• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ica-handlare tjänar flis

CCB

Cartier
2-Faktor
Sen är det väl också så att man ofta börjar med en "nära" och sedan avancerar till Supermarket för att sen landa en Kvandum/Maxi eller har jag förstått fel? :)

Självklart inte bara ICA-handlare som tjänar pengar :)
Sant, du börjar ju ofta på en mindre butik. Vissa handlare stannar på mindre butiker för att kunna sköta verksamheten och familj samtidigt, men andra byter ju upp sig. Det är dock ganska mycket jobba att driva en stor butik, så jag skulle ändå påpeka att de är värda den lön de får. Så är det ju ofta med alla typer av ansvarsjobb.
 

Zingo

Rolex
Jag har växt upp i en ICA-handlarfamilj där fadern hade mindre butik och tidigare hade ansvar för stora delar av Sverige. De tjänar flis på större butiker, säg Maxi, men även vissa kvantumbutiker är lönsamma. Däremot mindre butiker är väl inga kassakor direkt även om avkastningen är god. Men jag tror säkert att ägare av andra större butiker så som COOP och Citygross tjänar gott, det kan omöjligt bara vara ICA-handlare.
Citygross ingår i Bergendahl och därmed svårt att se verkligt resultat men 140 mkr i rörelseresultat 2014.
Coop Sverige AB lyckas ju med bedriften att redovisa en rörelseförlust om -156 mkr, storartat då de bedriver ideell verksamhet..
Willys (Axel Johnsson) hade rörelseresultat om 845 mkr.
Hemköpkedjan (Axel Johnsson) hade rörelseresultat om 200 mkr.

Slutsats det går att känna pengar på mat (förutom för COOP) så att en handlare kan göra vinst låter rimligt om än att inte alla gör mång mkr vinster.

För övrigt går det att göra bra pengar på matkassar också..
 
  • Like
Reactions: CCB

CCB

Cartier
2-Faktor
Citygross ingår i Bergendahl och därmed svårt att se verkligt resultat men 140 mkr i rörelseresultat 2014.
Coop Sverige AB lyckas ju med bedriften att redovisa en rörelseförlust om -156 mkr, storartat då de bedriver ideell verksamhet..
Willys (Axel Johnsson) hade rörelseresultat om 845 mkr.
Hemköpkedjan (Axel Johnsson) hade rörelseresultat om 200 mkr.

Slutsats det går att känna pengar på mat (förutom för COOP) så att en handlare kan göra vinst låter rimligt om än att inte alla gör mång mkr vinster.

För övrigt går det att göra bra pengar på matkassar också..
Absolut. Bra med siffror! Fast även om COOP redovisar en rörelseförlust så plockar ju butikschefen ut en stabil lön. De lär ju inte käka änglamarks nudlar till middag liksom.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Suck, brukar inte bry mig men va fan :) Vem bryr sig vad de olika kedjorna drar in? Finns kanske ett forum för grosshandlarsnack.se om ni vill dyka djupare.

Slutsats = gubben har troligtvis deg och en grym Patek. Vart han fått sina pengar är mindre viktigt.
 

Hugii

Audemars
Vem ska vi hänga ut härnäst?
Kan vi först komma överens om vilka yrken är OK :) så vi inte hänger ut fel gubbar.. och.. sen hänger vi ut alla andra :)

Vill minnas att en kioskarbetare blev uthängd så den är redan avklarad :)
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Vem ska vi hänga ut härnäst?
Kan vi först komma överens om vilka yrken är OK :) så vi inte hänger ut fel gubbar.. och.. sen hänger vi ut alla andra :)

Vill minnas att en kioskarbetare blev uthängd så den är redan avklarad :)

Hänga ut, vad snakkes? Det är en offentlig reklambild på en stor annonsyta utanför en butik!
Dessutom är det inget tal om att hänga ut någon, endast ett iakttagande från en klock-entusiast.
 
Suck, brukar inte bry mig men va fan :) Vem bryr sig vad de olika kedjorna drar in? Finns kanske ett forum för grosshandlarsnack.se om ni vill dyka djupare.

Slutsats = gubben har troligtvis deg och en grym Patek. Vart han fått sina pengar är mindre viktigt.
Håller fullständigt med, har väl sedan länge varit bekant att ica-handlare dragit in en hel del pengar, och fin klocka gubben också :)
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Den stora skillnaden är väl att ICA-handlarna är egna företagare och med stor omsättning, viss marginal och många anställda går det både att tjäna pengar och slippa skatta bort alltför mycket. Butikschefer i övriga kedjor är ju anställda och lär knappast kunna få ut så rejäla netton.

Det är stor skillnad på atta vara anställd och att äga. Speciellt om man säljer - fråga IT-miljardärerna!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Vem ska vi hänga ut härnäst?
Kan vi först komma överens om vilka yrken är OK :) så vi inte hänger ut fel gubbar.. och.. sen hänger vi ut alla andra :)

Vill minnas att en kioskarbetare blev uthängd så den är redan avklarad :)
Dags att rulla denna farbrorn i fjädrar!!
null_zps6e3f75a9.jpg
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
Som Ica handlare blir man ju glad när man ser att det går bra för sina kollegor, mindre nöjd över massmedias vinkel när de skriver om det.

Den företagaren som äger en rörelse som omsätter 500-800 miljoner per år och har 100-200 anställda utan att tjäna pengar skulle ju vara intressantare att diskutera tycker jag.
Och ja, jag tjänar också pengar på mitt företag. Tyvärr långt från expressens och aftonbladets kvartalstopplistor men jag hoppas såklart att jag någon gång får vara med på en sån.
Men hoppas verkligen slippa få min ekonomi diskuterad här, varken nu eller efter att jag tagit mig upp på någon topplista.
Kan för övrigt berätta att jag valde att köra Seiko senast jag tog reklamfoton.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Som Ica handlare blir man ju glad när man ser att det går bra för sina kollegor, mindre nöjd över massmedias vinkel när de skriver om det.

Den företagaren som äger en rörelse som omsätter 500-800 miljoner per år och har 100-200 anställda utan att tjäna pengar skulle ju vara intressantare att diskutera tycker jag.
Och ja, jag tjänar också pengar på mitt företag. Tyvärr långt från expressens och aftonbladets kvartalstopplistor men jag hoppas såklart att jag någon gång får vara med på en sån.
Men hoppas verkligen slippa få min ekonomi diskuterad här, varken nu eller efter att jag tagit mig upp på någon topplista.
Kan för övrigt berätta att jag valde att köra Seiko senast jag tog reklamfoton.
Väl skrivet du får säkert jobba hårt för din deg.
Hör av dig om du har några gamla bananer över:)
 
P

Philippe Stern

Guest
Förstår mig inte på tråden vad syftar den på? En av de sämre på alla år jag varit med.
Tråden handlar om att ljus har en konstant hastighet påverkar också vår förståelse av tid. När två rymdfarkoster skickar ut en ljusglimt mot jorden rör sig ljuset med samma hastighet från båda rymdfarkosterna. Men om den ena rymdfarkosten står stilla och det andra rör sig i samma riktning som ljuset kommer det vara skillnad på hur lång tid det tar att nå fram till jorden. Det beror på vilken rymdfarkost man befinner sig i. På rymdfarkosten som står stilla kommer tiden gå snabbar än ombord rymdfarkosten i rörelse. Det kan vara svårt att acceptera, för vi är inte vana vid att röra oss i närheten av ljusets hastighet. De hastigheter vi rör oss med på jorden är så oändligt låga att vi inte upplever variationer i tid. Men tiden är relativ till skillnad från ljusets hastighet som är konstant.
 
Topp