• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur pass väl håller ert ur tiden?

Dammen

Cartier
Dammen skrev:
"Någon sekund per månad är väl standard om vi talar quartzverk. Chronometerstandarden enligt COSC är väl på +/- 3sek per dygn för mekaniska verk, eller däromkring. Att få någon sekunds diff per månad hör väl inte till vanligheterna bland mekaniska verk."

Inte ett rätt där. Grattis, du vinner en brödrost för vänsterhänta. ;)


Aha, kollade upp det nu i efterhand: http://en.wikipedia.org/wiki/COSC#Standards_and_methods

För mekaniska: Average daily rate: −4/+6 (Inte så långt ifrån det jag gissade, eller?)
För quartz:
Average daily rate at 23 °C: ±0.07 (0.07x30 dagar är 2.1 sekund i månaden, det är väl ungefär "någon sekund i månaden?")

Helt ute och cyklar var mina gissningar inte då eller? :)

 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Det enda jag har att tillägga är att min Daytona, enligt Rob,"går väldigt exakt"

De andra går väl som de ska men har aldrig bemödat mig mäta - de är ju från 1970 och 1972 så mina förväntningar är rätt modesta vad gäller att de ska hålla cosc
 
C

China

Guest
Det enda jag har att tillägga är att min Daytona, enligt Rob,"går väldigt exakt"

De andra går väl som de ska men har aldrig bemödat mig mäta - de är ju från 1970 och 1972 så mina förväntningar är rätt modesta vad gäller att de ska hålla cosc

Är dina äldre klockor kronometrar, så är det inga problem. Det är en gammal tråkig myt att man ska acceptera en sämre tidshållning på gamla kronometrar. Gamla Rolex är ett exempel, är klockan välskött så håller de tiden alldeles utmärkt, har man snålat in på service så är det en helt annan femma.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Är dina äldre klockor kronometrar, så är det inga problem. Det är en gammal tråkig myt att man ska acceptera en sämre tidshållning på gamla kronometrar. Gamla Rolex är ett exempel, är klockan välskött så håller de tiden alldeles utmärkt, har man snålat in på service så är det en helt annan femma.

Lutar åt det senare, har köpt dem beggade och ej skickat dem på service. Är av skolan "if it aint broken, dont fix it". Så de får tugga på tills det är dax för serivce på riktigt.
 
C

China

Guest
Lutar åt det senare, har köpt dem beggade och ej skickat dem på service. Är av skolan "if it aint broken, dont fix it". Så de får tugga på tills det är dax för serivce på riktigt.

Fast är inte tidshållningen ok så är det ett tecken på att en klocka behöver service, eller i vart fall en justering. Risken är faktiskt att du får en mycket obehaglig överraskning om du väntar för länge med service. Att serva en klocka handlar också om att förebygga problem, det är bättre att åtgärda slitage i tid innan det blir större skador på verket. En bra tumregel är att följa de serviceintervall som rekommenderas av tillverkaren, och det blir som regel billigare i långa loppet.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Fast är inte tidshållningen ok så är det ett tecken på att en klocka behöver service, eller i vart fall en justering. Risken är faktiskt att du får en mycket obehaglig överraskning om du väntar för länge med service. Att serva en klocka handlar också om att förebygga problem, det är bättre att åtgärda slitage i tid innan det blir större skador på verket. En bra tumregel är att följa de serviceintervall som rekommenderas av tillverkaren, och det blir som regel billigare i långa loppet.
De håller tiden rätt bra. Poängen var att jag ej mäter det samt kräver perfekt gång av gamlingarna
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För quartz: Average daily rate at 23 °C: ±0.07 (0.07x30 dagar är 2.1 sekund i månaden, det är väl ungefär "någon sekund i månaden?")

Helt ute och cyklar var mina gissningar inte då eller? :)

Min avsikt var inte att klanka ner på det du skrev, men det du skrev var:
"Någon sekund per månad är väl standard om vi talar quartzverk."

-Och det stämmer ju faktiskt inte. Standard när det gäller quartz/kvarts-verk är snarare +-15sek/månad. Här ligger de klockorna med standardkvartsurverk som exempelvis Casio g-shock-klockorna.
Det är ytterst få kvartsklockor som håller nivån som satts av COSC, vilken är cirka 2,1sek/månad, eller 25sek/år i rumstemperatur. De klockor som ligger inom COCSs värden vid tester och säljs med de specifikationerna är ovanliga. De urverken är tredje generationens kvarts-urverk och en av de vanligaste funktionerna för att uppnå denna exakthet är thermokompensering, vilket inte ett standardkvartsurverk har.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Lämnade in min IWC AT hos Jarl Sandin då den fortar sig ca. en minut per dygn. Den är från mars 2011 så jag hoppas verkligen att det räcker med ruckning/avmagnetisering. :(
 
Omega kaliber 8500 är ju i samtliga fall COSC-certade, så går den inom ramarna för COSC (-4 till +6/sek per dag i gångavvikelse) så får det väl anses vara helt okej. Att ställa krav på en gångavvikelse om max någon sekund per dag tycker jag är väl mycket begärt av ett mekaniskt urverk, även om just 8500 och de urverk som bygger på det redan gjort sig berömda för sin förträffliga gångprecision.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Omega kaliber 8500 är ju i samtliga fall COSC-certade, så går den inom ramarna för COSC (-4 till +6/sek per dag i gångavvikelse) så får det väl anses vara helt okej. Att ställa krav på en gångavvikelse om max någon sekund per dag tycker jag är väl mycket begärt av ett mekaniskt urverk, även om just 8500 och de urverk som bygger på det redan gjort sig berömda för sin förträffliga gångprecision.

Vad tycker du är acceptabelt på exempelvis en IWC med ETA som inte är COSC-certad?
 

paradis

Audemars
Eftersom jag har denna vecka GMT 1675,så går den 4+sec.ock det kan jag stå ut med.Ska testa Sub.1680 nästa vecka......
 
C

China

Guest
Omega kaliber 8500 är ju i samtliga fall COSC-certade, så går den inom ramarna för COSC (-4 till +6/sek per dag i gångavvikelse) så får det väl anses vara helt okej. Att ställa krav på en gångavvikelse om max någon sekund per dag tycker jag är väl mycket begärt av ett mekaniskt urverk, även om just 8500 och de urverk som bygger på det redan gjort sig berömda för sin förträffliga gångprecision.

Om vi bortser från "low level" så är det oftast inga problem att få ett mekaniskt verk att gå inom -4 till +6/sek per dag i gångavvikelse, förutsatt att man inte utsätter klockan för alltför stora påfrestningar. COSC testet är egentligen inget mått för tidshållning, utan ett test under givna förhållanden för att kontrollera ett urverks kvalité. I praktiken så handlar testet om att kontrollera positionskänslighet och hur verket påverkas av temperaturväxlingar.

T.ex. Omegas kaliber 8500 har alla förutsättningar för att ha en tidshållning i närheten av nolltolerans. Men alla urverk är unika, och en del kan behöva reguleras/justeras i omgångar innan man får optimal tidshållning. Med andra ord är det upp till klockans ägare, om man t.ex. accepterar +6 sek/per dag fast verket kan prestera bättre. Sedan är det tyvärr snarare regel än undantag att olika tillverkare inte upplyser sina kunder om den här saken. Att COSC klassade verk håller sig runt nolltolerans är inget ovanligt, jag tror säkert att du kan hitta många exempel på olika klockforum.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror jag aldrig har mätt hur korrekt mina klockor gått. Eftersom jag liksom Niklas.Arvid byter klocka ganska ofta så har jag ingen större koll.

Mitt Alpina fickur verkade dock gå 1,5timme för fort under förra GTGn. Funderar eventuellt på att sälja den på Tradera under nicket "Siljan".
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad tycker du är acceptabelt på exempelvis en IWC med ETA som inte är COSC-certad?
Inom angiven specifikation får man väl anse vara ok? Det är nog svårt att känna sig lurad om en klocka håller specifikationerna, trots att specifikationerna ofta är väl tilltagna för att ge marginal.

Det känns som att många även kollar gångavvikelse från en dag till en annan. COSC-testerna har ju en maxavvikelse och även en genomsnittsavvikelse (-4/+6sek) som är godkänd. Det är alltså inte så enkelt att man kan säga att en klocka som håller +8sek vartannat dygn inte håller vad den lovat. Vi snackar ju faktiskt om genomsnittlig gångavvikelse under en 14dygns testperiod, inte ett stickmått på ett eller två dygn.
 
C

China

Guest
Inom angiven specifikation får man väl anse vara ok? Det är nog svårt att känna sig lurad om en klocka håller specifikationerna, trots att specifikationerna ofta är väl tilltagna för att ge marginal.

Det känns som att många även kollar gångavvikelse från en dag till en annan. COSC-testerna har ju en maxavvikelse och även en genomsnittsavvikelse (-4/+6sek) som är godkänd. Det är alltså inte så enkelt att man kan säga att en klocka som håller +8sek vartannat dygn inte håller vad den lovat. Vi snackar ju faktiskt om genomsnittlig gångavvikelse under en 14dygns testperiod, inte ett stickmått på ett eller två dygn.

Vi kan lugnt utgå från att olika tillverkares specifikationer är väl tilltagna.;)

Bra sammanfattat yonsson, COSC är som sagt ett genomsnitt av olika positioner under en längre tidsperiod med temperaturväxlingar. Även att urverken ligger stilla i olika positioner så är testet extremt jämfört med en vardaglig användning.

Mer om COSC och hur testet går till;

http://people.timezone.com/library/wbore/wbore631733384647656250
 

Camo00

Patek
Vad tycker du är acceptabelt på exempelvis en IWC med ETA som inte är COSC-certad?

Läste nyligen en review i Watch Time av Mont Blancs Timewalker Twinfly. Där hyllades urverket på alla möjliga sätt! Vid mätningarna låg verket stadigt på +8s / dygn i olika positioner och detta var skribenterna nöjda med, på en ny klocka för $8000...
 

Tony

Omega
Detta gäller min Submariner.
Ställde klockan efter texttv:n kring kl.23:00 i söndags. Nu (kl.21:15 fredag) går klockan 7,5sekunder efter texttv:n. Klockan ha använder jag dagligen när jag är på jobbet (9-10timmar). När jag kommer hem ligger klockan på bordet till nästa dag då det är dags att gå till jobbet. Är saktandet allvarligt? Behöver jag lämna in klockan? Har ni klockor som saktar sig?
Tack på förhand.
 
Dom här båda plussar båda på en sekund per dygn, men som övriga skribenter påpekat tycker jag att man får anse det helt okej, och även förvänta sig, att en kronometer går inom ramarna för COSC, det vill säga med en maximal daglig gångavvikelse om +6 till -4 sekunder.

Överst Omega Aqua Terra med kaliber 8500A och underst Omega Speedmaster Broad Arrow 1957 med kaliber 3313C.

Vänligen
Forumets undersköterska

DSC00560.jpg
 

Tony

Omega
Tack.
Ok, då ligger min klocka inom ramarna. :)

inom ramarna för COSC, det vill säga med en maximal daglig gångavvikelse om +6 till -4 sekunder.

Vänligen
Forumets undersköterska

[/quote]
 

Emil

Cartier
Detta gäller min Submariner.
Ställde klockan efter texttv:n kring kl.23:00 i söndags. Nu (kl.21:15 fredag) går klockan 7,5sekunder efter texttv:n. Klockan ha använder jag dagligen när jag är på jobbet (9-10timmar). När jag kommer hem ligger klockan på bordet till nästa dag då det är dags att gå till jobbet. Är saktandet allvarligt? Behöver jag lämna in klockan? Har ni klockor som saktar sig?
Tack på förhand.

min seiko sumo slackar 7-10sek per dyng. men jag ställer den gärna 3 min före normaltid för att ha lite marginal. inget jag går och oroar mig för direkt!
 

Mr Chance

Kalmar
Har ingen som helst aning om hur mina klockor går, använder dem primärt eg inte för att visa exakt tid, mer för att de är snygga :). Ett par minuter hit el dit spelar liksom ingen roll, jag har ju klockor överallt: mobilen, bilen, på stan, laptopen, iPaden...
 
Om vi bortser från "low level" så är det oftast inga problem att få ett mekaniskt verk att gå inom -4 till +6/sek per dag i gångavvikelse, förutsatt att man inte utsätter klockan för alltför stora påfrestningar. COSC testet är egentligen inget mått för tidshållning, utan ett test under givna förhållanden för att kontrollera ett urverks kvalité. I praktiken så handlar testet om att kontrollera positionskänslighet och hur verket påverkas av temperaturväxlingar.

T.ex. Omegas kaliber 8500 har alla förutsättningar för att ha en tidshållning i närheten av nolltolerans. Men alla urverk är unika, och en del kan behöva reguleras/justeras i omgångar innan man får optimal tidshållning. Med andra ord är det upp till klockans ägare, om man t.ex. accepterar +6 sek/per dag fast verket kan prestera bättre. Sedan är det tyvärr snarare regel än undantag att olika tillverkare inte upplyser sina kunder om den här saken. Att COSC klassade verk håller sig runt nolltolerans är inget ovanligt, jag tror säkert att du kan hitta många exempel på olika klockforum.

Naturligtvis, jag är väl bevandrad i frågan. Jag tror väl dock som konsument att man får vara belåten om klockan presterar inom ramarna för COSC även om merparten av Omegas nyare verk är än mer exakta än så.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag bumpar denna en sväng.

Sålde en klocka för 6 månader sedan, en automatare från Seiko, prisbilden var härliga 900kr.
Nu, 6månader senare hör denne person av sig och berättar att klockan numera går 2min för fort per dygn och att han varit till urmakare som konstaterat att "spaken" som justerar tiden var ställd till max och för att få den att gå som den ska måste det till en rengöring osv som urmakaren vill ha 2500-3000kr för.

I annonsen då jag sålde klockan så skrev jag att servicehistorik är okänd men att klockan just nu fungerar som den ska och håller tiden.

Personen i fråga undrar nu hur jag vill lösa detta?

Så vad säger ni, har jag fortf. ett ansvar gentemot honom? Personligen tycker jag att det är tråkigt för honom, men att jag inte har ett direkt ansvar i detta. Köper jag en bil av en privatperson och efter 6mån visar det sig att bromsarna är slut, ja då får jag själv stå för det, men givetvis vill jag försöka vara så behjälplig som möjligt.

Mvh.
 

Sten

Cartier
Jag bumpar denna en sväng.

Sålde en klocka för 6 månader sedan, en automatare från Seiko, prisbilden var härliga 900kr.
Nu, 6månader senare hör denne person av sig och berättar att klockan numera går 2min för fort per dygn och att han varit till urmakare som konstaterat att "spaken" som justerar tiden var ställd till max och för att få den att gå som den ska måste det till en rengöring osv som urmakaren vill ha 2500-3000kr för.

I annonsen då jag sålde klockan så skrev jag att servicehistorik är okänd men att klockan just nu fungerar som den ska och håller tiden.

Personen i fråga undrar nu hur jag vill lösa detta?

Så vad säger ni, har jag fortf. ett ansvar gentemot honom? Personligen tycker jag att det är tråkigt för honom, men att jag inte har ett direkt ansvar i detta. Köper jag en bil av en privatperson och efter 6mån visar det sig att bromsarna är slut, ja då får jag själv stå för det, men givetvis vill jag försöka vara så behjälplig som möjligt.

Mvh.

Alltid tråkigt då nåt sånt händer, MEN jag tycker absolut inte att du skall drabbas p.g.a. detta. Köper man begagnat så får man alltid ha sånt här i beräkningarna. Om klockan gick som den skulle då du sålde den så är nog inte ansvaret hos dig! Då dessutom priset ligger på ynka 900kr så känns det ju lite löjligt att efter ett halvt år höra av sig...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
+1, tycker samma som Sten.
Priset under tusenlappen och ett halvår senare, vad är det för lirare egentligen?


Ptja, jag vet inte faktiskt :)

Han skriver också att om det hade rört sig om någon hundring hade han inte brytt sig men nu när det blir tusenlappar så vill han att jag ska betala servicen då han gärna vill behålla klockan.

Men jag känner precis så som ni skriver, att jag inte har någon skyldighet att betala denna service.
 

Sten

Cartier
Ptja, jag vet inte faktiskt :)

Han skriver också att om det hade rört sig om någon hundring hade han inte brytt sig men nu när det blir tusenlappar så vill han att jag ska betala servicen då han gärna vill behålla klockan.

Men jag känner precis så som ni skriver, att jag inte har någon skyldighet att betala denna service.

Jag skulle inte gå med på såna krav, man måste räkna med att sånt här kan hända om man köper begagnat en helt annan sak om man köper ny i butik. Om du vill vara SNÄLL så köper du tillbaka den för samma pris som du sålde den för, men då är du också väldigt hygglig :)
 

Camo00

Patek
Nej, det där får man acceptera när man köper begagnade klockor för såna små pengar! Tycker inte att Du har något ansvar för att betala servicen...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag skulle inte gå med på såna krav, man måste räkna med att sånt här kan hända om man köper begagnat en helt annan sak om man köper ny i butik. Om du vill vara SNÄLL så köper du tillbaka den för samma pris som du sålde den för, men då är du också väldigt hygglig :)


Han vill inte sälja tillbaka den utan behålla den och kräver att jag ska betala servicen för den, han köpte den i god tro om att den fungerade och nu visar det sig att den inte gör det säger han.. ?!
 
Topp