Till alla nya som känner att jargongen är lite tuff - det är (nästan) alltid en god tanke bakom de skarpa orden
Mvh
Matts
 
Topp