• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur påverkas er bild av ett märke som gör dyra och billiga klockor?

Har kikat på lite klockor av märken som har både dyra och billiga klockor.
Speciellt om man ser på historien så finns det en del märken som gjort både riktigt fina klockor och en del som mest luktar parfym.

Tyvärr kan jag känna att det förtar känslan av de bättre klockorna att man kan köpa samma märke på Ur & Penn(eller likvärdigt ställe).

Vad tycker ni? Ser ni rakt av modell för modell eller spelar märket i stort mycket roll för er uppfattning av en klocka?

Kan tycka att t.ex. delar av Longines sortiment i 10-15k-klassen är schyssta och jämförelsevis prisvärda, men skulle aldrig
betala pengarna för deras premium klockor. Det är trots allt "bara" en Longines medan jag hellre köper en klocka med
identiteten av en 50k klocka eller 100k klocka. Undantaget vore väl en väldigt sällsynt vintage dinka.
Min åsikt är att ett företag borde nischa sig prismässigt och inte försöka tillgodose alla potentiella kunder med 5k-100k på fickan.

Tag Heuer, Longines, Hamilton, Squale, Tissot är klassiska exempel på annars intressanta märken med relativt gedigen historia!
Men pga deras billigare quartz klockor och förvirrande sortiment får dem att sjunka rejält, åtminstone i mina ögon.

Så svaret är väll att märket spelar stor roll (IMO)

Jag skulle nog aldrig få för mig att köpa tex en Grand Seiko pga att de säljer så många billiga modeller under varumärket Seiko. Hur korkat som helst om man tänker efter men det skulle helt enkelt inte ge mig den där känslan av att klockan är exklusiv.

Jag skulle nog aldrig få för mig att köpa tex en Grand Seiko pga att de säljer så många billiga modeller under varumärket Seiko. Hur korkat som helst om man tänker efter men det skulle helt enkelt inte ge mig den där känslan av att klockan är exklusiv.

Jag hade likadana tankar, men desto mer jag studerar GS desto mer förstår jag att det är stor skillnad på Seiko och Grand Seiko!
Men det skulle nog krävas mycket att punga ut 40-50k för en Seiko som sagt :D

image.jpg
Jag menar bara... det här är ju briljant!

Så det ni egentligen säger är att ni bryr er mer om vad andra tycker om era ur - än vad ni själva tycker. Låter som en sund inställning.
Du har nog missuppfatta det hela. Det är tvärt om mot vad du uppfatta det!
Min hjärna kopplar GS till Seiko och en Seiko blir svårt att lägga stora summor på!
GS är sjukt bra, men det är något i MIN hjärna som hindrat mig hittils.
Andra tycker ju att jag ska köpa en så jag bryr mig inte vad andra tycker utan vad jag sj tycker!

Skulle fallet vara som du beskriver det skulle jag redan haft en GS !!

Du har nog missuppfatta det hela. Det är tvärt om mot vad du uppfatta det!
Min hjärna kopplar GS till Seiko och en Seiko blir svårt att lägga stora summor på!
GS är sjukt bra, men det är något i MIN hjärna som hindrat mig hittils.
Andra tycker ju att jag ska köpa en så jag bryr mig inte vad andra tycker utan vad jag sj tycker!

Skulle fallet vara som du beskriver det skulle jag redan haft en GS !!

Ja, men mitt påstående är ju om varför något i din hjärna hindrar dig. Om man läser mellan raderna och lägger ihop 1+1 förstår man att det är så.

Det finns iofs anledningar till varför Ferrari och andra high end biltillverkare skulle nog aldrig producera billiga mass bilar , och om Skoda skulle göra en premium värsting sport coupe, vem skulle köpa den ? Brand value och perception hos gemena man är jvligt svår att vända, rätt el fel...men så är det....lite svårt att spela i alla segment, blir lite urvattnat då...

Ja, men mitt påstående är ju om varför något i din hjärna hindrar dig. Om man läser mellan raderna och lägger ihop 1+1 förstår man att det är så.

Du förstår garanterat fel kan jag säga dig.
Läsa mellan raderna och lägga ihop 1+1 på en okänd människa funkar inte speciellt bra!
Är du psykolog eller?

Så det ni egentligen säger är att ni bryr er mer om vad andra tycker om era ur - än vad ni själva tycker. Låter som en sund inställning.

Och? Är nog väldigt vanligt och mänskligt att man gör vissa val efter vilka signaler det sänder ut till omgivningen. Ett typiskt exempel är väl dyra sportbilar som för många är förknippat med status.

Det finns iofs anledningar till varför Ferrari och andra high end biltillverkare skulle nog aldrig producera billiga mass bilar , och om Skoda skulle göra en premium värsting sport coupe, vem skulle köpa den ? Brand value och perception hos gemena man är jvligt svår att vända, rätt el fel...men så är det....lite svårt att spela i alla segment, blir lite urvattnat då...
Ja, det gick ju sådär för VW med Phaeton trots att den var skapligt imponerande rent tekniskt.

Jag tror den finns en anledning till att Rolex inte tillverkar och säljer klockor på Åhlens för 1995;- i någon form av budgetserie...

Och? Är nog väldigt vanligt och mänskligt att man gör vissa val efter vilka signaler det sänder ut till omgivningen. Ett typiskt exempel är väl dyra sportbilar som för många är förknippat med status.

Jag tror att det @GordonG menar är att det är otroligt många som bryr sig väldigt mycket om status och värde på klockan när man ska välja, men påfallande få som vågar erkänna detsamma utan alla är "entusiaster som uppskattar hantverket" :)

Du förstår garanterat fel kan jag säga dig.
Läsa mellan raderna och lägga ihop 1+1 på en okänd människa funkar inte speciellt bra!
Är du psykolog eller?

Ok. Jag håller med dig helt! Vad majoriteten tycker/vet om Omega/Breitling/Rolex osv kontra Seiko spelar inte alls in i varför du har svårt att motivera 40-50k på GS men inte på förstnämnda märken :)

ONT: Nej, det påverkar inte mig alls. Gillar jag en klocka så köper jag den (om ekonomin tillåter) oavsett märke, irrelevant om dom producerar klockor i olika prisklasser för mig.

Ok. Jag håller med dig helt! Vad majoriteten tycker/vet om Omega/Breitling/Rolex osv kontra Seiko spelar inte alls in i varför du har svårt att motivera 40-50k på GS men inte på förstnämnda märken :)

ONT: Nej, det påverkar inte mig alls. Gillar jag en klocka så köper jag den (om ekonomin tillåter) oavsett märke, irrelevant om dom producerar klockor i olika prisklasser för mig.

För att tilllägga skulle jag egentligen på Magnussons event gör GS idag men var tvungen att stanna hemma med sjuka barn.
Jag har aldrig klämt på en GS så det kan vara df jag har svårt för dom i den prisklassen.
Jag ville dit för att klämma och ändra min uppfattning som antagligen är fel om man läser vad andra tycker!
Men att jag inte köpt en GS för vad andra tycker är helt fel, för dom flesta rekommenderar dom, vissa tycker att finishen är bättre än t.e.x Rolex

Har kikat på lite klockor av märken som har både dyra och billiga klockor.
Speciellt om man ser på historien så finns det en del märken som gjort både riktigt fina klockor och en del som mest luktar parfym.

Tyvärr kan jag känna att det förtar känslan av de bättre klockorna att man kan köpa samma märke på Ur & Penn(eller likvärdigt ställe).

Vad tycker ni? Ser ni rakt av modell för modell eller spelar märket i stort mycket roll för er uppfattning av en klocka?
Av nyfikenhet, vilka märken har du tittat på som har både dyra och billiga klockor?

Som jag förstått det så är det väl "status" med en GS, det är ju en lyxmodell för otroligt mycket pengar?
Samma andrahandsvärde som en ex. Breitling?

Som jag förstått det så är det väl "status" med en GS, det är ju en lyxmodell för otroligt mycket pengar?
Samma andrahandsvärde som en ex. Breitling?

Jo precis, det är ju skitmånga "vanliga" människor som uppfattar GS som lyx. (Eller ens vet vad det är.. o_O)

Jaja, skitsamma. Köp vad fan du vill och rättfärdiga det hur du vill. Nog med OT från min sida.

Jo precis, det är ju skitmånga "vanliga" människor som uppfattar GS som lyx. (Eller ens vet vad det är.. o_O)

Jaja, skitsamma. Köp vad fan du vill och rättfärdiga det hur du vill. Nog med OT från min sida.

Jag pratar självklart om klockintresserade människor, "vanliga" människor på mitt jobb tror att jag bär en klocka av märket GUL på handen!
Lite Dr Phil över dig :) läsa andras tankar osv inte dåligt!

Jag köper klockor jag gillar och har en förmåga att "inte falla för grupptrycket" vilket jag tror är en vanlig företeelse. Har vänner som prompt måste ha Rolex klockor även fast de inte vet vad det är de egentligen köper förutom varumärket. Det är det viktiga i deras resonemang. Man kan inte köpa en klocka som inte är Rolex för då är man "ingen".

Brukar utgå från om jag gillar designen, hur passformen är och funktion kontra pris. Har inget problem med homager eller liknande som brukar kunna ge vissa på forumet konvulsioner. Kan genuint uppskatta hantverket (förutsatt att det är något sådant nedlagt i produkten).

EDIT:
Seiko + GS är inte en deal breaker för mig, finns massvis med underbara klockor från båda segmenten. Allt beror ju på vad man uppskattar hos klockan.

EDIT2:
Ett bra exempel som jag stött på senast är Ralph Laurens nya kollektion klockor där jag diggar Safari-serien riktigt skarpt. Läcker design, sjyssta detaljer. De gör ju även billiga quartzare för några hunkor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp