• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Husvagnar/Camping

Frodda

Omega
Letar förbrilt här för att försöka hitta en Husvagns tråd där vi kan diskutera både camping och husvagnar i !
Verkar inte finnas tyvärr!

Jag börjar!

Har numera en 560 Hobby, kmfe de luxe som det så fint heter, barnkammarvagn, köpt 21.
Passar vår familj på 2 barn och 2 vuxna samt en större hund fint!

Införskaffat ett helt nytt tält då mitt förra lufttält gick sönder i fjor under en storm när vi stod uppställda på västkusen.
Nytt tält är köpt ett Dometic Ace Air pro 400, någon som har erfarenhet av detta?

Liten fråga, kör ni gasol eller kol ?
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Trevlig trådstart

Vi har en Dethleffs 655 RFK -20. Riktigt bra vagn för en familj på 2 vuxna och 2 barn. Ungarna har ett eget litet rum längst bak i vagnen där dom kan stänga till dörren.
Vagnen har ett utvändigt gasoluttag så det är det som driver grillen :)
Husvagnen_2.jpg
 

Ebbot

Cartier
Letar förbrilt här för att försöka hitta en Husvagns tråd där vi kan diskutera både camping och husvagnar i !
Verkar inte finnas tyvärr!

Jag börjar!

Har numera en 560 Hobby, kmfe de luxe som det så fint heter, barnkammarvagn, köpt 21.
Passar vår familj på 2 barn och 2 vuxna samt en större hund fint!

Införskaffat ett helt nytt tält då mitt förra lufttält gick sönder i fjor under en storm när vi stod uppställda på västkusen.
Nytt tält är köpt ett Dometic Ace Air pro 400, någon som har erfarenhet av detta?

Liten fråga, kör ni gasol eller kol ?
Gasol! Väldigt lätt när man ändå har det med.

Jag har lufttält men ett outwell. Har testat både vanligt förtält med pinnar och markistält men luft är helt klart bäst för våra behov. Enda kruxet är att påsen är så sjukt stor. Jag får inte in den i husvagnen så får ha den i bagaget. Ok då det väger.
 

Frodda

Omega
Gasol! Väldigt lätt när man ändå har det med.

Jag har lufttält men ett outwell. Har testat både vanligt förtält med pinnar och markistält men luft är helt klart bäst för våra behov. Enda kruxet är att påsen är så sjukt stor. Jag får inte in den i husvagnen så får ha den i bagaget. Ok då det väger.

Är ju egentligen motståndare till Gasol, gillar hela saken med kol =) Vi hade ett outdoor revoultion tidigare som vi tyckte var helt ok! Men du har helt rätt, tältet är sjukt stort trots det är packat.. tvinga in det genom dörren :) Vad kör du för vagn ?
 

Frodda

Omega
Trevlig trådstart

Vi har en Dethleffs 655 RFK -20. Riktigt bra vagn för en familj på 2 vuxna och 2 barn. Ungarna har ett eget litet rum längst bak i vagnen där dom kan stänga till dörren.
Vagnen har ett utvändigt gasoluttag så det är det som driver grillen :)
Husvagnen_2.jpg
Den pjäsen väger en del ? 2200 ? Har för mig Dethleffs vagnar är hyfsat lätta .. men kan ha fel =) Snegla faktiskt på dom innan jag köpte denna! Är det första Dethleffs för dig ?

Är ju egentligen lite semi motståndare till gasol men skaffade även jag gasol som uttag på vagnen... med anledning av det köpte jag mig en gasolgrill :) Vi får väl se hur det blir ! Tror jag ska iväg med vagnen första gången vid kristi himmel,.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Den pjäsen väger en del ? 2200 ? Har för mig Dethleffs vagnar är hyfsat lätta .. men kan ha fel =) Snegla faktiskt på dom innan jag köpte denna! Är det första Dethleffs för dig ?

Är ju egentligen lite semi motståndare till gasol men skaffade även jag gasol som uttag på vagnen... med anledning av det köpte jag mig en gasolgrill :) Vi får väl se hur det blir ! Tror jag ska iväg med vagnen första gången vid kristi himmel,.
Totalvikt är 2500 på vagnen. Gick från Adria till Dethleffs och kvaliteten på den senare är bra mycket bättre än Adrian.
 

Ebbot

Cartier
Är ju egentligen motståndare till Gasol, gillar hela saken med kol =) Vi hade ett outdoor revoultion tidigare som vi tyckte var helt ok! Men du har helt rätt, tältet är sjukt stort trots det är packat.. tvinga in det genom dörren :) Vad kör du för vagn ?
Det har lite att göra hur väl man packar ned tältet. Om man är noggrann så får man in det genom dörren. Men har man en familj som står å stampar så blir det större :)

Har en cabby 650f2c 2014.
 

Frodda

Omega
Totalvikt är 2500 på vagnen. Gick från Adria till Dethleffs och kvaliteten på den senare är bra mycket bättre än Adrian.
Blev lite förtjust i Adrians kök fram koncept, men kunde inte köra den med min bilen jag har nu tyvärr! men 2500kg är respekt, vad väger du totalt när du kör ?
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Dethleffs har några vagnar, både större och mindre, med frontkök.

Totalvikten med en Tiguan blir 4750 kg så det är BE som gäller. Köpte till mower också för att slippa krångla då jag är kass på att backa med boggiesläp och lång dragstång. Man får ju ratta ihjäl sig och ändå hamna snett.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Åhh köpte även box men osäker på det går i, men gör den det så är det solklart! Tack för tipset helt tappat det.
Vi har hund med så därför blir det svårt packa annat i bilen !

Nöjda med tältet ?
Det är lite för litet utan annex. Annexet har dessvärre en "rygg" i tyg så man täcker ofrånkomligen över något fönster. Vi ska titta på lufttält med a-mått nu till sommaren men det lär knappast få plats i takboxen.
 

Frodda

Omega
Det är lite för litet utan annex. Annexet har dessvärre en "rygg" i tyg så man täcker ofrånkomligen över något fönster. Vi ska titta på lufttält med a-mått nu till sommaren men det lär knappast få plats i takboxen.
Vi köpte som sagt Dometic Ace Air pro 400, skulle faktiskt tro detta får plats i takboxen när jag tänker efter.
4000 x 3250 stort, hittade inte större som passade vår vagn.

Vi ligger oftast inte mer än max en vecka i stöten så det passar oss bra!
4750 är tungt par, förstår BE, har B96 för flytta vårt ändå..
Vet dom gjorde om reglerna men livrädd för gå över totalvikten därför skippade vi movern helt!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Vi blev alldeles nyss ägare till denna superfina 1989 Cabby 440.
Vill ha en mindre vagn som raggarbilen kan dra och denna blir perfekt.
Och så är det mysigt med mindre och onödigt att släpa runt på ett jävla enormt och dyrt as.
20k för denna lilla pjäs. Fuktfri, inga fel någonstans, inga bulor alls, komplett med allt ända ned till gasoltub och förtält och en sådan Enduro Mover på den (som inte alls verkar billig!).
Sjukt nöjd.
Synd bara att jag inte har en bil med dragkrok :D
44CE8010-2E89-4DAE-BB0A-8E636E699273.jpeg

9A3B4C77-40BB-4EBF-8E66-30261519D154.jpeg

EDF0E68D-AAE6-4064-9585-89AF0ACBC710.jpeg
 

Frodda

Omega
Vi blev alldeles nyss ägare till denna superfina 1989 Cabby 440.
Vill ha en mindre vagn som raggarbilen kan dra och denna blir perfekt.
Och så är det mysigt med mindre och onödigt att släpa runt på ett jävla enormt och dyrt as.
20k för denna lilla pjäs. Fuktfri, inga fel någonstans, inga bulor alls, komplett med allt ända ned till gasoltub och förtält och en sådan Enduro Mover på den (som inte alls verkar billig!).
Sjukt nöjd.
Synd bara att jag inte har en bil med dragkrok :D
44CE8010-2E89-4DAE-BB0A-8E636E699273.jpeg

9A3B4C77-40BB-4EBF-8E66-30261519D154.jpeg

EDF0E68D-AAE6-4064-9585-89AF0ACBC710.jpeg


Tycker den ser riktig trevlig ut ! Bilder invändigt ?=)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tycker den ser riktig trevlig ut ! Bilder invändigt ?=)
Jag håller med, lite mindre och mysig precis som det ska vara i husvagn :)

Bakre sängen går att bädda upp med bord så det blir perfekt som grabbens lilla hörna.
Reservhjulet ska givetvis inte ligga där, vi har inte hunnit fixa iordning pga grävning av avlopp i veckan. Men vi ska inhandla saker som behövs idag och förhoppningsvis åka iväg på premiär tur i helgen, då kan man fixa i vagnen på plats :)
AAE8A992-ED91-4D43-82EC-9D3F44D29A16.jpeg
84744141-073F-4C11-8B0E-41BC1E75D642.jpeg
157DCD6B-ED44-47EA-AB74-A1CF279A5C5E.jpeg
AC9728A5-5FEB-4109-AF72-D64E2C7D00CA.jpeg
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Och så var det med den husvagnen.
Solpanel flög av och slog hål i sidan av husvagn.
Enligt försäkringskillen på husvagnsfirman vi åkte till så blir den inlöst.
Förjävla tråkigt… :(
AE15A0DF-75FE-4937-A038-E5EA94CCC601.jpeg

28353B19-76E2-4B4B-AAAF-7237632C3EB8.jpeg

704F5B18-F27C-4D13-9EAC-F89D541FAFD8.jpeg
Det där är ju ens värsta farhåga.. Att nåt ska lossna och slå sönder, alternativt att man kör på något och river upp "skalet" 😬
Du som ändå är rätt händig, går det inte att rädda istället??
OK att det kommer bli synligt, men vagnen var ju i bra ordning annars.
Och en firma löser ju hellre in än lagar känns det som.. 😐
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det där är ju ens värsta farhåga.. Att nåt ska lossna och slå sönder, alternativt att man kör på något och river upp "skalet" 😬
Du som ändå är rätt händig, går det inte att rädda istället??
OK att det kommer bli synligt, men vagnen var ju i bra ordning annars.
Och en firma löser ju hellre in än lagar känns det som.. 😐
mina tankar går i 100 blås just nu på hur man kan laga det.
Som du säger skulle jag aldrig kunna få det att se nytt ut och inte ens i närheten av det.
Men kanske sätta en luftventil eller liknande där? Borra stort hål och montera något som är samma storlek som hålet.

Får se vad FB säger.
Kan dom ge mig en bra summa för den och låta mig behålla den så kan jag tänka mig laga den. Men vet inte hur mycket man kan få, reperationskostnader beräknas från 13k och uppåt enligt husvagnsfirman och husvagnen är ju värd ”bara” ca 40-50k (50 är i överlag men det är vad dom ibland ligger ute för).
Fast ger dom säg 50 för den så tror jag den får bli skrot, tyvärr.

Ska inte gå för mycket händelser i förväg men jag tycker det vore sjukt synd att skrota denna fina vagn men samtidigt vill jag inte ta på mig ett projekt som jag kanske inte skulle klara av att slutföra. Då står jag där med en värdelös vagn och dålig ersättning från FB.
Men kan man få en skaplig peng och lyckas laga det själv så skulle jag absolut kunna tänka mig det.
Typ kapa upp för en liknande sådan: https://www.amazon.se/EBTOOLS-sidol...on-ventilationsfläkt-ersättning/dp/B08LGYG8MW

Man kan ju aldrig ha för mycket ventilation :D
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
mina tankar går i 100 blås just nu på hur man kan laga det.
Som du säger skulle jag aldrig kunna få det att se nytt ut och inte ens i närheten av det.
Men kanske sätta en luftventil eller liknande där? Borra stort hål och montera något som är samma storlek som hålet.

Får se vad FB säger.
Kan dom ge mig en bra summa för den och låta mig behålla den så kan jag tänka mig laga den. Men vet inte hur mycket man kan få, reperationskostnader beräknas från 13k och uppåt enligt husvagnsfirman och husvagnen är ju värd ”bara” ca 40-50k (50 är i överlag men det är vad dom ibland ligger ute för).
Fast ger dom säg 50 för den så tror jag den får bli skrot, tyvärr.

Ska inte gå för mycket händelser i förväg men jag tycker det vore sjukt synd att skrota denna fina vagn men samtidigt vill jag inte ta på mig ett projekt som jag kanske inte skulle klara av att slutföra. Då står jag där med en värdelös vagn och dålig ersättning från FB.
Men kan man få en skaplig peng och lyckas laga det själv så skulle jag absolut kunna tänka mig det.
Börja oavsett med att tejpa igen hålet tills något blir bestämt.
Ifall det kommer en regnskur vill du inte ha in fukt i väggen..
Sen är ju faktiskt en lösning, som du tänker, en luftventil eventuellt.
Ytterskadan är ca 10cm?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Börja oavsett med att tejpa igen hålet tills något blir bestämt.
Ifall det kommer en regnskur vill du inte ha in fukt i väggen..
Sen är ju faktiskt en lösning, som du tänker, en luftventil eventuellt.
Ytterskadan är ca 10cm?
Hålet igen tejpat och nu står husvagnen under min carport.
Jag var tidigare bestämd på att husvagnen skulle, med tungt beslut, skrotas men nu känner jag mig mer positiv till en lösning.
Men som sagt så hänger det på vad FB kommer med för bud.
Luft ventil är absolut något att stoppa i hålet, det blir ju alltid kvavt i en husvagn under natten så mera frånluft är bara trevligare.

Jag och polaren kikade och som tur (i oturen) är så var aldrig solpanelen fastskruvad utan enbart limmad.
Positivt är att det finns inga hål i taket, enbart lim/silikon.
Negativt är väl att om den hade varit skruvad så kanske den inte hade lossnat från första början…

Detta är skadan med lite mått.
72BA357F-7AF5-4D99-8054-53E6F4DF419C.jpeg
2E7747C0-AD72-450A-8A3C-AEEB8A7692DA.jpeg
225B8911-7EBA-4C54-BBEC-DB386B915F29.jpeg
59B23774-8720-4914-9FDF-28AB849476C8.jpeg
2A71219F-E6EB-430C-8C19-AE60F021DB16.jpeg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Känns ändå lösbart med tanke på att det är en ren vägg innanför🙂
Håller tummarna. Det är ju ändå en vagn ni trivs med👍
Ska ta och åka förbi lite husvagnsfirmor och kika hur det ser ut på husvagnar och se på delar och samla inspiration.
Borde gå med bara ett fyrkantigt ventilationsgaller (en rund slår nog i listen ovanför) utan någon forcerad ventilation. Kostnad typ Max några hundralappar.
 
Topp