• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

I väntan på 5711/1A-010

Vad är rimligt pris? 300?
Samtidigt kan man nog räkna med att kön blir kortare och kortare för varje 50k sek andrahandsmarknaden faller. Naturligtvis många som sett chans till arbitrage och ställer sig på kön utan egentligt intresse i klockan. Likaså lär kraven på andra köp bli mindre och mindre.

PS. Jag säger inte att kraven och kötiden blir noll, men om priserna fortsätter falla och marknaden fortsätter vara trög lär vi se kortare kö och lägre krav för köp. Ds

@Lunden Watches
Eller går du till Pateks egna butik i Genève. De kräver knappast att du köper massa annat skit.

Ja du, beror ju på från vilket perspektiv man ser det :) Allt över någon tusenlapp för vilken klocka som helst kan ju anses orimligt.

Givet modell, historia, märke osv tycker jag personligen att 250-300 är fullt rimligt. Kostar den då dessutom bara tre sportrolex är det århundradets kap i min bok ;)

Helt klart OWG-potential på rätt arm.

Såhär funkar det, vilket jag skrivit ett flertal gånger på forumet och som jag blir förvånad över att inte fler förstår:
En AD kommer i princip aldrig sälja en 5711, 5712, 5726, 116500 etc till någon som väntat tålmodigt i kö. Varför? Eftersom den har ett avsevärt högre värde för ADn än det som de tjänar på att sälja den.
Dessa extremt eftertraktade referenser används som övertygelse vid större köp eller till mycket viktiga kunder. Varför skulle de sälja den till någon som bara väntat i kö, när de kan göra följande:
Ponera att du har en kund som ska köpa ett flertal klockor, eller någon Grand Complication Patek, eller från annat märke för miljonen eller över.
Istället för att ge rabatt på denna dyra pjäs, så kan ADn då trolla fram en av ovanstående referenser till listpris utan väntetid, och ge kunden möjlighet att köpa denna i samband med den ursprungliga, dyrare referensen.
Dessa får således ett mycket större värde som handelsverktyg än bara rent ekonomiskt.
Har du råd att lägga 1mjkr+ på en klocka, har du antagligen råd att lägga 300k extra på en 5711 utan större problem, men som du sedan kan sälja för 200k extra om du vill.

Denna metod används av de flesta större ADs, med flertalet butiker. De slipper ge rabatter i vissa större köp på detta sätt, och behåller då sina ursprungliga marginaler samtidigt som de även säljer mer.

Så denna väntetid, framförallt för Patek sport i stål, är i själva verket inte korrekt.
Men med detta sagt, ja det finns säkerligen undantag, men den ADn har ju inte tänkt genom sin egna position särskilt väl i min mening. De är inte här för att förse oss köpare med fina klockor. De är här för att tjäna pengar. This is business.

Glasklart, det är inte välgörenhet vi pratar om. Däremot kan man kanske tänka att värdet på dessa referenser kräver att det finns en hype bakom och att den hypen i sin tur kräver att det finns de som är villiga att köa upp (vilket uppenbart är meningslöst). Jag var inte införstådd med att man var tvungen att göra återkommande miljonköp hos samma AD för att 5711:an skulle vara möjlig att få men om jag förstår sammanfattningen i tråden rätt behöver man lägga ett par miljoner hos en AD och då få 5711:an på köpet, i annat fall bara att glömma.

Ja du, beror ju på från vilket perspektiv man ser det :) Allt över någon tusenlapp för vilken klocka som helst kan ju anses orimligt.

Givet modell, historia, märke osv tycker jag personligen att 250-300 är fullt rimligt. Kostar den då dessutom bara tre sportrolex är det århundradets kap i min bok ;)

Jag tycker också att 300 tkr är en rimlig prislapp för 5711:an även om det säkert finns andra urverk som är mer prisvärda (har iofs inte koll på detta). Däremot känns 600 tkr för en begagnad version orimligt.

En vit 5711 är en drömklocka för mig, men de är helt utanför räckhåll med dagens priser... Menar du att du tror att de kommer komma tillbaka till sub 300 igen?

Hysterin runt dessa modeller gör mig illamående.
Det är fina klockor, men hur de blivit så hype’ade att de betingar dessa fantasisummor är helt galet.

Glad jag hann bocka av några av dem innan de stack iväg.

D80ADD2C-6106-4963-8DFC-FE8BAC5B2054.jpeg
BF9815A3-A03D-46FD-9137-BE195E503A3D.jpeg
C8AEE401-1C1F-4727-A668-EE3D15ABC329.jpeg
73589CCB-CBD9-46C0-AFCA-7A66969F9178.jpeg
06731BED-49A4-4610-8AB6-E812A9A33DCE.jpeg

Njae, jag hade nog tänkt att väntetiden var runt 8-10 år (vilket känns ganska långt i min bok) och att jag under den tiden kan/kunde köpa dels någon intressant sportig klocka dels också annat. Efter att tagit emot feedback i denna tråd har jag fattat att det var mer än en idiotiskt tanke... :)
För min del tror jag det är idiotiskt att tro att den här prissituationen består i tio år till. Ibland undrar jag om alla här är 30 bast och/eller aldrig hört talas om nationalekonomi. Så köp du en rimligt prissatt Rolle o slit på den i fem år o se vad som händer. Har jag fel får du ingen PP då heller men har väl sannolikt istället en dubbelt så dyr Rolex. :)

Skönt att läsa man är inte den enda med en vitt-nautilus fetish, hype borträknat tror jag att dem är finare.
Jag ville ha en vit 5726/1a, nu när den är en vit 5711discontinued och 5712/1a (för att jag gillar månfas, och föredrar tunnare boetten över en 5726a om man ändå kör blå) den enda jag gillar i SS nautilus kollektion.
Skulle dock inte tacka nej till en 5740g.

Frågan är, vet ni om PP tillåter en att byta ut urtavlan vid service? Tänker om man har en blå 5726 och vill ha vitt tex.

Skönt att läsa man är inte den enda med en vitt-nautilus fetish, hype borträknat tror jag att dem är finare.
Jag ville ha en vit 5726/1a, nu när den är en vit 5711discontinued och 5712/1a (för att jag gillar månfas, och föredrar tunnare boetten över en 5726a om man ändå kör blå) den enda jag gillar i SS nautilus kollektion.
Skulle dock inte tacka nej till en 5740g.

Frågan är, vet ni om PP tillåter en att byta ut urtavlan vid service? Tänker om man har en blå 5726 och vill ha vitt tex.
För några år den när ingen ville ha en vit 5711 så fick man inte byta läste jag då men det kan säkert ha ändrats

Tydligen många som tror priserna ska upp i 2020. Jag hör till den mindre skaran som tror ner...
@aleks
Screenshot_20200107_103143.jpg

Sedan kostar dem ju inte 65k längre, snarare 56k.

En vit 5711 är en drömklocka för mig, men de är helt utanför räckhåll med dagens priser... Menar du att du tror att de kommer komma tillbaka till sub 300 igen?

Det tror jag absolut.

Vita 5711 startar ju på omkring 50K USD vilket redan idag med en svag dollar skulle motsvarat 300K SEK. SEK/USD har pendlat mellan 6 och 10 kronor över tid och tror inte att det är sista gången vi sett en USD under 7 SEK. Dessutom är jag övertygad om att andrahandspriserna på 5711 kommer minska förhållandevis kraftigt de närmsta åren.

Det tror jag absolut.

Vita 5711 startar ju på omkring 50K USD vilket redan idag med en svag dollar skulle motsvarat 300K SEK. SEK/USD har pendlat mellan 6 och 10 kronor över tid och tror inte att det är sista gången vi sett en USD under 7 SEK. Dessutom är jag övertygad om att andrahandspriserna på 5711 kommer minska förhållandevis kraftigt de närmsta åren.
Fint, då tänker vi typ samma :)

Tillbaka
Topp