• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur utveckla samlingen?

Nu kommer jag att låta som en tråkig kärring men du har en fantastisk trio i det du har så varför tvinga fram ett beslut vad gäller nästa? Ligg lågt ett tag och känn efter åt vilket håll du själv vill är min tanke. I all välmening.

Nu kommer jag att låta som en tråkig kärring men du har en fantastisk trio i det du har så varför tvinga fram ett beslut vad gäller nästa? Ligg lågt ett tag och känn efter åt vilket håll du själv vill är min tanke. I all välmening.
Tack! Håller med. Tråden var inte tänkt att leda till något köp omgående, mer få lite input utifrån att väva samman med min.

Hmm. Min upplevelse är att den faktiska notan är betydligt värre på JLC än Rolex även om listprisen för service kanske är samma. En vintage chrono eller memovox från JLC verkar kunna gå på 15-20' utan problem. Annars gillar jag verkligen t.ex. Memovox.

Kan säkert vara så! Trist isåfall! Memovoxen är också grym, den nya blåa Boutique Edition väckte ett stort ha-begär när jag såg den!!

Bild från JLC:s insta

IMG_0733.PNG

Kan säkert vara så! Trist isåfall! Memovoxen är också grym, den nya blåa Boutique Edition väckte ett stort ha-begär när jag såg den!!

Bild från JLC:s insta

IMG_0733.PNG

Ojojoj, den där är grym ja! Håller till viss del med en föregående talare som ifrågasatte varför man ska bygga upp en samling "bara för att" liksom. Dock kan det ju såklart vara lite extra roligt att ha minst en klocka av varje sort, komplikationer är ju väldigt roligt liksom.

Men för att ändå ge ett tips skulle det kanske vara att byta ut Reverson mot en JLC Ultra Thin Moon, mest för att den känns mer användbar, ny komplikation och otroligt snygg :)

Ojojoj, den där är grym ja! Håller till viss del med en föregående talare som ifrågasatte varför man ska bygga upp en samling "bara för att" liksom. Dock kan det ju såklart vara lite extra roligt att ha minst en klocka av varje sort, komplikationer är ju väldigt roligt liksom.

Men för att ändå ge ett tips skulle det kanske vara att byta ut Reverson mot en JLC Ultra Thin Moonphase, mest för att den känns mer användbar, ny komplikation och otroligt snygg :)
Ja, Tycker att Thin Moon är fantastisk, men att den förmodligen är för stor, i alla fall för mig, på armen.

Å andra sidan, om man inte har klockor som är olika, vad är det för poäng att ha flera stycken? I min mening är den absolut mest meningslösa samling att ha typ ett gäng olika subbar av olika ska och kanske lägga in någon gmt i samlingen. Det är ju i princip som att ha en samling med samma klocka.

Då skulle jag mycket hellre lägga pengarna på något annat.

Du kan köpa en liten panerai :)
Men köp ingen själlös omgea...
Annars bra förslag ovan. Nu är det ju finlir vi snackar och jag tror det inte kan bli så fel...

Jag röstar också på Speedmaster, en vintage sådan är aldrig fel :)
Bifogar bild på min som är från 74'
speedy.jpg

Riktigt fin samling som du måste vara mycket nöjd med! Men en kronograf skulle komplettera fint, jag skulle gå på Zenith el Primero före den av många föreslagna Speedyn.

Grym samling du har idag och ganska lik min egen :) Själv har jag Reverso GT och BLNR, samt att jag tidigare haft några IWC Aquatimer som dock fått lämna. Förutom ovan har jag även kompletterat med JLC Master Chrono, PP Aquanaut, vintage JLC Memovox, samt lite tåligare Sinn EZM3 och något äldre Omega Seamaster.
Om du vill ha chrono så tycker jag att JLC:n är ett lite ovanligare men stiligt val. Pris för service tror jag främst beror om den måste skickas till JLC eller kan hanteras av AD. När jag sist servade GT:n var det fullt normal nivå och chronon ska de även kunna hantera. Memovoxen kostade "huggorm" men det var så mycket mer än en vanlig service, så det är inte riktigt samma sak. Hade jag varit dig hade jag kollat närmare på JLC Memovox som tipsades om ovan, kom dock ihåg att den bär ganska stort.
Här är även några bilder på mina...

IMG_1592.JPG

IMG_1382.JPG

IMG_0365.JPG

Krya på dig och lycka till på jakten!

Grym samling du har idag och ganska lik min egen :) Själv har jag Reverso GT och BLNR, samt att jag tidigare haft några IWC Aquatimer som dock fått lämna. Förutom ovan har jag även kompletterat med JLC Master Chrono, PP Aquanaut, vintage JLC Memovox, samt lite tåligare Sinn EZM3 och något äldre Omega Seamaster.
Om du vill ha chrono så tycker jag att JLC:n är ett lite ovanligare men stiligt val. Pris för service tror jag främst beror om den måste skickas till JLC eller kan hanteras av AD. När jag sist servade GT:n var det fullt normal nivå och chronon ska de även kunna hantera. Memovoxen kostade "huggorm" men det var så mycket mer än en vanlig service, så det är inte riktigt samma sak. Hade jag varit dig hade jag kollat närmare på JLC Memovox som tipsades om ovan, kom dock ihåg att den bär ganska stort.

IMG_1592.JPG

IMG_1382.JPG

IMG_0365.JPG

Du har med andra ord min samling ++ :greedy: Ger du lektioner?

Tack! Din är inte så dum den heller. Funderar på hur jag bäst utvecklar den åt det hållet. Du har alltså Sinn som lite mer rugged klocka. Ingyn är det mest rugged jag har.

Gillar verkligen din Memovox. Fantastisk. Hade gärna haft, men huggorm vart femte år avskräcker.

JLC Chronon är kalas och var en kandidat när jag köpte min första mekaniska klocka för snart två år sedan. Jag har dock inte så mycket nytta av flera dressklockor så den skulle nog innebära att reverson fick åka. Och den avvägningen är svår.

Kanonfin trio! Som Vaniljglass säger så måste steg 1 vara att ha ett sug efter klockan, snarare än att komplettera nuvarande trio. Med det sagt så skulle en krono locka mig. Zenith el primero 1969 i 38 mm skulle jag titta närmre på. Då skulle du ha en kvartet från fyra olika topptillverkare.
image.png

IMG_1592.JPG

IMG_1382.JPG

IMG_0365.JPG

Du har flera utav mina favoritklockor! Hatten av för en riktigt schysst komponerad samling!

Upplösningen som alla har väntat på. Denna gång blev det årsklocka i form av en 16800 med härlig matt tavla.
(tyvärr ingen mästerfotograf direkt)
20170323_135352.jpg
20170323_135402.jpg
20170326_225039.jpg
20170326_225247.jpg

Har inte släppt tankarna på en kronograf, men är inte hela vägen framme där än.

Tillbaka
Topp