• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifiera gammal Omega

jnfrw

Breitling
Hej, jag har en gammal Omega min familj ärvt som jag undrar om någon kan ge mer info om och kanske även ev ett dagsvärde. Kan inte ge så mycket info, men vi ärvde den från en som skulle blivit någonstans runt 95 år i år, +/-. Klockan i sig står det enbart 760 på, i spännet, vad jag kan se. Men jag vet heller inte vad jag letar efter..
 

Bilagor

  • received_1077046038973527.jpeg
    received_1077046038973527.jpeg
    49.9 KB · Visningar: 595

rogart-63

Patek
Hej, jag har en gammal Omega min familj ärvt som jag undrar om någon kan ge mer info om och kanske även ev ett dagsvärde. Kan inte ge så mycket info, men vi ärvde den från en som skulle blivit någonstans runt 95 år i år, +/-. Klockan i sig står det enbart 760 på, i spännet, vad jag kan se. Men jag vet heller inte vad jag letar efter..
Står det 760 betyder det att det är guld . 76% guld . En damklocka är tyvärr inget större värde. Klockans vikt x dagens guldpris skulle jag tro att du får om du skulle sälja.
 

DrKlocka

Audemars
Det skulle vara bra om du lägger upp en eller flera bilder av bättre kvalitet. Näst intill omöjligt att säga något utifrån den bilden.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Står det 760 betyder det att det är guld . 76% guld . En damklocka är tyvärr inget större värde. Klockans vikt x dagens guldpris skulle jag tro att du får om du skulle sälja.
Fast jag tror det det där är på väg att ändras något, speciellt om damuret kommer från en mer känd tillverkare och är tänkt som ett lite "exklusivare"smyckesur (som eventuella stenar kan tyda på).

Tycker exklusiva damur har gått lite dyrare på kaplans på sistone?

@Aurum och @Strindberg kanske känner igen uret, även om bättre bilder vore bra.
 

rogart-63

Patek
Om man gör så här syns det lite bättre . Ser ju nästan ut som vitguld?
received_1077046038973527.jpeg

Skulle nog kontaktat en auktionsfirma eller nån som kan värdera den klockan. Ser ju högst speciell ut .
 
Senast ändrad:

jnfrw

Breitling
Jag kan försöka ta bättre bilder om ett tag. Har bara mobilen att ta bilder med och inte säkert det är bra fokus på närbilder. Men närmare bör ju gå än den första iaf.
 

jnfrw

Breitling
Det bästa min mobil kunde görs i skärpa. Spännet är märke som en triangel med prick i, sedan 760. Sidan av spännet är tre kronor a la swe på, sidan av uret är det ett litet märke som inte ens min supersyn kan läsa men jag gissar på ett P möjligtvis?
Har ytterligare en ännu äldre klocka men kan inte ens avgöra märket, gissar på CE..... Om jag minns rätt, om det finns gamla guldklockor som kan börja på det..
 

Brogren

Cartier
Armbandet ser ut att vara fantastiskt hantverk bakom. Tror klockan är värd mer än guldvärdet om armbandet är orginal Omega.
Hoppas du ska behålla och använda den i vilket fall som helst!

Den andra klockan kanske heter Certina? Skadad urtavla eller varför kan du inte läsa vad det är för märke?
 

DrKlocka

Audemars
Ser ut att vara en riktigt fin klocka! Svårt att avgöra med dessa bilder. Du borde gå till ett auktionshus eller liknande och försöka få hjälp därifrån. Bor du i Stockholm kan du ju gå till Kaplans tillexempel.

Skulle också vara intressant att se en bild på klockans baksida.
 

jnfrw

Breitling
Jag ska titta på den i dagsljus snart om det är en 5a eller 6a.
Den andra står det mycket riktigt Certina i nu i dagsljus. Svårt att se i mörker mest tydligen ;) Den klockan har en massor siffror på sig, baksida. Är det något man kan tyda något ifrån?
Baksidan av Omega är helt blank (guld) men jag tar en bild där med då!
Lite googling säger att ägaren till Omega var född 1917, hon har haft klockan så länge jag kunnat minnas (vilket säger föga mycket med mina 23 år..).
 

rogart-63

Patek
Tycker oxå det står 750? . Vilket är mer logiskt . Trianglen med den lilla punkten över 750 är ett Omega märke. Tror däremot inte att den är så gammal som 1917 eller så . Möjligen vända på siffrorna 1971 ;)
 

Martin Lovasz

Audemars
Ur serienumren på Certina klockor kan man utläsa det mesta (tack vare mig ;-)) så ja ge oss dem eller ännu bättre några fina bilder på klocka.

Omegan ser ut som en klassisk 50/60 talare och denna design var mycket populär och merparten av tillverkarna hade liknande modeller, men inte med diamanter då...

Jag skulle tippa på att guldvärdet ligger på mellan 4000-5000kr men diamanterna gör lite till och klockan är riktigt snygg så ett visst värde har den, men väg den så har du mer eller mindre guldvärdet.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Den är lite lik denna klocka på Pinterest . Jobbigt att gå in där bara . Kallas för cocktail watch . Sök på
Omega ladies 18 k cocktail watch . Så tror jag du hittar liknande . Denna på pinterest kostar cirkus $2200 . Så är värd en hel del ?
38ee9d77ba12eb4a5af689c8df90f71a.jpg
 

Icaras

Rolex
Omegas damur är ju lite kluriga, finns ju ett gäng klassiker som kostar bra mycket mer än sitt guldvärde. Den du har vet jag inte riktigt men om länken är Omegas egna lär den inte varit bland de billigaste när det begav sig.
@tdn-dk Vet du möjligen vad det kan vara?

Edit:
Närmsta jag hittar är denna:
Ladies%20Omega%20diamond%20and%20gold%20watch.jpg

bc604d60113e73120e313bf9dc063d27.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Det finns ett Omega märke på låste så är det bara äkta är det mycket dyrt. Kvalitén på arbetet är sådant att jag inte kan tänka mig att det inte är det och därtill så finns kattfoten.
 

tdn-dk

Panerai
Omegas damur är ju lite kluriga, finns ju ett gäng klassiker som kostar bra mycket mer än sitt guldvärde. Den du har vet jag inte riktigt men om länken är Omegas egna lär den inte varit bland de billigaste när det begav sig.
@tdn-dk Vet du möjligen vad det kan vara?

Edit:
Närmsta jag hittar är denna:
Ladies%20Omega%20diamond%20and%20gold%20watch.jpg

bc604d60113e73120e313bf9dc063d27.jpg

Jeg vet inte mycket om dam Omega klockar, der flera liknande i AJTT boken, dog inte helt den samma.
 
Topp