• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inbrott efter blocket annons

Code

AKA Vincent B
Vet vem personen är. Och sett bilder på saker som är förstörda. Så inget bedrägningsförsök. Vet även att han åkte fr Sthlm, direkt hem när han fick reda på inbrottet. Som hans "mamma" informerade om, då hon var hemma och bevakade huset (men ej var hemma vid själva inbrottet)...så allting stämmer han har blivit av med sina Rolex klockor vid ett inbrott.
 

Anatta

Panerai
2-Faktor
Även om detta skulle påverka mig så tycker jag det helt klart skulle vara något man bör titta på.
Egentligen skulle man blockera hela annonsplatsen till att varken kunna köpa eller sälja.
Då kan man i alla fall känna sig mer trygg både när man handlar och säljer.
+1 på den.
Skulle påverka mig med. Men jag har inga problem att vänta och fortsätta vara aktiv.
 

holma20

Panerai
Känns känns konstigt att inte ha ett kassa skåp för klockorna , när har säljer genom "sitt" företag , skulle aldrig ha mina klockor ute ur kassaskåpet när jag är borta
 
Vet vem personen är. Och sett bilder på saker som är förstörda. Så inget bedrägningsförsök. Vet även att han åkte fr Sthlm, direkt hem när han fick reda på inbrottet. Som hans "mamma" informerade om, då hon var hemma och bevakade huset (men ej var hemma vid själva inbrottet)...så allting stämmer han har blivit av med sina Rolex klockor vid ett inbrott.

Fyfan va tråkigt.
 

Esh

Omega
2-Faktor
Känns känns konstigt att inte ha ett kassa skåp för klockorna , när har säljer genom "sitt" företag , skulle aldrig ha mina klockor ute ur kassaskåpet när jag är borta

Han skriver även i FB-gruppen att han har haft två men troligtvis har han inget av dem kvar nu.
 

Ketan

Cartier
Riktigt tråkigt. Tycker också det är viktigt att folk som lägger upp mycket bilder på instagram på sina klockor borde stänga av geotag på telefonen. Annars kan bara vem som helst gå in på din profil (om den nu inte är privat) och se exakt var fotona är tagna. Jag hade helt glömt att göra detta på min klock insta och kom på det efter ett tag. Nu sitter jag inte på en samling värd 500k men kanske någon annan gör :p
 

J.G.L

Omega
Fruktansvärt tråkigt!
Mitt är mitt och ditt är ditt, det kan väl inte vara så förb..... svårt?!?

Nu När han gjort uppdateringen att de är stulna så är ju den försäljningsvägen (genom Blocket) i stort sett stängd för dem som stulit dem. Är man i köpartagen och hittar en liknande, be om serienr. och kontakta R.E för att kolla att det inte är en av dem han blivit av med.
 

Chattras

Cartier
Det är sjukt tråkigt att han har haft inbrott. Troligtvis med avsikt att tillgripa just klockorna. Men det förfaller ganska naivt att öppet kommunicera att man har dessa i hemmet samtidigt som man är helt öppen med sin identitet. Givetvis skall detta vara möjligt men nu lever vi inte i Utopia och kanske skall man agera utifrån den verklighet som råder. Hur tråkigt det än må vara. Jag jobbar ju själv med väldigt stöldbegärliga saker och har vidtagit massa åtgärder för att minimera risken för stöld/inbrott. Dock driver inte jag min verksamhet hemifrån vilket förenklar det lite.
 

ScubaKing

Audemars
Jag hoppas verkligen inte att han råkat ut för detta på grund av Facebook gruppen. Det skulle vara riktigt tråkigt. R har dock varit en säljare under ganska lång tid av finare armbandsur från hemmet. Jag skulle gissa att det är en tidigare kund eller en potentiell kund som kanske har varit där och rekat tidigare. Oavsett så är det väldigt tråkigt.

Sedan kan man fråga sig hur långt man ska anpassa sig efter brottslingar, att inta ha sin klocka på sig när man rör sig i vissa delar av staden, att inte visa bilder på sin klocka o.s.v. Det ultimata och säkraste för att inte råka ut för något är ju att inte ha någon klocka i huvud taget, men det är ju en väldigt tråkig utveckling.

Samma sak gäller fina bilar som numera kapas på vägarna. Ska man inte kunna visa sin nya fina bil för vänner och bekanta på grund av risken för beställningsjobb o.s.v?
 

paradis

Audemars
ock är det så svårt att gömma 5-6 klockor hemma , utan att det finns minsta chans att hitta dom. Tror att tjuvarna har rätt så bråttom. Köp kassaskåp ,ock ha den tom. låt dom försöka öppna skåpet, eller låt dom ta den med . Göm klockorna någonstans i hemmet , finns hundratals ställen.
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Hur som helst så är det inte det materiella med inbrott som är jobbigast (inte för min familj i alla fall) utan äckelkänslan av att någon rotat i sitt hem, svårigheten att somna på kvällen för man tycker man hör ljud som om nån går i trädgården, minsta knäppande i stommen på huset får en att vakna eller ängslas över att någon bryter sig in. Barnen är oroliga vilket skapar en ännu jobbigare situation. Efter ett inbrott tänker man att ok ja har fått min beskärda del nu, det är lugnt. 5 månader senare så har någon varit inne igen på ljusa dagen. Då skaffar man ett nytt grymt larm, larmar allt som går att larma, kassaskåp, appstyrd innerbelysning/takbelysning med möjlighet till schemaläggning samt två 1500w lampor på stolpar i trädgården och tänker nu jävlar kan ja sova lugnt men känslan finns där ändå. Så skaffa larm, lampor i trädgården, säkra källarfönster, kassaskåp osv innan något händer. Idag är det extremt svårt att få tillbaka npgot då skurkarna ofta enligt polisen har färdigfrankerade adresserade kuvert och så fort de är klara så springer de till en eller flera gula postlådor o postar dina saker utomlands eller till orter långt bort. Kan hända alla oavsett facebook osv även om risken säkert ökar. Va rädda om er!
 

poormans

Rolex
Ja jag är seriös. Men dina ovan scenarion stämmer ju inte heller. Bara att ta bort annonserna i så fall. Om det är för att varna skulle han ju inte sätta ett pris?
han har bara uppdaterat dem för att få ut att de är stulna och varna ev köpare så de inte handlar stöldgods,
han har nog annat att tänka på än ta bort pris då hela huset är förstört av tjuvar
 

GustavR

Omega
Robba privatpersoner med dyra klockor börjar bli vanligare så man bör tänka 1&2 gånger vad man ger ut för information i annonsen man lägger ut

Har en bekant som blev rånad på sin Rolex mitt inne i Sthlm
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag är så jäkla hemlig av mig att när jag tex köper ett armband för ett par hundralappar av någon på KS så använder jag en bulvan för köpet. De jag handlat av har inte haft några problem med det, snarare tvärtom. Den som vill kan säkert räkna ut vem jag är med hjälp av namnet på bulvanen men det känns i alla fall lite säkrare.

Skickar inte ens mitt riktiga namn eller några andra personuppgifter via PM på KS eftersom de kan komma på drift om någon kommer över databasen.
Självklart har jag reggat mig med en nonsens e-post just för den här typen av forum.
Hängslen och livrem är aldrig fel :)

KS kanske skulle sälja en tjänst där man helt anonymt kan köpa och sälja klockor?
 
Topp