Omega Seamaster
Jag har fått ett skov av klockintresse och fick (med hjälp av en urmakare) liv in min ärvda Omega Seamaster Automatic Calendar. (Droppar även en post in introtråden så ni vet vem ni har att göra med.)
Klockan köpt av min pappa och jag har haft en vag uppfattning om att den var från 50/60-talet. Han slutade använda den på 80-talet, förmodligen baserat på en, för honom typisk, kalkyl att det var billigare att köpa en billig kvartsklocka än att laga den i avvaktan på att Staten försåg honom med en Tissot i guld, vilket den också gjorde och som fungerade felfritt i cirka ett (1) år.
Efter internetforskning tycker jag mig komma fram till slutsatsen att Omegan är 50-tal, mest troligt tidigt, men jag kan, som sedvanligt vis, ha fel. Korrekt?
Ett par sak förbryllar mig med urtavlan.
- Den har en rutbaserad struktur som jag inte hittar på någon annan.
- Den har en grå/rosa ton som jag inte heller hittar på någon annan, se suddig bild, den andra bilden ger den inte rättvisa.. Jag tar för givet att den färgskiftat av ålder men har svårt att tro att den började som vit. Vad kan den ha sett ut som ny?
Baksidan är helt slät så inga ledtrådar där.
Annars tänker jag att den inte kan ha varit helt billig när han köpte den. Vad kan den ha kostat då (med tanke på att han senare blev patologiskt kostnadsmedveten)?
Allt som kastar ljus över mina funderingar uppskattas.