• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur pass väl håller ert ur tiden?

Camo00

Patek
Han vill inte sälja tillbaka den utan behålla den och kräver att jag ska betala servicen för den, han köpte den i god tro om att den fungerade och nu visar det sig att den inte gör det säger han.. ?!
Låter som en jobbig kille att deala med, hade erbjudit honom att häva köpet bara för att slippa krångel... :)
 

Nexus

Panerai
Köparen är en fullständig rättshaverist. Klockan är ju såld i befintligt skick, och det är ju för fasiken ett halvår efter köpet.
Om vederbörande nu inte går igång på ditt otroligt generösa erbjudande om återköp så föreslår jag att du i framtiden hänvisar till jourhavande hjärnskrynklare för klagomål, gnäll och verklighetsfrånvända krav.

Disclaimer: Jag är på bittert humör idag.
 

Johan M

Cartier
För att återgå till topic. Min Speedy ligger på c:a +1 sekund per dygn när jag använder den men går upp och ner lite beroende på hur mycket jag använder den. Sedan 4/5 ligger den på +9 sekunder.

Min SMP med kaliber 1120 ligger på c:a -1 sekund per dygn vid användning. Sedan 17/7 ligger den på -15s. Den går också upp och ner lite beroende på hur mycket den sitter på armen.

Båda ligger med tavlan upp när de inte används.
 

GurraG

Cartier
Som tidigare konstaterats är ju konsekvens det viktiga, att man vet ungefär hur mycke' uret drar sig. Sen har jag skillnad i kraven på nytt, nyservat och vintage. Min Monaco snittar några få sekunder snabbt om dagen, min nyservade Seiko 6309:a +10 sek och min 40 år gamla Hamilton Chrono-matic går nå'n minut för långsamt varje dygn. Alla tre rimliga gångavvikelser för mig. Däremot har jag en Hamilton Intramatic med ett ETA 2892 i som bara är ett år gammal och den går en och halv minut för fort och det tycker jag inte är acceptabelt.
 

JEK

Cartier
Bumpar denna tråd med lite frågor som delvis iofs har svarats på redan men alltid intressant med en update...

Är något märke mer exakta än andra rent generellt och hur mycket skiljer det sig klockor emellan vid samma tillverkare och modell?
 
Jag har märkt skillnad på mina klockor
Jag har en Certina Action Diver som går 5-10 sekunder för fort medans min Iwc Aqua Timer endast förtär sig 1-5 sekunder per dygn .
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ping China

Det är ju många faktorer som påverkar, b.l.a. hur positionskänsligt verket är, hur väl verket har ruckats. En icke kronometer ska ju aldrig jämföras med en kronometer certifierad klocka, som sådan har utsatts för långvariga tester i 5 olika positioner, olika temperaturförhållanden och har sedan justerats därefter. Hur en klocka presterar i vardagliga livet säger egentligen inte särskilt mycket förutom att det i bästa fall kan kompensera diffningarna ur de olika positionerna och kan hålla tiden väldigt bra på en klocka som används, det är ju främst hur verket presterar liggandes i olika positioner som är mera intressant.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Min Sumo tappar typ 10 sek/dygn om man ska döma av senaste veckan. Min SKX går lite sämre. Av någon anledning verkar alla klockor jag har gå för långsamt...
 
Hej. Jag är förhållandevis novis i klockvärlden (köpte min första mekaniska klocka för ca. 2 år sen) och har därför inte koll på vad man kan förvänta sig av klockor vad gäller tidhållningen. Jag har idag en liten och "prisvärd" samling klockor som alla håller tiden extremt väl. Jag är faktiskt rejält positivt överraskad över hur bra de går. Så här såg det ut när jag kontrollerade dem under ca. en vecka var:

KlockaUrverkUtlovad avvikelseFaktisk avvikelse
Tissot VisodateETA 2836-2+12/-12 spd+1,4 spd
Seiko SNK809 7S26 +49/-20 spd+2,3 spd (ännu mindre efter att jag har testat att regulera den själv)
Seiko SSRPD634R36+45/-35 spd+2,2 spd

Har jag bara haft tur med dessa eller stämmer det här med era upplevelser? Vad är era erfarenheter, framförallt gällande liknande instegsmodeller?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej. Jag är förhållandevis novis i klockvärlden (köpte min första mekaniska klocka för ca. 2 år sen) och har därför inte koll på vad man kan förvänta sig av klockor vad gäller tidhållningen. Jag har idag en liten och "prisvärd" samling klockor som alla håller tiden extremt väl. Jag är faktiskt rejält positivt överraskad över hur bra de går. Så här såg det ut när jag kontrollerade dem under ca. en vecka var:

KlockaUrverkUtlovad avvikelseFaktisk avvikelse
Tissot VisodateETA 2836-2+12/-12 spd+1,4 spd
Seiko SNK8097S26 +49/-20 spd+2,3 spd (ännu mindre efter att jag har testat att regulera den själv)
Seiko SSRPD634R36+45/-35 spd+2,2 spd

Har jag bara haft tur med dessa eller stämmer det här med era upplevelser? Vad är era erfarenheter, framförallt gällande liknande instegsmodeller?
Det är sällan man upplever dessa siffror utan det är mer av ett slags worst case scenario men +/-10s är inga konstigheter på enklare instegsverk (Seiko 4R36/NH35, ETA 2824 etc) som inte är ruckade. Som du har märkt så går det ofta även att justera för att förbättra tidshållningen och vissa tillverkare gör det innan leverans för att garantera en relativt god tidshållning redan från start.
 
Topp