Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Skit svårt med alla dessa verk . Dom ser nästan likadana ut . Det översta är gammalt som gatan . Ett cylinder verk. Troligen ett AS . Men aldrig sett nåt med sån brygga.I mitt letande efter ett annat verk såg jag detta, kan ha varit venus men vågar inte ta gift på det. Om du kan lyfta av tavlan och hittar en sköld med en stjärna så är det ett venus.
Ja det är ju det, och man blir ju tokig när man inte hittar rätt. Översta klockan är 20-30 tal skulle jag tippa.Skit svårt med alla dessa verk . Dom ser nästan likadana ut . Det översta är gammalt som gatan . Ett cylinder verk. Troligen ett AS . Men aldrig sett nåt med sån brygga.
Fancy lugs kallas väl band hornen. Om det hjälper nåt?Jeg har sikkert 20+ Tissot fra 1930 til 1950 talls, men idag kom det inn en variant
jeg aldri har sett før. Snapback med plexiglass over urverket også. Noen som har
vært borti disse modellene?
Ser ut som ett Landeronverk i kronografen så gissningsvis ett Landeron 49. Rubinan var ju skoj! Vilken logga! Har du en bild på baksidan?Hej, är ny här så detta blir mitt första inlägg När vi gjorde lite grovstädning hemma så hittade vi några klockar som har tillhört familjen. En av dom är en Petrux. Har inte kunnat hitta nåt information på nätet angående denna klocka. Det är ingraverat ”49” på den. Ni kanske kan hjälpa mig? Finns även 2 andra klockor (Omega och Rubina) som jag tror är också från 50 talet. Alla klockor förutom ”Rubina” fungerar som de ska. Blivit lite mer insatt i klockor på de senaste och det är ett roligt intresse. Extra roligt när man hittar lite äldre klockor hemma.
Mvh Auguste.
Tack. Rubinan har jag inte öppnad än, likaså som omega. Men kan återkomma med det.Ser ut som ett Landeronverk i kronografen så gissningsvis ett Landeron 49. Rubinan var ju skoj! Vilken logga! Har du en bild på baksidan?
Skulle gissa på Alpina 617. De kan se lite olika ut på ”bryggsidan” men tavelsidan ser lika ut.nån som kan förstå vad det här är för verk?
Lejonet och ormen ska vara märket för Auguste Favre, Cormoret i Schweiz. 0.800 är silverhalten (den "vanliga"), månen och kronan ett tyskt importmärke. "Galonne" är en slags guldplätering (numera antagligen bortnött). Har inte lyckats hitta "HHH", men det är antagligen boettillverkaren. Vågar inte gissa ålder. På andra sidan är det lite info om urverket (19 rubiner, breguetspiral osv).Hej! Vad är detta för ur jag ärvt? Ålder?
Men vad tusan har hänt! Den där måste du öppna och undersöka närmare!Noen her som hvet vad dette kan være?
Helt klart en klocka som önskar den var en Cartier Santos...Hej
Någon som vet något om detta märke ?
jag fick det i konfirmations present 1982
Hei behøver verktøyet man bruker for og få av baksiden på disse klokkene!Har du kjennskap til hvor man kan bestille/Kjøpe et sånt?Men vad tusan har hänt! Den där måste du öppna och undersöka närmare!
Finns t ex på eBay. Sök på case wrenchHei behøver verktøyet man bruker for og få av baksiden på disse klokkene!Har du kjennskap til hvor man kan bestille/Kjøpe et sånt?
Hei behøver verktøyet man bruker for og få av baksiden på disse klokkene!Har du kjennskap til hvor man kan bestille/Kjøpe et sånt?
Kan det här intressera?Passar också på att fråga om någon vet vilka dessa verk är
Tackar för tipset! Ett venus 75 va? Tror jag kniper den.
Tror du har rätt där. Och lycka till.Tackar för tipset! Ett venus 75 va? Tror jag kniper den.
hehe, jag hade en liknande back in the day för när Romain Jerome var namnet på allas läppar...Noen her som hvet vad dette kan være?
Absolut inte skräp. Fin klocka från respekterad tillverkare (speciellt förr i tiden). Ser ut att vara guldpläterad som drar ner värdet. Referensnummer på en sådan här är tämligen ointressant. Kvarts (batteriverk). Åldern vet du ju redan. Använd den och njut. Ren och snygg design. Värde 1000-1500kr?Fadern fick denna i examenspresent vid skiftet 80/90 talet. Är det någon som kan få fram nå ref nr eller liknande, kanske något annat intressant? I princip helt orörd, legat i lådan sedan han fick den.
Edit: eller är det bara skräp?
Som sagt ovan, inget skräp, funkar den så putsa upp och använd den, det sitter nog ett quartzverk från Eta 955.xxx version, modellnr: 1040,Fadern fick denna i examenspresent vid skiftet 80/90 talet. Är det någon som kan få fram nå ref nr eller liknande, kanske något annat intressant? I princip helt orörd, legat i lådan sedan han fick den.
Edit: eller är det bara skräp?
Skulle säga 500-1000:-Absolut inte skräp. Fin klocka från respekterad tillverkare (speciellt förr i tiden). Ser ut att vara guldpläterad som drar ner värdet. Referensnummer på en sådan här är tämligen ointressant. Kvarts (batteriverk). Åldern vet du ju redan. Använd den och njut. Ren och snygg design. Värde 1000-1500kr?