• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

Psykel

Patek
Gott folk! Denna höjer mina ögonbryn något... Funtar över märkningen på tavlan, är den ”rätt”. Prickarna över Ä’t, ingen märkning i nederkant alls eller någon fågel som jag sett på många andra tärnan automat. Men, är detta en klocka där man bryr sig om att måla om tavlan eller använda någon typ av servicetavla?! Känns ju orimligt då det knappast är värt att lägga tid/pengar på sånt. Så, om någon kan sänka min bryn vore jag tacksam!!
6EB0A04E-63DF-4CC4-AD76-F9303F799770.jpeg
Om inte annat så är väl din Tärnan från 70-talet, till skillnad från dom fina 50-talarna man ofta ser. Skulle tippa på att kvalitén gick ner i takt med att quartzklockorna tog över, som med så många andra märken. Finns det nån märkning på baklocket eller på insidan? Kan ju vara så att den inte är tillverkad i Schweiz om den saknar Swiss på tavlan.
 

Kupad Hand

Panerai
Om inte annat så är väl din Tärnan från 70-talet, till skillnad från dom fina 50-talarna man ofta ser. Skulle tippa på att kvalitén gick ner i takt med att quartzklockorna tog över, som med så många andra märken. Finns det nån märkning på baklocket eller på insidan? Kan ju vara så att den inte är tillverkad i Schweiz om den saknar Swiss på tavlan.
Där är du nog nått på spåren! Ingen swiss-märkning någonstans vad jag se. Ser ut som ett felsaverk i, svårt se på bilden och med ögat. Slutar på 11 iaf
75C08250-9869-4567-B8A2-DB7BE804ADC2.jpeg
 

figgegreen

Breitling
Bäste entusiaster, vilken modell är detta? Älskar den jäveln men förmodar att den ligger ett par kronor över en terapeutlön..
 

Bilagor

  • 02ED8974-C76F-4A28-B1B3-F8684833D192.png
    02ED8974-C76F-4A28-B1B3-F8684833D192.png
    611.7 KB · Visningar: 50

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Där är du nog nått på spåren! Ingen swiss-märkning någonstans vad jag se. Ser ut som ett felsaverk i, svårt se på bilden och med ögat. Slutar på 11 iaf
75C08250-9869-4567-B8A2-DB7BE804ADC2.jpeg
Skulle precis skriva att jag gissade att du skulle hitta ett franskt verk i den när jag upptäckte att tråden fortsatte på den här sidan. Det är ett FE och inte ett Felsa. Ser inte riktigt vad det står men något i den här stilen iallafall. http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&FE_4611
Tänkte Frankrike för min Svalan utan ursprungsmärkning på tavlan har ett FE-verk.
 

Kupad Hand

Panerai
Skulle precis skriva att jag gissade att du skulle hitta ett franskt verk i den när jag upptäckte att tråden fortsatte på den här sidan. Det är ett FE och inte ett Felsa. Ser inte riktigt vad det står men något i den här stilen iallafall. http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&FE_4611
Tänkte Frankrike för min Svalan utan ursprungsmärkning på tavlan har ett FE-verk.
Så är det nog, ser ju likt iaf. Och så klart inte Felsa, men inte helt lärd än(uppenbarligen!) på alla hallmarks o förkortningar. Tack för mer info iaf!!
 

Psykel

Patek
Skulle precis skriva att jag gissade att du skulle hitta ett franskt verk i den när jag upptäckte att tråden fortsatte på den här sidan. Det är ett FE och inte ett Felsa. Ser inte riktigt vad det står men något i den här stilen iallafall. http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&FE_4611
Tänkte Frankrike för min Svalan utan ursprungsmärkning på tavlan har ett FE-verk.
Så är det nog, ser ju likt iaf. Och så klart inte Felsa, men inte helt lärd än(uppenbarligen!) på alla hallmarks o förkortningar. Tack för mer info iaf!!
Dåså! Frankrike är ju inte fy skam när det kommer till klockor heller. Ihopsnickrad av LIP eller Yema, kanske?
 

Kupad Hand

Panerai
Dåså! Frankrike är ju inte fy skam när det kommer till klockor heller. Ihopsnickrad av LIP eller Yema, kanske?
Ja men nu blev det genast en lite positiv schwung på det! Vi kan ju alla enas om att hålla fast vid detta som en sanning ;) Men som du säger, Franskt har lite bättre konnotationer kanske?! Oavsett, klockan funkar väldigt bra och väldigt välbehållen för sin ålder så jag är helnöjd!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hej,
Har ärvt dessa tre klockor nyligen och är väldigt nyfiken på att veta mer om dom.
Någon som ser eller har en aning om vad dessa kan vara för klockor/model?
Skulle vara väldigt tacksam för minsta hjälp eller tips på vart man kan vända sig.

Denna klocka gav min farfars mor 1928 till min farfars far.
Klocka 1928.jpg


Denna klocka var min farfars vardagsklocka, men vet inget mer än att det är en tissot och hittar ingen bild av just denna model på nätet.
Tissot Klocka.jpg


Detta fickur tillhörde min farfars far och ser inget märke mer än att det är K14 och ett serienummer eller liknande på 199.51
Fickur.jpg



Tack på förhand!

// C

Jag vet inget om klockorna, men jag tycker tissot-tanken är sååå snygg!
Gillar verligen när den ser ut som en riktig tank, dvs att man faktiskt kan se bandhjulen på sidan!
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Ja men nu blev det genast en lite positiv schwung på det! Vi kan ju alla enas om att hålla fast vid detta som en sanning ;) Men som du säger, Franskt har lite bättre konnotationer kanske?! Oavsett, klockan funkar väldigt bra och väldigt välbehållen för sin ålder så jag är helnöjd!
FE4611 satt i de allra första Heuer-dykarna som monterades av firman Monnin i Frankrike. Byttes sedan mot ETA-verk när Heuer flyttade monteringen till Schweiz.
 

Da Vinci

Omega
Jag har denna Omega och undrar om någon vet något kuriosa om modellen som producerades på 60-talet. Har sett en enda liknande klocka med silver index från samma tidsepok. Det var en Breitling, men den hade inte linnetavla, kommer inte ihåg om den hade onyx ilägg vid indexen.
Den känns lite ovanlig så vore kul att höra om någon har/ har haft en liknande eller någon som kan något om dess historia?

wat19045-04.JPG

1612477612187.png
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Jag har denna Omega och undrar om någon vet något kuriosa om modellen som producerades på 60-talet. Har sett en enda liknande klocka med silver index från samma tidsepok. Det var en Breitling, men den hade inte linnetavla, kommer inte ihåg om den hade onyx ilägg vid indexen.
Den känns lite ovanlig så vore kul att höra om någon har/ har haft en liknande eller någon som kan något om dess historia?

wat19045-04.JPG

1612477612187.png
Tavlan påminner om Polerouter och vissa Certina DS.
 

Ocean

Omega
Halloj!
Min kära mor grävde fram dessa och undrade om ”den där klock-klubben du är med i” visste mer om dessa. Vi bryr oss inte speciellt mycket om värdet men vore kul med ref / fake / årtal / vadsom!

Tack på förhand!

6C0E5BBE-C25E-4A64-8E05-5677169F7F95.jpeg

319D1E65-6C61-4ADE-B4A9-7748972BA377.jpeg
 

Psykel

Patek
Tack Psykel, har helt plötsligt sett flera Certina DS men ingen mer Omega. Vet du om denna tillkom som ett svar på G Gentas design av Polerouter?
Ja och nej. Genta jobbade för Omega i början på 60-talet, designade bland annat om Constellation pie pan och efterföljande Constellation C-shape. Hans signum hos Omega var onyxinlägg i index och visare, som din har. Om jag har förstått Gentas uppdrag hos Omega så designade han inte många kompletta klockor utöver Constellation, utan designade framför allt "lösa" tavlor och visare, som sen sattes ihop i olika kombinationer och boetter. Din boett är ju ganska "basic", så att säga. Inget fel med det, men om man jämför med Gentas Constellations. Tavlan och visarna är ju vad som sticker ut, så därför är jag nog hyfsat övertygad om att det är Genta som designat dom på din klocka. Ligger ju rätt i tiden också, eftersom den är tillverkad sent 1960.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja och nej. Genta jobbade för Omega i början på 60-talet, designade bland annat om Constellation pie pan och efterföljande Constellation C-shape. Hans signum hos Omega var onyxinlägg i index och visare, som din har. Om jag har förstått Gentas uppdrag hos Omega så designade han inte många kompletta klockor utöver Constellation, utan designade framför allt "lösa" tavlor och visare, som sen sattes ihop i olika kombinationer och boetter. Din boett är ju ganska "basic", så att säga. Inget fel med det, men om man jämför med Gentas Constellations. Tavlan och visarna är ju vad som sticker ut, så därför är jag nog hyfsat övertygad om att det är Genta som designat dom på din klocka. Ligger ju rätt i tiden också, eftersom den är tillverkad sent 1960.
Det är synd det inte finns en lite mer komplett lista offentligt på vad han gjorde. Han formgav ju extremt många modeller när det begav sig.
 
Topp