• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifieringstråden

Någon som är kunnig på fickur ?
Köpte på skoj ett ur med 22 rubiner , känns ovanligt med så många stenar i ett fickur ?
Tyvärr inte märkt mer än MI Chronometri vad jag kan se , ganska utsmyckat verk
IMG_2005[1].JPG

22 j, "chronometer", allt är fejk och på skoj. Ganska vanligt. Men den kan vara kul ändå och du köpte den på skoj så ingen skada skedd, förhoppnigsvis.

Fel tråd kanske. ? Men vad jag förmodar vara orginal boxen till min farfars gamla Zenith som total renoverades för ett tag sedan har dykt upp ! Den hittades när min far rensade ut bland farfars gamla grejer inför en flytt. Någon som kan konstatera om den stämmer för referensen eller ej? 😃

20220604_130014.jpg
20220604_130322.jpg

Nu delades de här svaren upp i 2 st. Jädrans krångel...

Det är en Zenithbox som ser ut att vara från tiden. Om just den varit till den klockan från början är mer en akademisk fråga som det heter men den kan gälla som passande i alla fall, så mer är inte att begära i praktiken.

Tror inte de var så noga med sånt då vad de skickade med. Fast verkar inte finnas fastsättningsanordning för armbandsuret. Borde det kanske varit. Reservation för det då. Och inget står om chronometer på boxen. svårt att veta vad det är.

Senast ändrad:
Hej!

Jag har kikat runt i ett par dagar men verkar inte hitta mycket info om detta märke eller klockan i sig, lite hjälp skulle inte heller skada!

thumbnail_image1.jpg
yup.PNG

Senast ändrad:
Tror nog bara att det är "en sån där grej".
Ett par budgivare som relativt nyligen fått lön och precis skattepengar och inte ville ge sig.
Rent ekonomiskt är det väl kanske inte jättelätt att räkna hem det.
Det låter som en vettig förklaring ! Satt och stirrade mig blind på bilderna och lyckades inte klura ut vad som skulle göra det så dyrt 😅

Det låter som en vettig förklaring ! Satt och stirrade mig blind på bilderna och lyckades inte klura ut vad som skulle göra det så dyrt 😅
Skindivern som det står Rotomatic på kan kanske ha något att göra med priset, det som dyker upp i huvet på mig är Blancpain,
kanske att någon fått för sig det är någonting däråt, långsökt i o f s, kan kanske stå Aquaplunge på bakboetten,
tror inte det är någon typ Lucerne diver eller dyl.

Senast ändrad:
Är den verkligen det?
Fin, absolut.
Men jag menar om den verkligen är värd 6,5k?

Förutsatt att det inte står Aquaplunge på boetten, alltså.
Vet inte om det är sååå galet långsökt, @Exxet

Har dålig koll på värdet av fina skindivers idag men personligen lyfter inte jag på ögonbrynen om någon köper en sådan för 6.5K. Tycker den har många rätt.

Har dålig koll på värdet av fina skindivers idag men personligen lyfter inte jag på ögonbrynen om någon köper en sådan för 6.5K. Tycker den har många rätt.

Om det inte är något Instagram-speciellt (jo, jag dummar mig lite) med den så hade jag sagt att ett rimligt marknadsvärde kanske snarare är hälften av det.

Men auktion är auktion och ibland sammanstrålar bara två (i detta fallet tre) själar som bara verkligen vill ha någonting.

Skindivern känns som 2-2,5 k för mig. Dvs jag tror att de sett något annat. Kan det här vara en Suverän eller något?
8C09B90A-8F5A-4513-998F-2A42B4A50803.png

Hej på er,
Hittat en Omega hemma hos föräldrarna men osäker på modell. Kan det vara en suverän?
Saknar dock ”suverän” graveringen på baklocket så vet inte.
Vet inget om årtal eller så heller tyvärr..
8C3DD7CC-A896-4319-ADEC-B5DA3A7B0562.jpeg
22FB03E6-57A6-4C08-9A4A-89359AEE9075.jpeg
36DAFC84-7C9B-4FD6-97B9-D0D0BAB5B359.jpeg
Svarar på mitt eget inlägg.
Lyckats få upp baklocket. Kanske kan ge mer klarhet?

Bilagor

• 9F259EED-06E1-4281-AB57-34620EC181E7.jpeg
    9F259EED-06E1-4281-AB57-34620EC181E7.jpeg
    109.7 KB · Visningar: 11
  • D723AFCF-C554-4CAB-AC33-DB5808C2368E.jpeg
    D723AFCF-C554-4CAB-AC33-DB5808C2368E.jpeg
    144.5 KB · Visningar: 13
Hej! Första inlägget på detta forum!

Jag kom över denna Longines men har svårt att identifiera vilken modell det kan tänkas vara. Känns lite lik "Jumbo" omkring 50-60 talet men har inte kunnat hitta någon som är riktigt korrekt. (Kanske inte riktigt hör hemma här, men tror ni att prickarna på tavlan indikerar fukt eller bara "vanlig" patina?)

Ska iväg här idag och ge den ett snyggt läderband och sen använda till kostym tänkte jag!

Bilagor

• Longines - vintage.jpg
    Longines - vintage.jpg
    247.9 KB · Visningar: 13
Hej! Första inlägget på detta forum!

Jag kom över denna Longines men har svårt att identifiera vilken modell det kan tänkas vara. Känns lite lik "Jumbo" omkring 50-60 talet men har inte kunnat hitta någon som är riktigt korrekt. (Kanske inte riktigt hör hemma här, men tror ni att prickarna på tavlan indikerar fukt eller bara "vanlig" patina?)

Ska iväg här idag och ge den ett snyggt läderband och sen använda till kostym tänkte jag!
Ja men välkommen hit, då’rå. :)

Utan att veta storlek så skulle jag tro att det är en referens 6263 från cirkus mitten av femtiotalet.
Förmodligen med manuella kalibern 12.68z.

Prickarna är indikerar nog, på ett eller annat sätt, fukt. Annars skulle de ju inte samlas i ”pölar” på detta sätt.
Inte helt ovanligt att det ser ut på detta sätt på ~70 år gamla klockor, dock. Tavellackerna hanterade tidens tand lite olika bra/dåligt. Säkert inget att oroa sig över.

Hej! En polares pappa ville visa mig sin farfars IWC. Antagligen från 60-talet, men detta lite osäkert. Närmaste jag hittade online var ref 1721865, men den uttryckliga klockan har datum, som denna inte har. Väldigt bra skick och klockan verkade fungera och hålla tid relativt bra. Farfadern hade alltid påstått att det handlar om en guldklocka och det lär väl ska stämma. Antar att en IWC i detta skick och med originalbox också är värt en del? Tacksam för alla tips och kommentarer!

IMG_20220621_203836__01.jpg

IMG_20220621_204251.jpg

Hej! En polares pappa ville visa mig sin farfars IWC. Antagligen från 60-talet, men detta lite osäkert. Närmaste jag hittade online var ref 1721865, men den uttryckliga klockan har datum, som denna inte har. Väldigt bra skick och klockan verkade fungera och hålla tid relativt bra. Farfadern hade alltid påstått att det handlar om en guldklocka och det lär väl ska stämma. Antar att en IWC i detta skick och med originalbox också är värt en del? Tacksam för alla tips och kommentarer!

IMG_20220621_203836__01.jpg

IMG_20220621_204251.jpg

Ser jättefin ut! Ingen större koll på dessa men skulle gissa 15-20 000:- finns dock de som kan dem bättre.

Ser jättefin ut! Ingen större koll på dessa men skulle gissa 15-20 000:- finns dock de som kan dem bättre.
Oj, inte självklart. Jättefint skick och med låda. Dock kanske inte populäraste modellen just nu. Jag tror din uppskattning kan stämma rätt bra. IWC är dock värderat högre utomlands, speciellt i Tyskland tycks det som. Kanske dit man skall vända dig vid ev försäljning?

Oj, inte självklart. Jättefint skick och med låda. Dock kanske inte populäraste modellen just nu. Jag tror din uppskattning kan stämma rätt bra. IWC är dock värderat högre utomlands, speciellt i Tyskland tycks det som. Kanske dit man skall vända dig vid ev försäljning?
Förr var priserna ännu mer lokalt betingade, men fortfarande gäller nog att t ex vintage IWC genomgående relativt andra märken betalas bättre i Tyskland, östeuropa och i Schweiz än i Sverige och i flera andra länder.

Tack för svaren! Tyckte den klockan jag refererade till hade gått på auktion för ca 40k, så antar att det finns ett helt riktigt värde här. Tacksam ännu om någon skulle lista ut exakt ref för denna. 🙂

Tillbaka
Topp