• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Inofficiella Traska-tråden: "For those who know"

Lite konsigt kanske men, gjorde just en iakttagelse vad gäller reflekterandet av ljus hos onyxtavlan. Har ingen carbonsvart att jämföra med men en commuter med emaljlack i "åskblått".

Onyxtavlan verkar reflektera ljuskällan starkare på tavlan än i glaset. Dvs visarna framträder ovanför den ljusreflexen i urtavlan. Medan den med emaljtavla reflekterar mer i glaset än på tavlan och visarna bländas ut där ljuset blänker som mest i glaset. Likadant på en med vit emaljtavla, fast på en Venturer. Visarna försvinner bakom glaset vid starkt ljus.

Kan det bero enbart på att urtavlan är svart eller är det att onyx sprider ljuset annorlunda och är mer reflekterande än glaset?

Högst ovetenskapligt kanske men en iakttagelse. Ni som har carbonsvart (blank emalj), kolla om det blir lika för er, att visarna ser ut att ligga mer ovanpå blänket i tavlan istället för mest under glaset.

Eller så inbillar jag mig, men en viss skillnad i blänk tycker jag. Kan bero på färgen också som sagt.

Edit: har nu kollat på en annan sak jag lagt märke till tidigare: när en rund ljuskälla reflekteras i commutertavlorna, som nu en golvlampa med typ glödlampa, blir speglingen av lampan betydligt större i onyxtavlan än i emaljtavlan. Dvs täcker en större del av tavlan, mer än en och en halv gång så stor spegelbild av lampan. Skulle kunna bero på profilen på urtavlorna att de inte är exakt lika.

Är det nerdnivå nu? Näe...

Senast ändrad:
1000072059.jpg

Idag har jag inte ens reflekterat över min länk på traskan. Inatt låg den på sovrumsbordet.
Kan de varit att den satt tight under natten som gjorde att den kändes obekvämt på dagen sen?
Blev erbjuden ny länk av traska men de va inte säkra på att den skulle vara annorlunda så jag tror jag skippar det. Väldigt fin support från dom vilken uppskattas rejält ♥️
Jag tror de kommer uppgradera länkarna i framtiden och slipa dom bättre

Helt otrolig länk är det ju inte ett märke fast den används i lantbruket. Älskar de härdade stålet
1000072100.jpg

Någon som köpt direkt från Traska som kan ge en uppskattning på om tullräknaren ger rätt uppgifter på moms/import?
Den anger ca 1600 på köpet för 6400kr.

Någon som fått betydligt mer eller det är vad man kan räkna med?

Någon som köpt direkt från Traska som kan ge en uppskattning på om tullräknaren ger rätt uppgifter på moms/import?
Den anger ca 1600 på köpet för 6400kr.

Någon som fått betydligt mer eller det är vad man kan räkna med?
När jag kollar tidigare inköp från Traska på ungefär samma belopp så ser det ut att stämma ganska bra.

Idag var FedEx här med nya länken. Nu blir det låsbyte
IMG_6464.jpeg
IMG_6465.jpeg
Bra service av Traska.
Kommer ihåg 2020 när jag köpte en Summiteer som plötsligt stannade. Ägaren Jon Mack var på Semester och var lägligt nog i Sverige så han skickade den Summiteer som han hade med sig. Det var en lite udda men kreativ lösning.
Så det känns som att serviceandan håller i sig :)
1754327303988.jpeg

Tillbaka
Topp