• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur ska man tänka..

FilipF

Diamant
2-Faktor
.. med livet i allmänhet och klockor i synnerhet.

Sitter och funderar över den klassiska fråga ”vad ska nästa klocka bli?”

Idag är jag OWG med min Planet Ocean och vi har funnit varandra väl.
image.jpg

Men tanken finns alltid kvar där i bakhuvudet.
”Vad blir nästa?!”

Alternativen är många men olika komplikationer och prisklass.

Jag har alltid haft en förkärlek till dykare så första tanken blir:
- självklart ska nästa klocka bli en SUB!
Gillar färg så Kermit eller Hulk
09126480-FDCD-4C84-8B27-B8D76FE03539.jpeg

6E2BDE73-3C79-436F-BF32-709B6A02061E.jpeg

Men jag har ju redan en dykare...

Och det är här mina problem börjar.

Ska man gå på den man älskar och skaffa sig fler dykare och försöka varva dom?
Känner mig själv och det kommer troligen bli en som används och resten är liggandes.
Känns inte ok för verken plånboken eller klockorna.

Eller ska man göra det ”förnuftiga” och skaffa sig flera olika typer av klockor och va bitter på att dom inte är dykare?

Hade en SS Skydiver förut som jag verklige tyckte om. Sjukt praktiskt med digital modul för timer med larm osv.
Kanske nått sånt man ska ha?
D3D7B784-F19A-4EEF-B93D-58AA146C1DBE.jpeg

Omega Skywalker x33
B391D81F-1B8E-4A1A-AC9E-B3B27ACCB31D.jpeg
Brietling B50

Ägt Speedmaster PRO, gillade den men saknade datum. Så en automatisk kronograf med datum?
AAC4D00F-5B75-460C-A8BA-D1E8C9F90550.jpeg

Brietling Navitimer Cosmonaut
74B606C7-1A4E-4F02-812F-257129AE48D5.jpeg

Omega Speedmaster

Eller ska man gå på nått helt annat?
En dress-isch?
D8A5F477-C364-488A-AA33-B1742C8E1CB7.jpeg

IWC portuguese 7days

Behöver man nått annat än dykare?
Behöver och behöver.. om man bara ska kolla tiden så är det ju skit sak samma..
”Vill ha” är ett bättre ordval.

Hur skulle du tänka?
Köra det säkert och bara köpa den man verkligen tycker om eller pröva många olika och bli glatt överraskad?

Mitt tips:
1. Gå på en annan typ av klocka, en Speedmaster är mitt val av dom ovan
2. Utöka dykar-samlingen med andra färger/utföranden
Jag ser din tanka.
1a hand skapa lite variation, och sen börja nörda ner sig i ett träsk.

Om man ska tänka så är ju dock den digitala modulen mer mångsidig?
Kan fungera som beater, orkar inte ställa klocka Quartz och man kan koka ägg på morgonen med den.. fast en speedy är alltid en speedy..

Låter som du sitter i klister min vän! Jag är väl ute på den hala isen jag med, behöver kunna hitta något med karaktär, mystik och en intressant historia..

What about - Explorer 1016?

Har börjat snegla ditåt.. eller snegla.. snarare STIRRA på Explorer 2
C0DEF426-73AE-4775-BBE3-BD52D6393B10.jpeg

En fördel med de senaster 42mm, armbandet och låset.
Tycker det känns som ett logiskt val :D tycker Explorer 2 är svincool, särskilt med vit tavla. Den oranga gmt visaren bryter av då jäkla snyggt mot det vita. Sen behöver man en klocka med gmt funktion! Kör :)

En Speedmaster kompletterar POn mycket bra. Om du saknade datum på Pro så finns det ju många grymma automatiska varianter (9300/9900). Även X-33 är häftig. Eller så går man på en ny tillverkare och då vore en Portuguese 7 days också ett bra komplement. Klassisk och snygg också.

Bara mina tankar ju :)

En Speedmaster kompletterar POn mycket bra. Om du saknade datum på Pro så finns det ju många grymma automatiska varianter (9300/9900). Även X-33 är häftig. Eller så går man på en ny tillverkare och då vore en Portuguese 7 days också ett bra komplement. Klassisk och snygg också.

Bara mina tankar ju :)

You should know!

Jag undrar om man är för inkörd i ”trio tänket”
Dykare, krono & Dress?

Att man BÖR ha alla dessa för att täcka upp alla möjligheter i livet Även om man inte VILL ha dom.. eller vill man det?

Verkar ju Iofs va ett fungerande koncept som jag förstår uppkomsten till.

Jag gillar dykarklockor, men jag kan förstå de som tycker att två blir för mycket.
Satsa på en roligare komplikation som GMT! Kronografer har jag inte förstått mig på.

Du verkar ju inte skrämmas av storleken på en klocka och du gillar dykare så det vore väl nästan tjänstefel att inte nämna Panerai i det här sammanhanget. Finns i en oändlig massa referenser men delar ett formspråk som är lite unikt i branschen.

Du verkar ju inte skrämmas av storleken på en klocka och du gillar dykare så det vore väl nästan tjänstefel att inte nämna Panerai i det här sammanhanget. Finns i en oändlig massa referenser men delar ett formspråk som är lite unikt i branschen.
Du har en poäng!
7690559A-7F8D-4139-A291-FBE919A1282C.jpeg

Tar man en Radiomir kan man nästa ha den som dress? (Varför försöker jag försvara detta gamla tänk?!)
1091FDC2-8570-406B-9EB1-DD20ED427527.jpeg

You should know!

Dykare, krono & Dress?

Att man BÖR ha alla dessa för att täcka upp alla möjligheter i livet Även om man inte VILL ha dom.. eller vill man det?

Den trion tycker jag är lite uttjatad och meningslös numera då få ens bryr sig vad man har på armen.

You should know!

Dykare, krono & Dress?

Du bör ingenting!

Men däremot är det vettigt att försöka bredda sig litegrann, det är ju lätt att snöa in sig som t.ex rolex-fanboy.

Men jag menar, om man går dress casual på dagarna och gillar dykare.. varför inte ha två dykare om det är vad man gillar?

Jag tycker inte att "trippeltänket" är helt fel faktiskt. Visst behöver man absolut inte en specifik klocka för varje tillfället, och det går ju såklart att ha sub till kostym etc etc men gillar ändå den tanken. Så det du gör är att först köpa en Speedy så har du en mycket trevlig dubbel. Därefter jobbar du in en lite mer dressad klocka typ JLC Reverso eller för all del en Portuguese. Då är magiska trippeln ett faktum.

Sen tröttnar du på allt och säljer av rubbet och blir OWG med en Nautilus...klart! :)

Japp, snygg IRL
Däremot kändes den väldigt blockig och fick aldrig min att sitta bra trots Glidelock.

Intressant iakttagelse. Nu när du säger det så... på min handled är det endast det skruvade boettlocket som ligger an mot handleden, så jo, den kan kännas lite obalanserad eller lite vinglig. Är det detta du kanske syftar på. På min DJ vars boettform är lite kurvigare ligger även en del av boetten an på handleden.

Testa & kläm på samtliga och köp den som du tycker om mest, både till utseendet och bekvämlighet.

Håller med. Ibland ser klockorna annorlunda ut IRL.
Så var fallet med exempelvis, eller i synnerhet, Rolex SubC.
Ser oerhört blockig och lite konstig ut på många bilder men IRL känns den helt ok.

Absolut är klockan annorlunda i verkliga livet än på bild och i ens huvud. Lärt mig det ack så många gånger. Kollat, drömt, tillslut testat och OJ vilken besvikelse.

Gäller bar att lyckas hålla sig själv i schack och inte springa iväg och bli nyförälskad i varje klocka.
Kanske ska sätta sig en halvdag hos en AD dom har typ alla och jämföra dom klocka mot klocka?

Om man fastnar för en till dykare kanske det är ment to be?

Intressant iakttagelse. Nu när du säger det så... på min handled är det endast det skruvade boettlocket som ligger an mot handleden, så jo, den kan kännas lite obalanserad eller lite vinglig. Är det detta du kanske syftar på. På min DJ vars boettform är lite kurvigare ligger även en del av boetten an på handleden.
Kan varit samma. Minns bara att den inte kändes helt hundra på handleden. Därför har jag inte kvar den.

Absolut är klockan annorlunda i verkliga livet än på bild och i ens huvud. Lärt mig det ack så många gånger. Kollat, drömt, tillslut testat och OJ vilken besvikelse.

Gäller bar att lyckas hålla sig själv i schack och inte springa iväg och bli nyförälskad i varje klocka.
Kanske ska sätta sig en halvdag hos en AD dom har typ alla och jämföra dom klocka mot klocka?

Om man fastnar för en till dykare kanske det är ment to be?

Fastnar du för en dykare ska du inte ha något annat :)
Men jag kan tycka att en dressare skulle utgöra en fin motpol (eller snarare bra komplement!) till din PO.
Har du kikat på Grand Seiko? Eller Omega Aqua Terra är ju mycket fin den också.
Rolex DJ kan ju också vara ett alternativ men jag tycker att de gamla modellerna på 36mm är trevligare.

Planet ocean är ju i sig en väldigt trevlig klocka som passar till lite vad som. Som OWG kanske SS skydiver blir kanske lite väl kul? En kermit eller hulk känns som ett säkert val. hulk hade jag nog personligen valt av de du radade upp :)

Fastnar du för en dykare ska du inte ha något annat :)
Men jag kan tycka att en dressare skulle utgöra en fin motpol (eller snarare bra komplement!) till din PO.
Har du kikat på Grand Seiko? Eller Omega Aqua Terra är ju mycket fin den också.
Rolex DJ kan ju också vara ett alternativ men jag tycker att de gamla modellerna på 36mm är trevligare.
Frun har an AT och den är så jäkla fin!
Hon rockar 39an. Tänkte just ta upp den själv som förslag. 41an till mig då.
Tror jag skulle kunna va OWG med den också ett bra tag..

Tillbaka
Topp