• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

Som @pemlock skriver är det en av många schweiziska tillverkare från 1920-talet. Ska ha haft Sverige som huvudsaklig marknad men även sålt en del till övriga norden. Köptes upp av Atlantic under 70-talet som fortsatte att tillverka klockor under namnet Tevomatic.
Tack för svar! Så då är tillverkningsåret någon gång mellan 1920 och 1970? Eller vet du om man kan säga något snävare intervall på tillverkningsår?
 

tobibi

Breitling
Hej på er! Jag är helt ny till både klockor och forumet men har nyligen funnit intresset och hoppas kunna få lite hjälp att identifiera dessa två klockor jag nyligen ärvt av min pappa. Det enda jag lyckats förstå är att det är en Omega och en Jaeger men det finns ju så många olika modeller att jag mest gått vilse när jag försökt googla mig fram till något som liknar dem. Jag har försökt få upp baksidan i hoppet om att hitta en ledtråd på insidan men de sitter som berget och jag vill inte råka skada dem. Finns ju en del information graverat på Omegans baksida men jag förstår inte riktigt vad det där numret betyder och att googla på det gjorde mig inte klokare.

All info och hjälp uppskattas, tack på förhand!

klockor.jpg
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Hittar inte förteckning på den här logon. Någon som vet? Standard? Inget märkvärdigt verk alls, men vetgirigheten slog till.
E0E18F9F-37E9-4A3C-BA5E-1DCF1218B060.jpeg
 

Depp-Erik

Cartier
Hej forumet!

Tänkte kolla om nån kunnig kunde hjälpa mig identifiera vad detta är för Omega, hittar inget modellnamn någonstans. Vet tyvärr inget om klockan själv, kunde inte se någon Omegalogga i glaset och ingen på kronan.
20220616_172653.jpg

20220616_172535.jpg

20220616_172552.jpg
 

Watcheyes

Cartier
Hej, var någon person som frågade mig på Instagram om dess klocka, jag har inte själv någon aning men frågar åt personen här då den själv inte var medlem på något forumt.

Klockan gått i arv enligt informationen jag fick.

Personen undrar, Vad är detta för märke samt modell? Tack!

På verket står det A P F S, botten av urtavla Fab Suisse.
 

Bilagor

  • IMG_20220713_164852_637.jpg
    IMG_20220713_164852_637.jpg
    239.8 KB · Visningar: 18
  • IMG_20220713_164849_910.jpg
    IMG_20220713_164849_910.jpg
    211.1 KB · Visningar: 18
  • IMG_20220713_164847_479.jpg
    IMG_20220713_164847_479.jpg
    184.5 KB · Visningar: 17

MOL

Cartier
Hej på er! Jag är helt ny till både klockor och forumet men har nyligen funnit intresset och hoppas kunna få lite hjälp att identifiera dessa två klockor jag nyligen ärvt av min pappa. Det enda jag lyckats förstå är att det är en Omega och en Jaeger men det finns ju så många olika modeller att jag mest gått vilse när jag försökt googla mig fram till något som liknar dem. Jag har försökt få upp baksidan i hoppet om att hitta en ledtråd på insidan men de sitter som berget och jag vill inte råka skada dem. Finns ju en del information graverat på Omegans baksida men jag förstår inte riktigt vad det där numret betyder och att googla på det gjorde mig inte klokare.

All info och hjälp uppskattas, tack på förhand!

klockor.jpg
Fina klockor båda! En hypotes är att Jaegern drivs av ett universal geneva verk kaliber 285. Tavla och boett är lik UG från sent 30- och 40 tal. Det kan man bara se om man öppnar. Riktigt cool boett i min värld, visserligen inte vattentät men sk ”coin case” alltså räta vinklar mellan glasring och boettsidan. Är den ca 34-35mm och i stål?

Omegan 40 tal sannolikt. Kaliber 26.5 eller 23.4 kan man hitta i boetter med den baksidan. 30mm?

Mina 50 cent - och som sagt hypoteser givet bilderna.
 

Exxet

Rolex
Hej, var någon person som frågade mig på Instagram om dess klocka, jag har inte själv någon aning men frågar åt personen här då den själv inte var medlem på något forumt.

Klockan gått i arv enligt informationen jag fick.

Personen undrar, Vad är detta för märke samt modell? Tack!

På verket står det A P F S, botten av urtavla Fab Suisse.
Märke och modell är nog svårt om det inte står på tavlan eller på bakboetten, verket ser ut som ett Landeron 48
från ca: 40-talet, bokstäverna du refererar till är nog dom som står på balansbryggan A F-R S som står på varsin sida om ruckningsarmen,
och betyder fortare resp. saktare.

Boetten är i s k. fulmetall, baksidan rostfritt (Fond Acier Inoxydable).
 

marcus351

Omega
Någon som vet vilket ref nr och vilket urverk som sitter i denna?
 

Bilagor

  • DF6B4C44-A38F-4462-A4F4-EE4CFDC786B4.jpeg
    DF6B4C44-A38F-4462-A4F4-EE4CFDC786B4.jpeg
    25.3 KB · Visningar: 21

Ståhlmon

Breitling
Jag och tjejen svängde in en antikbutik på vår resa i Italien (magiskt). Lyckades hitta en otroligt vacker omega till ett bra pris men är lite nyfiken på vilken modell/ referens det är. Det jag noterat är:
  • 36mm (tvärs över utan krona).
  • Flying Numbers (12, 2, 4, 6 osv).
  • halva 6an syns likt jumbo-modellerna.

Är det någon Omega-pedia som kan tänkas hjälp mig identifiera skönheten?

B2211A4E-2F6B-4D6B-ACBC-0B63C732DDD3.jpeg
 

Bilagor

  • B484B2D1-683D-4EA4-A772-3625F56048D0.jpeg
    B484B2D1-683D-4EA4-A772-3625F56048D0.jpeg
    389.8 KB · Visningar: 16
  • 77688874-2428-4048-B1C2-3AE29E237E6B.jpeg
    77688874-2428-4048-B1C2-3AE29E237E6B.jpeg
    387.1 KB · Visningar: 18

Skybolt

Omega
Hej plockade upp denna på loppis igår! Är detta en canada-Rolex ?
 

Bilagor

  • 06A392BC-39A6-464D-8541-FC45BE3AF6C8.jpeg
    06A392BC-39A6-464D-8541-FC45BE3AF6C8.jpeg
    550.8 KB · Visningar: 21
  • 110D5708-A15D-4470-A2B6-D66FE594B893.jpeg
    110D5708-A15D-4470-A2B6-D66FE594B893.jpeg
    514.4 KB · Visningar: 20

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag har googlat upp att på 40-50 talet så såldes Rolex under namnet Neptun i kanada.
De verkar finnas några Rolex som är märkta Neptune på tavlan (inte Neptun som din), i övrigt är det inga likheter med din klocka och de Rolex släppt så har väldigt svårt att tro att det är något annat än en budget klocka från en liten/okänd tillverkare.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Någon som kan identifiera verket? Sitter i en gammal Breitling.
387FA3F6-C350-4B4A-B623-946E9823443B.jpeg

Jag är tveksam till att det är en Breitling? Vill gärna friskriva mig men verket ser väldigt enkelt ut utan stötdämpning för balansen samtidigt som nya loggans "B" används. Texten är dessutom ganska skakig ut...
Om klockan är i din ägo kan du använda dig av breitlings tjänst för extract of the archives där kaliber namn kommer med. I vissa mindre fina äldre breitlings användes mindre kända verk, jag har dock inga kommentarer kopplade till den som länkas men tänker om det är rätt för klockan så får du svar i extractet :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om klockan är i din ägo kan du använda dig av breitlings tjänst för extract of the archives där kaliber namn kommer med. I vissa mindre fina äldre breitlings användes mindre kända verk, jag har dock inga kommentarer kopplade till den som länkas men tänker om det är rätt för klockan så får du svar i extractet :)
När jag kollar mer på klockan så blir jag ännu mer säker på att det inte är en Breitling.

Fulmetallsboett (vilket inte behöver betyda något), men med den typen av verk och dålig gravyr så känns det långsökt att tro att det är något annat än en kopia. 17 rubis istället för jewels brukar tyda på tysk eller östklocka?

Tillsammans med det lågkvalitativa bandet (som jag skulle gissa följde med klockan) så skulle jag själv inte våga chansa med något högre bud.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
När jag kollar mer på klockan så blir jag ännu mer säker på att det inte är en Breitling.

Fulmetallsboett (vilket inte behöver betyda något), men med den typen av verk och dålig gravyr så känns det långsökt att tro att det är något annat än en kopia. 17 rubis istället för jewels brukar tyda på tysk eller östklocka?

Tillsammans med det lågkvalitativa bandet (som jag skulle gissa följde med klockan) så skulle jag själv inte våga chansa med något högre bud.
Håller med dig, ville bara lyfta fram möjligheten att på annat sätt givet att den är reko få fram information, gjorde så med en av mina gamla fulisar. Nu har jag dock inte tillgång av bilder på verket då de är på en annan dator, tror dock ej det stod breitling på det Screenshot_20220802-001547_Samsung Notes.jpg
 
  • Like
Reactions: bvb

marcus351

Omega
Jag är tveksam till att det är en Breitling? Vill gärna friskriva mig men verket ser väldigt enkelt ut utan stötdämpning för balansen samtidigt som nya loggans "B" används. Texten är dessutom ganska skakig ut...
Ja, jag är inte heller helt hundra. Har dock hittat liknande med samma kaliber (AS 1130) och samma siffror på locket. Googlar du på exempelvis ”Breitling 1950” så ser du att nya loggans ”B” används på flertalet klockor. Med detta sagt, så är jag inte heller hundra på att den är äkta eller ej.




Hittade även detta på ett forum.

”there is a discussion, quoting:
"The "original" was called Breitling Océane in Europe and Super Ocean for the US and Asian markets. The "originals" with subsecond dial had an AS 1130 ("Wehrmachtswerk") in the second edition (2 or 3 screwed chatons, Breitling logo on the polished main bridge) or an ETA 1260. Reference no. of an "original" i would suppose should be something like 430XXXX (three diferent types, as far as i know)."

so apparently Breitling did have an AS1130 movement.”
 
Topp