• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

I väntan på 5711/1A-010

tack för tipset! har du någon erfarenhet om de brukar försöka sälja hyllvärmare eller om man i regel får rätt schyssta förslag?
Till mig sa ena adn i Stockholm att jag behöver köpa en del olika modeller och behöver lägga bra mycket mer än 7-siffrigt för att ens få köa på 5711 då de har kunder som spenderar 7-siffriga belopp varje år som alltid kommer bli prioriterade. Dessutom kommer de inte alltid ge klockan till den som är etta på listan/har väntat längst utan vill någon köpa 10 andra klockor samtidigt får dom förut till 5711'n så väntelistan på över 50 år betas aldrig av som det ser ut

Om planen är att köpa massa halvmesyrer och andra klockor du egentligen inte är sugen på i väntan på att få köpa en 5711 är det väl lika bra att lägga pengarna på en begagnad direkt och spara dig 10+ år?

Håller helt med och letar därför efter något som inte känns som en halvmessyr. Skillnaden i nypris mot begagnat är väl just nu runt 350 k vilket känns som en orimlig premie och där man kanske kan få några riktigt roliga klockor för mellanskillnaden :)

Till mig sa ena adn i Stockholm att jag behöver köpa en del olika modeller och behöver lägga bra mycket mer än 7-siffrigt för att ens få köa på 5711 då de har kunder som spenderar 7-siffriga belopp varje år som alltid kommer bli prioriterade. Dessutom kommer de inte alltid ge klockan till den som är etta på listan/har väntat längst utan vill någon köpa 10 andra klockor samtidigt får dom förut till 5711'n så väntelistan på över 50 år betas aldrig av som det ser ut

Ojdå, är det på det sättet är det ju bara att lägga ned om det finns flera kunder som årligen spenderar miljonbelopp och vill ha en 5711 men ännu inte fått någon... :( Kan man fråga vilken av AD:arna fick du den infon från?

Känns hoppfullt för en vanlig löneslav:hilarious:

Ojdå, är det på det sättet är det ju bara att lägga ned om det finns flera kunder som årligen spenderar miljonbelopp och vill ha en 5711 men ännu inte fått någon... :( Kan man fråga vilken av AD:arna fick du den infon från?
En av de två i Stockholm men har vänner som fått samma svar från båda så jag tror det är status på 5711 i Sverige generellt :)

Håller helt med och letar därför efter något som inte känns som en halvmessyr. Skillnaden i nypris mot begagnat är väl just nu runt 350 k vilket känns som en orimlig premie och där man kanske kan få några riktigt roliga klockor för mellanskillnaden :)
Så planen var att spendera mellanskillnaden, 350k på andra klockor i hopp om att få köa på 5711?

Jag önskar också att det var så enkelt :)

Om man måste spendera miljonbelopp för att möjligtvis få möjlighet att köpa en så kommer också förlusterna vid sälj av alla dessa klockor säkerligen närma sig eller överstiga 350K. Inte konstigt att folk betalar premium för att slippa vänta.

Sen när kunde en vanlig löneslav knalla in hos AD och köpa en 5711 då? :)

För 5-6 år sedan räckte det med att jobba deltid för köpa en begagnad :hilarious:

D866FDEF-5A62-4547-B77E-F2B76C982963.png

Så planen var att spendera mellanskillnaden, 350k på andra klockor i hopp om att få köa på 5711?
Jag önskar också att det var så enkelt :)

Njae, jag hade nog tänkt att väntetiden var runt 8-10 år (vilket känns ganska långt i min bok) och att jag under den tiden kan/kunde köpa dels någon intressant sportig klocka dels också annat. Efter att tagit emot feedback i denna tråd har jag fattat att det var mer än en idiotiskt tanke... :)

Om man måste spendera miljonbelopp för att möjligtvis få möjlighet att köpa en så kommer också förlusterna vid sälj av alla dessa klockor säkerligen närma sig eller överstiga 350K. Inte konstigt att folk betalar premium för att slippa vänta.

Absolut, jag tänker väl mest att har man spenderat de pengarna har man roligare saker i samlingen än en 5711...

:cigar:
Men bubblan spricker snart läste jag på ks så håll ut snart kan du köpa heta modeller hill/under list från både Patek och rolex :hilarious::hilarious::hilarious:

Sen handlar ju mycket om vart kronan tar vägen. Med samma SEK/USD som 2014 när ovanstående 5711 såldes hade motsvarande ex kostat 390 KSEK idag. Vet att det råder moms på import men kostar den 390 i staterna kostar den inte 650 i Europa särskilt länge till :) Då är vi halvvägs där! :cigar:

567809BB-FEF8-4CFF-BF62-2D997A38CECE.png

Senast ändrad:
:cigar:

Sen handlar ju mycket om vart kronan tar vägen. Med samma SEK/USD som 2014 när ovanstående 5711 såldes hade motsvarande ex kostat 390 KSEK idag. Vet att det råder moms på import men kostar den 390 i staterna kostar den inte 650 i Europa särskilt länge till :) Då är halvvägs där! :cigar:

567809BB-FEF8-4CFF-BF62-2D997A38CECE.png

Tyvärr ser väl inte kronan ut att gå åt det hållet (nu). Däremot har jag sett att flera 5711:eek:r som ligger ute för ca 640-650 tkr förblir osålda så det kanske är en indikation på att prissättningen just nu inte matchar efterfrågan.

Är det bara jag ? Vad ska jag köpa under tiden jag väntar på min 5711, kolla på mobilen så länge.

Tyvärr ser väl inte kronan ut att gå åt det hållet (nu). Däremot har jag sett att flera 5711:eek:r som ligger ute för ca 640-650 tkr förblir osålda så det kanske är en indikation på att prissättningen just nu inte matchar efterfrågan.

Det har absolut doppat sedan peaken i juli/augusti. Säljaren jag sålde till fick sänka från 63.5 KEUR till 57.5 innan de fick den såld i december.

Har du tålamod och fortfarande är intresserad av klockan när värsta hypen och haussen har lagt sig är jag övertygad om att du kan köpa en till ”rimligt” pris långt före de 8-10 år du är beredd att köa.

Det har absolut doppat sedan peaken i juli/augusti. Säljaren jag sålde till fick sänka från 63.5 KEUR till 57.5 innan de fick den såld i december.

Har du tålamod och fortfarande är intresserad av klockan när värsta hypen och haussen har lagt sig är jag övertygad om att du kan köpa en till ”rimligt” pris långt före de 8-10 år du är beredd att köa.

Tack för de uppmuntrande orden :)

Vad är rimligt pris? 300?
Samtidigt kan man nog räkna med att kön blir kortare och kortare för varje 50k sek andrahandsmarknaden faller. Naturligtvis många som sett chans till arbitrage och ställer sig på kön utan egentligt intresse i klockan. Likaså lär kraven på andra köp bli mindre och mindre.

PS. Jag säger inte att kraven och kötiden blir noll, men om priserna fortsätter falla och marknaden fortsätter vara trög lär vi se kortare kö och lägre krav för köp. Ds

@Lunden Watches
Eller går du till Pateks egna butik i Genève. De kräver knappast att du köper massa annat skit.

Vad är rimligt pris? 300?
Samtidigt kan man nog räkna med att kön blir kortare och kortare för varje 50k sek andrahandsmarknaden faller. Naturligtvis många som sett chans till arbitrage och ställer sig på kön utan egentligt intresse i klockan. Likaså lär kraven på andra köp bli mindre och mindre.

PS. Jag säger inte att kraven och kötiden blir noll, men om priserna fortsätter falla och marknaden fortsätter vara trög lär vi se kortare kö och lägre krav för köp. Ds

@Lunden Watches
Eller går du till Pateks egna butik i Genève. De kräver knappast att du köper massa annat skit.
Dom borde ha dom inne men om så är fallet skulle inte varenda gråhandlare stå på kö utanför för att få köpa då?

Nej, hade uppfattningen att vi pratade om 8-10 år om man köpte lite annat hos AD:n i mellantiden...

Såhär funkar det, vilket jag skrivit ett flertal gånger på forumet och som jag blir förvånad över att inte fler förstår:
En AD kommer i princip aldrig sälja en 5711, 5712, 5726, 116500 etc till någon som väntat tålmodigt i kö. Varför? Eftersom den har ett avsevärt högre värde för ADn än det som de tjänar på att sälja den.
Dessa extremt eftertraktade referenser används som övertygelse vid större köp eller till mycket viktiga kunder. Varför skulle de sälja den till någon som bara väntat i kö, när de kan göra följande:
Ponera att du har en kund som ska köpa ett flertal klockor, eller någon Grand Complication Patek, eller från annat märke för miljonen eller över.
Istället för att ge rabatt på denna dyra pjäs, så kan ADn då trolla fram en av ovanstående referenser till listpris utan väntetid, och ge kunden möjlighet att köpa denna i samband med den ursprungliga, dyrare referensen.
Dessa får således ett mycket större värde som handelsverktyg än bara rent ekonomiskt.
Har du råd att lägga 1mjkr+ på en klocka, har du antagligen råd att lägga 300k extra på en 5711 utan större problem, men som du sedan kan sälja för 200k extra om du vill.

Denna metod används av de flesta större ADs, med flertalet butiker. De slipper ge rabatter i vissa större köp på detta sätt, och behåller då sina ursprungliga marginaler samtidigt som de även säljer mer.

Så denna väntetid, framförallt för Patek sport i stål, är i själva verket inte korrekt.
Men med detta sagt, ja det finns säkerligen undantag, men den ADn har ju inte tänkt genom sin egna position särskilt väl i min mening. De är inte här för att förse oss köpare med fina klockor. De är här för att tjäna pengar. This is business.

Tillbaka
Topp