• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ingen minns en fegis (kan bli en paketöppning)

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Suck. Nu känner jag att jag måste skriva av mig lite.

Var förbi Nymans nyss och frågade om de kunde verifiera äktheten. Jag sa att jag inte behövde något skriftligt, utan att det bara var för min skull (men att jag självklart var villig att betala för tjänsten).

Svaret jag fick var att det enda de kunde göra var en fullständig värdering/äktehetsintygande. De behöver då klockan, certet samt originalkvitto från AD (hur ofta finns det kvar?!). Sedan tar de gärna emot klockan, skickar den till sin urmakare som går igenom den, och därefter kan jag få ett värderings/äkthetsintyg. Allt till det facila priset av 1200:- och med lite oklar tidsåtgång. (Säljaren väntar på slutbetalning, därav mitt önskemål om snabbhet)

Jag tänker att jag helt enkelt går på magkänsla och sunt förnuft här. Alla papper och boxar ser ut att vara i ordning och klockan har ju som sagt glasbaksida. Säljaren har gett extremt goda signaler i all kommunikation - och gått med på att invänta slutbetalning till dess jag har kunnat bekräfta äktheten - så han känns helylle också.

Men, jag blir ändå lite besviken på Nymans. Känns extremt byråkratiskt. Är det ens normalt att kräva originalkvitto för att utfärda ett äkthetsintyg? (Eller var de bara griniga för att jag köpt en beggad klocka istället för en ny hos dem?)

/Robert
 

Weberg

Audemars
Lite
Suck. Nu känner jag att jag måste skriva av mig lite.

Var förbi Nymans nyss och frågade om de kunde verifiera äktheten. Jag sa att jag inte behövde något skriftligt, utan att det bara var för min skull (men att jag självklart var villig att betala för tjänsten).

Svaret jag fick var att det enda de kunde göra var en fullständig värdering/äktehetsintygande. De behöver då klockan, certet samt originalkvitto från AD (hur ofta finns det kvar?!). Sedan tar de gärna emot klockan, skickar den till sin urmakare som går igenom den, och därefter kan jag få ett värderings/äkthetsintyg. Allt till det facila priset av 1200:- och med lite oklar tidsåtgång. (Säljaren väntar på slutbetalning, därav mitt önskemål om snabbhet)

Jag tänker att jag helt enkelt går på magkänsla och sunt förnuft här. Alla papper och boxar ser ut att vara i ordning och klockan har ju som sagt glasbaksida. Säljaren har gett extremt goda signaler i all kommunikation - och gått med på att invänta slutbetalning till dess jag har kunnat bekräfta äktheten - så han känns helylle också.

Men, jag blir ändå lite besviken på Nymans. Känns extremt byråkratiskt. Är det ens normalt att kräva originalkvitto för att utfärda ett äkthetsintyg? (Eller var de bara griniga för att jag köpt en beggad klocka istället för en ny hos dem?)

/Robert

Förstår inte riktigt vad de menar, för Nymans lämnar inga skriftliga intyg. Är detta nåt slags undantag? Behöver de intyget för att köra nuffrorna i databasen över AD's? Om de däremot servar eller reparerar en klocka så är det ju underförstått att den är äkta. Rob däremot gör väl det, och många andra. Tror dock inte du har nåt att oroa dig över, men förstår om du vill känna dig helt hundra.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Lite

Förstår inte riktigt vad de menar, för Nymans lämnar inga skriftliga intyg. Är detta nåt slags undantag? Behöver de intyget för att köra nuffrorna i databasen över AD's? Om de däremot servar eller reparerar en klocka så är det ju underförstått att den är äkta. Rob däremot gör väl det, och många andra. Tror dock inte du har nåt att oroa dig över, men förstår om du vill känna dig helt hundra.

Jaha, okej? Det visste jag inte. För Nymans är väl enda Panerai AD i Stockholm? Men Rob kanske kan intyga även andra märken än de som de är AD för? Annars blir det väl lite knepigt, tänker jag?

Efter att ha googlat runt lite så visar det sig dock ganska snabbt att inga replicor har lyckats replikera P9000-verket. Varken till utseende eller funktion. Och eftersom det är glasbaksida går det ganska snabbt att kolla och dessutom visar det sig ju när man ställer klockan också. Så efter att ha läst på lite så har jag inte bara lärt mig något nytt, utan känner mig dessutom 100% trygg. Så nu är allt frid och fröjd för alla inblandade. Förutom möjligen för min arbetsgivare då jag har lagt större delen av eftermiddagen att surfa på replica-sidor för klockor... ;)
 

Spiken

Breitling
Grattis till 359:an, står högt upp på min vill ha lista just pga tavlan.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Jaha, okej? Det visste jag inte. För Nymans är väl enda Panerai AD i Stockholm? Men Rob kanske kan intyga även andra märken än de som de är AD för? Annars blir det väl lite knepigt, tänker jag?

Efter att ha googlat runt lite så visar det sig dock ganska snabbt att inga replicor har lyckats replikera P9000-verket. Varken till utseende eller funktion. Och eftersom det är glasbaksida går det ganska snabbt att kolla och dessutom visar det sig ju när man ställer klockan också. Så efter att ha läst på lite så har jag inte bara lärt mig något nytt, utan känner mig dessutom 100% trygg. Så nu är allt frid och fröjd för alla inblandade. Förutom möjligen för min arbetsgivare då jag har lagt större delen av eftermiddagen att surfa på replica-sidor för klockor... ;)
Behöver ju inte vara AD för att värdera, gå till Kaplans om det är brådskande.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Behöver ju inte vara AD för att värdera, gå till Kaplans om det är brådskande.

Var som inte ett värde jag var ute efter utan bara att verifiera äkthet, hade i princip nöjt mig med ett muntligt intyg från en säljare på Nymans.

Men efter lite självstudier visar det sig att alla vanligt förekommande replikor antingen har ett 7750 eller ett Miyota-baserat verk. Och de är inte bara spegelvända, utan har dessutom quickset för datum, vilket inte P9000 har (som har GMT-quickset för timvisaren). Så det var en ganska smal sak att bekräfta såväl magkänsla som certifikat.

Jag känner mig som sagt 100% trygg nu, vilket var hela poängen. :)

En till bild... ;)

nuqe7ada.jpg
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Jaha, okej? Det visste jag inte. För Nymans är väl enda Panerai AD i Stockholm? Men Rob kanske kan intyga även andra märken än de som de är AD för? Annars blir det väl lite knepigt, tänker jag?

Efter att ha googlat runt lite så visar det sig dock ganska snabbt att inga replicor har lyckats replikera P9000-verket. Varken till utseende eller funktion. Och eftersom det är glasbaksida går det ganska snabbt att kolla och dessutom visar det sig ju när man ställer klockan också. Så efter att ha läst på lite så har jag inte bara lärt mig något nytt, utan känner mig dessutom 100% trygg. Så nu är allt frid och fröjd för alla inblandade. Förutom möjligen för min arbetsgivare då jag har lagt större delen av eftermiddagen att surfa på replica-sidor för klockor... ;)

Bra research! Verkar vara the real deal baserat på det du skriver. + faktumet att dokumentationen matchar + säljarens trovärdighet.

Rekommenderar förutom din research att även handla in en lupp för både nuläget men även för framtiden då kommer du förutom att kunna validera finishen/detaljerna på urverk/tavla också kunna beundra den fantastiska finishen på pannor!
Grattis än en gång och njut av pannan :)
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Grattis till en fantastisk Panna. Förstår din oro, har upplevt samma oro själv innan man är säker på att man köpt "the real deal". Posta gärna en bild på baksidan. Framsidan och boetten är hyfsat lätta att fejka. Verket är svårare.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Grattis till en fantastisk Panna. Förstår din oro, har upplevt samma oro själv innan man är säker på att man köpt "the real deal". Posta gärna en bild på baksidan. Framsidan och boetten är hyfsat lätta att fejka. Verket är svårare.

Sure. Kommer här! All input välkomnas!

jetypasu.jpg


be7ame9u.jpg
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Original Panerai verk!! Jag sätter min mittersta testikel! Kineserna är duktiga på att imitera utsidor men verken som sitter i kopiorna är skräp. Det där är en riktig Panna!

Det är min uppfattning också efter att ha snöat in på ämnet. Men utan glasbaksida och B&P är man ute på rejält hal is. Det ska mycket till för att kunna känna igen en bra kopia. Typ att 9:an är 1,3 mm närmare kanten än original. Men det är ju inte direkt något man tar på ögonmått... Skrämmande...
 

J&B

Omega
Grattis till en mycket trevlig klocka! Blev riktigt inspirerad, imorgon blir det Panna för min del också!

Angående äktheten är jag inte någon expert men tycker också allt ser helt rätt ut. Har du dessutom cert som matchar känns det i princip omöjligt att det är en kopia.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Vad är framsidan mitt baksidan? Montera armbandet upp och ner och ha baksidan utåt!!!!! Den är ju magisk!
Stort grattis till nåt riktigt fränt!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Satan Gatan Va Snygg Panna! Ett stort GraTTis till den, blev nästan sugen på att handla på sig en Panerai igen...
 

Tome

Cartier
Var som inte ett värde jag var ute efter utan bara att verifiera äkthet, hade i princip nöjt mig med ett muntligt intyg från en säljare på Nymans.

Men efter lite självstudier visar det sig att alla vanligt förekommande replikor antingen har ett 7750 eller ett Miyota-baserat verk. Och de är inte bara spegelvända, utan har dessutom quickset för datum, vilket inte P9000 har (som har GMT-quickset för timvisaren). Så det var en ganska smal sak att bekräfta såväl magkänsla som certifikat.

Jag känner mig som sagt 100% trygg nu, vilket var hela poängen. :)

Grattis till en klockren (!!) dinka ;)

En värdering av en klocka köpt i utland kan vara listigt om du antingen vill sälja den framöver eller om du skulle ha sån osis att nåt händer och du behöver använda din hemförsäkring. Kan bli knivigt annars. Jag lämnade in min 388 som jag köpte italien på Kaplans, på Länsförsäkringars inrådan, och fick veta äkthet och värdering för en tuss. Väl investerat i min mening och nu sover jag gott om natten :cool:
 
Topp