Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Certina new art, din är tillverkad ca 1966.Hej!
Någon av Er som kan tänkas veta lite mer om detta ur?
- Ålder?
- Ngt värde?
Stort tack!Certina new art, din är tillverkad ca 1966.
25-651 automatiskt urverk. Skulle gissa ett värde på runt 1000:- plus minus 500:-
Vad är det jag har köpt? Trodde det rörde sig om en disco-volante-liknande boett från suddiga ebaybilder, men icke. Fattas ytterboett? Är det någon slags hinge-case? Fattar inget! Srry för många bilder…
Hej jag drar till med att Lemanian är 50-tal och att Lärkan (mycket härligt namn förresten ) är 60-tal. Lite svårt att sätta värde baserat på endast dom bilderna... Men Lärkan tror jag på sin höjd är värd några hundralappar om det är ett HERRUR, mindre om det är dam.Halloj!
Skulle behöva hjälp o identifiera dessa två klockorna som tillhörde min morfar
Skulle vilja veta ungefärligt värde och ålder på dem om någon vet?
Tacksam för alla svar!
Jag tycker mig känna igen boettformen sedan tidigare, skulle gissa på 40-tal.Någon som sett något liknande den här förut? Boetten ser ut att vara gjord i ett enda stycke metall, ser inga skarvar vid bandhornen. Försöker ålderbestämma och ta reda på mer om den, den känns väldigt annorlunda.
Jag tycker mig känna igen boettformen sedan tidigare, skulle gissa på 40-tal.
Kan den ha haft ett speciellt användningsområde?
Ranffts datum är inte exakta, tänkte på att det på baksidan står "ej stöt" vilket jag antar handlar om balansen och isf troligtvis 40-tal?Om lappen på klockan stämmer så borde den vara något senare än så.
Åtminstone om Ranffts uppgift om 50-tal för cal. 520 stämmer.
@oftast Jäkla märklig/rolig pryl. Hur stor är den?
Jag tycker mig känna igen boettformen sedan tidigare, skulle gissa på 40-tal.
Kan den ha haft ett speciellt användningsområde?
@eriksson850 kul, har själv aldrig sett något liknande! Svårgooglat (eller också är jag dålig på att googla). Inget minne av vad/var du sett som liknar?Om lappen på klockan stämmer så borde den vara något senare än så.
Åtminstone om Ranffts uppgift om 50-tal för cal. 520 stämmer.
@oftast Jäkla märklig/rolig pryl. Hur stor är den?
Nej, det är de väl iofs inte. Men brukar ju kunna ge någon liten hjälp på vägen.Ranffts datum är inte exakta, tänkte på att det på baksidan står "ej stöt" vilket jag antar handlar om balansen och isf troligtvis 40-tal?
Ranffts datum är inte exakta, tänkte på att det på baksidan står "ej stöt" vilket jag antar handlar om balansen och isf troligtvis 40-tal?
Jag tycker den är jäkligt charmig, grovhuggen boett och samtidigt smala smäckra visare och en enkel tavla.Nej, det är de väl iofs inte. Men brukar ju kunna ge någon liten hjälp på vägen.
Men stämmer ju som du skriver, att den enligt lappen verkar sakna stötskydd. Missade helt.
Cool pryl, hur som helst.
Ganska långt ifrån mycket annat.
Någon som vet mer om denna? Ev. värde?
Princip allt är i glaset. Har lämnat in den för glasbyte. Tack för ditt svar!Trevlig modell.
Lemania, förmodligen cal. 3000 och 1950-tal.
Med bättre bilder där man har möjlighet att avgöra vad som är i tavla och vad som är glas… Förmodligen strax över 2k.
Förutsatt att det mesta är i glaset, alltså.
Inget förutom att den väcker ett habegär!Någon som kan säga något om denna gamla sak?
Gissningsvis 20-30 tal.Någon som kan säga något om denna gamla sak?
Jo den är lite cool, nästan lite sugen på att låta nån sparka liv i den. Men vet inte om det är värt de pengarna?Inget förutom att den väcker ett habegär!
Gött, tänkte i de banorna också, borde vara där nånstans.Gissningsvis 20-30 tal.
Jo den är lite cool, nästan lite sugen på att låta nån sparka liv i den. Men vet inte om det är värt de pengarna
Beror nog på vad det är för mått på den. Är den ok i storlek tycker jag det.
Inte så lätt att hitta något om denna, 2906-verket gjordes mellan 76-86 så din är tillverkad Jan -84, det här verket finns oftast i damklockor verkar det som, hade den varit köpt nu så hade jag nog sagt en s k Mumbai special, kan du öppna den så kan du kolla om verket stämmer med baklocket.Hej alla!
jag har en Seiko klocka som min farfar köpte på 70-talet i Kuwait. Den visar datum på engelska och arabiska.
Hittar inte så mycket info om den, men jag kanske inte vet var jag ska leta
Vet någon något om denna klocka?
Önskat alla en fortsatt trevlig dag!
Undantaget Jaegern så är det dessvärre väldigt ringa värde på klockorna.Hej!
Jag har hittat lite äldre klockor här hemma och undrar om ni vet vad det är för modeller samt vad de kan tänkas vara värda.
Tack för ditt svar. Vet du möjligtvis vad det är för modell på JLC? Försökt googla utan att hitta någon likadan.Undantaget Jaegern så är det dessvärre väldigt ringa värde på klockorna.
Den lär däremot vara guld och då har man ju alltid åtminstone skrotvärdet på detta.
I och med att folk betalar lite drygt skrotvärdet för Omega-damur så hade jag gissat att de gör detsamma för en JLC.
Det hade behövt konstateras om det är 14- eller 18k och den hade sen behövt vägas.
Kvalificerad gissning utan att ha nånting att gå på vad gäller ovan - 2-2500 kr