• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifieringstråden

Är det någon som har en aning om vad denna -61/62 Omega kan ha för referensnummer? Jag har tyvärr inte möjlighet att öppna uret själv och kika. Tack!

thumbnail_IMG_2359.jpg
@Zacke är bra på äldre dressomega, han kanske kan säga vad det är för referens.

Fick tag på denna idag men har dessvärre lite problem att hitta någon vidare information.

Baklocket säger, förutom det vanliga Water Resistant och Stainless Steel Back, numret 11197 men jag lyckas inte få ut någon information från det. Utöver det är den cirka 32mm i diameter med 16mm mellan bandhornen. Ska försöka att öppna den nu i veckan också, så får se om jag får ut något mer då.

Någon som sitter på lite kul information? Kanske någon gissning angående årtal?
Hoppas verkligen att den tickar igång efter en rengöring och ett nytt batteri! 😊

IMG_20220403_160221980~2.jpg
IMG_20220403_160207309~2.jpg

Hej!

Jag undrar vad ni har att säga om klockan på bilderna. Ungefärligt år och värde vore intressant att veta. Den går bra. Jag kan i princip noll om gamla klockor, men min gissning är att visarna inte är korrekta. Går det att få dem utbytta mot visare som ser mer korrekta ut? Jag tar gärna tips på bra urmakare som skulle kunna göra det. Tack på förhand!

IMG_0569.JPG
IMG_0570.JPG

Hej!

Jag undrar vad ni har att säga om klockan på bilderna. Ungefärligt år och värde vore intressant att veta. Den går bra. Jag kan i princip noll om gamla klockor, men min gissning är att visarna inte är korrekta. Går det att få dem utbytta mot visare som ser mer korrekta ut? Jag tar gärna tips på bra urmakare som skulle kunna göra det. Tack på förhand!

IMG_0569.JPG
IMG_0570.JPG

Nej, visarna är inte korrekta (eller åtminstone ommålade).
Det är tyvärr inte tavlan heller. :(

Valda delar är dock säkert en Seamaster 30 från 60-talet.

Okej, tack för info. Vad är fel med tavlan?
Utan mer högupplösta bilder så kan jag inte egentligen peka på något specifikt.
Det bara är en av de "hittepå-tavlor" som man stöter på allra mest när det gäller SM30. I och för sig oftast som svart och inte vit, men ändå.
Den är väl lite grann gjord för att efterlikna den populära tavlan från Ranchero/Seamaster från tidigt 50-tal.
Om du söker på "Omega Seamaster 30 military" på Google så ska du få se en uppsjö mer eller mindre lyckade varianter.

Dubbelpost men funderar på denna. Någon som vet vad det kan sitta för urverk inuti? Säljaren kan inte svara eller förstår inte min fråga.
Screenshot_20220409_010256.jpg

Screenshot_20220409_010322.jpg

Screenshot_20220409_010308.jpg

Hallåj! Undrar vad denna typ av klockremmar kallas? Svårt att hitta i liknande stil, ska tydligen finnas någon term men inte ens den som tillverkar dem verkar veta vad de kallas. Tack på förhand :)

Bilagor

• dubblestraps.jpg
    dubblestraps.jpg
    604.7 KB · Visningar: 10
Snubblade över denna men kan för lite om märket och tycker själv att den ser lite konstig ut.

Ett 7734 verk i enligt annonsen, från 1970.

Skall det vara en Monte Carlo?

1649674113520.png
1649674145253.png

Hej!
Den här låtsasklocka i trä, har gått i arv i minst 3 generationer. Vill minnas att den är hittat i havet flytandes en gång i tiden.
Någon som har en aning om vart den skulle kunna komma ifrån?

Utöver det dåliga skicket, så ser man ändå att det är guldfärgat på sina stället så det borde ha varit en finare prydnadsklocka?
Tack för eventuell information 😊

Bilagor

• E7B8601F-4F40-4FF0-A76B-4E76D9D73B25.jpeg
    E7B8601F-4F40-4FF0-A76B-4E76D9D73B25.jpeg
    622.4 KB · Visningar: 7
  • 876250BD-2CEA-47CD-A72E-2287F1D005E9.jpeg
    876250BD-2CEA-47CD-A72E-2287F1D005E9.jpeg
    372.7 KB · Visningar: 4
  • 9FFD1F97-830A-447D-BA27-E21C3BC2ADA7.jpeg
    9FFD1F97-830A-447D-BA27-E21C3BC2ADA7.jpeg
    595.2 KB · Visningar: 8
Hej!
Den här låtsasklocka i trä, har gått i arv i minst 3 generationer. Vill minnas att den är hittat i havet flytandes en gång i tiden.
Någon som har en aning om vart den skulle kunna komma ifrån?

Utöver det dåliga skicket, så ser man ändå att det är guldfärgat på sina stället så det borde ha varit en finare prydnadsklocka?
Tack för eventuell information 😊
Spännande! Känns som det skulle kunna vara Emil S Becker som snickrat.

Ahh! Tack! Ja men det är lite spännande när man funderar på vart den kan ha varit ifrån början 😃☺️ Synd att det inte finns några initiater.. FÖRUTOM E.S Becker då.. 😅
Gissar att den hängt utanför urmakeriet i Karlsborg.
"År 1937 gick fadern Emil S. Becker bort och Harry Becker kom att överta hela varvsrörelsen.
Brodern Evert Becker övertog faderns urmakerirörelse, E.S. Beckers Ur&Optik, välkänd för de flesta gamla Karlsborgare. Rörelsen bedrevs fram till 1967."

Hej, är ganska ny här på forumet och vet inte om jag använder rätt tråd. Ni får säga till i sådana fall. Jag fick denna klocka för ett tag sedan, jag tyckte om färgen och utformningen av den. Jag ser ju att det är en olma men jag känner inte till märket. Är det någon som sitter inne med lite kunskap om själva klockan och om olma? Ska ta den till en urmakare och se om det går att få den gå rätt i tid, den går lite snabbt. Och om man kan byta glaset då jag gärna hade använt den.
IMG_20220422_184927.jpg

Hej, är ganska ny här på forumet och vet inte om jag använder rätt tråd. Ni får säga till i sådana fall. Jag fick denna klocka för ett tag sedan, jag tyckte om färgen och utformningen av den. Jag ser ju att det är en olma men jag känner inte till märket. Är det någon som sitter inne med lite kunskap om själva klockan och om olma? Ska ta den till en urmakare och se om det går att få den gå rätt i tid, den går lite snabbt. Och om man kan byta glaset då jag gärna hade använt den.
IMG_20220422_184927.jpg
Jag har en med likadan tavla och visare fast "Tärnan" istället för "Olma". Har för mig att @Kupad Hand har en likadan som din? Skulle tro att det är en sk postorder klocka och att Rätt Tid AB i Malmö kan varit inblandade. Min är i stål vilket är trevligt, men boetten gjordes kromad också tror jag, finns ordet "back" på baklocket är den kromad.

Jag har en med likadan tavla och visare fast "Tärnan" istället för "Olma". Har för mig att @Kupad Hand har en likadan som din? Skulle tro att det är en sk postorder klocka och att Rätt Tid AB i Malmö kan varit inblandade. Min är i stål vilket är trevligt, men boetten gjordes kromad också tror jag, finns ordet "back" på baklocket är den kromad.
Yes, har två i liknande utförande. Både en automat o manuell. Kanske inte prima kvalitet på material o urverk men så härlig tavla! Och vad gäller Olma, vet inte mycket om märket mer än vad som sagts, men finns ju en del guldkorn ändå.

Tillbaka
Topp