• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifieringstråden

Tack! Ja, verkar rimligt.

Det finns mycket kunskap på KS!

Ett sammanträffande var att @Highvalley i början av december la upp en bild i klockreklamtråden på en Delbana från 1945, med ett svart armband.

Ett identiskt band satt på min Astro med fasta bandstift. Bandet i svart plast klippte jag bort, i tron att det var 60- eller 70-tal, dagen innan highvalley la upp sin bild och efter att klockan legat orörd sex månader sedan den köptes :banghead:.

Antagligen var det originalbandet från början av 40-talet, men tyvärr ingen modell jag sett tidigare.

Nåväl, klockan förtjänar en service och ett nytt passande band.

Highvalleys bild
EB60DC89-5E92-4DAB-99B6-0621ED4B95E1.jpeg

Jeg har et nos plastikk band som ovenfor. Produsenten heter protexo.

Tack! Ja, verkar rimligt.

Det finns mycket kunskap på KS!

Ett sammanträffande var att @Highvalley i början av december la upp en bild i klockreklamtråden på en Delbana från 1945, med ett svart armband.

Ett identiskt band satt på min Astro med fasta bandstift. Bandet i svart plast klippte jag bort, i tron att det var 60- eller 70-tal, dagen innan highvalley la upp sin bild och efter att klockan legat orörd sex månader sedan den köptes :banghead:.

Antagligen var det originalbandet från början av 40-talet, men tyvärr ingen modell jag sett tidigare.

Nåväl, klockan förtjänar en service och ett nytt passande band.

Highvalleys bild
EB60DC89-5E92-4DAB-99B6-0621ED4B95E1.jpeg
Äsch, vad trist timing. Får nästan dåligt samvete för att jag inte postade tidigare. Men kul ändå att annonstråden sprider lite kunskap, att den har ett värde bortsett från det estetiska. Kan inte hjälpa dig med ett band. Har ett par liknande, men de är genomskinliga och gissningsvis av yngre årgång.

Det finns en symbol på min guldklocka som jag alltid varit nyfiken på. Jag har ägt klockan väldigt länge men det var först nyligen som jag faktiskt började luska lite mer i stämplarna på boettens baksida. Några av dem tror jag att jag listat ut, "18K/0.750" talar ju för sig själv, "Hammarhuvudet" med 108 stämplat är en tillverkarstämpel för boetten om jag förstått det rätt. Huvudet i profil är såvitt jag kan se en "Swiss Hallmark"-stämpel för 18 karat.

Droppsymbolen i mitten av boetten hittar jag däremot ingenting om. Kanske är det någon här på forumet som vet mer om den?
3.jpg

Det finns en symbol på min guldklocka som jag alltid varit nyfiken på. Jag har ägt klockan väldigt länge men det var först nyligen som jag faktiskt började luska lite mer i stämplarna på boettens baksida. Några av dem tror jag att jag listat ut, "18K/0.750" talar ju för sig själv, "Hammarhuvudet" med 108 stämplat är en tillverkarstämpel för boetten om jag förstått det rätt. Huvudet i profil är såvitt jag kan se en "Swiss Hallmark"-stämpel för 18 karat.

Droppsymbolen i mitten av boetten hittar jag däremot ingenting om. Kanske är det någon här på forumet som vet mer om den?
3.jpg
Vad är det för klocka? Det kan ju ha något med märket att göra... (108 är Jacques Beiner/Roger Parel SA f.ö. ifall du inte redan har listat ut det.)

Vad är det för klocka? Det kan ju ha något med märket att göra... (108 är Jacques Beiner/Roger Parel SA f.ö. ifall du inte redan har listat ut det.)
En Belinda så inget speciellt märke precis. Jag såg en liknande symbol på en klocka av annat märke här på forumet tidigare men minns inte vart nu (det var då jag kom att tänka på min), så känns spontant som att symbolen inte är kopplad till märket.

Bilagor

• 3.jpg
    3.jpg
    145 KB · Visningar: 11

3.jpg
Dråpen har kanskje noe med vann-tetthet å gjøre?

Dråpen har kanskje noe med vann-tetthet å gjøre?
Tänkte faktiskt detsamma.
Hade ju onekligen varit en rimlig symbol för detta.
Det låter helt klart rimligt. Inte riktigt en klocka man förknippar med behov av vattentäthet kanske men med den solida boetten och armerade glaset (som jag sett benämnas som waterproof på vissa ställen) är det kanske någon form av vattentäthet man indikerar med droppen.

Hej,
Vi har en äldre JLC som gammelfarfar fick från stålverken i Finspång 64. Sitter någon på mer info om modell, ref, etc?
Länken är ej original vet vi, ska förmodligen vara ett skinnband.
Jag har ingen info att komma med, men har en exakt likadan från 63 (också förtjänstklocka). Riktigt trevlig och värd att snygga till! Vill minnas att jag köpte min för omkring 5.000 för några år sen, förmodligen lite undervärderad då, säkert värd mer nu.

Har en gammal "släktklenod" - damklocka i 18k guld. Oklart hur mycket av boetten som är guld men länken är det iaf. Tissot uppenbarligen. Totalvikt 21g. Tämligen liten. Har denna något värde annat än som "skrotguld"? Någon som vet något om den? Ref, ungefärlig ålder etc? Går den att sälja för mer än skrotguldspriset?

IMG_1803.jpeg
IMG_1802.jpeg
IMG_1801.jpeg

IMG_1804.jpeg

Har en gammal "släktklenod" - damklocka i 18k guld. Oklart hur mycket av boetten som är guld men länken är det iaf. Tissot uppenbarligen. Totalvikt 21g. Tämligen liten. Har denna något värde annat än som "skrotguld"? Någon som vet något om den? Ref, ungefärlig ålder etc? Går den att sälja för mer än skrotguldspriset?

IMG_1803.jpeg
IMG_1802.jpeg
IMG_1801.jpeg

IMG_1804.jpeg
Förmodligen skrotguldspriset som gäller, om den såklart inte har ett sentimentalt värde. Är även boetten i guld? Släng upp en bild på baksidan.
Om inte annat kanske du kan skrota länken och behålla klockan? Helt klart mer guld i länken oavsett, boetten lär ju inte tillföra så mycket även om den är i 18k.

Förmodligen skrotguldspriset som gäller, om den såklart inte har ett sentimentalt värde. Är även boetten i guld? Släng upp en bild på baksidan.
Om inte annat kanske du kan skrota länken och behålla klockan? Helt klart mer guld i länken oavsett, boetten lär ju inte tillföra så mycket även om den är i 18k.
Bra poäng. Hittar ingen 18k eller kattfotstämpel på boetten. Är någon extremt liten stämpel eller nått som inte går att tyda så högst oklart, men förmodligen inte. Bra tips, blir nog att göra mig av med länken och spara klockan då.

Hej!
Jag spontanköpte en Jacques Lemans för ett tag sen men hittar inte så mycket info om den så tänkte att jag testar här.
Det verkar vara en limiterad version 100 st gjordes

Bilagor

• Screenshot_20201229-160451_Gallery.jpg
    Screenshot_20201229-160451_Gallery.jpg
    254.2 KB · Visningar: 47
  • Screenshot_20201229-160506_Gallery.jpg
    Screenshot_20201229-160506_Gallery.jpg
    230.9 KB · Visningar: 24
Bra poäng. Hittar ingen 18k eller kattfotstämpel på boetten. Är någon extremt liten stämpel eller nått som inte går att tyda så högst oklart, men förmodligen inte. Bra tips, blir nog att göra mig av med länken och spara klockan då.
Halt brukar stå på insidan av boettlocket. Det är sällan som det sitter svensk kontrollstämpel på guldklockor och gör det så är det nästan alltid den ovala importkontrollen. Sverige hade hårda regler för stämpling av ädla metaller före 1988. Men guldklockor ifrån Schweiz var under vissa förutsättningar undantagna Myntverket och senare Statens Provningsanstalts stämplar. Där nöjde man sig med tillverkarlandets stämplar.

God fortsättning!

Vet någon var jag kan få tag på en förteckning över ”Omega originalglas - Armerat glas med spänningsring”? Eller har någon rentav en förteckning att dela med sig av?

Jag har delar av ett sortiment efter en släkting som var aktiv urmakare från 60- fram till 90-talet. Det vore kul om glasen kom till användning och eftersom jag själv inte kommer använda dem så funderar jag på att sälja. Skulle dock gärna vilja veta lite mer om dem först såsom dimension och till vilken boett de passar etc.

Tack för svar!

5FEAEB0C-A929-4EBC-A905-C63899441B2F.jpeg

God fortsättning!

Vet någon var jag kan få tag på en förteckning över ”Omega originalglas - Armerat glas med spänningsring”? Eller har någon rentav en förteckning att dela med sig av?

Jag har delar av ett sortiment efter en släkting som var aktiv urmakare från 60- fram till 90-talet. Det vore kul om glasen kom till användning och eftersom jag själv inte kommer använda dem så funderar jag på att sälja. Skulle dock gärna vilja veta lite mer om dem först såsom dimension och till vilken boett de passar etc.

Tack för svar!

Du kan sjekke denne tråden på OF Kanskje du finner dine glass i listen fra omega.

God fortsättning!

Tack för svar!

Tror de bör vara med i den här listan.

Stort tack @Highvalley, det var precis vad jag letade efter! Det förklarar också varför det ligger ett gäng Tissot-glas i lådan jag har, de är från samma sortiment.

Tack också @JohanSA, nu har jag det jag letade efter.

Tillbaka
Topp