• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur påverkar egentligen värme en klocka?

ottwon

Omega
brukar aldrig ta av klockan vid bastubad eller liknande. har aldrig märkt av några problem, vare sig i anslutning till bastubaden eller vid service. dock värt att nämna att jag aldrig skulle bada bastu med äldre klockor, de jag haft har varit moderna dykare (sub, SD, pelagos, PO) som jag vet är täta.
 

månljus

Panerai
Så här gick det med pappas Kina-Tag när jag applicerade lite värme på den, dock tog jag bort boetten innan :D
image.jpeg
Berätta mer!
 

månljus

Panerai
Jag var kanske inte helt tydlig i trådstarten. När jag pratar om värme/solljus så menar jag mer när själva klockan blir varm, eller får ligga länge i solljus, inte när den vistas i varma miljöer. Det är inte direkt så att jag tar av mig klockan när temperaturen visar 30 plus och solen skiner ute. Det jag reagerade på var att själva klockan blev oerhört varm. Så varm att det inte gick att ta på den utan att bränna sig. Och det beror säkert på det som @JLW har varit inne på, att klockan fick ligga fritt och på så sätt inte fanns något som fungerade som en värmeväxlare. Så om ni bastar med klockan osv är egentligen inte riktigt det jag var ute efter om nu inte själva klocka blir varm. Även fast det självklart kan vara intressant men egentligen bara om någon har råkat ut för något speciellt i samband med det.
Edit: i länkarna som jag bifogade så pratar dom till exempel om extrem värme.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: JLW

Pappa kom till mig skröt om sin fejk tag heuer. Så jag bad om att få serva den eftersom den legat i en låda i flera år. Då tog jag ut verket, som var ett kalender verk som satt i något som skulle se ut som en kronograf! Därefter la jag till lite värme, sisådär 1000+ grader. Då kunde jag konstatera att många delar brunnit upp pch klockan fungerade inte!
 
Mer seriöst så tror jag inte att det händer jätte mycket med klockan. Metaller expanderar i värme och krymper i kyla, inte så mycket dock. Det enda som är "märkbart" är fjädern till balansen. Det området är väldigt känsligt för små förändringar. Vid värme expanderar fjädern och klockan saktar, vid kyla krymper fjädern och blir hårare och klockan fortar. Men när klockan återgår till rumstemperatur är den normal igen. Men detta är ett par sekunder per dag om klockan är i värme/kyla en hel dag.

Läste lite snabbt om Synt-A-Lube, en av oljorna som man använder i klockor, och om den står det "range of temperature -29 to +70 degrees celcius. Så jag hade hållt mig inom det! Gissar att oljan blir seg under -29 och för lös och rinner bort över 70.

Ska man ta det ännu mer extremt så kan fjädrar och andra härdade stålkomponenter anlöpas om det blir mer än ett par hundra grader c.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kvartsur ska väl tåla lite värme? Speciellt soldrivna klockor. Har för mig att manualen på Citizen Eco-Drive nämner att klockan ska klara 60 grader C. Man bränner ju sig på de temperaturerna.
 

G-force

Omega
Använde min SKX på semestern vid Medelhavet. Glaset immade igen och plötsligt gick klockan kraftigt för fort. Klockan satt på armen men utsattes förstås av direkt solljus i omgångar.

Har ännu inte lämnat in den för översyn men hade nog förväntat mig att den skulle klara detta.

Någon som har liknande erfarenhet?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Använde min SKX på semestern vid Medelhavet. Glaset immade igen och plötsligt gick klockan kraftigt för fort. Klockan satt på armen men utsattes förstås av direkt solljus i omgångar.

Har ännu inte lämnat in den för översyn men hade nog förväntat mig att den skulle klara detta.

Någon som har liknande erfarenhet?
Erfarenhet av att ur tar in vatten, ja.
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Har aldrig haft problem med värme eller kyla på modernare Rolex, Cartier, iwc, Breitling etc. Klockorna följer alltid med i bastu, golfrundor, tennis, innebandy mm. Och jag är vänsterhänt och bär även klockan på vänster handled. Enda klockan jag är lite försiktig med är AP. Den har förmodligen ett helt ogrundat dåligt rykte dock och tror att kostnaden för service spelar större roll.
Blev lite off topic men för att återgå till frågeställningen så har jag bränt mig ngn gång på en klocka men har inte upplevt att de har tagit skada.
 
Topp