Stort tack, vilket grymt jobb du lagt ner, imponerande forum detta är tack vare personer som dig. Stor eloge!Skrolla ner en bit på den här sidan:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Stort tack, vilket grymt jobb du lagt ner, imponerande forum detta är tack vare personer som dig. Stor eloge!Skrolla ner en bit på den här sidan:
Grym! Har nog bara sett dem med Chronosport- och Nilax-loggor tidigarevad jag minns. Magnum P. I. hade Chronosport-varianten.Hej! Är även oduglig på loggor, någon som vilket märke/företag den här klockan har?
Tack på förhand!
Ganska gammalt anrikt märke som fyller 100 nästa år. Men den där ser ju inte lastgammal ut. Min spontana magkänsla är väl 80-tal men det är inte mycket mer än en vild gissning. Hur ser baksidan ut?Hej! Går det att säga något om vad denna är? Trodde jag hade budat på något vintage men den ser ny ut, och det var ju liksom inte meningen att "vinna".
Svaret får gärna vara att googla om jag kan få några tips vad man googlar på. Även tips hur man rent praktiskt går till väga för att öppna och se efter vad det är för urverk mottages tacksamt. Det kanske kan vara ett sätt att ta reda på mer.
Ja den är i blankt stål med lite text. Inga synbara skruvar eller andra infästningar för boetten. Jag vet absolut ingenting om detta, det kanske är vanligt? Men jag har ju sett att andra på forum och liknande ibland fotar urverk så jag antar att det är görbart.Ganska gammalt anrikt märke som fyller 100 nästa år. Men den där ser ju inte lastgammal ut. Min spontana magkänsla är väl 80-tal men det är inte mycket mer än en vild gissning. Hur ser baksidan ut?
BWC = Buttes Watch Co. Sitter sannolikt ett Valjoux 7733 i den, förmodligen tillverkad på 80- eller 90-talet. Boettlocket öppnar du med en boettkniv ("snäppboett").Hej! Går det att säga något om vad denna är? Trodde jag hade budat på något vintage men den ser ny ut, och det var ju liksom inte meningen att "vinna".
Svaret får gärna vara att googla om jag kan få några tips vad man googlar på. Även tips hur man rent praktiskt går till väga för att öppna och se efter vad det är för urverk mottages tacksamt. Det kanske kan vara ett sätt att ta reda på mer.
Den här ser ju ganska lik ut: så det kan sitta ett Val. 7733 i och dessa slutade tillverkas -78 så nyare kan den inte vara om det inte sitter någon 7733-klon i.Hej! Går det att säga något om vad denna är? Trodde jag hade budat på något vintage men den ser ny ut, och det var ju liksom inte meningen att "vinna".
Är det någon som vet något om denna, sett till bilderna?
Cartier tank, för dam. Tror att tavlan kallas ”trinity dial” och eventuellt Vermeil?
Skall vara från 80~
På nätet står visserligen att Valjoux 7733 slutade tillverkas 1978, men många olika märken släppte versioner av 773X även efter det, ofta förgyllda varianter och/eller med månfas etc. Så antingen är de klockorna försedda med ett restlager av 773X eller, mer troligt, så tillverkades begränsade upplagor av diverse specialvarianter av 773X även efter 1978.Den här ser ju ganska lik ut: så det kan sitta ett Val. 7733 i och dessa slutade tillverkas -78 så nyare kan den inte vara om det inte sitter någon 7733-klon i.
Serienumren ser misstänkt lika ut, om det nu inte är denna du köpt.
Tack för all info! Det är klockan ovan jag köpt (tror jag, han har haft ute annonsen på ebay också) men det var saker i kommunikationen med säljaren som kändes minst sagt konstigt, så jag känner mig osäker på om någon av hans uppgifter stämmer. Jag ska leta vidare med de tipsen jag fått.På nätet står visserligen att Valjoux 7733 slutade tillverkas 1978, men många olika märken släppte versioner av 773X även efter det, ofta förgyllda varianter och/eller med månfas etc. Så antingen är de klockorna försedda med ett restlager av 773X eller, mer troligt, så tillverkades begränsade upplagor av diverse specialvarianter av 773X även efter 1978.
Det du skriver stämmer.
Jag är däremot inte så säker på att det är just damvarianten. Tycker förhållandet på boetten ser mer ut att vara unisexvarianten på 23,5 x 31 mm.
...fullt med på att den dock kan kännas mer som ett damur i mångas ögon.
Jag kan inte bedöma om det är manuellt verk eller quartz utifrån bara dessa bilder, och det verkar väl inte heller spela så våldsamt stor roll hos köparna.
Möjligt att det är lättare att sälja en "ej fungerande" som har batteriverk, då det ganska ofta räcker med bara ett nytt batteri.
Tavlan med tre nyanser av guld är inte den allra populäraste tavlan. Den platsen verkar väl istället hållas av de gula tavlorna med romerska index.
Det sagt så tror jag (förutsatt att jag har rätt gällande storleken) att man ligger på ett värde strax under 10k. Kanske t.o.m. att man kan passera om alla planeterna står rätt. Positivt är att den verkar ha originalband (åtminstone spänne). I Cartier-sammanhang är det inte heller oviktigt om det även finns box till klockan.
Nej, den är fake.Är detta en äkta pjäs?
Någon som kan hjälpa mig att få fram någon om den.
Du får gärna utveckla svaretNej, den är fake.
Allt är fel, låg kvalitet genomgående, skräpmetallsboett (stålbaksida och guldpläterad mässing) "QUARTZ" utskrivet på tavlan, "argent" (silver) och stål utskrivet på samma baklock osvosvosvosv. Inte ett rätt någonstans.Du får gärna utveckla svaret
Ser ut som en timex-urtavla typ...Är detta en äkta pjäs?
Någon som kan hjälpa mig att få fram någon om den.
Samtida lookalike.Är det här ett original Tropic eller en kopia?
Tack för info!Samtida lookalike.
Seamastern är värd en rejäl slant, fall inte för några skambud.Som den klockor tresserade i släkten har jag fått ansvar för att identifiera ett par klockor samt försöka uppskatta värde på dem. Min förhoppning är att forumets kloka kunniga kanske kan hjälpa mig på traven.
Ser att bilderna kom i lite konstig ordning men ska försöka förtydliga:
Bild 1-3, Omega, liten boett (under 30mm), dammodell. Inköpsdatum okänt.
Bild 4-5, Birka. Inköpsdatum okänt.
Bild 6-7, Certina, boett i guld. Inköpt cirka 1978-80.
Bild 8-12, Omega Seamaster, boett i guld, armband i guld. Inköpt 1962.
Bild 13-15, Omega fickur, i stål (?). Inköpsdatum okänt.
Bild 16-19, Märke okänt. Fickur. Inköpsdatum okänt.
---
All hjälp uppskattas. Tack på förhand.
Seamastern planerar jag att "köpa loss" från släkten, sen serva och själv använda. Har du någon idé om vad den kan vara värd? På Kaplans när jag ringde sa de att den nog bara var värd guldvärdet i viktSeamastern är värd en rejäl slant, fall inte för några skambud.
Nä, det stämmer inte tror jag, guldonegor brukar ge premium. Spontant skulle jag säga strax norr om 10 för klockan, och guldvärdet plus några tusingar för länken!Seamastern planerar jag att "köpa loss" från släkten, sen serva och själv använda. Har du någon idé om vad den kan vara värd? På Kaplans när jag ringde sa de att den nog bara var värd guldvärdet i vikt
Ärvt ett par klockor, ni som är duktiga på sånt här, är de äkta och från när kan de tänkas vara? Och kan de ha något värde.
1. ”Omega seamaster”
2. ”tissot seastar Quartz”