• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifieringstråden

Ja, bortsett från Omega så är den typen av visare närmast synonymt med billigare ur.
Det var nog främst kombinationen med minutvisaren som sålde mig - för den lär ju åtminstone vara till något av Omegas 30-verk.

EDIT
Eller… Kanske inte ens minutvisaren..?
Verkar finnas små skillnader även där.
Aja… Dumt att hiva i metallåtervinningen innan du är hundra säker på att den inte passar en CK2915. ;)
Får behålla tills man har något exemplar att jämföra med :)

Hur kom du fram till det?
Bara utifrån graveringen Paris 1889 och att världsutställningen hölls i Paris då. Har tyvärr ingen dokumentation över dess ursprung, om det använts i nån utställning etc. Uret har legat i ett bankvalv i 4 generationer och ingen har haft något intresse av det under tiden de levde så historien bakom verkar ha gått förlorad.

Hittade nedanstående på nätet. Inte identisk men väldigt mycket är väldigt likt (placering av subdials, visare, kronans design, de fyra små "låsen" för locket, att den bara har 12 "steg" för månader - de flesta verkar ha 24, 14k guld, etc.)

Hittade den på följande sida: https://www.goodoldwatch.com/it248-repeating-calendar-watch.html där det står: The movement is marked with Duel - trade mark registered in 1885 by Marchand & Sandoz - company in La Chaux-de-Fonds. The company won a gold medal at the exhibition in Geneva in 1896 and a "diplôme d'honneur" in Brussels. Successor was the company Paul Sandoz & Cie, which was among others, supplier to Breguet Paris.

Du behöver nog se urverket för att se vad det stär där...

Hittade nedanstående på nätet. Inte identisk men väldigt mycket är väldigt likt (placering av subdials, visare, kronans design, de fyra små "låsen" för locket, att den bara har 12 "steg" för månader - de flesta verkar ha 24, 14k guld, etc.)

Hittade den på följande sida: https://www.goodoldwatch.com/it248-repeating-calendar-watch.html där det står: The movement is marked with Duel - trade mark registered in 1885 by Marchand & Sandoz - company in La Chaux-de-Fonds. The company won a gold medal at the exhibition in Geneva in 1896 and a "diplôme d'honneur" in Brussels. Successor was the company Paul Sandoz & Cie, which was among others, supplier to Breguet Paris.

Du behöver nog se urverket för att se vad det stär där...

1754494664462.png
Det var verkligen så likt att det nästan måste handla om en sån. Tack för hjälpen. Nästa steg blir nog att kolla upp urverket med nån urmakare och förhöra gamla släktingar om de råkar veta mer om ursprunget.

Hej på er!

Min sambo har ärvt en klocka efter hennes farfar, en riktigt fin Jaeger LC.

Jag tror efter efterforskningen jag gjort att det är en jlc med referensnummer ”e398”, den är tillverkad i 18k och jag vet att den har ett urverk av kaliber k881g (detta står i servicepapper osv)

Men alla e398 geomatic jag kan hitta bilder på har dubbla textrader :
Chronometre
Geomatic

Medans det på denna enbart står chronometre.

Så det jag funderar på är om detta kan vara en utbytt/renoverad urtavla eller om det är en annan/ specialmodell.

Någon som har något tips eller teori?

Mvh

Bilagor

• IMG_7888.jpeg
    IMG_7888.jpeg
    233.3 KB · Visningar: 4
  • IMG_7889.jpeg
    IMG_7889.jpeg
    192.7 KB · Visningar: 4
Hej alla kloka klockmänniskor!
Är ny både på forumet och inom vintageklockor och behöver hjälp.

Gjort ett spontaninköp som jag kan komma att få ångra längre fram, en Enicar MRO Star Jewels med ett AR 165D verk, förutom att desperat jaga de delar som uppenbart fattas (visare, klampar och skruv till klamparna) så funderar jag på om det fattas en yttre del på urtavlan. Hittar en hel massa varianter av urtavlor men inget som liknar den jag har i min ägo. Ref nr som står på boetten är 165-80-01 vilket förvirrar mig också då jag inte hittar någon sådan beteckning på nätet.

Den del på urtavlan som jag misstänker fattas är en yttre ring som ligger ovanför själva urtavlan och har "minut-pluppar" på sig.

Så om någon klok erfaren människa vill ge mig ett tips om det kan stämma och möjligen har koll på vilken modell på visare som var original på denna modell är jag sjukt tacksam!

Mvh

// Ulf

IMG_8848.jpg

Senast ändrad:
Hej på er!

Min sambo har ärvt en klocka efter hennes farfar, en riktigt fin Jaeger LC.

Jag tror efter efterforskningen jag gjort att det är en jlc med referensnummer ”e398”, den är tillverkad i 18k och jag vet att den har ett urverk av kaliber k881g (detta står i servicepapper osv)

Men alla e398 geomatic jag kan hitta bilder på har dubbla textrader :
Chronometre
Geomatic

Medans det på denna enbart står chronometre.

Så det jag funderar på är om detta kan vara en utbytt/renoverad urtavla eller om det är en annan/ specialmodell.

Någon som har något tips eller teori?

Mvh

Jag hade sagt att den tavlan är renoverad.
Alltid vanskligt att hundra bedöma utifrån en bild, iom upplösning, JPEG-artefakter och allt.
Men magkänslan är absolut att den inte är hundra.

Tråkigt, så klart - men oaktat det så är det ju en väldigt fin klocka.

Jag hade sagt att den tavlan är renoverad.
Alltid vanskligt att hundra bedöma utifrån en bild, iom upplösning, JPEG-artefakter och allt.
Men magkänslan är absolut att den inte är hundra.

Tråkigt, så klart - men oaktat det så är det ju en väldigt fin klocka.
Tackar för svar, misstänker också det iom att jag inte hittar någon annan information, samtidigt som jag har läst någonstans att på den tiden gjorde jlc klockor där vissa detaljer skiljde sig åt beroende på tillverkningsår.Sant eller ej vet jag icke. Så det är svårt att veta helt säkert :)

Ja, precis! Vi tycker såklart fortfarande den är väldigt fin oavsett vad som hänt historiskt.

Tackar för svar, misstänker också det iom att jag inte hittar någon annan information, samtidigt som jag har läst någonstans att på den tiden gjorde jlc klockor där vissa detaljer skiljde sig åt beroende på tillverkningsår.Sant eller ej vet jag icke. Så det är svårt att veta helt säkert :)

Ja, precis! Vi tycker såklart fortfarande den är väldigt fin oavsett vad som hänt historiskt.

Ja, det är ju ingen exakt vetenskap på samma sätt som nu.
Min åsikt kring renovering grundar sig mest i att jag tycker att taveltrycket är slarvigare/enklare än vad jag förväntat mig från JLC vid den tiden.

Hej! Är ny här och har lite funderingar på vad det är för klockor samt om det är värt att fixa till dom. Mvh Thomas
IMG_5304.jpeg
IMG_5305.jpeg

Ganska typisk hittat-i-skrivbordslådan-vintage-lot ☺️. Mellan 32-35mm. Lemanian sticker ut och är den som är värd en service, tycker jag. Det skulle bli en tidstypisk 50-talare med en tavla som poppar på handleden trots sin storlek (sk ”bullseye”). Precis sådana jag och många andra gillar. Även som rep-objekt har den ett visst värde. Manuell uppvridning.

Waterking hör inte till Certinas mest samlade modeller (jämför DS, Argonaut), trots in-house-verk. Både den och Tissotens tavla har sett bättre dagar. Även bandhornen ser något krökta ut? Kan vara bilden. De är mest troligt 60-talare, Tissot kanske tidigt 70. Alla tre är schweiziska ur.

Finns affektionsvärde eller lust så räkna ändå med att det skulle kosta runt 4k att få Lemanian tiptop.

Ganska typisk hittat-i-skrivbordslådan-vintage-lot ☺️. Mellan 32-35mm. Lemanian sticker ut och är den som är värd en service, tycker jag. Det skulle bli en tidstypisk 50-talare med en tavla som poppar på handleden trots sin storlek (sk ”bullseye”). Precis sådana jag och många andra gillar. Även som rep-objekt har den ett visst värde. Manuell uppvridning.

Waterking hör inte till Certinas mest samlade modeller (jämför DS, Argonaut), trots in-house-verk. Både den och Tissotens tavla har sett bättre dagar. Även bandhornen ser något krökta ut? Kan vara bilden. De är mest troligt 60-talare, Tissot kanske tidigt 70. Alla tre är schweiziska ur.

Finns affektionsvärde eller lust så räkna ändå med att det skulle kosta runt 4k att få Lemanian tiptop.
Mycket bra respons till frågeställaren och jag var beredd att med pekfingret definitivt sätta tummen upp...men så kom sista meningen: 4 000 för en enkel manuell, betalar du verkligen så mycket för en service till "tiptop"?

Mycket bra respons till frågeställaren och jag var beredd att med pekfingret definitivt sätta tummen upp...men så kom sista meningen: 4 000 för en enkel manuell, betalar du verkligen så mycket för en service till "tiptop"?
4000 är billigt för en service. Det kan kosta 5-6000 också. Eller mer, för vissa märken (eller om det är mer komplicerade urverk).

Ja, det brukar jag betala i runda slängar för helservice hos oberoende urmakare jag litar på när det inte är en kronograf. Har betalat mer och mindre, allt beroende på jobb och när i tiden det var. 🙂

Hej, har fått äran att ärva denna klocka. Kan 0 om klockor varpå jag vänder mig hit. Jag har försökt googlat i timmar men hittar ingen som liknar min? Den infon jag vet är att det troligtvis är från början av 1900-talet (kan ev. vara slutet av 1800 men troligtvis inte). 14 K är stämplat på flera ställen, hittar ett serienummer (?) som står stansat på flera ställen, lyder 277085. Märket ska vara Cortebert. Om jag varit korrekt i mitt letande så ska det även stå information på själva mekanismen men där hittar jag ingen info alls. Har vi någon kunnig som kan svara på vad detta är för klocka? Om man kan komma fram till ev. årtal den är ifrån, potentiellt värde hade också varit intressant.

Tack på förhand.
IMG_0704.jpeg IMG_0705.jpeg IMG_0708.jpeg IMG_0707.jpeg IMG_0706.jpeg IMG_0705.jpeg

Bilagor

• IMG_0704.jpeg
    IMG_0704.jpeg
    691 KB · Visningar: 3
Hej, har fått äran att ärva denna klocka. Kan 0 om klockor varpå jag vänder mig hit. Jag har försökt googlat i timmar men hittar ingen som liknar min? Den infon jag vet är att det troligtvis är från början av 1900-talet (kan ev. vara slutet av 1800 men troligtvis inte). 14 K är stämplat på flera ställen, hittar ett serienummer (?) som står stansat på flera ställen, lyder 277085. Märket ska vara Cortebert. Om jag varit korrekt i mitt letande så ska det även stå information på själva mekanismen men där hittar jag ingen info alls. Har vi någon kunnig som kan svara på vad detta är för klocka? Om man kan komma fram till ev. årtal den är ifrån, potentiellt värde hade också varit intressant.

Tack på förhand.
IMG_0704.jpeg IMG_0705.jpeg IMG_0708.jpeg IMG_0707.jpeg IMG_0706.jpeg IMG_0705.jpeg
Svårt att se om det är ett 35 mm s k Mormorsur eller 50 mm utan att ha något i jämförelse med, typ en tändsticksask eller dyl.
Att det står 14K på ett ställe, ser inga fler stämplar på bilderna, betyder inte att det är massivt Guld vilket jag inte tror att det är
men trevligt om det vore det.

Ålder är nog ca: 1915-20, det finns nog en tillverkarstämpel på locket som täcker verket, ser några bokstäver där, boetten
är en Savonette boett (Liten tvål) även kallat Hunters case som järnvägarna i Amerika hade.

Verknummret kan stå under urtavlan, värdet beror på om det är massivt 14k guld plus lite till, annars inga större summor,
Cortebert är ett hyfsat märke, och om den går och är i bra skick för övrigt, kolla såldannonser på Tradera, Ebay t ex.

Jag har svårt att se att det inte skulle vara solitt 14k.
Däremot lär det väl bara gälla ytterboetten om inte innerboetten också är stämplad.
I övrigt håller jag helt med.

Svårt att se om det är ett 35 mm s k Mormorsur eller 50 mm utan att ha något i jämförelse med, typ en tändsticksask eller dyl.
Att det står 14K på ett ställe, ser inga fler stämplar på bilderna, betyder inte att det är massivt Guld vilket jag inte tror att det är
men trevligt om det vore det.

Ålder är nog ca: 1915-20, det finns nog en tillverkarstämpel på locket som täcker verket, ser några bokstäver där, boetten
är en Savonette boett (Liten tvål) även kallat Hunters case som järnvägarna i Amerika hade.

Verknummret kan stå under urtavlan, värdet beror på om det är massivt 14k guld plus lite till, annars inga större summor,
Cortebert är ett hyfsat märke, och om den går och är i bra skick för övrigt, kolla såldannonser på Tradera, Ebay t ex.
Hej, Stort tack för svar @Exxet samt @Anders Forsberg ! IMG_0722.jpeg IMG_0721.jpeg

Gällande storlek så antar jag att den är 50 mm? ( se bild). Gällande 14 k -stämplarna så slarvade jag när jag fotade, det finns (så vitt jag kan se) 2 st stämplar, den ena stämpeln sitter på locket som täcker urtavlan (den som jag fotade initialt), sedan sitter det ytterligare en stämpel på locket som täcker locket som täcker verket (alltså baksidan av klockan, förstår att jag är rörig men har inte så bra koll på terminologin.)

Gällande bokstäverna som du såg på locket bakom verket så har jag fotat lite bättre, det står "Metal" samt något ovanför, eventuellt "OL". Säger det dig/er något? Förövrigt går klockan när jag skruvar upp den! Har dock dålig koll på hur man ställer den men det blir ett senare problem haha.

Med vänlig hälsning,

Hej, Stort tack för svar @Exxet samt @Anders Forsberg ! IMG_0722.jpeg IMG_0721.jpeg

Gällande storlek så antar jag att den är 50 mm? ( se bild). Gällande 14 k -stämplarna så slarvade jag när jag fotade, det finns (så vitt jag kan se) 2 st stämplar, den ena stämpeln sitter på locket som täcker urtavlan (den som jag fotade initialt), sedan sitter det ytterligare en stämpel på locket som täcker locket som täcker verket (alltså baksidan av klockan, förstår att jag är rörig men har inte så bra koll på terminologin.)

Gällande bokstäverna som du såg på locket bakom verket så har jag fotat lite bättre, det står "Metal" samt något ovanför, eventuellt "OL". Säger det dig/er något? Förövrigt går klockan när jag skruvar upp den! Har dock dålig koll på hur man ställer den men det blir ett senare problem haha.

Med vänlig hälsning,
Locket som det står metal på är en oäkta metall, s k "fulmetall" inom klockvärlden och inte äkta Guld, det enklaste är väl om du har möjlighet
att knalla in på en Pantbank och be dom kolla äktheten, oftast gör dom det gratis.

Ställer visarna gör du genom att dra ut kronan, kan vara tröga, så inget övervåld.

Jag har svårt att se att det inte skulle vara solitt 14k.
Däremot lär det väl bara gälla ytterboetten om inte innerboetten också är stämplad.
I övrigt håller jag helt med.
Det behöver ju inte vara solitt Guld bara för att det står 14K, en bild på en stämpel som sitter på en boett jag har och den är Goldfilled.
Clipboard_08-11-2025_01 kopiera.jpg

Är det Amerikanska boetter verkar det vara en liten djungel av tillverkare och stämplar, lite enklare hos oss.

Det behöver ju inte vara solitt Guld bara för att det står 14K, en bild på en stämpel som sitter på en boett jag har och den är Goldfilled.
Clipboard_08-11-2025_01 kopiera.jpg

Är det Amerikanska boetter verkar det vara en liten djungel av tillverkare och stämplar, lite enklare hos oss.

Det har du absolut rätt i.
Jänkarna hade många stämplar som är lätta att misstolka.
Men just när det ser ut som fickuret som @chokladloka har så är jag ändå ganska säker på att det är solitt.
Men bara ytterboetten, precis som du skriver.
Även om guld är en ”Metal” så är ”Metal” aldrig guld. :)

Värde är ju svårt att höfta, men ska jag ändå droppa en siffra så blir den 7-8.000 kr - vilket då är, mer eller mindre, värdet av själva guldet. För fickur utan direkta komplikationer eller från någon av de riktigt kända tillverkarna är det ofta vad det handlar om.

Hej!

Vad tror ni om denna? Fått en fin möjlighet i utlandet att köpa men är lite oroad kring äkthet. Förstår givetvis att dessa har stor risk att vara ihopskruvade men en väldigt fördelaktig deal.

1756471630485.png

1756471645015.png
1756471667630.png

Precis fått hem denna kronograf, men vad som verkar vara en trasig balansaxel (och vad mer man kan hitta senare). Dock är urverket omärkt förutom med en 0a. Jag tror det är ett Landeron 49, kan det stämma?
Edit: Bör vara 48?
1785.jpg

1789.jpg

Senast ändrad:
Hej, precis ropat in en mycket udda pjäs på tradera. Lade ett bud på vinst och förlust, då boetten ser ut att vara i uselt skick.
Efter vinst har jag sökt info men inte hittat något. Allt info av intresse. Kanske tysk tillverkning?

Bilagor

• IMG_0009.jpeg
    IMG_0009.jpeg
    348.9 KB · Visningar: 1
Tillbaka
Topp