• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tror de är hyffsat korrekta (sånär som något år), är väl utgivna av Omega själva?

743838-a816c781554f067b5eb96d4313431226.png
118 xxx xxx lär vara närmare 1950 än 47?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det har du rätt i, kollade inte närmare och tänkte fel. Vet inte när de där boetterna tillverkades, kan det stämma med sent 40-tal?

Kanske iofs spelar mindre roll med tanke på tavla och visare, men kul att lära sig...
Sent 40-tal stämmer med boetten, runt 50 är nog möjligt.

Tycker visarna (minut och tim) ser platta och konstiga ut om man nu ska anmärka på nåt. Är det Omegavisare och hör de till tavlan? Kanske. Men inte på klockan i övrigt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det har du rätt i, kollade inte närmare och tänkte fel. Vet inte när de där boetterna tillverkades, kan det stämma med sent 40-tal?

Kanske iofs spelar mindre roll med tanke på tavla och visare, men kul att lära sig...
Kanske har missuppfattat något, men 283 är väl inte samma som 30 SC T2? Verket är ju däremot tillräckligt gammalt för att passa boetten. Detta är dock överkurs för mig, aldrig riktigt brytt mig om verksvarianterna. Omegas arkiv ska ju inte heller vara helt 100% när det kommer till verk. Referensen tillverkades ju mellan 46 och 1951, helt klart 40-talskänsla på den boetten. Originalkronan är ju också läcker.
omega-vintage-other-omega-mi-2391-list.jpg
 

Popolino

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Urtavla och visare hör absolut inte ihop med boett och verk. De är långt senare.

Om boett och verk hör ihop vet jag inte. Det kan de göra. Har du bild på baklockets insida?
Ber om ursäkt för dEn extremt dåliga bilden, upptäckte det först efter att jag stängt igen klockan. Enda numret på locket är 2391-10.
E1F39942-1735-47F7-8BDC-C10AA53E5C92.jpeg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Ropade hem denna skönhet igår men vet egentligen inte riktigt vad det är för någor annat än det jag hittat lite på nätet om!
Har den något värde och historia förutom det rent visuella som jag direkt föll för...?
341535718_08ec02be-6b52-47ba-b315-4d84c14d57da.jpg
341535718_bb47f99a-1378-413b-bfd0-5703355d3955.jpg
341535718_e1c824a2-5617-4551-b599-ef4792c07d3e.jpg


Data på liknande ur från nätet:
Manufacturer: Nivada
Circa: 1955
Diameter excluding original signed crown: 30.17mms
Lug tip to lug tip: 37.12mms
Thickness: 8.25mms
Inside lugs: 18.97mms
Case shape: Square
Case metal: 18 carat 20µ gold plated steel ?
Case colour: Gold with gold back
Dial colour: Black
Script on dial: Nivada - Aqua Line An(u)tarctic 17- Swiss Made - T
Jewel count: 17
Adjustments: None
Script on movement: N/A
Script inside case &/or case back: N/A
Movement type: Nivada 17 jewel sweep second with Incabloc (Revue 350 base), calibre #(N) 35
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
@Hugger69 Håller med dig om att den var snygg. Perfekt accessoar till rätt utstyrsel. Nästan så man vill utgå från klockan och klä sig därefter, snarare än tvärtom. Fin baksida och krona. Men jag har inget att säga om värde etc.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Bekymrad för vad? Finns många klockor som vi/jag inte har sett.

Den är inte 30-40 eller 50-tal. ;)
Skojja bah, trodde det skulle komma en komplett beskrivning med gamla försäljningsbroschyrer...:p
Många beskrivningar jag sett efter lite slösurfande säger 50-tal men det vore kul att veta mer kring historien för det är ett ganska udda ur i mina ögon...
 
Senast ändrad:

JwJ

Omega
Screenshot_20200301-151958_Chrome.jpg
Hej, är lite sugen på den här för jag hoppas den ska passa till min Navajo länk.
Kan nån vänlig själ ge en fingervisning om vad det handlar om för modell så jag kan få fram uppgifter om storlek och mått mellan bandhornen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Screenshot_20200301-151958_Chrome.jpg
Hej, är lite sugen på den här för jag hoppas den ska passa till min Navajo länk.
Kan nån vänlig själ ge en fingervisning om vad det handlar om för modell så jag kan få fram uppgifter om storlek och mått mellan bandhornen.
Ombyggt fickur, finns det ingen märkning på bandet som är synlig får du fråga säljaren. Lär vara rätt så brett.
 
  • Like
Reactions: JwJ

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Screenshot_20200301-151958_Chrome.jpg
Hej, är lite sugen på den här för jag hoppas den ska passa till min Navajo länk.
Kan nån vänlig själ ge en fingervisning om vad det handlar om för modell så jag kan få fram uppgifter om storlek och mått mellan bandhornen.
Ombyggt, eventuellt ommålat, fickur. Fel visare i vart fall. :)
Edit: som ovan, kolla baksidan på bandet eller fråga säljaren!
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: JwJ

JwJ

Omega
Ombyggt fickur, finns det ingen märkning på bandet som är synlig får du fråga säljaren. Lär vara rätt så brett.
Aah, tack så mycket. Förklarar varför jag inte hittade något när jag sökte.
Det är en pantbank som säljer så man får bara en bild om man inte frågar. Jag tror inte det blir nått köp, kommer vara alltför stor.

Ombyggt, eventuellt ommålat, fickur. Fel visare i vart fall. :)
Edit: som ovan, kolla baksidan på bandet eller fråga säljaren!
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Budade hem den här i en lot i tron om att det var en herr, men tyvärr ej. Nåväl, 33mm guldpläterad (plaque g10) och ett tillsynes rätt fint verk med 4 adjustments. Någon som känner igen verket? Körde de inhouse med?
Såg en stämpel på bilden nu så får öppna upp igen i värsta fall :bag:
Ska eventuellt göra ett nytt försök att få in frugan på vintage och klocka öht.
Edit. Det är en Bucherer om det inte framgick
19FC1181-6991-4E57-9E4D-D5B4FAB689A4.jpeg
A21AA61E-3FE4-4F9F-AC27-76066C83D089.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Budade hem den här i en lot i tron om att det var en herr, men tyvärr ej. Nåväl, 33mm guldpläterad (plaque g10) och ett tillsynes rätt fint verk med 4 adjustments. Någon som känner igen verket? Körde de inhouse med?
Såg en stämpel på bilden nu så får öppna upp igen i värsta fall :bag:
Ska eventuellt göra ett nytt försök att få in frugan på vintage och klocka öht.
Edit. Det är en Bucherer om det inte framgick
19FC1181-6991-4E57-9E4D-D5B4FAB689A4.jpeg
A21AA61E-3FE4-4F9F-AC27-76066C83D089.jpeg
33 mm är, men framförallt var, en herrstorlek.
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
33 mm är, men framförallt var, en herrstorlek.
Hej, jag håller med, men det är kanske bandhornsbredden som gav mig intrycket av dam. Känns lite smalare. Ska mäta själv (var ett lotmått 33-35mm) när jag öppnar upp. Har du någon uppfattning om ålder. Sent 60-tal tidigt 70-tal?
 
Topp