Nej, hade uppfattningen att vi pratade om 8-10 år om man köpte lite annat hos AD:n i mellantiden...
Såhär funkar det, vilket jag skrivit ett flertal gånger på forumet och som jag blir förvånad över att inte fler förstår:
En AD kommer i princip aldrig sälja en 5711, 5712, 5726, 116500 etc till någon som väntat tålmodigt i kö. Varför? Eftersom den har ett avsevärt högre värde för ADn än det som de tjänar på att sälja den.
Dessa extremt eftertraktade referenser används som övertygelse vid större köp eller till mycket viktiga kunder. Varför skulle de sälja den till någon som bara väntat i kö, när de kan göra följande:
Ponera att du har en kund som ska köpa ett flertal klockor, eller någon Grand Complication Patek, eller från annat märke för miljonen eller över.
Istället för att ge rabatt på denna dyra pjäs, så kan ADn då trolla fram en av ovanstående referenser till listpris utan väntetid, och ge kunden möjlighet att köpa denna i samband med den ursprungliga, dyrare referensen.
Dessa får således ett mycket större värde som handelsverktyg än bara rent ekonomiskt.
Har du råd att lägga 1mjkr+ på en klocka, har du antagligen råd att lägga 300k extra på en 5711 utan större problem, men som du sedan kan sälja för 200k extra om du vill.
Denna metod används av de flesta större ADs, med flertalet butiker. De slipper ge rabatter i vissa större köp på detta sätt, och behåller då sina ursprungliga marginaler samtidigt som de även säljer mer.
Så denna väntetid, framförallt för Patek sport i stål, är i själva verket inte korrekt.
Men med detta sagt, ja det finns säkerligen undantag, men den ADn har ju inte tänkt genom sin egna position särskilt väl i min mening. De är inte här för att förse oss köpare med fina klockor. De är här för att tjäna pengar. This is business.