• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

yummiiie

Breitling
Tja nån som vet vad detta är för klocka o modell, vad kan en sån kosta?
 

Bilagor

  • Screenshot_20230527-200419_Tradera.jpg
    Screenshot_20230527-200419_Tradera.jpg
    46.7 KB · Visningar: 42

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Nåt slags ihopkok av olika delar ser det ut som. Inte en Orient. Den verkar ha en "tachymeter"-skala som normalt finns på kronografer (för att mäta hastighet t.ex.), rätt meningslöst på en sån här klocka.
Det förekommer på annat än kronografer. Helt meningslöst är det inte. Har klockan en sekundvisare kan man räkna sekunder och titta efter på skalan utan att en visare behöver peka där. Med det sagt så vet jag inget alls om den aktuella klockan utom priset. Det framgick i en annan tråd.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Det förekommer på annat än kronografer. Helt meningslöst är det inte. Har klockan en sekundvisare kan man räkna sekunder och titta efter på skalan utan att en visare behöver peka där. Med det sagt så vet jag inget alls om den aktuella klockan utom priset. Det framgick i en annan tråd.
Åhå. Har jag aldrig sett. Men som sagt, inte så tydlig bild, det står något på tavlan också, men svårt att se vad...
 

yummiiie

Breitling
Ok, det är rätt ofta de olika siffer- och/eller bokstavskombinationerna, man behöver veta, för att kunna hitta liknande, om det är en lite okändare modell.
Ja. Jag har förstått det. Jag hittar inte den nånstans. Den har ju en annorlunda orient logga. inte som dem flesta orient klockorna jag sett. Men finns andra orient med samma logga orient i skrivstil. Vet inte riktigt vad det ärja kommit över. Buda på den för ja tyckte den va häftig. Men hade gärna velat se en liknande
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker att det är klokt att hålla serienummer och liknande hemligt. Om man lägger ut en bild av det på nätet kanske någon bedragare stjäl den och använder för att lura av någon stackare 150 kr.
 

yummiiie

Breitling
Jag tycker att det är klokt att hålla serienummer och liknande hemligt. Om man lägger ut en bild av det på nätet kanske någon bedragare stjäl den och använder för att lura av någon stackare 150 kr.
Tyckte klockan va häftig när jag buda på den. Kanskeär värd mindre kanske mer. Spelar ingen roll. Skall ej använda den bara ha den i samling. Men vore intressant o veta vad det är för modell om det nu är en orient 🤣. Men tack för svar!
 

yummiiie

Breitling
Ja, lägg upp en tydlig bild på baksidan och gärna en bättre på framsidan också. Ingen mening att hålla det hemligt.
Det är lite svårt med bra foto just nu för att min mobil är på reperation, råkade pajja skärmen. Denna har inte så bra kamera. Försökte ta nåra iaf, blir svårt med denna. Men vi ger de ett försök 🤣
 

Bilagor

  • 20230602_145049.jpg
    20230602_145049.jpg
    378.1 KB · Visningar: 30
  • 20230602_145020.jpg
    20230602_145020.jpg
    471.6 KB · Visningar: 21
  • 20230602_145015.jpg
    20230602_145015.jpg
    454.2 KB · Visningar: 22
  • Screenshot_20230527-225708_PixeLeap.jpg
    Screenshot_20230527-225708_PixeLeap.jpg
    114.4 KB · Visningar: 23

Martin Lovasz

Audemars
Det är lite svårt med bra foto just nu för att min mobil är på reperation, råkade pajja skärmen. Denna har inte så bra kamera. Försökte ta nåra iaf, blir svårt med denna. Men vi ger de ett försök 🤣
Ser ut som sent 80 till tidigt 90-tal. Kostnaden att byta krona gör att värdet går ner mot 0 men kan du göra det själv för eget bruk så är den en fin klocka.
 

Ibbe

Breitling
Hej,
Hoppas att jag gör rätt nu (skriver i rätt forum...).
Jag behöver hjälp med att identifiera den här klockan.
Står bara Omega på den. Jag skulle vilja veta lite mer om den; vilken modell, när tillverkas den osv.
Det står inget på baksidan, kronan inte märkt.
Allt gott
 

Bilagor

  • 20230603_114326.jpg
    20230603_114326.jpg
    405.7 KB · Visningar: 21

Ibbe

Breitling
Hej,
Hoppas att jag gör rätt nu (skriver i rätt forum...).
Jag behöver hjälp med att identifiera den här klockan.
Står bara Omega på den. Jag skulle vilja veta lite mer om den; vilken modell, när tillverkas den osv.
Det står inget på baksidan.
Allt gott
 

Bilagor

  • 20230603_114327.jpg
    20230603_114327.jpg
    485.2 KB · Visningar: 24

Martin Lovasz

Audemars
Hej,
Hoppas att jag gör rätt nu (skriver i rätt forum...).
Jag behöver hjälp med att identifiera den här klockan.
Står bara Omega på den. Jag skulle vilja veta lite mer om den; vilken modell, när tillverkas den osv.
Det står inget på baksidan.
Allt gott
Modellnamn har den nog inte utan man får ta en titt på serienumret som finna på urverket när den var tillverkad och den ser ut att vara från sent 40- till tidigt 50-tal.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
I tillägg: supertrevlig klocka på armen men känner inte 100 för den och har inte lyckats vänja mig vid det klickande ljudet från verket.
Hur var det, klickande ljudet är hammaren mot boettlocket? Låter inte om alarmkronan är utdragen? Var många år sedan jag hade en nu.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Hur var det, klickande ljudet är hammaren mot boettlocket? Låter inte om alarmkronan är utdragen? Var många pr sedan jag hade en nu.
Precis, när alarmets fjäder inte är uppdragen och kronan är i intryckt läge så är alarmets hammare lös och orsakar ett klickande ljud. Lite som en bumper-automat.
Om man drar ut kronan så slår man ifrån alarmfunktionen och det klickar inte.
 

kriegela

Breitling
Hej! Jag är inte bara dålig på klockor utan även på att hitta rätt tråd också. Tack snälla, ni som vägledde mig rätt! Här kommer min fråga om någon kan berätta något mer om den här, märket Angelus? Står ett nummer på baksidan, 713008. Tack på förhand.
Mvh

Här finns det en "Collector's Guide" om Angelus att ladda ner:

De var mest känd för sin "Choronodato" klocka med Day-Date-Month complication (innan Rolex!). Visste inte att de gjorde dykar-klockor. Den är väldigt fint!
 

Linso

Breitling
Är det någon som kan berätta mer om denna klocka eller tillverkare?
 

Bilagor

  • IMG_3642.jpeg
    IMG_3642.jpeg
    323.1 KB · Visningar: 26

Ibbe

Breitling
Hej,
Hoppas att jag gör rätt nu (skriver i rätt forum...).
Jag behöver hjälp med att identifiera den här klockan.
Står bara Omega på den. Jag skulle vilja veta lite mer om den; vilken modell, när tillverkas den osv.
Det står inget på baksidan.
Allt gott
Här kommer lite mer information.
Någon som kan hjälpa till och ge lite mer info?
 

Bilagor

  • 20230625_183137.jpg
    20230625_183137.jpg
    371.3 KB · Visningar: 18
  • 20230625_183040.jpg
    20230625_183040.jpg
    543.6 KB · Visningar: 21

pemlock

Panerai
2-Faktor
Här kommer lite mer information.
Någon som kan hjälpa till och ge lite mer info?
Serienumret på urverket pekar på 1952. Urverkets modell är 283. Jag tror inte modellen har ett namn, men man kan kanske kalla den 2640-4?
Ser ut att vara i bra skick, och har servats ett antal gånger av klottret i boettlocket att döma. Någon Omega-expert kan kanske ge en uppskattning på värdet, men min extremt okvalificerade gissning är några tusenlappar i alla fall.
 
Topp