Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag har frågat i Omega-tråden utan att det har lett någonvart så jag provar här, där jag borde ställt frågan från början!
Känner ni igen den här?
Jag har sett en hel del klockor swisha förbi i mina dar men aldrig sett den här modellen.
Någon som kan hjälpa
Skulle nog gissa på felprintad.God kväll!
Jag har kommit över detta City ur, men blir inte klok på stavningen på urtavlan!
Urtavlan = Cronograph
Baksidan = cHronograph
Det skiljer sig alltså mellan dessa stavningar, och vid en googling så hittar jag att de flesta urtavlor med fyrkantiga märkningar har ordet "Cronograph" på sig, medans de som har runda har "cHronograph", och min tanke går direkt till att om det handlar om en klocka som ej var till för export, eller bara felprintad?
Sitter ett stabilt Valjoux 7734 i den, och den funkar annars bra, ska bara få till sig lite kärlek
Ja det verkar som så, har sett några fler som varit tillsalu med samma stavning nu när jag googlat djupare!Skulle nog gissa på felprintad.
Avslutad - City Kronograf 70-tal
Säljer nu denna riktigt trevliga City kronograf då annat eventuellt ska in. Jag har velat fram och tillbaka men nu är det dags...tror jag. 😄 I sitter ett Valjoux 7734-verk som håller tiden jättebra och kronografen nollställer som den ska. Det enda som kan vara värt att nämna är att den är något...klocksnack.seAvslutad - Vintage dykarkronograf City reversed panda
Chans att knipa en riktigt fin vintagekronograf! Kommer säkert ångra detta, men nu kör vi :) Byter gärna till mig ett vitt 19 mm Tropic Sport, och/eller en vintage gulddressare på ca 32-35 mm i diameter, och/eller en vintagetank i guld eller stålfärg med "art-deco tavla" eller "jump-hour"...klocksnack.se
Det är Landeron iallafall. Men jag har inte så bra koll att jag kan se vilken av alla varianter det är. Jag tror att märkningen med kalibernummer är dolt under flärpen på verkringen nedanför balansen i bilden.Ngn som är kunnig och vet vad detta är för kronograf…verk ?
Ok Nope , satt inget där. Trodde de va landeron 48 men det är nog inte det. Man startar på övre knappen och stoppar/nollställer på nederstaDet är Landeron iallafall. Men jag har inte så bra koll att jag kan se vilken av alla varianter det är. Jag tror att märkningen med kalibernummer är dolt under flärpen på verkringen nedanför balansen i bilden.
Kan ju vara 248 då? De är vanliga i 60/70-tals kronografer med runda pushers. Har knappmönstret du beskriver.Ok Nope , satt inget där. Trodde de va landeron 48 men det är nog inte det. Man startar på övre knappen och stoppar/nollställer på nedersta
President de luxe, jag hade svårt att hitta något mer med tanke på namnet och allt som kommer upp på Google om klockor och presidenter.
Det verkar stämma bra med att andra raden börjar på "de" också. Tack för hjälpen!President de luxe, jag hade svårt att hitta något mer med tanke på namnet och allt som kommer upp på Google om klockor och presidenter.
Stilen får mig att tro att den är tillverkad på 50-talet.
Intressant att höra. Är absolut ingen hemmaskruvare när det kommer till klockor så denna kommer nog aldrig ticka igen tyvärr.Fhf 2xx-nånting. Sent 50-tal. Sicken tur att den är vattentät i alla fall! Eh,.. tjoa om du får igång den och vill ha tag på en ny urtavla, har ingen President men en hel del med samma formspråk.
Ex http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&a&2uswk&FHF_282
Om du inte tänker fixa den är jag spekulant på den därIntressant att höra. Är absolut ingen hemmaskruvare när det kommer till klockor så denna kommer nog aldrig ticka igen tyvärr.
Ser faktiskt lite märklig ut, får lite känsla av att det är en franken men samtidigt välgjort. Omega utan nummer i baklocket är märkligt, iaf inget jag känner igen. I vilket fall tror jag det är svårt att få mer än guldvärdet så väg den så är värderingen där.Kollega till min sambo har ärvt denna klocka. Blir inte riktigt klok då bakboetten säger Seamaster men tavlan Genéve. Pantbank belånar strax över 20k på den, förmodligen sett till guldvärdet. Skulle dock vilja veta lite mer om vad det egentligen är? All input är av vikt.
Tack för svar. Nej precis och lite som jag misstänkte. Hade det varit en connie med ref och alla rätt i helguld hade det varit en annan femma.Ser faktiskt lite märklig ut, får lite känsla av att det är en franken men samtidigt välgjort. Omega utan nummer i baklocket är märkligt, iaf inget jag känner igen. I vilket fall tror jag det är svårt att få mer än guldvärdet så väg den så är värderingen där.
Tycker att det definitivt ser ut som damklockor. Proportionerna ser så ut, samt banden ser smala ut. Men går ju alltid att chansa, om dom skulle gå billigt.Hejsan allesammans!
Hittade denna lot på en nätauktion nyligen. Det jag undrar över är eg om någon känner igen modelle/ref på eternan längst till vänster första bilden och om det kan vara en h moser & cie sista bilden höger, och om det verkligen är damklockor som det står i auktionsfirmans beskrivning??
Jag är lite tveksam sistnämnda speciellt. Finns tyvärr bara en bild att utgå ifrån ( uppdelad i två nedan) och ingen information om några mått. Känns som att det kan vara tankar som är runt 22-26 mm, vilket hade varit intressant isåf.
Fota den under urtavlan istället så kan man se vad det är. Men vild gissning så säger jag AM 50x.Någon som vet vad detta är för urverk? Sitter i en issued svensk (tre kronor).
https://www.omegawatches.com/vintage-watchesUppföljning!
jag har svårt att hitta var på Omegas hemsida jag kan söka referensnummer som jag fick tips om.
Här kommer några bilder till (bilder ej tagna av mig).
Inte helt exakt, men det närmaste jag hittade: https://corello.es/watches/movado-triple-date-calendograph-ref-14733-pantina-dial-steel-case-1960/Movado. Har googlat lite men tycks inte hitta en som ser exakt ut som denna. Nån som vet?