• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur ska man tänka..

Planet Ocean har jag haft typ varje dag sedan 2010. Eller, några till varvar jag men den är väl min "finaste". Suttit och tittat här många gånger och blivit sugen, senast på en vintage datejust. Men sen släpper jag det efter ett tag. Det blir som att jag tänker sönder tanken, så att jag tröttnar.

Nej, ta jägarexamen istället och börja surfa Purdey och Holland & Holland. Fina accessoarer till din Omega.

Kör på en Omega X-33 Skywalker, den är ju svincool!:cigar:. Är nog ca 42mm om man mäter vridringen än de 45mm som specifikationerna säger och den är nog mer god än 30m vattenskydd(läste att det är hötalaren som inte pallar trycket men klockan är tätare än så). Kan vara ett sjyst substitut till en SS Skydiver!?:woot:

Kör på en Omega X-33 Skywalker, den är ju svincool!:cigar:. Är nog ca 42mm om man mäter vridringen än de 45mm som specifikationerna säger och den är nog mer god än 30m vattenskydd(läste att det är hötalaren som inte pallar trycket men klockan är tätare än så). Kan vara ett sjyst substitut till en SS Skydiver!?:woot:
Om jag ska köra vidare på ”behovs principen” så ligger just den digitala närmast. Det jag saknar mest är att ha timern på 8 min, dra igång den på morgonen när vattnet kokar och sen börja tänka på annat, när det piper är ägget klart. Och som larm när man är ute och reser och inte vill använda telefonen.

SS går annars under radarn, svenskt märke och pallar 100m. Många rätt där.. men tror inte det blir den igen. Kanske.

Måste klämma på x33 live snart känner jag. Prövade B55 för nån vecka sen och den va oväntat smidig på handleden!

Om jag ska köra vidare på ”behovs principen” så ligger just den digitala närmast. Det jag saknar mest är att ha timern på 8 min, dra igång den på morgonen när vattnet kokar och sen börja tänka på annat, när det piper är ägget klart. Och som larm när man är ute och reser och inte vill använda telefonen.

SS går annars under radarn, svenskt märke och pallar 100m. Många rätt där.. men tror inte det blir den igen. Kanske.

Måste klämma på x33 live snart känner jag. Prövade B55 för nån vecka sen och den va oväntat smidig på handleden!
Behovsprincipen dödar omedelbart den du redan har. Som andra sagt, komplettera istället den befintliga eftersom du lyckats vara owg med den (om det är möjligt). Eller sälj den du har och skaffa en som uppfyller dina krav och prova att vara owg med den. Det låter annars som att alternativen kommer göra så att din Omega bara ligger i lådan annars. x33 har väl ingen wr att tala om? Är det ett krav? SS UTC ORC låter som din melodi, eller Breitling Aerospace Evo. Om du lyckats vara owg med din Omega lär du inte behöva en dressare som komplement, inte en annan dykare heller. Gör något helt oväntat och kör på en MR-G Hammertone :D

Behovsprincipen dödar omedelbart den du redan har. Som andra sagt, komplettera istället den befintliga eftersom du lyckats vara owg med den (om det är möjligt). Eller sälj den du har och skaffa en som uppfyller dina krav och prova att vara owg med den. Det låter annars som att alternativen kommer göra så att din Omega bara ligger i lådan annars. x33 har väl ingen wr att tala om? Är det ett krav? SS UTC ORC låter som din melodi, eller Breitling Aerospace Evo. Om du lyckats vara owg med din Omega lär du inte behöva en dressare som komplement, inte en annan dykare heller. Gör något helt oväntat och kör på en MR-G Hammertone :D
X-33 har en wr men är ingen badklocka men det är inte rekommenderat med en Aerospace iheller eftersom allt skruvande med kronan sliter på packningen och dessutom är det ingen skruvad krona iheller, men visst om packningarna är fräscha så tål den ett dopp.

Håll dig till det du gillar, gillar du divers kommer du aldrig bära en dressad om du köper en.
Testa Sub, du verkar vara sugen på det, och de suget släpper inte förens du har testat.
Jag är nöjd med SubC, kör gmt också som jag nästan är mer nöjd med!

Köp den klockan du vet med dig att du kommer att använda, ingen idé att köpa något som bara kommer att ligga i lådan.
Är dykarur din grej så kör på det! Att vara OWG som klockentusiast när ekonomin tillåter flera ur låter tråkigt. Att ha en klocka av varje komplikation känns onödigt då man sällan använder dem i vardagen, datum är det enda jag finner praktiskt.
Omega Aqua Terra är ett ypperligt val om du vill bredda samlingen imo, WR till 150m, datum, många alternativ av tavlor, passar på både länk, läder och nato, dressad men ändå sportig om man vill. Och skulle behovet av ett alarm vara för stort kan du alltid komplettera samlingen med en gammal hederlig äggklocka ;)

Inga planer på arr sälja omega, det är komplement jag är på jakt efter.

WR är väldigt positivt. Vad jag letar efter är nått man kan ta med sig en weekend på landet där bad alltid är möjlighet. Quartz så man kan lämna den där till veckan efter.
Det är en del av det hela.

En annan del är nått att variera med till vardags. Smart casual/kostym/t-shirt

F@n, jag behöver nog 3 klockor ändå.

POn som bas. Nått mer dressar att variera med och nån Quartz i nått utförande.
Föck krono!

Håll dig till det du gillar, gillar du divers kommer du aldrig bära en dressad om du köper en.
Testa Sub, du verkar vara sugen på det, och de suget släpper inte förens du har testat.
Jag är nöjd med SubC, kör gmt också som jag nästan är mer nöjd med!
Jag har en avig inställning till SUB, men det är nog bara för att jag tror att jag skulle älska den. Jag kommer att pröva att äga en någon dag..

Sa du quartz och beater?
IMG_4012.JPG

Perfekt komplement till din PO (anser inte att du behöver byta ut den då du redan är nöjd med den)
Kör TWG med denna samt min 116613LB som finklocka, allt man (läs jag) behöver :)

Har du sneglat på GMT? Rolex har en trevlig uppsättningen men referenserna -> 1675, 16750, 16760 (fat lady), 16710, 16700, 116710. Finns mycket att snöa in sig på... åtminstone på de lite äldre modellerna. Prismässigt är det högt till mindre högt enligt referensskalan ovan :)

Senast ändrad:
Sa du quartz och beater?
IMG_4012.JPG

Perfekt komplement till din PO (anser inte att du behöver byta ut den då du redan är nöjd med den)
Kör TWG med denna samt min 116613LB som finklocka, allt man (läs jag) behöver :)
Den där rackaren har också fångat mitt norra öga. Va och prövade den och blev förvånad över hur lätt den är!
Spännande bandlösning också. Undrar hur den håller med tiden? Kul med nytänk!

Har du sneglat på GMT? Rolex har en trevlig uppsättningen men referenserna -> 1650, 16750, 16760 (fat lady), 16710, 16700, 116710. Finns mycket att snöa in sig på... åtminstone på de lite äldre modellerna. Prismässigt är det högt till mindre högt enligt referensskalan ovan :)
GMT, GMT, GMT...
Senast idag satt jag och googlade på Batman. Den växer på en!

En dykare.
En dressare. (Max 38mm, och relativt slim, helst 36)
Med detta kommer man långt.
Finns utrymmet och man vill lyxa till det så en Chrono (Speedy) samt en Quartz allroundare (Breitling Skyracer)

Men det är ett böljande hav och nästa dag ser det annorlunda ut, så bara köra i nuet :D

Den perfekta klockan finns verkligen inte. Det kan upplevas perfekt till en början, smekmånadsfasen (då man lägger up 5 wristshots i olika trådar varje dag här för att få andras bekräftelse och därmed motivera sitt val/köp), men sedan kommer vardagen och man börjar ofta känna annorlunda. Axplock av tankar som kan dyka upp (igenkänningsfaktor?):

"Klockan är för tjock" (PO t ex)
"Den är blockig och obalanserad" (SubC)
"Rolex är så jävla vanligt, entusiaster som ser mig på stan kanske inte tycker jag kan klockor, jag måste bära ett obskyrt märke ibland som bara nördar känner till"
"Önskar jag hade AR-coating på min klocka"
"Jobbigt att dra upp klockan med liten krona" (Speedy)
"Kan jag ha den till allt eller måste jag skaffa en dressklocka också, för forumet säger att alla måste ha det? Fast jag aldrig är dressad? Och är jag dressad - behöver jag verkligen ha en dressklocka för att klädkodsfetischister här säger det?"

När man kommit till det stadiet flippar man eller behåller och känner sig nöjd ändå och inser att den perfekta klockan inte finns. Ibland kan det hjälpa att ha flera olika klockor (för att få paus från den ena och sedan återupptäcka skönheten nästa gång man bär den) men min egen erfarenhet (har varit en serial flipper) säger att jag aldrig blir nöjd oavsett - så lika bra att bara ha 1 eller 2 klockor då och åtminstone känna att

Jag måste börja med att, vet ej om detta kommer att hjälpa dig men här kommer mitt resonemang:

Jag tror att du är inne på rätt spår att lokalisera vad du tror dig behöva för klocka. Du kanske till och med kommer fram till att en klocka är vad som passar dig bäst, kanske just nu i alla fall :), de ska ju användas också. Man märker på ett sådant här forum att man nästan vill ha ett ”okej” att köpa något, men ta beslutet du. Av vilken anledning söker du en nästa klocka? Den korta tid som jag varit rejält intresserad av klockor så har det gått i vågor mellan dress och dykare. Du har provat/ägt många olika klockor under en tid. Varierar ditt intresse av modell även för dig? Om ja, är du mer intresserat av någon modell just nu, tror du i sådant fall att det kommer att bestå?

”Klassikern” / trion dress, dykare och chrono och (GMT på ett hörn) också är kanske överskattat men det beror nog på ägaren, använder du funktionen/erna eller är det utseendet du eftersträvar? Själv skulle jag gärna hitta en automatisk chrono som jag trivs med, jag använder funktionen men aldrig ägt en automat chrono.

Som @Parabellum skrev den perfekta klockan finns inte! Jag lyckas alltid hitta något ”fel” på den bästa av de bästa klockorna som jag har eller vill ha, antigen för att få sälja eller köpa/slippa köpa. Sedan tror jag att det gäller att vara nöjd trots att den kanske något mikroskopiskt ”fel”.

Prova dig fram och fundera och så att det kanske blir rätt.

Jag gillar att ha flera klockor då kan man variera samt att byta band ibland, dock vill jag använda mina klockor inte ha dessa liggande varav antalet optimala klockor får diskuteras i en annan tråd…

Sammanfattning prova dig fram och hetsa inte fram till något köp, köp det du vill ha och känner du dig nöjd med den du har köp ingen till....Ditt beslut!
Ds! Jag har varit i kyran idag, vilket inte sker så ofta och som Karl Bertil Jonssons moder fick jag nästan något religöst i blicken, varav detta borde stämma ;)

Senast ändrad:
Jag är ganska övertygad om att en WIS behöver 10år för att hitta sig själv i klockvärlden. Hur tänker jag idag?
Klockan ska palla duscha,bada, dörrkarmar/karmar, brevlådor, bilbältet när man tar av det och klockan träffas av metalplattan osv. Vet om till 100% att det är sådana klockor jag ska äga. Däremot ska klockan fortsatt vara en klocka erkänd av globala WIS folket, måste ingå i forumstandard history osv. Men ändå faller man på sidospår (dress 50m ).... ett tag...

Tror du är där och härjar och börjar helt enkelt bli sugen på nåt nytt. Ytterligare en dykare är ett säkert kort, kör du en joker kommer du förmodligen flippa det för eller senare (skinnrem/ömtålig). En Hulk är ett grymt lyxigt val, hade kört på det!

Men oavsett måste du nångång köra dress kategorin annars kommer det hemsöka dig ifall evighet. Det tar tid att hitta sig själv men de kul och dyrt på vägen :D

Good luck Filip!

Lösningen är att sluta tänka och istället känna. Jag köper alltid på känsla och det gör mig glad, iallafall för stunden. Fastnar jag för en klocka händer det ganska ofta att jag betalar för mycket med bara för att jag verkligen vill ha just den klockan just då.

.. med livet i allmänhet och klockor i synnerhet.

Sitter och funderar över den klassiska fråga ”vad ska nästa klocka bli?”

Idag är jag OWG med min Planet Ocean och vi har funnit varandra väl.
image.jpg

Men tanken finns alltid kvar där i bakhuvudet.
”Vad blir nästa?!”

Alternativen är många men olika komplikationer och prisklass.

Jag har alltid haft en förkärlek till dykare så första tanken blir:
- självklart ska nästa klocka bli en SUB!
Gillar färg så Kermit eller Hulk
09126480-FDCD-4C84-8B27-B8D76FE03539.jpeg

6E2BDE73-3C79-436F-BF32-709B6A02061E.jpeg

Men jag har ju redan en dykare...

Och det är här mina problem börjar.

Ska man gå på den man älskar och skaffa sig fler dykare och försöka varva dom?
Känner mig själv och det kommer troligen bli en som används och resten är liggandes.
Känns inte ok för verken plånboken eller klockorna.

Eller ska man göra det ”förnuftiga” och skaffa sig flera olika typer av klockor och va bitter på att dom inte är dykare?

Hade en SS Skydiver förut som jag verklige tyckte om. Sjukt praktiskt med digital modul för timer med larm osv.
Kanske nått sånt man ska ha?
D3D7B784-F19A-4EEF-B93D-58AA146C1DBE.jpeg

Omega Skywalker x33
B391D81F-1B8E-4A1A-AC9E-B3B27ACCB31D.jpeg
Brietling B50

Ägt Speedmaster PRO, gillade den men saknade datum. Så en automatisk kronograf med datum?
AAC4D00F-5B75-460C-A8BA-D1E8C9F90550.jpeg

Brietling Navitimer Cosmonaut
74B606C7-1A4E-4F02-812F-257129AE48D5.jpeg

Omega Speedmaster

Eller ska man gå på nått helt annat?
En dress-isch?
D8A5F477-C364-488A-AA33-B1742C8E1CB7.jpeg

IWC portuguese 7days

Behöver man nått annat än dykare?
Behöver och behöver.. om man bara ska kolla tiden så är det ju skit sak samma..
”Vill ha” är ett bättre ordval.

Hur skulle du tänka?
Köra det säkert och bara köpa den man verkligen tycker om eller pröva många olika och bli glatt överraskad?
Man måste ju ha en kronograf. Livet vore inte bra utan en tycker jag. Prova!

Lösningen är att sluta tänka och istället känna. Jag köper alltid på känsla och det gör mig glad, iallafall för stunden. Fastnar jag för en klocka händer det ganska ofta att jag betalar för mycket med bara för att jag verkligen vill ha just den klockan just då.
Jag gör precis som du. Att falla för en frestelse är ju bland det bästa som finns.
Man måste ju ha en kronograf. Livet vore inte bra utan en tycker jag. Prova!
Sanning i min bok!

Tillbaka
Topp