• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

I väntan på 5711/1A-010

Hej,
Jag är (som plast-statusen indikerar) ny här på forumet. Ponera att man vill köpa en ny 5711/1A-010 och kan acceptera att köpet är förenad med viss (lång) väntan. Vad är ett smart/intressant köp att ha i mellantiden? Dvs. sportklocka med stållänk i premiumsegmentet men som inte kräver goda kontakter med AD eller flera års kötid att få tag på. Tacksam för all input :)

Skall man bortse från Rolex så är detta ett par alternativ.

Panerai Submersible

68AEF823-604F-4F88-8870-43B4342B120F.jpeg

IWC Ingenieur

6993D056-3BFC-4737-BC0C-F1657990F9FB.jpeg

Hublot Classic Fusion

ECAB6F36-DBAD-4432-914F-0059D3D12DCB.jpeg

Tack för alla snabba svar. Jag har en Panerai 111 och hade gärna testat en annan tillverkare.

Jag har sneglat på VC’s Overseas men det känns som att andrahandsvärdet är ganska lågt. Håller ni med eller har ni annan uppfattning? Har som ett ”smart” alternativ till Overseas kollat lite på GP’s Laureato men är osäker på kvaliteten. Jag har förstått att det är inhouse urverk och case men har dålig koll på hur mycket sämre Laureaton är jämfört med Overseas.

Tack för alla snabba svar. Jag har en Panerai 111 och hade gärna testat en annan tillverkare.

Jag har sneglat på VC’s Overseas men det känns som att andrahandsvärdet är ganska lågt. Håller ni med eller har ni annan uppfattning? Har som ett ”smart” alternativ till Overseas kollat lite på GP’s Laureato men är osäker på kvaliteten. Jag har förstått att det är inhouse urverk och case men har dålig koll på hur mycket sämre Laureaton är jämfört med Overseas.
Vad är det viktiga? Andrahandsvärdet? Några komplikationer?

Är inte ett av problemet med dom mest populära modellerna där 5711 är en av dom inte går att köpa från AD även om man är villig att vänta. Kan inte tänka mig att man får sätta upp sig på väntelista om man inte har god relation sedan tidigare. Sist jag kollade va tom listorna på en vanlig svart sub stängda.

GP gör erkänt bra och undervärderade klockor. Den står sig bra mot Overseas kvalitetsmässigt men om du är orolig för återförsäljningsvärde kanske det är bättre att hålla i pengarna så länge.

Jag har iofs inte tänkt sälja klockan men om jag skulle få för mig det vill jag helst inte tappa halva värdet (som jag fått intrycket att man gör med Overseas) så ett ok andrahandsvärde hade varit trevligt.

Gärna sekund och datum.
Okej. Du är medveten om att väntetiden för en dödlig människa på 5711 för tillfället är typ 50+ år hos ad?

GP gör erkänt bra och undervärderade klockor. Den står sig bra mot Overseas kvalitetsmässigt men om du är orolig för återförsäljningsvärde kanske det är bättre att hålla i pengarna så länge.

tack för svar! Jag kommer definitivt köpa en klocka eller två så inget alternativ att hålla i slantarna :) Däremot har jag förstått att man just med Oversea tappar bortåt 100 k i andrahandsvärdet och det känns lite väl för en klocka som man inte är passionerad kring.

Skulle nog säga att om det är från AD du vill ha så kolla där om de har något annat roligt så du kan prova de på i butik sammtidigt som du bygger en relation och kan kanske få klättra lite på listan! :D

Då skall du alltså handla "väntklockan" hos denna AD oxå?
Vilka märken har denna AD i sortimentet?

Det är en tanke men jag tar gärna input. Det finns bara två AD i Sverige och då är man begränsad till Rolex, Cartier, Omega, Hublot, Bulgari, Tudor eller Chopard. Rolex ligger väl närmast till hands men såg att någon tidigare i tråden föreslagit en Hublot.

Nej, hade uppfattningen att vi pratade om 8-10 år om man köpte lite annat hos AD:n i mellantiden...
Utan några speciella kontakter eller specialbehandling kommer du inte få en 5711 efter att ha köpt några rolex från adn men mitt tips är att prata med adn. Se vad de "vill" sälja på dig och utvärdera efter det

Det är en tanke men jag tar gärna input. Det finns bara två AD i Sverige och då är man begränsad till Rolex, Cartier, Omega, Hublot, Bulgari, Tudor eller Chopard. Rolex ligger väl närmast till hands men såg att någon tidigare i tråden föreslagit en Hublot.

Gillar Cartier Santos. Riktigt snygga med integrerad länk och dessa finns ju hos den AD som du vill bli vän med
cartier-santos-de-cartier-blue-dial-men-s-watch-wssa0013-41.jpg

Utan några speciella kontakter eller specialbehandling kommer du inte få en 5711 efter att ha köpt några rolex från adn men mitt tips är att prata med adn. Se vad de "vill" sälja på dig och utvärdera efter det

tack för tipset! har du någon erfarenhet om de brukar försöka sälja hyllvärmare eller om man i regel får rätt schyssta förslag?

tack för tipset! har du någon erfarenhet om de brukar försöka sälja hyllvärmare eller om man i regel får rätt schyssta förslag?
Om planen är att köpa massa halvmesyrer och andra klockor du egentligen inte är sugen på i väntan på att få köpa en 5711 är det väl lika bra att lägga pengarna på en begagnad direkt och spara dig 10+ år?

Tillbaka
Topp