• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inbrott i exklusiv klockbutik - Inte en enda klocka stulen

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
I podden säger Alex att de tagit sig in i butiken med hjälp av en bil. Alltså kört in i via dörr/fönster. Låter ju inte som att den metoden skulle ha gått någon här obemärkt förbi...
 

ilu05191

Omega
Jag kan uppskatta att den självklara reflexen här är att man självklart ät ute efter klockorna. Personerna på den listan är ju intressanta av många andra anledningar. Har du råd att köra de dyrare Patekmodellerna så är det långt ifrån alla som "jobbar" i traditionell mening och därför inte syns i taxeringskalendern. Man kan ha mycket tillgångar utomlands etc. Sedan är det förmodligen inte heller de människorna som har 2 Ferraris och ett guldlejon på uppfarten bara för att man har råd, de jepparna har ju tjuvarna redan koll på. Sedan kan det finnas mobilnummer till höga chefer på olika bolag som kan vara intressanta för att hacka sig in och ta information.
Sen om det har hänt eller inte, ingen aning. Men om det är sant så är det nog inte i första hand klockorna man är ute efter.
 

cklar

Omega
Hörde också detta i podden och tänkte direkt att det var skitsnack, skulle det inte snackas mycket mer om det? Kunderna bör väl rimligtvis ha fått reda på att dom är mål för kriminella ligor? Reagerar även på att Schulman säger att butiken har rammats med ett fordon, självklart borde någon ha hört något om detta om det skulle vara sant.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Fast oavsett om det är en skröna eller inte (vilket jag tror att det är) så tycker jag ändå att det visar på otroligt dåligt omdöme att ta upp ämnet i en välspridd podcast.

Bara risken att så ett frö hos någon genom att prata om personöverfall och stöld av exklusiva klockor är dumt - på gränsen till idiotiskt när ens podkollega dessutom ganska ofta berättar i pressen att han går runt med en guld sub han fått av sin bror... :facepalm:
 

Stampen

Breitling
Att ge sig på något med sådan hög säkerhet bara för att komma över en lista låter inte sant. Därmed inte sagt att en sådan lista inte skulle vara intressant och kanske även existerar ute "på marknaden" i så fall lär den högst troligt komma ifrån någon person som jobbar eller jobbat på någon butik. En personalläcka helt enkelt.

I takt med att butiker får bättre och bättre säkerhet tror jag tyvärr att personrån i hemmet är något som kommer att öka.
 

sweedee

Cartier
Att ge sig på något med sådan hög säkerhet bara för att komma över en lista låter inte sant. Därmed inte sagt att en sådan lista inte skulle vara intressant och kanske även existerar ute "på marknaden" i så fall lär den högst troligt komma ifrån någon person som jobbar eller jobbat på någon butik. En personalläcka helt enkelt.

I takt med att butiker får bättre och bättre säkerhet tror jag tyvärr att personrån i hemmet är något som kommer att öka.

"bara en lista", visst rånar du en ferrari återförsäljare och kommer över ett kundregister med 100 personnummer adresser osv så är även det "bara en lista." men i detta fallet så kan man sno "bilen" och stoppa ned den i fickan. Förstår ej hur folk inte förstår att en sådan här lista hade varit en jävla "grail" stöld för kriminella.

En snubbe från Baltikum kommer hit och bockar av en person ifrån denna lista varannan månad och är ute ur Sverige någon timme efter varje rån..
 

Stampen

Breitling
"bara en lista", visst rånar du en ferrari återförsäljare och kommer över ett kundregister med 100 personnummer adresser osv så är även det "bara en lista." men i detta fallet så kan man sno "bilen" och stoppa ned den i fickan. Förstår ej hur folk inte förstår att en sådan här lista hade varit en jävla "grail" stöld för kriminella.

En snubbe från Baltikum kommer hit och bockar av en person ifrån denna lista varannan månad och är ute ur Sverige någon timme efter varje rån..

Jag tror du förstorar upp betydelsen faktiskt. Någon grail är det inte tal om, i alla fall inte i min värld.

Sen låter det like märkligt att det finns separata listor på varje klockmärke. Rimligtvis borde det finnas ett system där alla kunder med respektive klocka/klockor i så fall står nämnd. Men jag tror att du hittar exklusive klockor och andra dyra kapitalvaror på många av storstädernas finare adresser så varför man behöver en sådan lista för att råna någon har jag svårt att se. Lägger dock in en liten brasklapp här. Folk som har stora samlingar av exklusiva klockor skall alltid vara försiktiga. Förvaras många dyra varor på samma plats ökar ju intresset. Det gäller faktiskt tyvärr även på forum som detta. Man vet aldrig vem som läser...

Jag skulle i så fall ha mer förståelse för att man var intresserade av listor över folk som förvarade mycket guld hemma.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Visst får man det :)
Det är väl främst till värderingsintyget de behöver uppgifterna, om man vill ha ett sådant.
Men om de sparas i något kundregister vet jag inte?
Edit: Om butiken hjälper kunden att skicka in registreringen till Patek så finns uppgifterna där också.
Reklamutskick, garantier, eventuell försäkring mm. Om man exempelvis blir av med sin klocka men inte har kvar kvittot så kan butiken då ändå hjälpa till att styrka att man köpt klockan hos dem.

All right, låter ju ganska logiskt :)
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Tycker inte det är jättekonstigt att de bara skulle vara ute efter en lista
Känns som risken att man drar mer uppmärksamhet kring sig när man ska sälja vidare klockor är större än "bara" förmedla en lista namn
+ man kan ju lista ut rätt enkelt att om du har en patek så har du nog överlag rätt dyr smak inom fler områden
 
Har kollat in såna här Patek Philippe-klockor och jag förstår inte vad det är att just dessa betingar såna höga summor. En-funktionsklockor, utan alarm, tidtagning exempelvis och där majoriteten är inte speciellt etiskt tilltalande för ögat heller. Som detta anskrämliga exempel:

PATEKTRANCY_1408249609.jpg

Den ser ju inte ens klar ut, som att det saknas delar som en boett exempelvis. Och armbandet är ju av rejäl gubbmodell. Skulle haft furstligt betalt för att bära en sån jätteful tingest på handleden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har kollat in såna här Patek Philippe-klockor och jag förstår inte vad det är att just dessa betingar såna höga summor. En-funktionsklockor, utan alarm, tidtagning exempelvis och där majoriteten är inte speciellt etiskt tilltalande för ögat heller. Som detta anskrämliga exempel:

PATEKTRANCY_1408249609.jpg

Den ser ju inte ens klar ut, som att det saknas delar som en boett exempelvis. Och armbandet är ju av rejäl gubbmodell. Skulle haft furstligt betalt för att bära en sån jätteful tingest på handleden.
Den där klockan har endast negativt värde och kan inte kosta många kronor i inköp, men nu var det inte detta tråden handlade om...
 

David

Bödeln
Reklamutskick, garantier, eventuell försäkring mm. Om man exempelvis blir av med sin klocka men inte har kvar kvittot så kan butiken då ändå hjälpa till att styrka att man köpt klockan hos dem.
Dessutom innehåller Excel-bladet säkert även väntelistan. Det är ju inte någon välbevarad hemlighet att köphistoriken påverkar ens placering.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Sådant här gör mig riktigt rädd. Om det nu skulle visa sig att det är sant.
Jag finns i sådana kundregister och hade hoppats att aktuell butik hörde av sig till mig i förebyggande syfte då jag ändå har en bra relation till "mina" AD's.
Det har de dock inte gjort det vilket jag hoppas betyder att det inte har inträffat.

Om det inträffat så finns det en lista ute där ägare av klockor för ganska många miljoner finns kartlagda med adress, telefonnummer, personnummer osv :nailbiting:
200 kunder med en eller två Patek köp ger ett nyvärde på i runda slängar 70-80 miljoner. Klart en sådan lista skulle vara värdefull för en liga där man kan skicka fram "fotfolket" för att råna folk på undanskymda platser nära hemmet.
Betydligt bättre odds för att klara sig än att rusa in i en klockbutik med dörrslussar och väktare.
Personrån står väl inte så högt upp på polisens prioriteringslista?

För ganska många år sedan var jag med på en liknande lista.
Jag hade ganska dyr HiFi utrustning i bilen och en dag hörde polisen av sig för att meddela att man hade tagit fast en ungdomsliga i Skogås där de även hade hittat en lista med reg nr, namn och adresser till bilar med mycket dunka-dunka i.. Där fanns mitt namn.
En av anledningarna till att jag slutade med den hobbyn.

Nåväl, hoppas verkligen att det är en skröna.

Visst är det obehagligt... Oftast handlar det tyvärr om mer än att stjäla PP:s. Snarare heminbrott eller rån. Dessvärre blir folk blivit bundna hemma och rånade på allt av värde även i Sverige.

Däremot känns historian om att de skulle stjäla ett kundregister ganska osannolik - Sverige är som en öppen bok, de som vill får tag i allt som behövs för utpressning eller inbrott :shifty:

I podden säger Alex att de tagit sig in i butiken med hjälp av en bil. Alltså kört in i via dörr/fönster. Låter ju inte som att den metoden skulle ha gått någon här obemärkt förbi...

På Rob Engström i julas körde de in med en bil.

"bara en lista", visst rånar du en ferrari återförsäljare och kommer över ett kundregister med 100 personnummer adresser osv så är även det "bara en lista." men i detta fallet så kan man sno "bilen" och stoppa ned den i fickan. Förstår ej hur folk inte förstår att en sådan här lista hade varit en jävla "grail" stöld för kriminella.

En snubbe från Baltikum kommer hit och bockar av en person ifrån denna lista varannan månad och är ute ur Sverige någon timme efter varje rån..

Se mitt svar till Niklas, jag anser att de inte "behöver" en lista (inkl. risken att stjäla en sån, om den inte är digital som Rob Engströms digitala kundregister).
Bör va bättre att gå på typ av boende och plats. :bored:
 

ChumpTime

Panerai
Har kollat in såna här Patek Philippe-klockor och jag förstår inte vad det är att just dessa betingar såna höga summor. En-funktionsklockor, utan alarm, tidtagning exempelvis och där majoriteten är inte speciellt etiskt tilltalande för ögat heller. Som detta anskrämliga exempel:

PATEKTRANCY_1408249609.jpg

Den ser ju inte ens klar ut, som att det saknas delar som en boett exempelvis. Och armbandet är ju av rejäl gubbmodell. Skulle haft furstligt betalt för att bära en sån jätteful tingest på handleden.


Den där är superfejk.
 

mmx

Cartier
Bockar ju alla boxar för en skröna,
- ingen källa
- noll träffar på Google
- sprids av en opålitlig källa
- Ingen här har hört om det(?) tidigare
+1. Dessutom ett rejält sedelärande elementet (girighet v/s den smarta tjuven) och hög skrämselfaktor (du kanske har en patek, men du kan inte sova gott om nätterna).
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Fick vi någon klarhet i det här?

Lyssnade på en svensk bok nyligen (minns inte titeln) där man kommer över kundregistret och använder det för utpressning mot rika människor med PP.
 
Topp