• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Independent och affordable Independent

ANALOGUE

Pandion
2-Faktor
Har fått upp ögonen för independent och affordable Independent mer och mer. Finns så många kul klockor där ute om man går ifrån de största märkena...

Kan inte så mkt om independent egentligen och vad jag förstår finns ingen tydlig definition av vad som är independent?

Hur som hade det varit kul för lite inspiration att samla forumets indies i en tråd.

Tanken är inte att det ska bli en till micro-tråd, även om gränsdragningen kan bli svår ibland.

Independent är ett flådigare ord för micro no more no less som jag ser det. Noterat att det har blivit populärt att använda sig av ordet på sistone, kanske för att särskilja sig men tycker snarare det blir rörigt och luddigt.
Kan bli en intressant tråd att följa om alla ska ha sina egna definitioner så hakar givetvis på. Vem sätter gränsdragningen?

Independent är ett flådigare ord för micro no more no less som jag ser det. Noterat att det har blivit populärt att använda sig av ordet på sistone, kanske för att särskilja sig men tycker snarare det blir rörigt och luddigt.
Kan bli en intressant tråd att följa om alla ska ha sina egna definitioner så hakar givetvis på. Vem sätter gränsdragningen?
Tycker du FP Journe, RM och Lange är Micro? Det är för mig definitionsmässiga Independent.

Gränsdragningen är luddig när det kommer till billigare saker som Nomos och Ming som jag tycker hamnar i affordable Independent, men Baltic och andra micros känns ganska uppenbart inte Independent?

Tänker inte att det ska finnas ngn trådpolis, men tror inte heller tråden kommer svänga över med RolexHomager..

Tycker du FP Journe, RM och Lange är Micro? Det är för mig definitionsmässiga Independent.

Gränsdragningen är luddig när det kommer till billigare saker som Nomos och Ming som jag tycker hamnar i affordable Independent, men Baltic och andra micros känns ganska uppenbart inte Independent?

Tänker inte att det ska finnas ngn trådpolis, men tror inte heller tråden kommer svänga över med RolexHomager..
Nej, tycker inte någon av nämnda välkända märken skall behöva kategoriseras med något av orden, exklusiva lyxtillverkare helt enkelt, ganska tydligt?

Kontrar med att fråga dig varför du anser Nomos och Ming vara independent och t.ex Baltic inte vara det så vi förstår hur du tänker? (tror vi resonerar ganska likvärdigt).

Japp, egen design ser jag också som en självklarhet och kanske även ett visst mått av egentrimmade verk mm för att kalla sig independent men det är bara min åsikt.
Lite underground och under radarn för stora massan spelar också viss roll för att ens själva ordet independent skall vara trovärdigt 🙂

• Like
Reactions: Jox
En kanske mindre populär och kanske lite knepig definition av micro vs. independent är i mina ögon ambition och produktionskapacitet. Märken som helt förlitar sig till gimmickliknande LE släpp, F5-F5-F5 release-frenzies för att komma över ett mindre antal (välhypade) klockor som märket lyckats sourca produkttion av och kan klämma ur sig är micro vare sig klockan kostar 2000 eller 170000 kr. Att ha en fungerande kontinuerlig produktion eller åtminstone supply chain borde vara del i diskussionen. Kanske det mer handlar om en skillnad mellan "watchmaker" och "brand" men jag skulle hävda att det inte är meningsfullt att tala om independent om man inte talar om independent watchmaker. Independent brand är bara micro med bättre hodinkee-hype.

Kanske inte funkar med en sådan här tråd. Synd tycker jag då jag gillar lite udda märken av lite "exklusivare" art och hade gärna sett fler. Har tyvärr inte själv råd med vad som i min mening är riktigt independent såsom FPJ eller Philippe Dufour, men tycker också det är kul med lite uddare märken längre ner på skalan.

För mig är det just en skala då det inte finn en tydlig definition, utom att det inte är Rolex, Swatch group, LVMH eller Richemont.

För mig om vi talar den del av skalan som gränsar mot micro handlar det om hantverk och någon form av "exklusivitet". Att köpa in massproducerade boetter med tydlig "inspiration" av annan klocka och stoppa in ett omoddat standardverk som man köpt in i drivor direkt från hyllan, och man sedan säljer via Kickstarter blir för mig aldrig något annat än micro.

Independent tycker jag bör ha inhouseverk egentligen, varför Ming är mkt tveksamt, då de iaf i min 27.01 kraftigt moddar ett ETAverk. Dock har de ett helt unikt designspråk och är väl lite "halvexklusiva". Nomos är för mig klockren affordable Independent då de bygger hela verken inhouse. De har ju dock tydlig bauhausinspiration men min Metro har såvitt jag vet en tämligen egen design.

Men för mig är detta inte så noga. Tyckte bara det hade varit kul med fler lite udda klockor... Utan att bry mig nämnvärt om vi inte delar samma definition..

Kanske inte funkar med en sådan här tråd. Synd tycker jag då jag gillar lite udda märken av lite "exklusivare" art och hade gärna sett fler. Har tyvärr inte själv råd med vad som i min mening är riktigt independent såsom FPJ eller Philippe Dufour, men tycker också det är kul med lite uddare märken längre ner på skalan.

För mig är det just en skala då det inte finn en tydlig definition, utom att det inte är Rolex, Swatch group, LVMH eller Richemont.

För mig om vi talar den del av skalan som gränsar mot micro handlar det om hantverk och någon form av "exklusivitet". Att köpa in massproducerade boetter med tydlig "inspiration" av annan klocka och stoppa in ett omoddat standardverk som man köpt in i drivor direkt från hyllan, och man sedan säljer via Kickstarter blir för mig aldrig något annat än micro.

Independent tycker jag bör ha inhouseverk egentligen, varför Ming är mkt tveksamt, då de iaf i min 27.01 kraftigt moddar ett ETAverk. Dock har de ett helt unikt designspråk och är väl lite "halvexklusiva". Nomos är för mig klockren affordable Independent då de bygger hela verken inhouse. De har ju dock tydlig bauhausinspiration men min Metro har såvitt jag vet en tämligen egen design.

Men för mig är detta inte så noga. Tyckte bara det hade varit kul med fler lite udda klockor... Utan att bry mig nämnvärt om vi inte delar samma definition..
Jobba lite mer på rubriksättningen bara? Udda självständiga finklocktillverkare? Eller vinkla det helt till klockor med egen design från små/okända tillverkare. Tror tråden i sig är lite intressant. Tycker tex att findesignklockorna borde få mer plats tex. De traditionella tillverkarna blir snabbt rätt ointressanta om man har lite djupare intresse. Har dock ingen lösning på det problem du just nu upplever.

Borde inte Oris räknas in?
Företaget är självständigt, moddar iofs Selitta-verk men har också ett antal inhouse-verk i Calibre 40X och 11X-serien.
Har över 110 år på nacken och ett brett modellutbud med en hel del egna designspråk.

Jobba lite mer på rubriksättningen bara? Udda självständiga finklocktillverkare? Eller vinkla det helt till klockor med egen design från små/okända tillverkare. Tror tråden i sig är lite intressant. Tycker tex att findesignklockorna borde få mer plats tex. De traditionella tillverkarna blir snabbt rätt ointressanta om man har lite djupare intresse. Har dock ingen lösning på det problem du just nu upplever.
Ja kanske det. Men varför är det en känslig fråga och varför är det viktigt att ha en kristallklar grönsdragning och definition?

Ja kanske det. Men varför är det en känslig fråga och varför är det viktigt att ha en kristallklar grönsdragning och definition?
För att allt för många ser sina klockor som en förlängning av sig själva. Varför skulle folk annars ta illa vid sig om man kommenterar någons klocka? På den vägen ser då många att deras enkla klockor också kommer från en oberoende tillverkare och vill blanda in dem även om meningen var att det skulle vara mer verkshöjd i tråden. De flesta vill klämma in och visa upp sina klockor så ofta de kan, och plötsligt har du folk som tycker det är elitistiskt att utesluta/kritisera vissa klockors närvaro i tråden. Tex finns det så mycket kopior i microtråden att den blir helt ointressant.

För att allt för många ser sina klockor som en förlängning av sig själva. Varför skulle folk annars ta illa vid sig om man kommenterar någons klocka? På den vägen ser då många att deras enkla klockor också kommer från en oberoende tillverkare och vill blanda in dem även om meningen var att det skulle vara mer verkshöjd i tråden. De flesta vill klämma in och visa upp sina klockor så ofta de kan, och plötsligt har du folk som tycker det är elitistiskt att utesluta/kritisera vissa klockors närvaro i tråden. Tex finns det så mycket kopior i microtråden att den blir helt ointressant.
Tänkte inte att det fanns ett självändamål att posta i tråden eller att det egentligen är eftersträvansvärt att en klocka ska falla inom independent. Ännu mindre att någon person blir mer attraktiv för att den har en klocka som kam benämnas independent...

Finns ju massor av otroligt fina klockor som som inte är independent :)

Handlar för mig inte alls om elitism, bara intresse. Om jag vill kolla på en Baltic etc (som jag inte värderar som bra eller dåligt) så kollar jag i Microtråden. Denna tråd tänkte jag egentligen mest för sådant jag bara kan drömma om, och kanske lite enklare varianter som kan vara spännande pga egen design och hög kvalitet tex. En klocka som känns naturlig att posta i Micro/Affordable är nog sällan rimlig här. Och även om jag tycker en Ming för 50k kan funka i Microtråden är den väl inte helt "affordable" om man ska vara krass...

Jag tänkte bara vi skulle samla bilder och info om, precis som du sade, "udda oberoende finklockstillverkare". Fin-aspekten är såklart där det blir en luddig gränsdragning där som sagt båda mina klockor jag tänker faller in här, är på gränsen, även om Ming helt klart är udda och har mkt låg produktion, och Nomos är ett av få märken som bygger hela verken inhouse är det väl tvek om de är "fina" nog.

Hur som kan det för mig inte inkludera min Sicura även om de säkert är oberoende. Det är en Micro för mig... - en enkel klocka från oberoende märke.

Ingen som ens vågar posta en klocka under alla dessa premisser, känn ingen press gott folk 😂

Ok, jag har det!
"Tråden för tillverkare som är tillräckligt oberoende och udda för att ingen annan ens ska komma på tanken att göra en kopia av den"? Glasklart.

Ingen som ens vågar posta en klocka under alla dessa premisser, känn ingen press gott folk 😂

Ok, jag har det!
"Tråden för tillverkare som är tillräckligt oberoende och udda för att ingen annan ens ska komma på tanken att göra en kopia av den"? Glasklart.
Varför? Ingen behöver vara trådpolis...

Jag börjar väl även om den är på gränsen.. :)
Ming 27.01.
IMG_20210525_095226_470.jpg
IMG_20210525_095226_534.jpg
20210528_074603.jpg
20210528_074629.jpg
20210528_081059.jpg

Bra där, finns ingenting att ifrågasätta 👊🏼 Börjar bli några stycken Mings här på forumet nu va?
Ifrågasätta och Ifrågasätta. Självklart finns många som inte tycker den faller inom independent då det inte finns en kristallklar definition. Det är såklart helt ok :) det är iaf en tämligen udda klocka
En sak jag tycker är synd med många independent och affordable Independent är att de ofta är så stora...

Hoppas på att se fler klockor... :)
Vill minnas att både @Aurum och @evki sitter på ett par?

Tror mig ha sett en Joker också?

Själv är jag lite sugen på att klippa en första generations LW Spidolite

Ifrågasätta och Ifrågasätta. Självklart finns många som inte tycker den faller inom independent då det inte finns en kristallklar definition. Det är såklart helt ok :) det är iaf en tämligen udda klocka
En sak jag tycker är synd med många independent och affordable Independent är att de ofta är så stora...
Hentschel är något jag vill testa nångång
Hentschel_H1_Arr_1_141116_144_01-Chronometer_Band_braun_schwarz_2500x1400px-1200x672.jpg

de gör sin H1 Chronometer i både 39,5mm och 37mm

Jepp, tyvärr. Japanerna brukar vara lite mer modesta storleksmässigt.

Den där var fin.
Hittade några på c24, 27.01 för ca 60k. Är det där de ligger?
Tack! Jag gillar den skarpt. Härligt unik boett med ihåliga luggar. Denna är ovanligt tunn för att vara Ming vilket var viktigt för mig. Jag älskar också tavlan med sandwichdesign och fin borstning, samt kul visare.

Det enda jag inte gillar är lädret. Lite för slätt och känns lite "billigt" tycker jag. Lite för vita sömmar och lite för stoppat. Ska beställa några nya.

Svårt att veta pris. De kostar 40k plus moms men är slutsålda och kommer inte göras fler. Tror det sålts några hundra ex totalt, så om man vill ha en får man köpa 2a hand. Men samtidigt vet jag inte om de faktiskt säljs för 60k...

Bilagor

• Screenshot_20210522-063000_Instagram.jpg
    Screenshot_20210522-063000_Instagram.jpg
    289 KB · Visningar: 19
  • Screenshot_20210522-063042_Instagram.jpg
    Screenshot_20210522-063042_Instagram.jpg
    151 KB · Visningar: 20
  • Screenshot_20210522-062844_Instagram.jpg
    Screenshot_20210522-062844_Instagram.jpg
    258.3 KB · Visningar: 21
Senast ändrad:
Gillar diskussionen - och klockorna!

För mig ligger en del av denna definition i själva namnsättningen av konceptet, dvs att det verkligen skall vara oberoende, egenägda tillverkare med fullt ut egen styrning.

Tex Lange som nämnts går därmed bort ur detta koncept för mig.

Tillbaka
Topp