I podden säger Alex att de tagit sig in i butiken med hjälp av en bil. Alltså kört in i via dörr/fönster. Låter ju inte som att den metoden skulle ha gått någon här obemärkt förbi...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja han kan inte mkt om klockorEn sak är i alla fall säker, Sigge behöver plugga på klockmärken 42:05 "Phillip Patek-butiker".
Att ge sig på något med sådan hög säkerhet bara för att komma över en lista låter inte sant. Därmed inte sagt att en sådan lista inte skulle vara intressant och kanske även existerar ute "på marknaden" i så fall lär den högst troligt komma ifrån någon person som jobbar eller jobbat på någon butik. En personalläcka helt enkelt.
I takt med att butiker får bättre och bättre säkerhet tror jag tyvärr att personrån i hemmet är något som kommer att öka.
"bara en lista", visst rånar du en ferrari återförsäljare och kommer över ett kundregister med 100 personnummer adresser osv så är även det "bara en lista." men i detta fallet så kan man sno "bilen" och stoppa ned den i fickan. Förstår ej hur folk inte förstår att en sådan här lista hade varit en jävla "grail" stöld för kriminella.
En snubbe från Baltikum kommer hit och bockar av en person ifrån denna lista varannan månad och är ute ur Sverige någon timme efter varje rån..
Visst får man det
Det är väl främst till värderingsintyget de behöver uppgifterna, om man vill ha ett sådant.
Men om de sparas i något kundregister vet jag inte?
Edit: Om butiken hjälper kunden att skicka in registreringen till Patek så finns uppgifterna där också.
Reklamutskick, garantier, eventuell försäkring mm. Om man exempelvis blir av med sin klocka men inte har kvar kvittot så kan butiken då ändå hjälpa till att styrka att man köpt klockan hos dem.
Den där klockan har endast negativt värde och kan inte kosta många kronor i inköp, men nu var det inte detta tråden handlade om...Har kollat in såna här Patek Philippe-klockor och jag förstår inte vad det är att just dessa betingar såna höga summor. En-funktionsklockor, utan alarm, tidtagning exempelvis och där majoriteten är inte speciellt etiskt tilltalande för ögat heller. Som detta anskrämliga exempel:
Den ser ju inte ens klar ut, som att det saknas delar som en boett exempelvis. Och armbandet är ju av rejäl gubbmodell. Skulle haft furstligt betalt för att bära en sån jätteful tingest på handleden.
Dessutom innehåller Excel-bladet säkert även väntelistan. Det är ju inte någon välbevarad hemlighet att köphistoriken påverkar ens placering.Reklamutskick, garantier, eventuell försäkring mm. Om man exempelvis blir av med sin klocka men inte har kvar kvittot så kan butiken då ändå hjälpa till att styrka att man köpt klockan hos dem.
Sådant här gör mig riktigt rädd. Om det nu skulle visa sig att det är sant.
Jag finns i sådana kundregister och hade hoppats att aktuell butik hörde av sig till mig i förebyggande syfte då jag ändå har en bra relation till "mina" AD's.
Det har de dock inte gjort det vilket jag hoppas betyder att det inte har inträffat.
Om det inträffat så finns det en lista ute där ägare av klockor för ganska många miljoner finns kartlagda med adress, telefonnummer, personnummer osv
200 kunder med en eller två Patek köp ger ett nyvärde på i runda slängar 70-80 miljoner. Klart en sådan lista skulle vara värdefull för en liga där man kan skicka fram "fotfolket" för att råna folk på undanskymda platser nära hemmet.
Betydligt bättre odds för att klara sig än att rusa in i en klockbutik med dörrslussar och väktare.
Personrån står väl inte så högt upp på polisens prioriteringslista?
För ganska många år sedan var jag med på en liknande lista.
Jag hade ganska dyr HiFi utrustning i bilen och en dag hörde polisen av sig för att meddela att man hade tagit fast en ungdomsliga i Skogås där de även hade hittat en lista med reg nr, namn och adresser till bilar med mycket dunka-dunka i.. Där fanns mitt namn.
En av anledningarna till att jag slutade med den hobbyn.
Nåväl, hoppas verkligen att det är en skröna.
I podden säger Alex att de tagit sig in i butiken med hjälp av en bil. Alltså kört in i via dörr/fönster. Låter ju inte som att den metoden skulle ha gått någon här obemärkt förbi...
"bara en lista", visst rånar du en ferrari återförsäljare och kommer över ett kundregister med 100 personnummer adresser osv så är även det "bara en lista." men i detta fallet så kan man sno "bilen" och stoppa ned den i fickan. Förstår ej hur folk inte förstår att en sådan här lista hade varit en jävla "grail" stöld för kriminella.
En snubbe från Baltikum kommer hit och bockar av en person ifrån denna lista varannan månad och är ute ur Sverige någon timme efter varje rån..
Har kollat in såna här Patek Philippe-klockor och jag förstår inte vad det är att just dessa betingar såna höga summor. En-funktionsklockor, utan alarm, tidtagning exempelvis och där majoriteten är inte speciellt etiskt tilltalande för ögat heller. Som detta anskrämliga exempel:
Den ser ju inte ens klar ut, som att det saknas delar som en boett exempelvis. Och armbandet är ju av rejäl gubbmodell. Skulle haft furstligt betalt för att bära en sån jätteful tingest på handleden.
Jag trodde att han skojade, men inser nu att inlägget va seriöstDen där är superfejk.
Jo det känner jag till, men det var ju ett rån inte ett inbrott. Det påstås ju att listan stals under ett inbrott.På Rob Engström i julas körde de in med en bil.
Då uppfattade jag det felJo det känner jag till, men det var ju ett rån inte ett inbrott. Det påstås ju att listan stals under ett inbrott.
Då uppfattade jag det fel
+1. Dessutom ett rejält sedelärande elementet (girighet v/s den smarta tjuven) och hög skrämselfaktor (du kanske har en patek, men du kan inte sova gott om nätterna).Bockar ju alla boxar för en skröna,
- ingen källa
- noll träffar på Google
- sprids av en opålitlig källa
- Ingen här har hört om det(?) tidigare
Ytterst tveksamt om blåbäret Schulman kan skilja på ett rån och ett inbrott.Jo det känner jag till, men det var ju ett rån inte ett inbrott. Det påstås ju att listan stals under ett inbrott.
Say no more..Ytterst tveksamt om blåbäret Schulman kan skilja på ett rån och ett inbrott.
Det mest skrämmande med tråden är att det finns folk som lyssnar på vad idioten har att berätta.
Usch, ja hemkst. Aftonbladet har förresten bättre artikel med mer detaljer om dådet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pllo7/falska-hantverkare-jagas-efter-pistolranTror inte detta rån har med det påstådda inbrottet i tråden att göra men lite fundersam blir man allt
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6619486
Kan det vara "Eldslandet" av Pascal Engman? Läser den just nu...Fick vi någon klarhet i det här?
Lyssnade på en svensk bok nyligen (minns inte titeln) där man kommer över kundregistret och använder det för utpressning mot rika människor med PP.