• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Inbrott - Pagoldhs Ur Skövde

Enligt Google Maps tar det 3 minuter att köra dit från närmaste polisstation, i LAGLIG hastighet. Polisen borde under en öde natt kunna vara där på under 2 minuter.

I ett normalt land hade en sådan närhet till polisstation utgjort bra skydd mot rån och inbrott.

Enligt Google Maps tar det 3 minuter att köra dit från närmaste polisstation, i LAGLIG hastighet. Polisen borde under en öde natt kunna vara där på under 2 minuter.

I ett normalt land hade en sådan närhet till polisstation utgjort bra skydd mot rån och inbrott.
Butiken var stängd. Larmet går, larmet/larmbolaget ska tolka situationen och koppla till polisen/någon ska ringa polisen. Polisen ska ta in informationen och tolka den, gå till ett fordon och sedan ta sig dit. Färdas dit på 2-3 minuter förutsatt att ingen står i vägen eller dylikt. Klockan var ju tidigt på morgonen, så lite folk var det nog ute.
Summa summarum är ju att det tar en bättre stund än bara färdvägen för polisen.

Butiken var stängd. Larmet går, larmet/larmbolaget ska tolka situationen och koppla till polisen/någon ska ringa polisen. Polisen ska ta in informationen och tolka den, gå till ett fordon och sedan ta sig dit. Färdas dit på 2-3 minuter förutsatt att ingen står i vägen eller dylikt. Klockan var ju tidigt på morgonen, så lite folk var det nog ute.
Summa summarum är ju att det tar en bättre stund än bara färdvägen för polisen.

Hur vet du att butikens larm inte är direktkopplat till polisen? Har funnits tidigare vet jag.

Har du hemlarm? De ringer mig på under 10-20 sekunder vid falsklarm.

"ingen står i vägen", precis, Notera att färdtiden är 3 minuter dagtid laglig hastighet. Det lär gå att åka vägen under 1 minut nattetid i utryckningsfart.

Med ordentlig bemanning hos polisen skulle de lätt vara där på under 5, typ 3 minuter.

Om inte polisen var steriliserad och nedprioriterad, som den är i Sverige.

Hur vet du att butikens larm inte är direktkopplat till polisen? Har funnits tidigare vet jag.

"ingen står i vägen", precis, Notera att färdtiden är 3 minuter dagtid laglig hastighet. Det lär gå att åka vägen under 1 minut nattetid i utryckningsfart.

Med ordentlig bemanning hos polisen skulle de lätt vara där på under 5, typ 3 minuter.

Larmet går ju inte direkt till en polisstation där det sitter folk och väntar på att kasta sig i bilen. Från larmcentral till larmcentral, vidare till radiobil som har ett stort område att ”patrullera”, oftast är de dessutom upptagna med ett pågående ärende.

Det är ju liksom detta som får folk att begå inbrott. Men det vet vi ju redan så ganska meningslöst att påpeka.

Vilken butik har de varit hos inatt?

B0F6A095-73C5-454C-9B5C-C3AC4819E025.png

Larmet går ju inte direkt till en polisstation där det sitter folk och väntar på att kasta sig i bilen. Från larmcentral till larmcentral, vidare till radiobil som har ett stort område att ”patrullera”, oftast är de dessutom upptagna med ett pågående ärende.

Det är ju liksom detta som får folk att begå inbrott. Men det vet vi ju redan så ganska meningslöst att påpeka.
Jag "tror" att klockbutiker har ett så kallat klass 3 larm som drar ett "A-larm". Det går även till polisen direkt samtidigt som till den vanliga larmcentralen, men sen om det prioriteras eller ej är en annan sak. Så fungerar det för vapenhandlare/skytteföreningar i vilket fall och jag vill minnas att juvelbutiker etc. har samma larmkrav. Kanske finns någon här "i branschen" som känner till regelverket (larm, försäkring?)

Jag "tror" att klockbutiker har ett så kallat klass 3 larm som drar ett "A-larm". Det går även till polisen direkt samtidigt som till den vanliga larmcentralen, men sen om det prioriteras eller ej är en annan sak. Så fungerar det för vapenhandlare/skytteföreningar i vilket fall och jag vill minnas att juvelbutiker etc. har samma larmkrav. Kanske finns någon här "i branschen" som känner till regelverket (larm, försäkring?)

Det där med A- och B- Larm lever väl knappt vidare annat än i gamla säkerhetsmänniskors huvud. Jag tror att det numera bara är några typer av överfallslarm som går direkt till polisen Övriga går via "privata" larmcetraler.

Det här är samma typ av brott vi såg mot kontanthanteringen för några år sedan men där har man styrt upp säkerheten och skyddet så buset har letat sig vidare till andra populära lättsålda saker. Stölder av dyra kläder och elektronik har också blivit vanligare. December är också en klassisk rån/stöld månad. Buset måste ha ihop stålar till årliga Thailandsresan.

Klockbranschen behöver nog tyvärr ta sig en funderare på hur man ska skydda sig bättre.

Slutet närmar sig för klockbutikerna om inget drastiskt görs. Försäkringspremierna skjuter i höjden så att det blir för dyrt att driva dem.

Zzzzzz

Edit: ja jag har både hem och larm jag sköter på mitt företag, vet bara horder funkar där. Om larm går tar det mellan 15-30 sekunder för dom att ringa mig. Då ska jag svara på frågor, och berätta för dom att det är en tjyv som är där och inte jag, sen kopplas polisen in. Allt tar tid.

Vad säger man, vilka jävla idioter.
Att man inte ser skillnad på mitt och ditt är bedrövligt. Tur i oturen är att det hände nattetid så ingen personal drabbades fysiskt.
Lider med ägarna av båda butikerna.

Låter rimligt.

Zzzzzz

Edit: ja jag har både hem och larm jag sköter på mitt företag, vet bara horder funkar där. Om larm går tar det mellan 15-30 sekunder för dom att ringa mig. Då ska jag svara på frågor, och berätta för dom att det är en tjyv som är där och inte jag, sen kopplas polisen in. Allt tar tid.
Läser du alla inlägg i tråden?

Artikeln är "låst", sammanfatta gärna vad du inte gillade.

Det är så j**vla sjukt detta!
Detta är en naturlig följd av de val och prioriteringar landet Sverige har gjort de senaste 40 åren. Som man sår får man skörda.

Hemrånen håller på att öka, nästa steg blir troligtvis kidnappningar, vi får se när vi når dit.

Artikeln är "låst", sammanfatta gärna vad du inte gillade.

Detta är en naturlig följd av de val och prioriteringar landet Sverige har gjort de senaste 40 åren. Som man sår får man skörda.

Hemrånen håller på att öka, nästa steg blir troligtvis kidnappningar, vi får se när vi når dit.

Flera kidnappningar har ju redan hänt i Malmö under året.

Låter rimligt.

Läser du alla inlägg i tråden?
Läste ditt svar till mig eftersom det var det som berörde mig och jag svarade på det.
-Har en allmän fråga: Du har sagt "natt" flera gånger. Räknas verkligen 06:30-ish som natt? Inte ens jag som går upp vid 10 anser att halv sju är natt. Vid halv sju är folk ute med hundar, går eller åker till jobb etc. (Menar bara att det kan lätt vara någon morgontrött jävel som är i vägen för polisen).

Oavsett så har ditt meddelande gått fram, sverige rasar och det mesta är invandringens fel?

Ännu en gång, stört trist för båda butiker. Är ju bara hoppas att det är lika iq-befriat gäng som de som rånade Bergströms och senare la ut poseringsbilder med stöldgodset på instagram -och åkte fast.

Läste ditt svar till mig eftersom det var det som berörde mig och jag svarade på det.
-Har en allmän fråga: Du har sagt "natt" flera gånger. Räknas verkligen 06:30-ish som natt? Inte ens jag som går upp vid 10 anser att halv sju är natt. Vid halv sju är folk ute med hundar, går eller åker till jobb etc. (Menar bara att det kan lätt vara någon morgontrött jävel som är i vägen för polisen).

Oavsett så har ditt meddelande gått fram, sverige rasar och det mesta är invandringens fel?

Ännu en gång, stört trist för båda butiker. Är ju bara hoppas att det är lika iq-befriat gäng som de som rånade Bergströms och senare la ut poseringsbilder med stöldgodset på instagram -och åkte fast.
Du har rätt i att 06:30 inte är på natten direkt, men då detta var en lördag så antar jag att det var relativt folktomt i en stadskärna där butikerna väl öppnar runt 9 eller 10? Jag antar att även butiksanställda anländer senare.

Tidpunkten är ganska intressant vald. Hade tjuvarna spaning på att Polisen vid denna tidpunkt saknade resurser att sätta in, eller var det först då de fick tag i en frontlastare?

Hade tjuvarna haft lågt IQ hade de redan åkt fast. Här har vi rätt hög grad av planering och genomförande.

Personligen tycker jag att detta mer luktar öststatsliga än "svenska" brottslingar - dvs en naturlig följd av att personer från länder med cirka 1/10 av Sveriges BNP per capita har fritt tillträde till vårt land via EU-medelmskapet.

Hade brottet varit av den mer "spontana" typen (ingen planering, låg impulskontroll) med högre inslag av meningslöshet och våld (låg empati, mycket hat) hade jag haft en annan åsikt.

[QUOTE
[/QUOTE]
@Kugghjul
Vad menar du? Fanns det inte rånare/inbrottjuvar innan?
Just nu är klockor en av sakerna som ger mest för tjuvarna, uppenbarligen finns det en stor efterfrågan på stöldgodset.
Minns när jag var ung då var det bilstereogrejer man inte fick ha ifred. På 90-talet plundrades datorer på minnen. Det finns alltid något som är ”trendigt” och när efterfrågan är stor och priset högt har det alltid funnits personer som är sugna på att köpa stulna saker.

Vad menar du? Fanns det inte rånare/inbrottjuvar innan?
Just nu är klockor en av sakerna som ger mest för tjuvarna, uppenbarligen finns det en stor efterfrågan på stöldgodset.
Minns när jag var ung då var det bilstereogrejer man inte fick ha ifred. På 90-talet plundrades datorer på minnen. Det finns alltid något som är ”trendigt” och när efterfrågan är stor och priset högt har det alltid funnits personer som är sugna på att köpa stulna saker.
Du har fel. För 40 år sedan fanns knappt någon kriminalitet, och den som fanns reddes ut direkt. Ungdomarna hade respekt för lärarna och det fanns inget utanförskap.
Bättre väder var det också.
;)

Skämt åsido så har du såklart helt rätt. Det finns alltid en efterfrågan på stöldgods, och i dagens samhälle så är det på få ställen det finns något "stjäl-bart" som är lätt att omsätta i kontanter/tjänster.
Jämför med guldbranchen, där också rånen blor allvarligare.

Senast ändrad:

Det var bara Rolex som de tog. Butikens finaste klockor sitter i säkrare skåp utrustade med tidslås (bilden 2 på Pagoldhs insta). Där ser man att bara Rolex vitrinskåp är tomt. Breitling, Omega, TAG finns kvar. Sist jag besökte Pagoldhs (för ungefär ett år sedan) hade de runt 20-25st Rolex klockor i det vitrinskåpet. Både dam- och herrmodeller.

Självklart är det mycket tråkigt att tjuvarna fick någonting als med sig, men så dåligt var det inte med säkerheten. Vad jag minns så togs det fler klockor från Rob Engströms förra året.

Det var bara Rolex som de tog. Butikens finaste klockor sitter i säkrare skåp utrustade med tidslås (bilden 2 på Pagoldhs insta). Där ser man att bara Rolex vitrinskåp är tomt. Breitling, Omega, TAG finns kvar. Sist jag besökte Pagoldhs (för ungefär ett år sedan) hade de runt 20-25st Rolex klockor i det vitrinskåpet. Både dam- och herrmodeller.

Självklart är det mycket tråkigt att tjuvarna fick någonting als med sig, men så dåligt var det inte med säkerheten. Vad jag minns så togs det fler klockor från Rob Engströms förra året.
Förvarar de klockor i butiken utanför öppettider? Rob, Bo Berggren och Nymans i stockholm har alla sina klockor förvarade i bankvalv utanför öppettider.

Tillbaka
Topp