• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

I vilket land kan jag köpa en lyxklocka billigast?

danara

Basic
Hejsan, vilket land är bäst att besöka om man är intresserad av att köpa en ny eller begagnad lyxklocka (fullset) så billigt som möjligt?
 
Intressant fråga. Kan bero lite på om man råkar fastna i en kontroll och behöver förtulla något köpt utanför EU. Jag har läst någonting om speciella skatteregler i Italien som någon kunnig gärna får förklara.
 
Hong Kong brukar vara populärt på KS och även Italien med tanke på låga priserna från italienska gråhandlare på c24 som säljer klockor för generösa priser under listpris.
 
Hong kong brukar ha bra priser! Iallafall om man kikar på chrono24. Sen ska man ju såklart skatta det man köpt utanför eu men om man bortser från skatten så verkar det vara billigast.

Om det är rolex du är ute efter så är nog gassan på Amsterdams flygplats schipol en av de ställena du kommer få bäst pris på i eu, vad jag läst mig till iallafall :)
 
Hejsan, vilket land är bäst att besöka om man är intresserad av att köpa en ny eller begagnad lyxklocka (fullset) så billigt som möjligt?

Om du vill åka på en tropisk semester rekommenderar jag Sri Lanka, när du är i huvudstaden så bör ett besök till http://www.chathamluxury.com/new_in_store AD för bl.a. Cartier, Omega och Rolex (tax free) finnas på agendan.
I samband när du är där så skulle jag även rekommendera en safaritur med http://leopardtrails.com/ för ett par dagar.
 
Japan är relativt prisvärt så länge JPY är på nuvarande nivå (el lägre). Sist jag var där kunde man få en ny Speedmaster för runt 25', Tudor BB36 för ca 13' och Datejust från ca 45'. Dock ska ju detta eg förtullas och skattas in i Sverige så nettoförtjänsten minskar ju givetvis om man går by the books.
 
Hong Kong brukar vara populärt på KS och även Italien med tanke på låga priserna från italienska gråhandlare på c24 som säljer klockor för generösa priser under listpris.

Hong kong brukar ha bra priser! Iallafall om man kikar på chrono24. Sen ska man ju såklart skatta det man köpt utanför eu men om man bortser från skatten så verkar det vara billigast.

Om det är rolex du är ute efter så är nog gassan på Amsterdams flygplats schipol en av de ställena du kommer få bäst pris på i eu, vad jag läst mig till iallafall :)


Intressant! Jag ska Hongkong nästa år i maj. Har ni några tips på butiker där man kan göra bra klipp?
 
Tänkte att den här skulle platsa här:
https://m.imgur.com/bKZoaJz?r

Det är de aktuella listpriserna i världen.
England är inte helt fel just nu. Om man letar sig utanför London går det mesta att få tag på.

Edit: Listpriser för Rolex
 
Senast ändrad:
I Dubai är klockor inte så billigt som man kan tro, även om det är TaxFree så är det ganska ”normala” priser där.

Alla Rolexbutiker jag har besökt i UAE har erbjudit 10% rabatt på stålmodeller, 12% på halvguld och 15% på helguld. Dessutom var listpriset någon % billigare än det svenska. Var även 25% rabatt på alla Tudor.
 
Grejen med UEA är att de inte har någon skatt så momsen på klockorna existerar knappt. Men trots detta ligger de dyrare än var de borde vara, dvs de har lagt på ett prispåslag. När jag reste i sommar så landade jag i Doha, Qatar och tog tillfället att kolla på en Rolex 116233 datejust, two tone, silver urtavla; i Sverige är listpriset 92 000 kronor, I Doha erbjöds jag samma klocka för 80 000 kronor, valde att ta det på hemvägen. Landade i Colombo, Sri Lanka och gick till den AD butiken jag nämnde ovan som ligger på Galle road i city. Blev då erbjuden samma klocka men för 70 000... Frågade då hur detta kunde stämma och de svarade att det var pga att klockor inte taxerades i Sri Lanka dvs de var tax free utan att återkräva "tax freen"
 
Då är nog Hong Kong eller Singapore bättre, Colombo butiken berättade att hade de en kö på över 100 personer för en Daytona.

Jag kom hem precis hem från Hong Kong. Eftersom kronan är så svag så skulle jag säga att alla priser var som här hemma i Sverige. Hoppades naivt på ett fynd. Blev inget inköp :(
 
Tillbaka
Topp