Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Coooooooolt!... eller ”Paketöppning 20 år för sent ...”.
Idag är det på dagen 20 år sedan jag hämtade ut min Breitling Aerospace från Lidéns Urhandel i Linköping. Jag hade under merparten av 90-talet gått runt med en Casio Anadigi på armen och varit rätt nöjd, då klockor inte var prioriterat vid den tiden. Stendöd sen många år och vridringen sitter fast, men jag har ofta funderat på om jag ska försöka få ordning på den (ref AD-512):
![]()
Hur som helst, i slutet på 1997 satt jag och bläddrade i Eurocardtidningen. Över en helsida var det en annons för Breitling Aerospace med blå urtavla. Har väl sällan känt ett sådant köpsug efter att ha sett en annons. Pallrade mig iväg till Lidéns Urhandel med nollkoll på vad seriösa klockor kostade. "Hur mycket sa du ...?". Som sagt, nollkoll. Fick med mig en katalog och en prislista hem, så jag kunde fundera på vilken modell jag vill ha och om man verkligen kunde lägga så mycket pengar på en jäkla klocka. Bilder från katalogen, den första med inklippt då gällande prislista:
![]()
![]()
![]()
![]()
Nåja, nytt jobb med rätt OK lön, så man måste väl kunna unna sig något? Valde bort länken som jag inte gillade (snål?) och fredagen den 9’e januari 1998 kunde jag hämta ut mitt exemplar av en blå Aerospace med ref F65062.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Den har varit en trogen kamrat i exakt 20 år nu och har under dom 15 första sett många länder i alla världsdelar utom Australien, då jag tidigare reste rätt mycket i tjänsten. Perfekt klocka på resande fot, med dubbla tidszoner, larm, WR 100m mm. Utöver batteribyte ca vart fjärde år har jag bara bytt packningar vid vartannat batteribyte. Har aldrig krånglat på något sätt. Behaglig storlek på 40 mm och smidig tjocklek på 9,5 mm. Då den är gjort av titan väger den endast 59 gr på tjockt flygarläder från en Sinn 104’a med ett no-name viklås. Den är extremt tydlig och lättavläst tack vare Breitlings utmärkta antireflexbehandling, som 20 år senare är helt intakt. Titan är ju mjukt och segt, men bortsett från lite märken på vridringen och nedslitna raiders är min klocka fortfarande i bra skick. Börjar väl ana lite lumesläpp på siffrorna också, men lyser gör den fortfarande och länge också.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
För mig är detta den ultimata versionen av Aerospacen. Senare modeller har blivit större och siffrornas typsnitt har ändrats till större och italic. På grund av mitt eskalerande klockintresse de senaste fem åren (skyller KS för det) för den idag tyvärr en lite tillbakadragen tillvaro, oftast bara som min väckarklocka. Skulle den däremot packa ihop en dag blir jag nog tvungen att snoka upp en till i samma färg, men kanske med länk den här gången.
Coda: Den mycket sympatiska Johan Lidén som drev Lidéns Urhandel och som jag köpte klockan av lade ner verksamheten efter att ha blivit utsatt för flera rån, det sista under vapenhot. Han bedriver nu istället ett urmakeri under namnet Lidéns Urteknik, fortfarande i Linköping. När han för ca ett år sedan bytte batteri och packningar i Aerospacen förbjöd han mig att sälja den, så det är ingen mening med att skicka PM med köpinviter ...
Vågar man visa sig i Vintage-avdelningen nu ...?![]()
Kanon, man Blir lycklig av att läsa detta, sälj den aldrig, aldrig, önskar att jag behållt min första ”findinka” på 80 talet, en Breitling oxå... eller ”Paketöppning 20 år för sent ...”.
Idag är det på dagen 20 år sedan jag hämtade ut min Breitling Aerospace från Lidéns Urhandel i Linköping. Jag hade under merparten av 90-talet gått runt med en Casio Anadigi på armen och varit rätt nöjd, då klockor inte var prioriterat vid den tiden. Stendöd sen många år och vridringen sitter fast, men jag har ofta funderat på om jag ska försöka få ordning på den (ref AD-512):
![]()
Hur som helst, i slutet på 1997 satt jag och bläddrade i Eurocardtidningen. Över en helsida var det en annons för Breitling Aerospace med blå urtavla. Har väl sällan känt ett sådant köpsug efter att ha sett en annons. Pallrade mig iväg till Lidéns Urhandel med nollkoll på vad seriösa klockor kostade. "Hur mycket sa du ...?". Som sagt, nollkoll. Fick med mig en katalog och en prislista hem, så jag kunde fundera på vilken modell jag vill ha och om man verkligen kunde lägga så mycket pengar på en jäkla klocka. Bilder från katalogen, den första med inklippt då gällande prislista:
![]()
![]()
![]()
![]()
Nåja, nytt jobb med rätt OK lön, så man måste väl kunna unna sig något? Valde bort länken som jag inte gillade (snål?) och fredagen den 9’e januari 1998 kunde jag hämta ut mitt exemplar av en blå Aerospace med ref F65062.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Den har varit en trogen kamrat i exakt 20 år nu och har under dom 15 första sett många länder i alla världsdelar utom Australien, då jag tidigare reste rätt mycket i tjänsten. Perfekt klocka på resande fot, med dubbla tidszoner, larm, WR 100m mm. Utöver batteribyte ca vart fjärde år har jag bara bytt packningar vid vartannat batteribyte. Har aldrig krånglat på något sätt. Behaglig storlek på 40 mm och smidig tjocklek på 9,5 mm. Då den är gjort av titan väger den endast 59 gr på tjockt flygarläder från en Sinn 104’a med ett no-name viklås. Den är extremt tydlig och lättavläst tack vare Breitlings utmärkta antireflexbehandling, som 20 år senare är helt intakt. Titan är ju mjukt och segt, men bortsett från lite märken på vridringen och nedslitna raiders är min klocka fortfarande i bra skick. Börjar väl ana lite lumesläpp på siffrorna också, men lyser gör den fortfarande och länge också.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
För mig är detta den ultimata versionen av Aerospacen. Senare modeller har blivit större och siffrornas typsnitt har ändrats till större och italic. På grund av mitt eskalerande klockintresse de senaste fem åren (skyller KS för det) för den idag tyvärr en lite tillbakadragen tillvaro, oftast bara som min väckarklocka. Skulle den däremot packa ihop en dag blir jag nog tvungen att snoka upp en till i samma färg, men kanske med länk den här gången.
Coda: Den mycket sympatiska Johan Lidén som drev Lidéns Urhandel och som jag köpte klockan av lade ner verksamheten efter att ha blivit utsatt för flera rån, det sista under vapenhot. Han bedriver nu istället ett urmakeri under namnet Lidéns Urteknik, fortfarande i Linköping. När han för ca ett år sedan bytte batteri och packningar i Aerospacen förbjöd han mig att sälja den, så det är ingen mening med att skicka PM med köpinviter ...
Vågar man visa sig i Vintage-avdelningen nu ...?![]()
5 år går fort när man har roligt så nu är det på dagen 25 år sedan jag hämtade ut min Aerospace. Idag firar vi med andra ord silverbröllop tillsammans:
![]()
Den fungerar givetvis utmärkt fortfarande men för som vanligt en tynande tillvaro som min väckarklocka. Om @Staafen lyckas övertala mig i år kan det eventuellt bli en temporär ändring på det under mars ...
![]()
Törs jag visa mig bland vintage nu då ...?![]()
Stort grattis5 år går fort när man har roligt så nu är det på dagen 25 år sedan jag hämtade ut min Aerospace. Idag firar vi med andra ord silverbröllop tillsammans:
![]()
Den fungerar givetvis utmärkt fortfarande men för som vanligt en tynande tillvaro som min väckarklocka. Om @Staafen lyckas övertala mig i år kan det eventuellt bli en temporär ändring på det under mars ...
![]()
Törs jag visa mig bland vintage nu då ...?![]()