• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur väl fungerar paysons garanti?

DrKlocka

Audemars
Tjabba,

Har tänkt att köpa en klocka och göra egentligen en lite större betalning till en person. Grejen är att det känns lite småfishy och inte helt tryggt. Personen har erbjudit sig att använda sig av payson med dess garanti. Hur mycket kan man lita på den garantin egentligen?

Mvh
 

JohnDoe

Rolex
Är det en svensk finns ju swish. Klocka o pengar byter hand samtidigt. Utomlands.. Skippa affären. Även om du får en klocka och den är äkta kan den vara stulen.
 

DrKlocka

Audemars
Det är en svensk. Är mest orolig för att jag inte kommer få någon klocka, tänkte därför att jag kör via Paysons garanti, vilket innebär att pengarna låses tills dess att jag får klockan. Är bara fundersam hur bra det egentligen fungerar. Det är ju ingen liten summa det gäller.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Stor varningsflagga för payson om man inte förstår hur processen fungerar. Det är ett oerhört vanligt bedragartrix att försöka inbilla motparten att man använder en säker betaltjänst när man egentligen inte gör det. Det är vanligt med falska mejl som ser ut att betalningar är gjorda, varor är skickade osv.

Om du ska använda Payson MÅSTE du se till att allt du gör sker när du är inloggad via Payson. Absolut aldrig någonsin agera enbart för att du fått ett mejl. Dubbelkolla själv, alltid! Får du ett mejl som innehåller "betala till kontonummer xxxxx" så är det 100% bedragare. Inga betaltjänster använder vanliga bankkonton någonsin.
 

DrKlocka

Audemars
Stor varningsflagga för payson om man inte förstår hur processen fungerar. Det är ett oerhört vanligt bedragartrix att försöka inbilla motparten att man använder en säker betaltjänst när man egentligen inte gör det. Det är vanligt med falska mejl som ser ut att betalningar är gjorda, varor är skickade osv.

Om du ska använda Payson MÅSTE du se till att allt du gör sker när du är inloggad via Payson. Absolut aldrig någonsin agera enbart för att du fått ett mejl. Dubbelkolla själv, alltid! Får du ett mejl som innehåller "betala till kontonummer xxxxx" så är det 100% bedragare. Inga betaltjänster använder vanliga bankkonton någonsin.
Den där varianten har jag upptäckt när jag googlade på det, men i det här fallet så gjorde jag betalningen helt själv till hans konto. Har även hans namn, telenr, adressuppgifter och så vidare. Gjorde alltså en inbetalning nyss, får hoppas att det går vägen. Säljaren var från Tradera och hade bra omdömen, men det går ju alltid att kapa konton och liknande.
Säljaren har lovat att skicka klockan idag så att jag får den imorgon, så jag lär väl återkomma till tråden om jag blivit blåst. Har aldrig använt paysons betalgaranti tidigare, men vad jag förstått verkar det ganska komplicerat att inleda en tvist.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
@aptorsken
Vänta här nu: Betalade du till hans bank-konto eller payson-konto? Det förstnämnda får du absolut inte göra.

Identitet skyddar tyvärr inte så bra mot bedrägeri. De flesta bedragare har redan skuldsaldo hos fogden så de struntar i om de åker fast eller inte.
 

DrKlocka

Audemars
Ursäkta min otydlighet, det var till hans paysonkonto. Jag väntar nu på att han ska skicka klockan så att jag kan godkänna varan imorgon när jag får den, förhoppningsvis.

Jag håller med, om pengarna väl kommer in på kontot (om personen är bedragare) känns det redan kört. Rättsprocesser hjälper föga om personen är skuldsatt.

Men som sagt, det kan också vara en helt ärlig kille och bara jag som är fördomsfull. Det återstår att se helt enkelt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ursäkta min otydlighet, det var till hans paysonkonto. Jag väntar nu på att han ska skicka klockan så att jag kan godkänna varan imorgon när jag får den, förhoppningsvis.

Jag håller med, om pengarna väl kommer in på kontot (om personen är bedragare) känns det redan kört. Rättsprocesser hjälper föga om personen är skuldsatt.

Men som sagt, det kan också vara en helt ärlig kille och bara jag som är fördomsfull. Det återstår att se helt enkelt.
Jag är extremt cynisk men det beror på att jag stundtals rotar i den här typen av ärenden professionellt. Ett vanligt sättet att bli blåst på är att man blir lurad att använda en tjänst när man egentligen inte gör det. Poängen är att lura motparten att affären är säkrare än den är för att få den att sänka garden.

Har du själv loggat in på Payson och gjort en överföring därifrån minskar risken helt klart att bli blåst. Hur deras garanti exakt beter sig där vet jag inte dock. Det viktiga är bara att du inte loggat in på din internetbank och gjort en överföring till "Payson". Tro mig, det senare misstaget är vanligare än du tror...
 
  • Like
Reactions: Bas

DrKlocka

Audemars
Jag är extremt cynisk men det beror på att jag stundtals rotar i den här typen av ärenden professionellt. Ett vanligt sättet att bli blåst på är att man blir lurad att använda en tjänst när man egentligen inte gör det. Poängen är att lura motparten att affären är säkrare än den är för att få den att sänka garden.

Har du själv loggat in på Payson och gjort en överföring därifrån minskar risken helt klart att bli blåst. Hur deras garanti exakt beter sig där vet jag inte dock. Det viktiga är bara att du inte loggat in på din internetbank och gjort en överföring till "Payson". Tro mig, det senare misstaget är vanligare än du tror...
Jag är glad att du tar dig tid och ger mig stöd, det uppskattas!

Jag har inte gjort via min bank utan har loggat in på Payson och gjort betalningen därifrån med alternativet Payson betalgaranti. Har inte fått något mail med uppmaning från säljare eller Payson. Han verkade ok med detta alternativ. Det blir även krångligare för honom att blåsa mig i och med att han måste skicka varan och jag godkänna den innan han kan få pengarna. Det enda skulle väl vara om det krånglar sig i ett tvistemål antar jag?
 

DrKlocka

Audemars
Problemet och varför jag inte avstod helt från detta var för att det var en traderaauktion där han har ca 50+ goda omdömen, och jag vill ju inte få ett negativt efter vunnen auktion.
 

DrKlocka

Audemars
Klockan har nu kommit och jag är mycket nöjd faktiskt. Välpaketerat och bra hanterat av säljaren. S
Som sagt, jag tyckte att hela affären från vunnen auktion kändes shady. Namnen på mailadress och hans namn stämde inte, tillsammans med mycket annat. I vilket fall så gick affären bra, så jag var bara fördomsfull helt enkelt. Jag är mycket tacksam för stödet från er!
Här är en bild på klockan som jag fick hem.
Speedmaster.jpg
 

Jimpa

Panerai
Klockan har nu kommit och jag är mycket nöjd faktiskt. Välpaketerat och bra hanterat av säljaren. S
Som sagt, jag tyckte att hela affären från vunnen auktion kändes shady. Namnen på mailadress och hans namn stämde inte, tillsammans med mycket annat. I vilket fall så gick affären bra, så jag var bara fördomsfull helt enkelt. Jag är mycket tacksam för stödet från er!
Här är en bild på klockan som jag fick hem.
Speedmaster.jpg
Snygg! Grattis!
 

Jimpa

Panerai
Tack! Det var ett ganska oroligt dygn kan jag säga.
Förstår det, jag var med om en liknande affär i veckan faktiskt. Funderade på Payson men slutade med swish, nojig hela vägen till paketöppning och trodde det bara var massa papper innan jag tillslut fick fram klockan :) slutet gott allting gott denna gången! Men föredrar f2f alla gånger
 

DrKlocka

Audemars
Förstår det, jag var med om en liknande affär i veckan faktiskt. Funderade på Payson men slutade med swish, nojig hela vägen till paketöppning och trodde det bara var massa papper innan jag tillslut fick fram klockan :) slutet gott allting gott denna gången! Men föredrar f2f alla gånger
Skönt att det gick bra. Håller med om att f2f är utan tvekan bäst. Men för goda affärer får man ju offra sig lite ibland, hehe.
 

joca

Patek
2-Faktor
Bumpar denna tråd nu när Payson gått in som forumsponsor.
Tänker tvärt om dock. Hur bra är det att sälja med Payson Garanti?

Vad förhindrar köparen att säga "nej jag har inte fått någon klocka. I paketet låg en sten" för att sedan kräva tillbaka pengarna?
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Bumpar denna tråd nu när Payson gått in som forumsponsor.
Tänker tvärt om dock. Hur bra är det att sälja med Payson Garanti?

Vad förhindrar köparen att säga "nej jag har inte fått någon klocka. I paketet låg en sten" för att sedan kräva tillbaka pengarna?
Vad jag förstår inte mycket. De flesta av dessa tjänster är väldigt fördelaktiga för köparen, medans säljaren inte alltid har samma rättigheter. Paypal är ju liknande, med många skräckberättelser online.
 

mouqvist

Rolex
Jag tackar nej till Payson som säljare i alla fall.
Om köparen vill lura en kan han bara hävda att han fick en Casio isf en Rolex. Vad händer då? Hur ska jag som säljare kunna motbevisa hans påstående? Pengarna lär åka tillbaka och jag blir av med min klocka.
Man kan också åka på en strulpelle (det har jag erfarenhet av efter gårdagens händelse ) som vill bara klämma på klockan eller kanske vill ha den på sig en kväll för att ragga upp någon och skickar tillbaka den strax efter med en skum anledning, typ boetten var rundare än på bilderna, stålet för kallt. Denna kan ha öppnat klockan, trixat med urverket, osv.
Så tack men nej tack!
 

niclashill

Cartier
Klockan har nu kommit och jag är mycket nöjd faktiskt. Välpaketerat och bra hanterat av säljaren. S
Som sagt, jag tyckte att hela affären från vunnen auktion kändes shady. Namnen på mailadress och hans namn stämde inte, tillsammans med mycket annat. I vilket fall så gick affären bra, så jag var bara fördomsfull helt enkelt. Jag är mycket tacksam för stödet från er!
Här är en bild på klockan som jag fick hem.
Speedmaster.jpg
Mkt fin, rätt version på länk också. Grattis.
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag tackar nej till Payson som säljare i alla fall.
Om köparen vill lura en kan han bara hävda att han fick en Casio isf en Rolex. Vad händer då? Hur ska jag som säljare kunna motbevisa hans påstående? Pengarna lär åka tillbaka och jag blir av med min klocka.
Man kan också åka på en strulpelle (det har jag erfarenhet av efter gårdagens händelse ) som vill bara klämma på klockan eller kanske vill ha den på sig en kväll för att ragga upp någon och skickar tillbaka den strax efter med en skum anledning, typ boetten var rundare än på bilderna, stålet för kallt. Denna kan ha öppnat klockan, trixat med urverket, osv.
Så tack men nej tack!

Känner exakt samma men ville stämma av om jag missar något :)
 

PCB

Audemars
Jag tackar nej till Payson som säljare i alla fall.
Om köparen vill lura en kan han bara hävda att han fick en Casio isf en Rolex. Vad händer då? Hur ska jag som säljare kunna motbevisa hans påstående? Pengarna lär åka tillbaka och jag blir av med min klocka.
Man kan också åka på en strulpelle (det har jag erfarenhet av efter gårdagens händelse ) som vill bara klämma på klockan eller kanske vill ha den på sig en kväll för att ragga upp någon och skickar tillbaka den strax efter med en skum anledning, typ boetten var rundare än på bilderna, stålet för kallt. Denna kan ha öppnat klockan, trixat med urverket, osv.
Så tack men nej tack!
Känner spontant likadant
 

strider

Panerai
Jag tackar nej till Payson som säljare i alla fall.
Om köparen vill lura en kan han bara hävda att han fick en Casio isf en Rolex. Vad händer då? Hur ska jag som säljare kunna motbevisa hans påstående? Pengarna lär åka tillbaka och jag blir av med min klocka.
Man kan också åka på en strulpelle (det har jag erfarenhet av efter gårdagens händelse ) som vill bara klämma på klockan eller kanske vill ha den på sig en kväll för att ragga upp någon och skickar tillbaka den strax efter med en skum anledning, typ boetten var rundare än på bilderna, stålet för kallt. Denna kan ha öppnat klockan, trixat med urverket, osv.
Så tack men nej tack!
Payson funkar väll exakt som "chrono24"?
 

DrKlocka

Audemars
Payson på ks känns helt onödigt. Forumhandel bygger ju på förtroende och det verkar hittills inte varit något problem. Förstår inte varför man skulle blanda in en mellanhand som dessutom tar betalt.

Känns som ledningen kunde valt en roligare sponsor.
 
Topp