• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur ska man tänka..

Planet ocean är ju i sig en väldigt trevlig klocka som passar till lite vad som. Som OWG kanske SS skydiver blir kanske lite väl kul? En kermit eller hulk känns som ett säkert val. hulk hade jag nog personligen valt av de du radade upp :)
Nu är jag ju på jakt efter att sluta va OWG ;)
En TWG ett tag?

Planet ocean funkar finfint som OWG, så det är inte att kag BEHÖVER en till klocka, utan det är mer ska man försöka fylla ett fiktivt behov eller ska man bara köra på det man gillar?

Kanske en 103a eller tudors senaste tillskott? Då får du ju såväl Kronograf, wr och datum:)
4F37720C-2952-42CB-A326-7F7D1AB8334B.jpeg

5F49F577-2C59-44E5-9B04-06A86EAE32EF.jpeg

Jag har suttit (och sitter emellanåt) i samma sits.
Man gör ett problem av ett icke-problem då jag upplever att man sitter på entusiastforum som Klocksnack, WUS m.fl och ser hur folk köper och säljer en massa jäkla klockor, visar upp sina fina "förnuftiga" och "genomtänkta" samlingar, dagliga wristshots osv. "Den klassiska trion" dress-dykare-beater, Speedy i varje samling, G-Shock är ett måste, osv osv.

Du får tänka på att den allra största majoriteten (dvs utanför vår relativt lilla värld) köper en klocka (som du med din PO t ex, som jag också har som OWG just nu) och är sedan toknöjd med den.
Ju mer du sitter och surfar här och får intryck från andra - desto mer kommer suget och det efterhandskonstruerade behovet av ytterligare en klocka öka.

Jag säger: köp inga fler klockor om du inte känner för det själv. Andras åsikter ska inte vara avgörande för dig och tvinga på dig en inriktning. Du verkar ju nöjd med ditt OWG-liv just nu - varför ändra på det för att normer bland entusiaster säger en viss sak?

Senast ändrad:
Jag har suttit (och sitter emellanåt) i samma sits.
Man gör ett problem av ett icke-problem då jag upplever att man sitter på entusiastforum som Klocksnack, WUS m.fl och ser hur folk köper och säljer en massa jäkla klockor, visar upp sina fina "förnuftiga" och "genomtänkta" samlingar, dagliga wristshots osv. "Den klassiska trion" dress-dykare-beater, Speedy i varje samling, G-Shock är ett måste, osv osv.

Du får tänka på att den allra största majoriteten (dvs utanför vår relativt lilla värld) köper en klocka (som du med din PO t ex, som jag också har som OWG just nu) och är sedan toknöjd med den.
Ju mer du sitter och surfar här och får intryck från andra - desto mer kommer suget och det efterhandskonstruerade behovet av ytterligare en klocka öka.

Jag säger: köp inga fler klockor om du inte känner för det själv. Andras åsikter ska inte vara avgörande för dig och tvinga på dig en inriktning. Du verkar ju nöjd med ditt OWG-liv just nu - varför ändra på det för att normer bland entusiaster säger en viss sak?
Vist, det går inte att jämföra.. men det är lite som att välja livspartner.

Det finns alltid saker som irriterar en eller inte är helt perfekta, men den kanske är Good enugh? Den perfekta klockan kanske inte finns?

Vist, det går inte att jämföra.. men det är lite som att välja livspartner.

Det finns alltid saker som irriterar en eller inte är helt perfekta, men den kanske är Good enugh? Den perfekta klockan kanske inte finns?

Den perfekta klockan finns verkligen inte. Det kan upplevas perfekt till en början, smekmånadsfasen (då man lägger up 5 wristshots i olika trådar varje dag här för att få andras bekräftelse och därmed motivera sitt val/köp), men sedan kommer vardagen och man börjar ofta känna annorlunda. Axplock av tankar som kan dyka upp (igenkänningsfaktor?):

"Klockan är för tjock" (PO t ex)
"Den är blockig och obalanserad" (SubC)
"Rolex är så jävla vanligt, entusiaster som ser mig på stan kanske inte tycker jag kan klockor, jag måste bära ett obskyrt märke ibland som bara nördar känner till"
"Önskar jag hade AR-coating på min klocka"
"Jobbigt att dra upp klockan med liten krona" (Speedy)
"Kan jag ha den till allt eller måste jag skaffa en dressklocka också, för forumet säger att alla måste ha det? Fast jag aldrig är dressad? Och är jag dressad - behöver jag verkligen ha en dressklocka för att klädkodsfetischister här säger det?"

När man kommit till det stadiet flippar man eller behåller och känner sig nöjd ändå och inser att den perfekta klockan inte finns. Ibland kan det hjälpa att ha flera olika klockor (för att få paus från den ena och sedan återupptäcka skönheten nästa gång man bär den) men min egen erfarenhet (har varit en serial flipper) säger att jag aldrig blir nöjd oavsett - så lika bra att bara ha 1 eller 2 klockor då och åtminstone känna att

Senast ändrad:
Den perfekta klockan finns verkligen inte. Det kan upplevas perfekt till en början, smekmånadsfasen (då man lägger up 5 wristshots i olika trådar varje dag här för att få andras bekräftelse och därmed motivera sitt val/köp), men sedan kommer vardagen och man börjar ofta känna annorlunda. "Klockan är för tjock" (PO t ex), "den är blockig och obalanserad" (SubC), "Rolex är så jävla vanligt", "Önskar jag hade AR-coating på min favoritklocka", "Jobbigt att dra upp klockan med liten krona" (Speedy), "Kan jag ha den till allt eller måste jag skaffa en dressklocka också, för forumet säger att alla måste ha det? Fast jag aldrig är "dressad? Och är jag dressad - behöver jag verkligen ha en dressklocka för att klädfetischister här säger det?

När man kommit till det stadiet flippar man eller behåller och känner sig nöjd ändå och inser att den perfekta klockan inte finns. Ibland kan det hjälpa att ha flera olika klockor (för att få paus från den ena och sedan återupptäcka skönheten nästa gång man bär den) men min egen erfarenhet (har varit en serial flipper) säger att jag aldrig blir nöjd oavsett - så lika bra att bara ha 1 eller 2 klockor då och åtminstone känna att
Asså ska man ha en extra ”sämre” klocka för att uppskatta den första mer?
Intressant tanke..

Absolut ska man inte köpa klockor för andras skull. Det är ju bara galet.

Om nu så många (här) har Rolex sub och verkar så jäkla nöjda med dom.. kanske det ligger nått i det? Det kanske är så nära en perfekt klocka för en mängd människor man kan komma?

På samma sätt som alla på instagram har så fantastiska liv, ja.

Hörde ett citat:
”Vi jämför våran egen dramaproduktion med andra personers Trailer och tycker det är så jäkla kaose och tråkigt bake stage”
Att vara nöjd med något är ju väldigt subjektivt, men jag tror det är farligt att tänka att man ska bli nöjd med en klocka för att pöbeln är det. ;)

Om nu så många (här) har Rolex sub och verkar så jäkla nöjda med dom.. kanske det ligger nått i det? Det kanske är så nära en perfekt klocka för en mängd människor man kan komma?
SubC var min dröm och jag provade några andra klockor och Rolexar på vägen.
Sen köpte jag den. Och redan dag två kändes det inte rätt (skrev lite om det tidigare i tråden också) och en månad senare var den flippad.

Jag vet rätt många som varit missnöjda.
Som sagt ovan, ingen klocka är perfekt :)

Däremot, om jag inte hade varit klocknörd, hade jag antagligen haft kvar den och det i många år. @Parabellum har helt rätt i det han skriver.

Du ska göra precis så här:

1. Sälj Seamastern,
2. Köp en beggad sub, gärna med svart eller grått insert,
3. Köp sen en Speedmaster 005,
4. Köp en vintage Cartier tank solo, gärna på italienska blocket, lite som en gamble. Slutligen,
5. Skaffa en Seiko Sumo (den måste vara blå) och sätt på ett orange gummi från Crafter Blue

Sådärja, nu har du ett beting för 2018

Du ska göra precis så här:

1. Sälj Seamastern,
2. Köp en beggad sub, gärna med svart eller grått insert,
3. Köp sen en Speedmaster 005,
4. Köp en vintage Cartier tank solo, gärna på italienska blocket, lite som en gamble. Slutligen,
5. Skaffa en Seiko Sumo (den måste vara blå) och sätt på ett orange gummi från Crafter Blue

Sådärja, nu har du ett beting för 2018

Så en radhus trippel asså.

Sub, speedy och tank.. + beater

Försöker ju komma bort från det förutsägbara;)

Jag vill ändå tro på idén av OWG,

Men om man har den ekonomiska möjligheten, intresset för klockor och för lite problem i övrigt att bry sig om så kanske man bara ska acceptera att våndas?

Behöver jag skaffa mig allvarligare problem för att komma från dessa tankar, är det så enkelt?

Som @Parabellum konstaterade (parafrasering)
”Detta är bara ett problem i våran lilla lilla värld här på forumen, alla andra köper en fin klocka och är jättenöjda med det. Punkt.”

Well är väl en budgetfråga till att börja med, Omega o dykare , check , varför då ej en Explorer, grym klocka, Portugesen är snygg men för dressig , jag gillar personligen ej Panerai, och skulle kanske tagit en Navitimer med JLC som dark horse, en master eight days som funkar till allt, men för Dressig ?

Så här är det:
1) Glöm att gräset alltid är grönare på andra sidan (dvs gillar du det du har så behåll!) (Personlig reflektion: Byt för f-n inte ut den där snygga Omegan mot forumets tråkigaste modell (även om det i ditt fall finns förmildrande omständigheter, dvs du vill iaf inte skaffa den i världens tråkigaste "färg")
2) Ska du göra nåt, så komplettera. Gillar du dykare, så dykare it is. Vill du ha färg? (Vem vill inte det?) Den här prisvärda Zodiacen finns i bl a grönt, blått och rött, och är skitsnygg helt enkelt! Billigt att testa.
Zodiac-Super-Sea-Wolf-53-Compression-ZO9257-ZO9258-aBlogtoWatch-20.jpg

3) Att man måste ha en dykare, krongraf och en dressare är en myt. Visserligen är också konceptet om OWG en myt, så du får bedöma trovärdigheten i detta inlägg!:rolleyes:

Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större. Uppsala Universitets devis som ofta misstolkats.
I det här fallet är "tänka rätt" det du vill ha, inte vad andra säger. Gör en kravspec, googla fram en kortlista, provkör hos AD och köp sen det som du verkligen fastnar för.

Sånna här trådar gör mig alltid lite fundersam, självklart kan lite input i form av nya alternativ vara spännande men hänger man på ett klockforum har man väl hyfsat koll på utbudet man står inför (Om inte så är ett besök på t.ex. Robb antagligen bättre än att hänga här). Efter det handlar det ju om magkänslan och då är ju mina åsikter i frågan inte vatten värda, vill du ha två dykarklockor s ska du självklart ha det. Jag klarar knappt av att rotera klockorna jag har utan bor i min Explorer så för mig hade det varit naturligt att sälja Omegan och köpa en two-tone sportrolle då Omegan ändå bara blivit liggande...

Köp med hjärtat är mitt råd

Du vill ha en Rolex.
Det har många före dig velat, och lika många kommer att vilja ha efter dig.
Men POn är grym och att vara OWG som entusiast är inte roligt, men det kräver att klockorna kompletterar varandra, så är det för mig iaf, har man två dykare kommer man oftast ta favoriten..

Så stilla rolle suget, en fyr- eller femsiffrig DateJust med quickset, fluted bezel ett måste, helst TT, googla 16233.
Done deal :D

Tillbaka
Topp