• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifieringstråden

Ja, jag förstår att du kommit längre i tankarna än jag. 🙂 Får väl be någon här skruva i sär en och dokumentera.
Något sånt där det är en liten kammare i toppen på kronan med ett hål ner till där halsen går på.
IMG_6928.jpeg

Just HE-Valves kom jag inte i kontakt med när jag designa boetter eftersom Lange inte har några dykarklockor.

Men har konstruerat ”mono pushers” till kronografer. Det är samma princip fast med en mekanisk genomförning av tryckknappen i kronan. Då överförs kraften via ett löst rör som ligger runt uppdragsaxeln som går in till verket.

Något sånt där det är en liten kammare i toppen på kronan med ett hål ner till där halsen går på.
IMG_6928.jpeg

Just HE-Valves kom jag inte i kontakt med när jag designa boetter eftersom Lange inte har några dykarklockor.

Men har konstruerat ”mono pushers” till kronografer. Det är samma princip fast med en mekanisk genomförning av tryckknappen i kronan. Då överförs kraften via ett löst rör som ligger runt uppdragsaxeln som går in till verket.
Snyggt. Kom på att den fjädrande del där bommen fäster knappast är heliumtät till själva kronan. Finns ju inte så mycket plats annars. Dock inte alls övertygad ännu.
IMG_3250.jpeg

Snyggt. Kom på att den fjädrande del där bommen fäster knappast är heliumtät till själva kronan. Finns ju inte så mycket plats annars. Dock inte alls övertygad ännu.
IMG_3250.jpeg
Sen även om det är en häftig teknisk ”feature” är det ju sjukt opraktiskt eftersom det gör kronan dyr vilket inte är optimalt då kronor får bytas då och då när gängan i krona/hals ger upp.

Så att ha en separat ventil är ju att föredra men det är ju en annan diskussion. Sen hur många klockor med helium ventil som faktiskt får uppleva en djupdykning och vistelse i helium är ytterligare en separat diskussion 😅

Sen även om det är en häftig teknisk ”feature” är det ju sjukt opraktiskt eftersom det gör kronan dyr vilket inte är optimalt då kronor får bytas då och då när gängan i krona/hals ger upp.

Så att ha en separat ventil är ju att föredra men det är ju en annan diskussion. Sen hur många klockor med helium ventil som faktiskt får uppleva en djupdykning och vistelse i helium är ytterligare en separat diskussion 😅
Är ju lite läger Ploprof när det kommer till heliumventiler. De har nog sänkt fler ur än de räddat.

Inte hundra på att detta är en klocka som kvalificerar till vintage (kanske?), men jag vet ingen annan tråd för identifiering. Har för mig att det finns något snarlikt i vanliga diskussionsdelen med kändisar, men här känns bättre. Någon som kan hjälpa mig se vad detta är för tunn klocka?

IMG_5267.jpeg

Någon som känner till något om märket Etna eller denna boett? Fin 35mm stålboett med infälld krona. Hittar inte mycket info på mikrolisk.

IMG_4618.jpeg
IMG_4619.jpeg
IMG_4620.jpeg

Tillbaka
Topp