• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur skall man undvika fakes?

Kolla steiner. En rolex kopia för 5k som dessutom är välgjord. När glidelock pat går ut så har steiner det på sina klockor med. Ja rolex e kassa på att göra klockor om dom måste ta 100k för en stålbit. Historia läser man i böcker vem fan bryr sig om en annans företags namn eller historia? Dom bryr sig knappast om dig. o du är inte James Dean med en rolex på armen utan du e lurad. Det vi får betala som konsument är deras reklam. Japp ja har gått på den minan. Nu sätter ja på mig hjälmen :)

Rolex omkostnader för en klocka sätts ju till stor del av att de ska täcka marknadsföringskostnaden, samt att de har en ineffektiv tillverkningsprocess, med många manuella moment. Det senare är ju ett medvetet val. De hade kunnat tillverka klockorna industriellt med hög nivå av automation, förmodligen med högre kvalitet, men det är mer prestige med tillverkning för hand.

Om man bara är ute efter ett välgjort armbandsur med tillräcklig funktion finns det ju ingen anledning att betala mer än 1000 kr, någonsin. Det finns ingen klocka som är objektivt bättre än en G-Shock, i någon prisklass. Så alla priser över det sätts baserat på andra värden. Då blir det väldigt subjektivt om man tycker 125000 är billigt och 250000 kr dyrt. För någon annan är 250000 billigt.

Vad udda när man ska in och se om man kan lära sig om hur man känner igen fakes, men läser en tråd om prissättning på Rolex. Känns som det avhandlats på andra ställen.

På temat: För mig är det en intressant fråga och även om jag känner att jag kan en hel del om klockor är just området fakes något som jag kontinuerligt känner oro för och av den anledningen har begagnatmarknaden alltid känts rätt långt borta, vilket är trist då det finns modeller som såklart hade varit kul att äga men som inte tillverkas.

Kolla steiner. En rolex kopia för 5k som dessutom är välgjord. När glidelock pat går ut så har steiner det på sina klockor med. Ja rolex e kassa på att göra klockor om dom måste ta 100k för en stålbit. Historia läser man i böcker vem fan bryr sig om en annans företags namn eller historia? Dom bryr sig knappast om dig. o du är inte James Dean med en rolex på armen utan du e lurad. Det vi får betala som konsument är deras reklam. Japp ja har gått på den minan. Nu sätter ja på mig hjälmen :)
Vad gör du på ett klockforum?

De finns fakes som är så lika så till och med öppna casebacken ser likadan ut.

Om du inte vet exakt vad du ska leta efter på en modell så köp från AD, vissa är så bra att du inte kan se skillnad på.

De är läskigt lika.

Kika på Youtube där äkta jämförs med kopior. Det finns dåliga jämförelser och det finns bra jämförelser. Bra jämförelser är sådana där en kunnig person verkligen påtalar vad det är som utmärker kopiorna och visar jämförande bilder i makroutförande. Har du inga makrobilder ser du inte tillräckligt bra.

Tänk sen att de märken du nämner tillverkar dyra klockor. Det är lyx. Det duger inte att det ser halvkass ut när du tar fram luppen. Nu ska sägas att det finns missar även på äkta, fina klockor, men knappast flera samtidigt.

M a o behöver du sannolikt en lupp om du är osäker. Du behöver också läsa på om modellen du vill ha, så du vet hur dess detaljer ska se ut. Att titta med blotta ögat lite halvsnabbt kommer inte att räcka om det är en "bra" kopia.

Förmodligen är detta mer än du som mindre erfaren kan ro iland, no offence, men det gör då att du bör söka dig till säkrare platser. Eller som sagt ha en mycket bra magkänsla rörande säljaren.

Vad udda när man ska in och se om man kan lära sig om hur man känner igen fakes, men läser en tråd om prissättning på Rolex. Känns som det avhandlats på andra ställen.

På temat: För mig är det en intressant fråga och även om jag känner att jag kan en hel del om klockor är just området fakes något som jag kontinuerligt känner oro för och av den anledningen har begagnatmarknaden alltid känts rätt långt borta, vilket är trist då det finns modeller som såklart hade varit kul att äga men som inte tillverkas.
Nu citerade jag mig själv också, men fick du inte ut nåt av det jag skrev?

Nu citerade jag mig själv också, men fick du inte ut nåt av det jag skrev?
Nu har vi 39 inlägg i tråden och jag hänvisade inte direkt till ditt inlägg. Jag kollar youtube klipp, jag läser på olika sidor för att lära mig mer och mer. Har varit intresserad av klockor sedan 2007 så gör all hemläsa jag kan, men oavsett det så vet jag inte om jag läser rät sidor/kollar rätt länkar osv. så mer input är alltid relevant.

Min kommentar syftade mer på att det var kommentarer av prisbilder på rolex och Steinhart (vilket jag inte alls ser relevant), så du behöver inte se det kopplat till dig.

Nu har vi 39 inlägg i tråden och jag hänvisade inte direkt till ditt inlägg. Jag kollar youtube klipp, jag läser på olika sidor för att lära mig mer och mer. Har varit intresserad av klockor sedan 2007 så gör all hemläsa jag kan, men oavsett det så vet jag inte om jag läser rät sidor/kollar rätt länkar osv. så mer input är alltid relevant.

Min kommentar syftade mer på att det var kommentarer av prisbilder på rolex och Steinhart (vilket jag inte alls ser relevant), så du behöver inte se det kopplat till dig.
Med tanke på hur duktiga förfalskarna blir så är väl i princip det som skrivs i trådar som denna inaktuellt samtidigt som det skrivs.
Mitt tips är kika på bra videor där erfarna människor verkligen visar skillnaderna. Poängen är inte vad de visar utan hur de gör när de jämför. Lär man sig dessa handgrepp och angreppssätt så kommer man garanterat långt.
Lupp, en referens, tid och noggrannhet är ledorden för mig.

Jag har bett att få serienummer och namn på certet. Sen har jag mailat den AD som sålt klockan och frågat om de sålt det serienumret till personen på certet. Funkar ibland. Nu senast så kunde butiken i Holland fixa det för 2,5k men ibland kostar det inget och ibland kan de inte. Det hela kräver ju också fullset och medgörlig säljare.

De finns fakes som är så lika så till och med öppna casebacken ser likadan ut.

Om du inte vet exakt vad du ska leta efter på en modell så köp från AD, vissa är så bra att du inte kan se skillnad på.

De är läskigt lika.
Det är priset som avgör. Är det för billigt för att vara sant, tja osv.

Det är priset som avgör. Är det för billigt för att vara sant, tja osv.
Den som tror en saljare ar dum i huvudet,inte har en aning om vad varan han eller hon ar vard,och nu skall skynda sig for att gora Det Stora Klippet brukar aka pa en blasning.
Ar det billigt finns det oftast en anledning. Och den ar inte att mormor dott med en lada gammalt skrot under sangen som man bara vill bli av med.
Aven om det givetvis kan handa....

Min dyraste klocka köpte jag privat men det var av en säljare som var ok och summan var inte mer än jag hade råd att förlora.

Dyrare klockor som rolex etc skulle jag nog endast köpa från en AD.

Alltså jag tror inte du förstår hur lika de är. Du kan inte se skillnad i vissa fall utan en makro kamera. De väger exakt lika mycket, casebacken ser likadan ut. Lådor och papper går att köpa. De enda sättet du kan se om den är fake är att be en urmakare som jobbat med den modellen förut.

Alltså jag tror inte du förstår hur lika de är. Du kan inte se skillnad i vissa fall utan en makro kamera. De väger exakt lika mycket, casebacken ser likadan ut. Lådor och papper går att köpa. De enda sättet du kan se om den är fake är att be en urmakare som jobbat med den modellen förut.
Jag trodde du förstod att jag skämtade.

Skulle aldrig köpa en klocka av random på Blocket eller Tradera. KS med referenser eller Chrono24 av handlare med många och bra betyg. När jag handlat på c24 har jag alltid gått direkt till AD och kollat upp

Skulle aldrig köpa en klocka av random på Blocket eller Tradera. KS med referenser eller Chrono24 av handlare med många och bra betyg. När jag handlat på c24 har jag alltid gått direkt till AD och kollat upp

Med tanke pa hur manga har som besitter otroligt stor kunskap om klockor kanske det vore nagot att se om dessa personer skulle vara intresserade (mot ersattning/i man av tid/avstand etc) att hjalpa nagon som ar osaker med inspektion.
Iden tycker jag ar god,men kanske svar att genomfora.

Med tanke pa hur manga har som besitter otroligt stor kunskap om klockor kanske det vore nagot att se om dessa personer skulle vara intresserade (mot ersattning/i man av tid/avstand etc) att hjalpa nagon som ar osaker med inspektion.
Iden tycker jag ar god,men kanske svar att genomfora.
Det är väl just det man har äkthets-/värderingsintygen till? Det kostar visserligen en slant men då får man värderingen utförd av en person auktoriserad av Sveriges handelskamrar.

Jag förstår att du syftar på privatpersoner men som du säger är det svårt att få till på så många plan att det blir mer eller mindre omöjligt att genomföra i praktiken.

Det är väl just det man har äkthets-/värderingsintygen till? Det kostar visserligen en slant men då får man värderingen utförd av en person auktoriserad av Sveriges handelskamrar.

Jag förstår att du syftar på privatpersoner men som du säger är det svårt att få till på så många plan att det blir mer eller mindre omöjligt att genomföra i praktiken.
Min tanke var ju mer att om tva privatpersoner ska gora affar sa kan det bli svart att stamma av med varderingsman/urmakare sa det passar alla. Da kunde det ju vara fint att som kopare ha en kunnig person vid sin sida.
Men du har helt ratt i att logistiken ar ett stort problem.

Jag köpte en Tissot Squelette av ett företag på nätet som heter Watchisu. De skriver att klockorna är äkta och eftersom priset var drygt 12.000 kr (normalpris ligger runt 18.000 kr) så bedömde jag det som en regelrätt och seriös utförsäljning. Fake-klockor brukar ju vara avsevärt mycket lägre prissatta.
Jag har sedan tidigare gått på en bluff på samma klockmodell av en svensk säljare på Tradera. Då var priset strax under 6.000 kr. Den gången var återköp inget problem (även om han inte erkände falskheten), så jag nöjde mig med att returen var smidig och drog det inte vidare.
Att konstatera oäktheten var ju enkelt, då ett registreringsförsök på Tissots hemsida gav träff på en helt annan Tissot-modell. Dessutom är såklart detaljfinishen avvikande.
Watchisu har överhuvudtaget inte svarat...
Man lär av misstag, dumhet och aningslöshet.

Jag köpte en Tissot Squelette av ett företag på nätet som heter Watchisu. De skriver att klockorna är äkta och eftersom priset var drygt 12.000 kr (normalpris ligger runt 18.000 kr) så bedömde jag det som en regelrätt och seriös utförsäljning. Fake-klockor brukar ju vara avsevärt mycket lägre prissatta.
Jag har sedan tidigare gått på en bluff på samma klockmodell av en svensk säljare på Tradera. Då var priset strax under 6.000 kr. Den gången var återköp inget problem (även om han inte erkände falskheten), så jag nöjde mig med att returen var smidig och drog det inte vidare.
Att konstatera oäktheten var ju enkelt, då ett registreringsförsök på Tissots hemsida gav träff på en helt annan Tissot-modell. Dessutom är såklart detaljfinishen avvikande.
Watchisu har överhuvudtaget inte svarat...
Man lär av misstag, dumhet och aningslöshet.
Tråkigt att du åkte på en fake. Priserna var ju inte helt tokiga på hemsidan men beskrivningarna av klockorna och företaget (och framförallt grammatiken) indikerar ju nån på kinesisk Google translate...

Som redan beskrivet i tråden, köp alltid säljaren.

Tråkigt att du åkte på en fake. Priserna var ju inte helt tokiga på hemsidan men beskrivningarna av klockorna och företaget (och framförallt grammatiken) indikerar ju nån på kinesisk Google translate...

Som redan beskrivet i tråden, köp alltid säljaren.
Ja, klockan levererades från Bulgarien. Åtminstone av DHL-flödet att döma.
Det som fascinerar mig i detta lilla ekonomiska bakslag är varför man gör sig besväret att planka ett helt urverk! Alltså att krångla med att få till alla de små delarna i ett skelett-urverk istället för att försöka kränga fakes med DOLDA verk.
Vad menar du med sista meningen?

Det vore tacknämligt om någon som läser detta vill kontakta Watchisu i syfte att se om ni får någon respons. Exempelvis genom att ställa en neutralt hållen fråga om någon annan av klockorna, typ "när kommer den in på lager", "kan jag få en rabatt" eller liknande.
Jag får inga reaktioner från dem av förståeliga skäl.

Det vore tacknämligt om någon som läser detta vill kontakta Watchisu i syfte att se om ni får någon respons. Exempelvis genom att ställa en neutralt hållen fråga om någon annan av klockorna, typ "när kommer den in på lager", "kan jag få en rabatt" eller liknande.
Jag får inga reaktioner från dem av förståeliga skäl.
Skicka från en annan mail så får du nog svar direkt. Mvh /P

Tillbaka
Topp